How to: Achternaaf Revisie Vario

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Achternaaf Revisie Vario

This topic contains 26 reacties, has 19 deelnemers, and was last updated by Wim V8 3 years, 3 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Gebruiker
  • #124145

    Herr Flick
    Topic starter
    Berichten: 6915

    Bij deze de HowTo voor het plaatsen van de Malossi vertanding en tegelijkertijd de revisie van de vario naaf!

    Voor je eraan begint adviseer ik nadat de naaf open is en voor je het uit elkaar haalt, dat je even goed kijkt hoe het in elkaar zit.. de volgorde van asjes en de ringetjes en de lagertjes enzo.. puur zodat je het principe snapt.

    Wat je nodigt hebt is dit allemaal:

    -de vario naaf en deksel natuurlijk
    -revisie set
    -malossi vertanding set
    -nieuwe naaf olie

    Je begint natuurlijk met het demonteren van het wiel en los halen van de naaf uit het wiel.
    Tap alle oude naaf olie uit de naaf en schoef de 4 boutjes van de deksel los.

    Vervolgens zie je je vario vertanding zitten, deze kun je er direkt uit halen. Nu ben je al zover gekomen als de bovenstaande foto.

    Wat je als als enige van je standaard vertanding moet bewaren is de dikke lange as ( aandrijf as ) en de veer ( staat op de foto ook hierboven ).

    Nu beginnen we met de revisie.. dus het verwijderen van de oude lagertjes en vervangen voor de nieuwe!
    Eerst haal je natuurlijk de oude keerringen eruit.

    Pak een hamertje en begin secuur met het uittikken van de oude lagertjes.. sommige gaan makkelijker dan de andere.. sla de lagertjes van binnen naar buiten, maar dat spreekt wel voor zich als je het eenmaal voor je hebt liggen. 😉

    op de foto zie je dat we dat deden met behulp van dopjes uit de doppenset. Nummer 8,
    13 en 17 zijn mooi passende. Let op dat je goed recht en secuur blijft tikken!

    Dit karweitje doe je dus bij de naaf en bij het deksel, totdat het er zo uitziet:

    Lekker leeg dus, ga vervolgens de boel even knap schoonmaken. Wij gebruikten power cleaner uit de spuitbus.

    Als dit allemaal mooi schoon is, ga je beginnen met de nieuwe lagertjes plaatsen.. dit doe je dus weer met het hamertje en de passende dopjes uit de doppenset.

    We beginnen gewoon bij de lange as waar de achterkoppeling op komt en werken zo ook de andere 2 assen af, en dan nemen weer eerst de naaf zelf. daarna de deksel (aan elke kant een lagertje natuurlijk die de assen klemt)

    Je tikt het lagertje er voorzichtig in, maar niet tot het einde..dus dat ie net niet vlak zit. Dan pak je die lange as en kijk je ter controle hoe hij in het lagertje valt, eerst zonder ringetjes en daarna met. Afhankelijk van hoe soepel of zwaar het draait tik je het lagertje iets dieper of tik je hem iets terug als je te ver was gegaan.

    Belangrijk is ook dat je niet denkt: het loopt net iets te zwaar, dus tik ik gewoon even op de as. Hiermee loop je het risico dat je de achterkant van het lagerhuis eruit slaat (dan is je lager stuk en je naaf lek).
    Dus altijd gewoon met het hulpstukje tikken op het lagertje.
    Zolang je het maar SECUUR blijft doen!

    Nu dus bij de deksel pak je het lagertje en sla je hem erin. Net zoals op de bovenstaande manier, maar sla dus niet te ver. Pak vervolgens de naaf en de deksel met de as erin en controleer of er veel speling tussen zit. Op deze manier ben je dus bezig de as af te stellen op speling. De speling kan je onderzoeken door aan de asjes te voelen of door even te rammelen natuurlijk . (bij duidelijk gerammel moet je het lager iets dieper stellen (tikken).

    Een klein beetje speling mag want het mag niet te stroef lopen. Controleer dus wel met ringetjes ertussen.

    Werk op deze manier alle 3 de asjes af, maar blijf steeds controleren op de speling tussen de asjes en de lagers en controleer dus steeds zonder en daarna mét ringetjes!

    Uiteindelijk moet het er zo uitzien als je de asjes er mooi in hebt.

