How to: Cilinder inrijden

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Cilinder inrijden

This topic contains 64 reacties, has 32 deelnemers, and was last updated by hansieb 14 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 65)
  • Gebruiker
  • #124173

    hansieb
    Topic starter
    Berichten: 10948

    Aangezien er de laatste tijd steeds weer vragen komen betreffende het wel of niet inrijden van een bepaald type cilinder, hebben wij besloten hier een how-to van te maken. Allereerst moet gezegd worden dat het standaard advies van de dealers, ‘500km inrijden’ onzin is. Wat betreft cilinders kunnen we een onderscheid maken in aluminium cilinders en gietijzeren cilinders:

    Aluminium: Wanneer je een gloednieuwe cilinder/zuiger krijgt, moet de scooter/brommer de eerste keer dat je hem start rustig worden warmgedraait. Wanneer je scooter/brommer goed op temperatuur is (zo rond de 50-70 graden), zet je de scooter/brommer uit en laat je de scooter/brommer afkoelen. Vervolgens dient de scooter/brommer altijd rustig te worden warmgedraait. Wanneer het geheel dan warm is (vanaf 40-45 graden), kan er gewoon normaal gereden worden. De eerste paar kilometers moeten wel wat rustig aan.

    Gietijzer: De eerste 100 kilometer moet men rustig aan rijden, dus niet constant op volle toeren , maar ook niet constant half gas. Een beetje met je gashandel spelen de eerste 100 kilometer, zodat er niet constant met hetzelfde toerental en temperatuur gereden wordt en de onderdelen goed op elkaar ingewerkt kunnen worden en dan kan er normaal gereden worden.

    Let op!
    Een goede afstelling is écht essentieel voor een brommerblok :!

    Inrijden van zuiger:
    Als je alleen een nieuwe zuiger hebt. Moet je in het begin ook even rustig aan rijden. Je hoeft maar 100 km te rijden, Na die 100 km is de cilinder al genoeg gewend aan de zuiger. Het zelfde geld als bij het inrijden van de cilinder. De allereerste kilometers even 30km/h rijden. Daarna kun je iets harder gaan rijden, niet op topsnelheid, maar met een constant toerental rijden. Als je 100 km gereden kun je gewoon op de top gaan rijden. En ben je klaar met het inrijden van je nieuwe zuiger.

    Inrijden van krukas:
    De krukas (-lagers) is ook een belangrijk onderdeel van je scooter. Ook een nieuwe krukas kun je niet zomaar vanaf het begin maximaal gaan benutten. Je zul ongeveer 200 kilometer rustig aan moeten doen. Belangrijk is dat je geen bergen volgas naar beneden gaat.

    Smering bij nieuwe onderdelen:
    Wanneer je blok normaal loopt laat de olie altijd een kleine oliefilm achter op bijvoorbeeld de cilinderwand en lagers, die ook achter blijft wanneer het blok stil komt te staan. Bij het monteren van nieuwe onderdelen mist deze smering logischerwijs, wat er dus voor zou zorgen dat de eerste momenten dat deze nieuwe onderdelen draaien, het blok zonder olie staat, en de onderdelen zonder smering moeten draaien.
    Bij het monteren van een nieuwe krukas, lagers, zuiger of cilinder is het daarom raadzaam bij het monteren van de onderdelen al goede tweetakt olie te gebruiken, en de verse onderdelen licht hiermee in te smeren.
    Om onafgewerkte onderdelen minder te belasten en wat extra smering te geven de eerste kilometers, kan er ook een extra dopje olie toegevoegd worden bij de eerste volle tank. Na deze volle tank is het niet meer nodig extra olie voor het inrijden te gebruiken.

    Let op!
    Dit neemt niet weg dat na dit moment het gebruik van kwalitatief goede olie, in een juiste hoeveelheid, essentieel is voor de prestaties en levensduur van je onderdelen! Let daarom altijd op of je wel de juiste mengverhouding en voldoende kwaliteit olie gebruikt voor jouw specifieke setup.

    Bron: http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=270444

    Bron: http://www.xtremecenter.nl/scootxtreme/index.php?cat=howto&page=inrijden

    #130374

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    Lijkt me dat daar niks meer aan toe te voegen is, maar ik heb wel een vraagje: Is 100km niet wat weinig?

    #130375

    hansieb
    Topic starter
    Berichten: 10948

    Ruw geschat 2 tot 3 tankjes inrijden moet ruim voldoende zijn.

    Als de brommer maar goed is afgesteld , de onderdelen afgewerkt zijn zonder bramen en alles goed is gemonteerd :!

    #130376

    500
    Donateur
    Berichten: 691

    En mijn nieuwe std zuiger in mijn std cilinder hoeveel km???

    Lars

    #130377

    hansieb
    Topic starter
    Berichten: 10948

    Ook toegevoegd, zie beginpost.

    #130378

    Martijnvanheerde
    Donateur
    Berichten: 2227

    Handig:thumb

    #130379

    superindo
    Bijdrager
    Berichten: 629

    ik rijd zowizo de 1e 200 km altijd erg rustig aan, voor een gietijzeren (DR) cilinder is goed inrijden echt van belang!

    aanvulling:
    Na een aantal km gereden te hebben trek ik meestal het gas even helemaal tot op top open en als op top is gas los, en laten uitrollen en vervolgens rustig doorrijden.
    Verder is rustig optrekken belangrijk.

    #130380

    RiPe
    Bijdrager
    Berichten: 812

    ik zit met mn polini kitje al over de 200, ben wel steeds iets ‘ruiger’ gaan rijden na de 100km. maar dit moet dus al goed genoeg zijn?
    alles is van binnen goed afgewerkt en ik heb 1 klein braampje netjes weggewerkt en alles zit goed gemonteerd..

    #130404

    sjors001
    Bijdrager
    Berichten: 35

    hee ik heb een 60cc italkit (weet het, geen goed merk) maar ik ben nu aan het inrijden, merk toch nog geen verschil met de std 50cc.. Hij staat nog niet afgesteld, zou het hierdoor komen??

    thnx

    #130405

    Roger102
    Bijdrager
    Berichten: 482

    Dat maakt heel veel uit. Maar ik weet niet Hoe de poorten van die cilinder liggen.
    Maar als je gewoon een standaart carter heb zal je ook niet zo heel veel gaan merken hoor met een 60cc.
    En je moet ff kijke welke Carb je erop hebt. best kan je gewoon 13mm carb erop zetten.

    #130406

    sjors001
    Bijdrager
    Berichten: 35

    ja ik wil een 13 erop zetten, maar heb tot na feb vakantie ff geen geld.. en het is trouwens een snorretje, dan moet je toch wel wat merken..? en als het goed is liggen de poorten hetzelfde als de 50std (gehoord!)

    #130585

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    Ik heb nu 200km met goede afstelling gereden met zeer gevarieerd gas, en niet teveel volgas. Ik ben nu dus klaar? Ik kan nu gewoon volgas vlammen?

    #130586

    500
    Donateur
    Berichten: 691

    Ja volgens deze howto wel volgens andere verhalen moet je nog 300 km:P

    Lars

    #130587

    Martijnvanheerde
    Donateur
    Berichten: 2227

    @Daan: Ik zou niet meteen vlammen. Gewoon rustig warm laten lopen als je m start. En dan steeds wat harder vlammen.

    #130588

    hansieb
    Topic starter
    Berichten: 10948

    Idd zoals martijn zegt.

    Niet te lang op top broezen en goed warm laten worden bij het starten.

    Bougiekleurtje is al wel goed?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 65)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.