How to: Achterklok/naaf eruit halen + tandwiel tot moer maken

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Achterklok/naaf eruit halen + tandwiel tot moer maken

This topic contains 75 reacties, has 52 deelnemers, and was last updated by ronreniers 14 years, 2 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 76)
  • Gebruiker
  • #126166

    Dooley
    Bijdrager
    Berichten: 122

    als je die driehoekige plaat bedoelt, met een lekker grote baco;)

    #126169

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    bahco is meestal te breed/dik , past er niet tussen

    een waterpomptang past vaak wel, maar als het echt vast zit, kun je hiermee niet genoeg kracht zetten.

    ik klem dan het hele tandwiel in de bankschroef (kei hard) zodat je het hele wiel als hefboom hebt (sloop je uiteraard wel het tandwiel mee)

    #126170

    Rebel

    Gewoon waterpomptang opzetten goed dichtknijpen (eventueel tystrip) en dan slaan met de hamer is die zo los

    #126171

    LeMoN
    Bijdrager
    Berichten: 1849

    Ik heb ook waterpomptang gebruik. Wat ik heb gedaan is dat ik mijn wiel op een vage manier tussen men benen heb geklemt waardoor ik half op me wiel zat, en toen met het volle gewicht op die baco gaan hangen 😛 dan komtie echt wel los, desnoods een paar keer een soort stoot geven door het vast te houden maar dan naar boven en beneden te schommelen waardoor er nog meer kracht op de moer komt ivm zwaarte kracht 😉

    #128811

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    mijn waterpomptang past er niet tussen:(

    Wat ik supervaag aan deze how-to vind.. is:

    Dan steek je een schroevendraaier in 1 van de 2 gaatjes.. en dan krijg je dit:

    Ja das erg leuk.. maar als ik een schroevendraaier in zo’n gaatje zet.. dan gebeurd er niks hoor?
    edit: lol lees net de andere posts.. nou snap ik et.

    maar het wil nog steeds niet..
    Ik probeer het wel met een lasje op het tandwiel.. en dan losbeunen.

    #129117

    Tjoe
    Bijdrager
    Berichten: 8

    als je die moer incl tandwiel dr eenmaal af hebt,zet je hem in de bankschroef of iets dergelijks en zet je de slijptol of dremeltje dr in, aan de boven en onderkant,dan valt zo je tandwiel dr af klaar ben je.

    #129659

    adff
    Bijdrager
    Berichten: 311

    Ik heb deze how to eerst geprobeerd, maar het was allemaal zo veroest dat ik het tandwiel er met de dremel afgeslepen heb. Vervolgens gewoon de moer eraf draaien, gelukt. MAAR, ik kan mijn wiellagerplaat er niet zomaar afpakken! Er zitten ook allemaal lagerballetjes in. Als je het wiel normaal hebt zit er zegmaar wel wat verticale speling tussen. Dit zit er ook als je de moer erop doet.

    Ook gaat mijn klok er niet uit, ik kan gewoon op mijn wiel staan springen als de klok naar boven licht zegmaar.

    -edit- Grof geweld doet wonderen, en hier posten ook. Met de hamer een keiharde tik gegeven en de klok sprong los samen met de achterwielplaat:D -edit-

    #129947

    eaSI rider
    Bijdrager
    Berichten: 115

    Maar wat ik eigenlijk nog mis in dit topic; Kun je uit die klok ook nog de vertanding omzetten/reviseren? Ik wil namelijk van een snor- naar een bromvertanding. kun je dan ook alleen de tandwielen binnenin de klok vervangen?

    #129948

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4577

    Nee, de uitgaande as is anders..

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #129949

    VespaAvanti
    Donateur
    Berichten: 4412

    De makkelijkste manier om de klok/naaf er uit te halen is door een stuk dik staal te kopen (5mm ofzo) en daar een stuk uit te halen wat ze breed is als de moer.
    Vervolgens las je er een hefboom aan en klaar is je zelfgemaakte dunne sleutel die tussen het wiel en het tandwiel past:thumb
    Zo heb ik het gedaan, heb er al minimaal 35x zo’n rotte moer mee los gehaald, zelfs de meest vaste gaan er mee los8)
    Inmiddels is hij wel wat uitgesleten omdat het geen gehard staal is dus binnekort moet ik hem maar even bijlassen:lol

    #129993

    Wausie
    Bijdrager
    Berichten: 99

    Dat zou er dus zo uit komene te zien. Bedankt voor de tip Avanti, eindelijk heb ik de moer los.

    #130026

    JayL
    Bijdrager
    Berichten: 753

    uhh.. mijn wiellagerplaat zit moervast :S …. wat nu? moer heb ik trouwens al af… maar alleen dat laatste wilt niet van de as loskomen :(( idee iemand?

    #130027

    Vincent
    Donateur
    Berichten: 661

    Voorzichtig je as uit je wiel tikken meestal komt de plaat dan vanzelf los.

    #130118

    JayL
    Bijdrager
    Berichten: 753

    wie o wie kan me helpen?

    die f***n naaf wilt nog steeds niet van de wiel af!
    ik heb de wiel tot hier:

    heb de wiel ook heetgestoken (lak moet er toch van af)
    met alles en nog wat er tegenaan zitten meppen, maar hij zit nog steeds op dezelfde plek :boos

    #130119

    Quest
    Bijdrager
    Berichten: 283

    spuit het vol met wd 40

    leg er een handoek tussen en mep met een ijzer hamer.. wedde dat hij dan meteen los is

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 76)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.