    Druk vervolgens de oliekeerringen erin:

    Hier zijn we aangekomen bij het één na laatste deel van de montage, nu moet je goed opletten. Wat je moet doen: zet de as eerst inelkaar (ring, veer, ring, tandwiel). Zet de as in de kast en duw hem volledig naar beneden, en zet de as dan zo diep mogelijk vast in de bankschroef.
    Plaats nu ook de andere as(sen) en ring(en) en plaats het deksel. Trek nu de kast (terwijl de as nog gewoon ingeklemd zit) omhoog en draai een beetje heen en weer.
    Met een beetje geluk hoor je nu een klikje. Dat is de rand van de veer die net over het randje valt nu.
    Dat komt eigenlijk alleen maar omdat daar geen rond kantje aan de as zit, waardoor de veer rand er net tussen blijft steken.

    Nu ben je aangekomen bij het laatste gedeelte.. het grootste tandwiel plaatsen. Ga even na of je een Fietsstand hebt op je vario naaf. Dit is wel het geval in onze how to voorbeeld. Het is met een fietsstand van belang dat je het grote tandwiel “andersom” monteert!
    Je hebt een kant waar “malossi” op staat en een kant waar niks op staat ( aan die kant waar het niet op staat is de rand dikker waar de fietsstand-mechanisme op steunt) . Als je dus fietsstand hebt moet je het malossi woord dus niet naar je toe hebben. Dit hebben wij op onderstaande foto verkeerd gedaan en dat resulteert in dat het je vertanding kan slopen! Let hier goed op!


    Let dus op als je fietsstand hebt dat je het malossi woord dan naar de onderkant hebt! Dus niet zo!

    Heb je geen fietsstand zoals de meesten van ons dan maakt het eigenlijk niet uit hoe je het tandwiel doet!

    Als allerlaatste pak je de pakking en leg je hem er goed op.. en schuif je het deksel eroverheen.. Voorzichting en blijf kijken of het goed blijft gaan met de lange dikke aandrijfas en de veer die erop zit. En draai dan alle moertjes vast!

    Als alles goed gegaan is heb je nu een mooie, goed gereviseerde malossi naaf..Voel ff of alles soepel draait.. schrik niet als dit niet meeen het geval is want het moet ook even inlopen op elkaar!
    De naafolie: De naaf moet zover gevuld worden met olie, dat het er via de vulplug net wel/niet weer uit komt lopen als je de naaf rechtop houdt!
    (rechtop is dus de positie van de naaf zoals hij ook in de brommer gemonteerd zit).

    Dus naafolie erin gieten en daarna monteren in het wiel en voorzichtig proberen te gaan rijden.

    Als allerlaatste wil ik vermelden dat je dus geen ringetjes weg moet laten zoals eerder wel eens gezegt is op de site. Succes ermee!!!

    how to door : Herr Flick en Mike

    Herr Flick : uitvoering how to
    Mike : foto’s en opsteller how to

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #127924

    Quest
    Bijdrager
    Berichten: 283

    vraagje

    er staat boven foto 1:
    Pak een hamertje en begin secuur met het uittikken van de oude lagertjes.. sommige gaan makkelijker dan de andere.. sla de lagertjes van binnen naar buiten, maar dat spreekt wel voor zich als je het eenmaal voor je hebt liggen.

    terwijl je op foto 1 ziet dat je de lagers van buiten naar binnen slaat.. moet ik gewoon foto 1 volgen? want ik krijg er 1 lager echt NIET uit.. gemept met moker en alles :S

    edit: lager is eruit..

    dat lager past alleen niet over het tandwiel heen.. daarom liep hij vast..

    maar het zijn toch allemaal dezelfde lagers?
    dan is het lager dus niet meer goed?
    het gaat om 1 van die kleintjes

    #127925

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4577

    Even een nieuw lagertje voor halen. Als hij niet (meer) past is er iets niet goed. De lagertjes zijn altijd dezelfde maat.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #129950

    SpeedDemon
    Bijdrager
    Berichten: 854

    Misschien niet heel gek om te vermelden dat je lagers 1.5 uur in de vriezer moet leggen en ook de assen. Vervolgens met een verfbrander of in de oven het huis te verwarmen tot +/- 90 graden. Dan vallen de lagers zo op hun plek en daarna weer verwarmen om de assen op hun plek te laten vallen.

