Hoog stationair en tegenvallende resultaten

Home Forums Techniek Afstellen Hoog stationair en tegenvallende resultaten

This topic contains 34 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by Revo 2 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)
  • Gebruiker
  • #811126

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Wim je zit er toch iets naast. Er zijn 3 bromklok verhoudingen die ikzelf ben tegen gekomen:
    1 : 6.7
    1 : 7.5
    1 : 8.5
    De 1 : 8.5 zit op de bromfiets citta met “belgenkoppeling” Groet, Marco


    In dit geval ging het er even om wat er gemonteerd zou kunnen zijn.
    Dus ik noemde de gangbare verhoudingen op.
    1:6, …
    1:7, …
    1:10, …

    Tja, de 1:8, …  komt nagenoeg niet voor.
    Van het bestaan weet ik uiteraard af.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #811127

    Revo
    Topic starter
    Berichten: 100

    Martino jij ook bedankt voor je reply.

    Wat je zegt is waar. Het is moeilijk om die carb er goed op te krijgen. Ik vraag me alleen echt af wat er moet gebeuren om die valse lucht weg te krijgen bij het spruitstuk. Moet ik dan echt gaan dremelen in het Carter Om hem die laatste 2 mm erop te krijgen?

    Wat betreft de topsnelheid lijkt mij ook echt dat de lage bandjes en 50mm koppeling de ‘boosdoeners’ zijn. Ik heb daarom ook de hogere semi slicks van kenda besteld en een Simonini 60 race koppeling. Ik ga wel kijken wat dat doet. En ik moet ook niet vergeten dat ik nu ongeveer 250 kilometer heb gereden, en nog maar 1 keer voor zeer korte periode vol gas heb gereden. Waar misschien nog wel een kilometer of 2 meer in had gezeten als ik echt door had gegaan. Misschien als straks echt alles goed op elkaar in is gedraaid er wel wat meer uit komt.

    Als ik de tandjes op de foto tel kom ik uit op 78 tandjes helaas zit er op een klein stukje een ringetje voor dus met exacte zekerheid kan ik het niet zeggen. Misschien is 78 wel helemaal niet mogelijk 🤷🏼‍♂️

    4B573912-FF44-4624-BF26-4FEF12A974CD

    De contactpunten staan zoals gezegd nu op 0,45. Ik ga 0,50 proberen 0,55 0,60. En dan kijken wat het beste presteert. Ik zal dat hier dan ook plaatsen. Kunnen andere mensen daar misschien wat aan hebben.

    De proma cc heb ik hier ook liggen. Alleen heb deze nu 2 keer besteld bij jmpb en de eerste terug gestuurd. Ik kwam er nadat ik hem gemonteerd had achter dat de uitlaat flens de ‘lading’ niet dekt. Waardoor hij dus een gigantische herrie maakt. Bij de 2e proma was dit weer zo. Maar heb nog geen tijd gehad om te kijken hoe ik dat ga oplossen. Ik voeg even een foto toe. Misschien dat iemand hier een idee daarover heeft. E0AEB954-A935-45E2-9D13-52FF5B4BA0689629CA3D-6F1B-499E-98C0-8843CA69C009

    Zoals te zien op de foto is nadat je hem zover mogelijk over de flens heen schuift er nog steeds een gaatje over blijft waar zelfs een inbussleutel nog in past. Inkorten zou kunnen. Maar dan moet ik ook de ribben van mijn cilinder afslijpen omdat hij anders daar tegen aan zit. Of dicht lassen. Best een gedoe voor een nieuwe uitlaat die zou moeten passen. Maar ja als het moet dan moet het. En wat is dan de beste optie?

    Gr Revo

    #811195

    Revo
    Topic starter
    Berichten: 100

    Even een update hier.

    Mijn hogere bandjes zijn geleverd. Ik sprak over kenda maar het waren de heidenau banden. En moet zeggen. Wat rijd dat 100000 keer beter als met die lage bandjes. Moet wel zeggen met die lage bandjes trek je echt veel harder op. Maar dat is ook voor mij het enige pluspunt. Verder alle hobbels in de weg voel je. Top snelheid gaat echt behoorlijk omlaag en de brommer voelt/rijd zenuwachtig. Trilt echt veel meer. Met die hogere banden van heidenau is het gevoel wat de brommer mij geeft veel ‘natuurlijker’ soepeler. Ook de motor gaat veel geleidelijker door zijn toeren

    Heb inmiddels al behoorlijk wat meer kilometers gemaakt. En ook de topsnelheid weer eens geprobeerd. Heb de poelie verkleind naar 65, sproeier naar 80 ipv 82 (met 78 trekt hij nog harder) en de bougie naar hittegraad 8 (champion). Topsnelheid met poelie 70 en die lage banden was 68kmph. FFA72178-7995-4C8E-B5DE-A267EB78A071

