How to: Achterklok/naaf eruit halen + tandwiel tot moer maken

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Achterklok/naaf eruit halen + tandwiel tot moer maken

This topic contains 75 reacties, has 52 deelnemers, and was last updated by ronreniers 14 years, 2 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 76)
  • Gebruiker
  • #123972

    !Japieoh!_!Ciao!

    Wat heb je nodig :

    Achterwiel+ achterklok, tandwiel/moer enz.
    Bankschroef/workmate
    Steeksleutel 12(maakt eigenlijk niet zoveel uit maar ik zou niet veel groter nemen)
    Shroevendraaier
    Houten hamer

    Eerst gaan van het tandwiel een moer maken zodat je hem er makkelijk af kan halen.


    Hier beginnen we dus mee

    dan zet je een schroevendraaier in een van de rondjes (die hier met rood aangegeven zijn).

    Als je dat gedaan hebt krijg je dit :

    en hou je dit over:

    Nu ga je het volgende deel eraf halen:

    Dit hebben we:

    Er moet nog een deel af en dat doe je doe je door steek sleutel 12 (of kleiner) in een van de gleufjes te zetten zoals hieronder te zien.

    Dan sla je met een houten hamer(of rubber ofzo) op de achterkant van de steeksleutel en zo draai je dit gedeelte er ook af.

    Dan hou je dit over:

    en

    ————————————————————————

    Nu Gaan we de achterklok eruit halen.

    Je hebt nu als het goed is Je achtwiel met de moer zoals hieboven beschreven is.

    Dan zet je hem met de moer in de bankschroef, je kunt hem ook in de workmate zetten zoals op de foto.(dit heb ik even gedaan omdat ik in de schuur geen duidelijke foto kon maken)

    Dan draai je het wiel linksom. (Iaccaloco heeft eens gezegd dat er ook wielen zijn waar je hem rechtsom moet draaien maar hier zijn er erg weinig van.)

    Terwijl je dit doet zal je je klok omhoog zien komen omdat de schroefdraad hem als het ware omhoog duwt.
    Als de moer los zit kun je het wiel+klok eraf pakken en dan leg je hem even op zijn kop, pak je de wiellagerplaat eraf en kun je de velg van de klok afhalen.
    Soms zit de klok een beetje vast en moet je een paar tikjes met een houten(of rubberen)hamer op de draad geven en dan valt hij er zo uit.

    Dan hou je dit:

    en dit:

    over.
    ————————————————————————

    Je kunt hem er ook uithalen met door een waterpomptang op de moer te zetten terwijl het tandwiel er nog op zit.
    Maar omdat dit bij mij niet lukte en ik het onhandig vind doe ik het zo.
    ————————————————————————

    Japieoh

    #140372

    reiniero
    Bijdrager
    Berichten: 1195

    het kost wel 10x zo veel werk ik heb hem binnen 2 min eruit:P maar ja als dat niet lukt zit er nix anders op:P

    #140373

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Leuke how to,

    je hebt wel snorvertanding zie ik 😉

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #140375

    Vpfanaat
    Bijdrager
    Berichten: 18

    Leuke howto,

    Maar is het niet simpeler om een beitel tussen zo`n rechthoekig vakje te plaatsen en dan gewoon het hele tandwiel in een keer los te tikken?

    Zo blijft het tandwiel intact en kun je hem nog opnieuw gebruiken.

    Zo doe ik het tenminste wel.

    Verder is het een leuke howto. Vooral dat stukje met de workmate is wel slim bedacht.

    #140377

    Jacky
    Bijdrager
    Berichten: 1612

    Heel handig. Ik had het iig nognooit gedaan! Meestal bij belgische koppelingen is dat linkse draad. Of bij vario’s iig zeker weten!

    #140379

    G-no
    Donateur
    Berichten: 1736

    ik kan de moer er gewoon afhalen met een flex-sleutel:)

    #140380

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Dat ketting ding kan je juist kneitervast slaan 😀

    Das hendige eraan, weinig kracht maar toch heel vast door middel van een platte schroevendraaier op 1 van die tandjes te zetten en te tikken.

    Losgaan kan met een griptang erg makkelijk , ff OEHRAAAAA en los 🙂

    Maarja leuke howto!

    #140383

    woe
    Bijdrager
    Berichten: 708

    zoveel werk om 1 ding los te maken.

    of je pakt gewoon een grote tang/baco en je draait meteen die grote moer los, wat jij zonet in een bankschroef deed

    #140386

    !Japieoh!_!Ciao!

    Baco past er niet tussen en die is net te klein.:p

    @hansieb, Ik heb ook nog een vastgelast tandwiel maar daarmee kun je hem niet losdraaien want dan haal je het tandwiel eraf maar blijft de moer zitten.

    @Herr flick, Nee ik heb hem rondgedraait zeg maar, en toen dacht ik dat het brom was, maarja is niet erg want in mijn andere velg zit een bromklok. En ik was toch nog van plan een snorklok te zoeken om eens lekker hard op te trekken zonder vario te kopen :p

    #140387

    TimoO_
    Donateur
    Berichten: 3977

    ik pak altijd de baco. wij hebben toch zo’n big ass baco thuis (nu we het er toch over hebben, ook steeksleutel 65. geen ideeee wat je daarmee moet maarja) dus die past er wel in.

    #140388

    !Japieoh!_!Ciao!

    TimoO_ :
    ik pak altijd de baco. wij hebben toch zo’n big ass baco thuis (nu we het er toch over hebben, ook steeksleutel 65. geen ideeee wat je daarmee moet maarja) dus die past er wel in.

    😮 apart,, dan heb ik vast een papzak baco ofzo:? :p

    #140389

    erwinko
    Bijdrager
    Berichten: 1204

    baco heb je er in verschillende maten he 🙂

    ik heb ze hier van 20 ofzo 27 en 40 (maar daar zit wel speling op het eind en kan bijna 45 :P)

    #140390

    G-no
    Donateur
    Berichten: 1736

    aleen krijg die dikke baco maar eens tussen het tandwiel en de velg in timo:P

    #140391

    !Japieoh!_!Ciao!

    G-no :
    aleen krijg die dikke baco maar eens tussen het tandwiel en de velg in timo:P

    ja prcies

    #140461

    masters
    Bijdrager
    Berichten: 132

    dat stukje waar jij die tandwiel erafhaald, wat bedoel je dan met een schroevendraaier in een van de gaatjes zetten, als ik dat doe komt ie er toch niet af hoor? wat bedoel je dan? moet je die eraf draaien of juist ”duwen” dus in het gaatje tikken?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 76)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.