How to: complete motor tunen voor 43DR evo

Home Forums Algemeen Oude topics How to: complete motor tunen voor 43DR evo

Dit onderwerp bevat 67 reacties, heeft 38 stemmen, en is het laatst gewijzigd door schuurke_ciao 4 jaren, 5 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 68)
  • Gebruiker
  • #124178

    hansieb
    Topic starter
    Berichten: 10949

    Bedankt piet30 voor de fotos!

    Bij deze een howto om je orginele motor te tunen voor een 43DR EVO cilinder.

    De kosten, er van uitgaande dat je de carters enzo al hebt:
    > DR EVO cilinder : 59,- Euro
    > Lager setje : 12,50 Euro
    > Pakkingen: 2,50 euro

    Voorbereiding

    Motor schoonmaken


    Eerst met wat benzine

    Het beste is stralen aangezien je carters dan als nieuw worden

    Inlaat tunen

    Nu de carterhelfden mooi schoon zijn, kan de inlaat worden bewerkt.
    Span het grote carterhelft in de werkbank.
    Dan beginnen met de inlaat boren, met een 13mm boor maximaal 20mm diep


    Handig is om op de boor af te tekenen wat 20mm is, dit kan met een stukje plakband.
    Tevens rustig boren en als het kan een slangenklem om de inlaat, zodat deze minder kans heeft om af te breken.




    Dan houd je over een 13mm inlaat

    Hierna zul je de inlaat aan de binnenkant moeten vijlen

    Het kan met de dremel, maar liever met de vijl dit gaat een stuk gecontroleerder.


    Dat gaat dan ongeveer op deze manier

    Met de dremel kan het ook op deze manier

    Wat je overhoud is dan ongeveer te zien op de volgende fotos.
    Zorg ervoor dat het venster nog minimaal 1mm aan de lange zijden heeft.
    Wil je toch groter, dan is de kans dat je inlaatvenster niet meer goed afsluit.


    Krukas bewerken

    Dan nu de krukas bewerken voor de DR evo. Voor meer informatie hoe dit exact moet, zie de volgende howto:

    ArvidW krukas tuning berekening how to

    Bij deze motor zijn de gegevens:
    > Inlaat opent op 134° v.OT
    > Inlaat sluit 56° n.OT

    Dit is gedaan door een gradenschijf op het grote carterhelft te leggen.
    Hierdoor kan je exact zien op hoeveel graden de inlaat sluit en opent.

    Je zult moeten aftekenen hoe groot de inlaat is

    Krukas op 0° zetten

    Dan de krukas met de 0° markering op positie 134° zetten




    Krukas tunen. Dit kan je doen door middel van een dremel/zaag/flex

    Een stuk afsnijden

    Dan de rest weghalen


    Wat je overhoud is een mooie zelfgemaakte race krukas

    Carters bewerken

    Daarna de carters tunen op de 43DR evo. Allereerst moet je de pakking goed snijden.
    Leg de pakking op de cilinder en snij deze juist zodat alle spoelpoorten open zijn.

    Dan leg je de pakking op het carter en teken je met een stift af wat weggehaald moet worden.


    Waar je rekening mee moet houden is dat de wand van het grote carterhelft erg dun is.
    De wand is tussen de 3.75mm en 4.25mm dik.
    Wat je ongeveer weg kan halen is 2.5mm – 3mm, dan houdt je een wandsterkte van 1mm over.
    Wil je toch groter zul je vloeibaar staal moeten gebruiken.

    :! Pas dus op met het grote carterhelft ! je dremelt hier snel doorheen! :!

    Met de dremel de carters bewerken, je kunt dit eerst oefenen op een oud carter.
    Hierdoor is de kans dat er wat mis gaat een stuk kleiner.
    Het ingekleurde deel frees je dus weg door middel van een snelfrees.

    Na wat opschuren en eventueel polijsten worden de spoelpoorten erg netjes

    Het grote carterhelft, hier is weinig weggehaald aangezien je anders door het grote carterhelft heen freest!

    Het eind product, de carters die perfect overlopen met de spoelpoorten van de cilinder.


    Montage van de onderdelen

    De cilinder nog afwerken mochten er bramen in zitten.

    Dan nu de montage van de onderdelen, je kunt de carterhelfden in de oven op 120graden verwarmen.
    De krukas leg je dan een uurtje in de vriezer, zodat het monteren makkelijker gaat.

    Krukas inspannen in de werkbank

    Shimring eerst monteren :!

    Daarna de lager erop tikken, dit kan door middel van een pijp die op de binnenring past.


    Dan het carter goed verwarmen met een gasbrander of gaspit, ongeveer 5-10min (alleen het deel waar de lager invalt)

    Als het goed is valt te krukas er dan in en draait de lager goed

    Dan de carterpakking monteren

    Kleine carterhelft warmstoken, ook ongeveer 5-10min met de gasbrander.
    Als het goed is zitten de lagers nu juist.

    Je draait nu kruislings de bouten vast.

    Als alle bouten vastzitten moet je overtollige pakking wegsnijden

    Daarna monteer je de keering in het grote carterhelft.
    Dit kan ook met een holle pijp, rustig slaan anders komt de keerring te diep

    Zo hoort de keerring te zitten

    #130538

    hansieb
    Topic starter
    Berichten: 10949

    Cilinder monteren

    Nu monteer je de pinstonpen lager.

    Daarna de zuiger

    Dan met een puntbektang de pinstonpen clipjes monteren

    Ontsteking monteren

    Eerst de spoelen monteren

    Dan de contactpunten op 0.45mm zetten

    Weet je niet hoe dit moet zie tonni zijn howto over ontsteking monteren.

