Home › Forums › Algemeen › Oude topics › How to: Achterklok/naaf eruit halen + tandwiel tot moer maken
This topic contains 75 reacties, has 52 deelnemers, and was last updated by ronreniers 14 years, 2 months geleden.
-
Gebruiker
-
23 januari 2008 om 21:02 #126166
als je die driehoekige plaat bedoelt, met een lekker grote baco;)
23 januari 2008 om 21:37 #126169bahco is meestal te breed/dik , past er niet tussen
een waterpomptang past vaak wel, maar als het echt vast zit, kun je hiermee niet genoeg kracht zetten.
ik klem dan het hele tandwiel in de bankschroef (kei hard) zodat je het hele wiel als hefboom hebt (sloop je uiteraard wel het tandwiel mee)
23 januari 2008 om 21:55 #126170
RebelGewoon waterpomptang opzetten goed dichtknijpen (eventueel tystrip) en dan slaan met de hamer is die zo los
23 januari 2008 om 22:07 #126171Ik heb ook waterpomptang gebruik. Wat ik heb gedaan is dat ik mijn wiel op een vage manier tussen men benen heb geklemt waardoor ik half op me wiel zat, en toen met het volle gewicht op die baco gaan hangen 😛 dan komtie echt wel los, desnoods een paar keer een soort stoot geven door het vast te houden maar dan naar boven en beneden te schommelen waardoor er nog meer kracht op de moer komt ivm zwaarte kracht 😉
22 mei 2008 om 17:30 #128811mijn waterpomptang past er niet tussen:(
Wat ik supervaag aan deze how-to vind.. is:
Dan steek je een schroevendraaier in 1 van de 2 gaatjes.. en dan krijg je dit:
Ja das erg leuk.. maar als ik een schroevendraaier in zo’n gaatje zet.. dan gebeurd er niks hoor?
edit: lol lees net de andere posts.. nou snap ik et.maar het wil nog steeds niet..
Ik probeer het wel met een lasje op het tandwiel.. en dan losbeunen.3 juni 2008 om 15:10 #129117als je die moer incl tandwiel dr eenmaal af hebt,zet je hem in de bankschroef of iets dergelijks en zet je de slijptol of dremeltje dr in, aan de boven en onderkant,dan valt zo je tandwiel dr af klaar ben je.
29 juni 2008 om 12:45 #129659Ik heb deze how to eerst geprobeerd, maar het was allemaal zo veroest dat ik het tandwiel er met de dremel afgeslepen heb. Vervolgens gewoon de moer eraf draaien, gelukt. MAAR, ik kan mijn wiellagerplaat er niet zomaar afpakken! Er zitten ook allemaal lagerballetjes in. Als je het wiel normaal hebt zit er zegmaar wel wat verticale speling tussen. Dit zit er ook als je de moer erop doet.
Ook gaat mijn klok er niet uit, ik kan gewoon op mijn wiel staan springen als de klok naar boven licht zegmaar.
-edit- Grof geweld doet wonderen, en hier posten ook. Met de hamer een keiharde tik gegeven en de klok sprong los samen met de achterwielplaat:D -edit-
21 juli 2008 om 07:44 #129947Maar wat ik eigenlijk nog mis in dit topic; Kun je uit die klok ook nog de vertanding omzetten/reviseren? Ik wil namelijk van een snor- naar een bromvertanding. kun je dan ook alleen de tandwielen binnenin de klok vervangen?
21 juli 2008 om 12:16 #129948Nee, de uitgaande as is anders..
I came, I saw, and I forgot what I was doing...21 juli 2008 om 12:55 #129949De makkelijkste manier om de klok/naaf er uit te halen is door een stuk dik staal te kopen (5mm ofzo) en daar een stuk uit te halen wat ze breed is als de moer.
Vervolgens las je er een hefboom aan en klaar is je zelfgemaakte dunne sleutel die tussen het wiel en het tandwiel past
Zo heb ik het gedaan, heb er al minimaal 35x zo’n rotte moer mee los gehaald, zelfs de meest vaste gaan er mee los8)
Inmiddels is hij wel wat uitgesleten omdat het geen gehard staal is dus binnekort moet ik hem maar even bijlassen:lol22 augustus 2008 om 18:28 #1299932 september 2008 om 20:36 #130026uhh.. mijn wiellagerplaat zit moervast :S …. wat nu? moer heb ik trouwens al af… maar alleen dat laatste wilt niet van de as loskomen :(( idee iemand?
2 september 2008 om 20:43 #130027Voorzichtig je as uit je wiel tikken meestal komt de plaat dan vanzelf los.
5 oktober 2008 om 13:36 #1301185 oktober 2008 om 14:01 #130119spuit het vol met wd 40
leg er een handoek tussen en mep met een ijzer hamer.. wedde dat hij dan meteen los is
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.