    #129951

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4577

    De lagers passen koud gewoon om de assen. Het zijn naaldlagers…

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #129954

    peter139
    Bijdrager
    Berichten: 770

    mooie how to

    Ik ben hier een tijdje geleden ook mee bezig gegaan. Ik heb de lagertjes dus niet getikt met een hamer maar geperst. Je pakt gewoon een dop die net even kleiner is dan het lager en aan de achterzijde hou je een grote dop. Voordeel van deze manier is dat je geen bramen en blauwe vingers krijgt:) en dat je heel gecontroleerd het lagertje eruit en erin kunt persen. Het is ook beter voor het nieuwe lagertje.

    Ik denk dat dit wel een goede aanvulling is op deze mooie how to.

    gr

    #130603

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Hier alles in filmpje vorm

    Het woord malossi moet dus naar beneden als je loopstand hebt, ook in het filmpje is dat niet goed :!

    #143776

    Robertez
    Bijdrager
    Berichten: 648

    Handige how-to!

    Nadat mijn naaf zoveel lekte dat ik niet eens meer kon remmen, heb ik deze gereviceerd.

    Ik heb nu ook nieuwe keerringen in de naaf geplaatst en een nieuw cardan pakking + vloeibare pakking, maar toch blijft er olie uit de naaf lekken ter hoogte van de lange as:no:boos Zie foto van de situatie (bron OrangeCiao).

    Ik ben een beetje ten einde raad..Heb nu al drie keer het hele wiel en de naaf uit mijn brommer moeten halen.

    Iemand nog de oplossing om die eeuwige lekkage te voorkomen? :bier

    #143777

    Jarco
    Bijdrager
    Berichten: 2522

    Zit er niet gewoon teveel olie in en komt het uit het ontuchtings gaatje?

    #143778

    Robertez
    Bijdrager
    Berichten: 648

    Nee, ik had zelfs voor de test het onluchtingsgat dicht gemaakt en nog komt er olie uit, terwijl het wiel recht op stilstaat.

    #143779

    Herr Flick
    Topic starter
    Berichten: 6915

    Ontluchtingsgaatje moet je ook nooit dichtmaken.
    Maak de boel weer los en haal een nieuwe naafpakking.
    Maak de boel goed vetvrij met remmenreiniger.

    Monteer de nieuwe pakking + vloeibare pakking aan beide zijden.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #143780

    Robertez
    Bijdrager
    Berichten: 648

    Herr FlicK :
    Ontluchtingsgaatje moet je ook nooit dichtmaken.
    Maak de boel weer los en haal een nieuwe naafpakking.
    Maak de boel goed vetvrij met remmenreiniger.

    Monteer de nieuwe pakking + vloeibare pakking aan beide zijden.

    Bedankt voor de reactie, ja het ontluchtingsgaatje van de naaf had ik ook puur voor de test even dicht gemaakt 🙂

    Raad jij mij aan om veel vloeibare pakking te gebruiken aan beide zeide van de naaf of weinig?

    Als ik de naaf weer open, heb ik dan niet meer kans op lekkage bij de lange as i.v.b de nieuwe keerring die los komt bij demontage?

    Edit ik ga voor een dunne laag zoals ik hier las http://www.xtsr500.nl/vloeibare-pakking/
    Na heel aandachtig het punt van de lekkage te hebben bestudeerd, viel mij op dat er een andere bout in zat.
    Mogelijk dat de naaf hierdoor op dat punt niet goed afsluit.

    #143815

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    ey waarom heeft mijn lange as schuine vertanding, en die in de 1ste post niet ?

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #143816

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    ritze :
    ey waarom heeft mijn lange as schuine vertanding, en die in de 1ste post niet ?

    Bij deze de HowTo voor het plaatsen van de Malossi vertanding en tegelijkertijd de revisie van de vario naaf!

    #143871

    Joris
    Bijdrager
    Berichten: 837

    Ik heb dus de 1:10,5 vertanding met loopstand, dus dan moet ik dus bij het grote tandwiel zorgen dat het piaggio teken aan de onderkant zit?

    ik heb dus laatst gecheckt of me vertanding nog heel was, weer inelkaar gezet, maar nu gaat ie op een punt echt redelijk stroef. ik neem aan dat dit niet hoort, dat alles echt soepel moet lopen. of is het gewoon een kwestie van een flink stuk inrijden?

    Thnx,

    Joris

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.