    En bovenstaande foto haalde ik als top met poelie 65 en grotere banden. Behoorlijk verschil als je het mij vraagt. Contactpunten staan nog steeds op 0,45  nog geen tijd voor gehad

    Ik hoop dat ik binnenkort die Simonini koppeling goed draaiende krijg. Dan kan ik verder spelen en kijken wat bevalt. En misschien de topsnelheid nog wel iets hoger laten uitpakken. Ook ben ik benieuwd of malossi koppelingssegmenten nog iets kunnen doen voor mij? Verder voor nu ben ik wel tevreden. 😊.

    Ook proma cc geprobeerd maar wat een pokkeherrie  bah.

    Gister het originele blok er weer onder gehangen. Morgen naar de rdw kijken of ze me een kenteken willen geven. Ik ga toch nog voor dat ene jaar voor snor kenteken. Tegen die tijd laat ik hem wel weer om keuren naar brommer. Als ik mijn kenteken heb. Kan ik mijn standaard blok gaan aanpassen voor mijn dr evo en die maximaal tunen. Als dat mij gaat lukken tenminste. Daar zal ik nog heel veel onderzoek naar gaan/moeten doen. En zal eerst mijn standaard cilinder gaan ‘verkrachten’. 😜.

    Bij deze even een update.

    Groet Revo.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 8 months geleden door Revo.
    #811198

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Kijk dat ziet er al wat beter uit.

    Ik zou bij je proma proberen om de klemband los te slijpen.
    Dan kan je de klemband zo draaien dat hij over het gaatje valt. Eventueel nog met wat gungum er tussen.

    Malossi segmenten zijn alleen wat lichter. Hebben hetzelfde effect als iets strakkere  trekveren. Voor topsnelheid doen ze iig niets.

    #811216

    Revo
    Topic starter
    Berichten: 100

    Supersi.

    Dan laat ik die segmenten voor wat het is. Top is idd beter zo.

    Ook nog goed nieuws. Mijn kenteken is onderweg. De brommer is goedgekeurd. De keuring viel mij nog tegen. Hij ging echt alles na. Maar stiekem heeft hij mij gematst. Want de brommer ging 35 gister op gps en had in de gaten dat de keuringsmeester niet helemaal door trok. En stopte bij 30. 😊. Ook had ik ineens een beetje speling op het voorwiel wat nu thuis ineens weer weg is. CA7D9090-7179-41FC-96D4-4B92DAEF170F

    maar goed hij is goedgekeurd en het kenteken krijg ik thuis.

    Nu het snelle blok er toch onder uit ligt die ook even open gemaakt. Hierbij wat foto’s na het inrijden. 2F048A5C-14FE-4630-8A4C-CA12CB48347427CF2936-59FF-417F-A4A8-1ACD5AEDF7B4221E55F7-D4B4-42BA-89A6-30DAE653A1FDA6FE56CD-CAA2-468D-8EAF-7B7C39FCDC96978B5E91-EC70-45DC-8324-951D92A48261

    Ik als leek denk dat ik niks verkeerds kan ontdekken op zowel de cilinder als op de zuiger en zuigerveren niet. Maar misschien ziet een getraind oog wel iets.

    Ik ga vandaag dat snelle blok weer netjes maken en eronder zetten. Want standaard is echt niks. 🤣.

    Welke dikte voetpakking kan ik het best gebruiken 0,5 of 0,8? Had de eerste keer ook geen vloeibare pakking gebruikt is dit wel aan te raden?  Ik heb op de kop een koperen pakking. Maar zie dat het gaatje in de koperen pakking kleiner is als in de cilinder. Moet ik daar nog wat aan doen? Naar mijn idee deed de cilinder het wel goed, maar heb geen vergelijkingsmateriaal 6CE14EC5-7567-4E9A-BA78-15CD2354242C
    zo laten of gaatje groter maken?

    Alvast bedankt voor reacties.

    Groet Revo.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 8 months geleden door Revo.
    #811232

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Tig keer beter deze bandjes van Heidenau. Ik vind die low-profile bandjes maar lelijk onder een Citta. En bijkomend voordeel is dat je top ook wat hoger wordt. Mooi ook dat je door de keuring bent gekomen en je kenteken onderweg is!

