How To: Achterkoppeling Vario (Drukveer / Trekveertjes)

Home Forums Algemeen Oude topics How To: Achterkoppeling Vario (Drukveer / Trekveertjes)

This topic contains 34 reacties, has 20 deelnemers, and was last updated by aapie90 14 years, 2 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
  • Gebruiker
  • #124195

    Helios
    Topic starter
    Berichten: 606

    Hoe zit een vario in elkaar en hoe verander ik druk/trekveren?

    Er zijn nog veel vragen of het monteren van andere trekveren etc, en hier is niet echt een duidelijk How-To voor.
    Daarom heb ik deze How-To geschreven!

    Ik ga ervan uit dat je weet hoe je een vario moet monteren etc.
    Anders verwijs ik je naar deze How-To : http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=8186

    Ik zal iets dieper ingaan om de achtervario.

    Er zijn eigenlijk 2 echt verschillende achtervarios (uitgezonderd van de race / fox etc. achtervarios)

    Dat zijn de gewone standaart achtervario’s (90MM / 100MM) :

    En de immitatie koppelingen (90MM) :

    Zelf heb ik geen Immitatie koppeling dus deze How-To is meer voor de standaart achterkoppeling.

    Als je de koppeling van de naaf afhaalt zal hij er ongeveer zo uitzien :


    In dit geval is de schaal dan rood.

    Als we de schaal eraf halen, wat je waarschijnlijk al hebt gedaan bij het demonteren van de naaf
    krijgen we het volgenden :

    Als je goed kijkt zie je dat je drukveer een klein stukje uit het gat steekt :

    Als je daarna de koppeling opdraait zie je een grote moer zitten.
    (Normaal gesproken zit er ook een BorgRing omheen deze dus )


    Deze MOET er zeker om anders draait de moer los en kan je de achterkoppelings deeltje van het fietspad zoeken!

    De omgedraaid koppeling :

    Deze moer gaan we nu demonteren :
    Pak een grote Bako en zet deze op de moer.
    Geef ondertussen wat tegen druk anders kan het zo zijn dat je ring en je schijven weg vliegen.

    Dan hebben we dit en je kan de achterste schijf er zo afhalen

    Met een beetje draai en wrik werk kan je dan de drukveer/2e schijf eraf halen :

    We gaan de koppeling wat beter bekijken hier zitten ook je trekveertjes in :

    Trekveertjes :
    Trekveertjes zorgen voor het vaak sneller optrekken.
    Hoe strakker de trekveertjes hoe meer toeren je maakt voordat de schoentjes aangrijpen.
    Je rijd dus met meer toeren weg, te strakke veertjes kunnen leiden tot overtoeren bij het wegrijden!

    Op de volgende foto heb ik mijn trekveertjes los gehaald en de schoentjes uitgeklapt :

    Het monteren van nieuwe trekveertjes :

    Natuurlijk moet je eerst de oude veertjes verwijderen.
    De nieuwe veertjes kun je er redelijk makkelijk inkrijgen met een dun tangetje of een kleine schroevendraaier
    Zorg wel dat de veertjes helemaal blijven haken in het gaatje!
    (Hoe strakker je trekveren hoe moeilijker het is om ze te plaatsen.


    Gewoon een klein puntbektangetje pakken en hem zo naar het andere gaatje toetrekken!

    Klaar je nieuwe trekveertjes zijn gemonteerd.

    De Drukveer vervangen :
    Ook hier moet je natuurlijk je oude drukveer verwijderen.
    Dit gaat met wat draai werk en uiteindelijk laat hij los van de schijf.
    Pak je nieuwe drukveer en monteer deze op dezelfde manier zoals je vorige gemonteerd zat.

    Let op dat je de Koppelings Centreerring niet vergeet :

    Op deze foto zie je de Centreerring gemonteerd :

    Als de nieuwe drukveer gemonteerd zit moet deze weer onderin de vario en het daarvoor bestemd gaatje.

    Goed drukken zodat hij aan de andere kant goed zichtbaar uit het gaatje komt!

    Nu komt het lastige deel!
    Het monteren van de complete vario.

    Als je dit voor de eerste keer dit kan dit knap lastig zijn!
    Het makkelijkste is om het met 2 man te doen.
    Hier laat ik zien hoe ik het vaak doe.

    – Monteer de drukveer goed zodat hij in het gaatje zit
    – Plaats de 2e schijf goed boven op de andere schijf zodat je hem gelijk naar benden kunt drukken.
    – Je moet je Borgring en borgmoer binnen handbereik hebben

    Zodra je de 2e schijf hebt geplaatst en naar beneden hebt gedrukt.
    Denk goed om de inkeping die erzin zit dat deze ook goed erin valt!