    Tonni zijn howto over contactpunten monteren

    Nogmaals bedank piet30 voor deze howto! :bier:bier

    Cilinderkop bewerken.:

    Voor de optimale prestaties zul je je cilinderkop ook nog moeten vlakken.
    Hierdoor wordt de squishwaarde lager en zullen de prestaties beter worden.

    Voorbereiding:
    – Waterproof schuurpapier
    – Tape
    – Vlakke glasplaat
    – Dik stuk tin
    – Schuifmaat

    Orginele kop gemeten 1.65mm



    Een goeie squishwaarde is zo rond de 0.98mm en 0.95mm

    Plaats de kop nog een keer en meet de squishwaarde.

    Als het goed is, is de howto zo ongeveer af.

    Mochten er nog fouten inzitten of wil je dat er nog wat bij komt te staan meldt het ff in dit topic.

    Thx piet30 voor alle fotos!!!!!! :thumb

    #130539

    hdev
    Bijdrager
    Berichten: 110

    dit is toch alleen voor nog betere prestaties?

    #130540

    Tom ciao

    hansieb :
    Montage van de onderdelen

    Dan nu de montage van de onderdelen, je kunt de carterhelfden en de krukas in de oven op 120graden verwarmen.
    De krukas leg je dan een uurtje in de vriezer, zodat het monteren makkelijker gaat.

    Eerst de krukas verwarmen en daarna in de vriezer? ..

    #130541

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2363

    Het stuk over die graden schijf vind ik erg onduidelijk, mag wat meer text/uitleg bij als je het mij vraagt.

    #130542

    TimoO_
    Donateur
    Berichten: 3977

    supergoed man!

    #130543

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6585

    Nice,

    Alleen raad ik iedereen aan om niet zo de krukas in te spannen, hierdoor KAN hij uit balans/lood raken.
    De beste manier is om 1 wang in te spannen waar je het lager ook op slaat, zo komt er geen spanning op beide wangen en big end lager te staan.

    Verder een hele mooie how to piet30!

    41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #130544

    Docs
    Donateur
    Berichten: 2714

    geweldig, deze kan ik zeer goed gebruiken=):thumb

    #130545

    BB
    Bijdrager
    Berichten: 52

    Bedankt! hier hebben we wat aan:D

    #130546

    adff
    Bijdrager
    Berichten: 311

    Super how-to, ben zeer zeker van plan deze te gaan gebruiken. Maar,
    – Waarom zou de krukas de oven inmoeten? Bevriest deze dan sneller? Ik doe altijd: krukas bevriezen – lagers in plastic in heet water – krukas met lagers bevriezen – carters verhitten.
    – Ik zou zelf eerst de tapeindes erin draaien en daarna de zuiger bevestigen, maar dat maakt niet zoveel uit.
    – Misschien een idee dat iemand de gradenboog even inscant, net zoals de voetpakking. Lekker makkelijk 🙂
    – Maakt het ook maar iets uit in welke richting de pistonclipjes erin zitten?
    – Durft iemand te zeggen hoeveel dit nou ongeveer scheelt in % / sproeiermaat

    #130547

    Martijnvanheerde
    Donateur
    Berichten: 2227

    Sproeier als je alleen dit doet denk ik 7 maatjes ofzo.

    #130548

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2363

    adff :
    1. Ik zou zelf eerst de tapeindes erin draaien en daarna de zuiger bevestigen, maar dat maakt niet zoveel uit.
    2. Maakt het ook maar iets uit in welke richting de pistonclipjes erin zitten?
    3. Durft iemand te zeggen hoeveel dit nou ongeveer scheelt in % / sproeiermaat

    1. Die zitten in de weg met het monteren
    2. Nee
    3. Zonder doorgetrokken poorten rijd ik met 64, voorheen op zo’n zelfde blok met 68 zoals de meeste 43DR rijders ook doen.

    #130552

    Ziggys91
    Bijdrager
    Berichten: 273

    daan, volgensmij maakt hetwel uit watvoor richting de pistonclipjes zitten, ze moeten namelijk met de opening richting het carter anders is de kans dat ze eruit schieten op hoge toeren groter, zo is het bij tomos in ieder geval wel, lijkt me dat het bij vespa het zelfde principe is.

    #130553

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6585

    Maakt geen drol uit.
    De clipjes drukken zich naar buiten in de groef, welke kant ze opwijzen maakt niks uit.

    41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #130554

    twanvz
    Bijdrager
    Berichten: 61

    mooie howto! echt netjes gedaan, en mooi dat je zoveel foto’s hebt geschoten en zelfs filmpjes.

    alleen inderdaad een paar opmerkingen die ik hier lees kan ik me wel in vinden dus,
    waarom krukas in oven en vervolgens invriezen,
    het gedeelte met de gradenschijf is niet heel erg duidelijk maar maakt niet uit want je vermeld arvid’s howto erbij,
    en ik zie trouwens dat je de spoelpoorten iets groter hebt uitgeknipt op de pakking dan dat ze daadwerkelijk zijn. zal wel verwaarloosbaar zijn hoor, maar het viel me op.

    ps: wat betreft pistonclipjes, ik doe ze er altijd in, en dan steek ik een platte schroevendraaien in het midden van het clipje en dan probeer ik hem te draaien met de schroevendraaier. dan weet je zeker dat ie goed zit in die gleuf.

    ja en inderdaad qua sproeier met zo’n bewerkt carter, sportfilter, 65cc dr evo en 13/13 kom je op 68 uit. en anders 66 of 70.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 68)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.