Home › Forums › Algemeen › Oude topics › How to: Achternaaf Revisie Vario
This topic contains 26 reacties, has 19 deelnemers, and was last updated by Wim V8 3 years, 2 months geleden.
-
Gebruiker
-
18 februari 2010 om 22:01 #143504
dag mensen
ik heb zo een brom naaf gekregen en die lag al heel lang stil zij die vent. hij deed het gewoon goed maar er zat geen olie in dus heb ik hem uit elkaar gehaald om te kijken of ie van binnen nog netjes was.. en dat was hij toen heb ik hem weer in elkaar gezet maar nu draaid hij niet meer soepel en eerst wel.. dus dat is een beetje stressen.. (ik wil er geen vario naaf van maken)
groetjes DR Ciao
Ga nie. Besta nie19 februari 2010 om 12:15 #143939Als je hem verder goed gemonteerd hebt (dus net zoals je hem uit elkaar hebt gehaald), dan zit het probleem meestal in de veer die op de hoofdas zit.
De oplossing: de boutjes een stukje losdraaien, dan aan de hoofdas trekken en draaien tegelijk. Als het goed is hoor je dan vanzelf een klikje. Dat is de veer die tussen een randje van de as en een ring wegschiet. Als je de as nu gewoon op spanning houdt terwijl je de boutjes weer vastdraait, zou het goed moeten zijn.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...16 september 2010 om 12:36 #143979Ik ben bezig met het reviseren van me achternaaf maar er blijft speling op me lange is zitten..
Nu las ik ergens dat je het gewoon stuk voor stuk moet doen tot hij goed draait maar hoe test je nou of hij goed draait?
Begin je met de lange as waar de koppeling op komt of met de as die in het wiel gaat?want zoals hier op de foto te zien is bij het lager dan gaat het er niet echt ver in.. maar mijne zit al iets onder het randje van de deksel zeg maar..
16 september 2010 om 14:00 #143980Ik laat de uitgaande as er zo lang mogelijk uit, net als de lagers van de uitgaande as.
Als je dan een tandwiel gemonteerd hebt en de naaf dicht gebout, kan je met je vinger door het gat van de uitgaande as de andere tandwielen voelen.
17 april 2014 om 16:15 #144042Mijn klok blijft zwaar draaien, als ik de boutjes iets los draai gaat die soepeler. Het is een gewone brom klok met poelie.
13 mei 2020 om 10:18 #797290Ik heb dit anderhalf jaar geleden al een keer gedaan met een bromklok en dat is toen gelukt. Nu met de snorklok heb ik enkel de klok schoongemaakt en wil ike en nieuwe pakking plaatsen, maar loop ik vast op dit punt: de ‘klik’ van de veer.
Ik heb de as in elkaar gezet (ring, veer, ring, tandwiel). Dan de as in de kast gezet, naar beneden gedwud en vastgezet in de bankschroef. Vervolgens de andere as(sen) en ring(en) geplaatst en het dekstel. Maar bij het omhoog trekken van de kast (terwijl de as nog ingeklemd zit) en beetje heen en weer draaien hoor ik niet het klikje. Ik heb het al verschillende keren geprobeerd.
Waar zou het nog aan kunnen liggen? Iemand nog tips?
13 mei 2020 om 11:19 #797294Nou ik ben iets verder gekomen. De klik hoor ik nu wel.
Alleen als ik vervolgens hem helemaal in elkaar zet met pakking en alles, dan zit de as moervast en draait niet (enkel wat beweging als ik hem vastzet in tussen de bankschroef). Doe ik dan toch iets verkeerd met het klikken van de veer?
13 mei 2020 om 14:30 #797308Update: na nog een paar keer te hebben geprobeerd hoop ik dat ik er ben. In de loopstand draait alles soepel, zonder loopstand draait het zwaar, maar er zit wel beweging in.
13 mei 2020 om 19:05 #797323Bij het plaatsen van nieuwe keerringen kan de klok wat zwaar lopen als je ze niet vet gemaakt hebt.
Keerringen geven nu eenmaal weerstand.Maar wat jij beschrijft lijkt me niet goed. daar zou ik niet mee gaan rijden.
Goed is Goed en als het goed zit dan merkje dat gelijk.Probeer eens alleen de hooft as te monteren en kijk of je die soepel gemonteerd krijgt.
Als je denkt dat het door je keerringen komt, kan je die ook even weg laten.
Het is meestal de veer die klem komt te zitten.
Soms geeft hij spontaan een klik als je aan de as draait en soms is het even worstelen, maar het komt uiteindelijk goed.14 mei 2020 om 20:36 #797413Hey kerel, ik heb hoogstwaarschijnlijk de oplossing voor je.
Ik kwam er laatst achter met het reviseren van mijn eigen varioklok.
Als je de uitgaande as klemt in de bankschroef, dan comprimeer je de veer welke het tandwiel terug duwt vanuit de loopstand.
Wat bij mij en wellicht bij veel anderen gebeurt als je hem zo ineen zet, is dat de laatste winding van de veer naar binnen toe verschiet….. Hierdoor rust je as dus op de onderste versprongen winding van de veer ipv op de onderste shimring.
Als je nu je deksel plaatst en vastzet, krijg je de boel met geen mogelijkheid/zeer zwaar gedraaid.
Let hier even op, het heeft even wat geg#dver opgeleverd voor ik erachter kwam….
20 januari 2021 om 15:25 #806038Danielo, hele goeie top! Zonder jouw bericht was ik er niet uitgekomen. Je moet die klik kunnen horen, anders lijkt het te passen tofst je de deksel goed vastdraait. Dan zit alles vast, en kunnen de asjes niet meer bewegen😅
20 januari 2021 om 15:34 #806040Dit is bijna een jaar oud.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.