    Ik druk altijd alles op zijn plaats met een gele/rode drukveer gaat dit erg zwaar
    Dan zat ik mijn knie erop en houd met mijn andere hand de schijven tegen zoals hier :


    Dan plaats ik de Borgring, Ook deze moet goed met de inkeeping sluiten!
    Daarna pak ik de Borgmoer en draai hem zo vast mogelijk.

    Laat nu nog niet los want de Borgmoer zit nog niet goed vast!
    Pak nogmaals de bako en geef draai hem GOED aan!
    Anders heb je alsnog je borgring/moer om je orden.

    Als je denkt dat hij goed vastzit kun je hem loslaten, draai hem nogmaal goed aan met de bako!
    Sla hierna de Borgring GOED vast!
    (Helaas hier geen foto van!!)

    En klaar ben je! je hebt nu een vario met strakkere trekveertjes en een sterke drukveer!

    Eventuele op of aanmerkingen of onduidelijkheden hoor ik natuurlijk graag!

    #143446

    mcmark93
    Bijdrager
    Berichten: 114

    Erg handig 😀 Goed uitgelegd :thumb

    #143447

    Docs
    Donateur
    Berichten: 2715

    mooie how-to;) zeer duidelijk uitgelegd:thumb je zou eventueel een klem kunnen gebruiken om de koppeling in te klemmen(in plaats van je knieen:D) ding kost wel 25eu:S maar ik vond hem wel handig

    #143453

    Geert (H) Ciao

    Hier heb ik echt wat aan, klasse how-to

    #143472

    Docs
    Donateur
    Berichten: 2715

    ik neem aan dat je de borgring bedoeld? deze zit onder de grote moer. hier van is een stukje omgebogen tegen de moer aan zodat hij niet los kan draaien.

    en de grote moer zit heel goed vast, die draai je ook niet zo maar los. moet je nogal wat kracht voor zetten. het omgeslagen stuk van de borg ring moet wel eerst weer plat geslagen worden, anders krijg je hem niet los.

    #143473

    zoef
    Bijdrager
    Berichten: 171

    ik snap het 😉

    dankje 😛

    edit : mijn drukveer heeft neit 2 van die uitsteeksels is dat erg ??

    #143475

    Thom-Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 360

    zoef ik denk dat je een echte ittaliaanse achterklok hebt dan.
    Ik heb dat zelf ook (geen uitsteeksels)
    ik kan ook mijn trekveertjes niet veranderen omdat ze er zo raar uit zien:S

    #143478

    Jarco
    Bijdrager
    Berichten: 2522

    Klasse how to! Net naar op zoek! :thumb
    😀

    #143485

    zoef
    Bijdrager
    Berichten: 171

    Helios :

    DIT KAN MAKKELIJKER ( IK BEDACHT HET OMDAT IK MIJN KNIE NIET KAN GEBRUIKEN VANWEGE BRUEK Xd:p)

    PAK ENE PLANK BOOR EEN GAT ERDOOR
    LEG DE KOPPELING OP DE GROND SCHIJVEN EROP EN DAN OP DE PLANK GAAN STAAN ( FF OPLETTEN DAT DE SCHIJVEN GOEDZITTEN ENZO)
    DAN KAN JE RUSTIG DE MOER EROP DRAAIEN EN HEB JE OOK GEEN SNEEN IN JE HANDEN ( PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF)

    SUC6 Xd

    #143486

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    ik vind het ook kutwerk, en het boeit me ook niet als ie op is breng ik em weg 😀

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #143493

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Het lijkt me dat de vario in de bankschroef moet anders krijg je die moer er nooit af.
    Alleen een baco er op zetten doet niet zoveel….
    Laat ik nu net geen bankschroef hebben.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #143494

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Ik ga gewoon met me enkels erop staan. en dan draai ik zo die M24 moer eraf;). gaat prima hoor:thumb

    #143495

    Poelll13
    Bijdrager
    Berichten: 541

    Zeeeer mooie how to helios 😀

    #143496

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    Mooie duidelijke how-to!
    Maar jammer dat het (voor de meeste mensen) moeilijkste deel er niet in staat.
    Namelijk het inklemmen van de koppeling voor het losdraaien van de moer, zonder dat er iets stuk gaat tijdens het inklemmen.
    Bankschroef wil namelijk nog wel eens verkeerd aflopen heb ik gehoord..
    Ik zou graag horen hoe jij dat aanpakt.

    #143497

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Ik wacht wel tot morgen, dan doe ik het bij Eidos in de bankschroef.
    Gewoon niet te strak maar wel strak genoeg.
    Ik weet niet hoe dat zit met jou enkels Niek maar jij draagt zeker kistjes?
    Hij zit te strak bij mij om dat te doen denk ik.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.