    Direct maar weer je rappe blok eronder en ik zal daarbij gewoon een 0,5mm voetpakking gebruiken. Zelf smeer ik deze dan met wat vloeibaar in om hem wat sticky te maken. Polini levert bij hun nieuwe kits idd een koperen koppakking. Vroeger was deze van aluminium en wat ieler. Kans op scheuren of er tussen uit geblazen worden was best groot. Dit gebeurde dan vaak waar het gat van de deco zat. Een zwak punt te noemen. Ik zal deze gewoon klein laten wanneer je deco goed werkt.

    #811235

    Revo
    Topic starter
    Berichten: 100

    Ja ben echt wel te spreken over die heidenau banden. Veel grip. Echt plakkerig en idd hoger. Staat wel veel mooier en rijd veel beter. Ook in combinatie met een calibrata.  Wat een paar centimeter al niet kan doen.

    Ben ook blij dat hij door de keuring is. Snelle blok hangt er natuurlijk al onder alle pakkingen vervangen voor idd 0,5mm. Alleen geen vloeibare er tussen. Maar dat zal ik volgende keer doen als ik hem weer los haal. Heb ook alweer 40kilometer gereden gisteravond. Alles was mooi dicht. Geen olie of sporen van lekkage of valse lucht. Dus dat is top. Sproeier 78 weer gemonteerd. 80 zat erin. Deco werkt goed dus zal het laten.

    Ik hoop de 8ste erbij te zijn in Groningen met de vcm lijkt me echt leuk. En kan ik eindelijk luisteren en zien/ruiken en misschien voelen hoe anderen hun brommer lopen. Vergelijkingsmateriaal 🤩 zal ik een hoop van leren. Jij bent er ook Martino?

    #811283

    Revo
    Topic starter
    Berichten: 100

    Ik heb vandaag even de moeite genomen om een filmpje te schieten van de Citta.

    Zou graag wat eerlijke feedback willen krijgen van mensen die al jaren citta rijden. Dus bij deze een link naar het filmpje.

    Ik hoor graag hoe jullie heb brommertje vinden lopen/klinken. En of ik iets moet veranderen of iets dergelijks.

    edit: Wim ik weet dat je het een pokkeherrie vind 😜🤣😉

    Alvast bedankt
    Groet Revo.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 8 months geleden door Revo.
    #811285

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Klinkt toch goed!
    Gaat lekker zo.

    De herrie vind ik niet erg hoor bij anderen. 🙂

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #811287

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Wim je zit er toch iets naast. Er zijn 3 bromklok verhoudingen die ikzelf ben tegen gekomen: 1 : 6.7 1 : 7.5 1 : 8.5 De 1 : 8.5 zit op de bromfiets citta met “Belgen koppeling” Groet, Marco


    In dit geval ging het er even om wat er gemonteerd zou kunnen zijn. Dus ik noemde de gangbare verhoudingen op. 1:6, … 1:7, … 1:10, … Tja, de 1:8, … komt nagenoeg niet voor. Van het bestaan weet ik uiteraard af. Gr. Wim.
    ———————————————————————————————

    Er bestaat ook nog een 1 : 5 overbrenging maar dat is alleen voor mij een feit en alleen voor de oer oude spie klokken. 😎

    TICKLING BARN
    #811298

    Revo
    Topic starter
    Berichten: 100

    Ik denk dat ik wel tevreden ben. Het blok is inmiddels echt in gereden. Hij loopt wel mooi al is het natuurlijk nooit perfect. Als die een even stationair heb staan draaien en wil weg rijden heeft ie teveel benzine en rijd hij wat stotterend weg. Weet niet of daar iets aan te doen is?

    De Simonini koppelingshuis heb ik ook nog steeds niet goed gekregen. En daar baal ik wel echt van. Heb op het moment een Moparts koppeling 50mm en 65poelie. En moet die snaar zo strak zetten omdat hij anders slipt. Maar nu staat hij zo strak dat het achterwiel niet meer recht eronder staat.

    Ook heb ik nog iets met mijn verlichting. De verlichting op dimlicht brand wel redelijk fel  en het achterlicht brand ook goed fel. Alleen als ik groot licht aan zet dan stop mijn achterlicht ermee. Dus geen licht meer achter. Ik heb er 1 buislamp in van 6watt maar er is plek voor 2 lampjes. Moet ik er 2 in doen en een dubbele aftakking van de kabel boom maken?

    Ook heb ik mijn orginele blok uit elkaar gehaald om die compleet te reviseren voor mijn Dr evo. Nieuwe lagers op de krukas. Inlaat uit geveild. Carter gefreesd. Moet de krukas nog timen maar daar moet ik nog even onderzoek naar doen. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Maar toch ben ook ik door het Carter heen gegaan. En het had niet gehoeven, maar wil het nog ietsje mooier. 🤦🏼‍♂️ Even wat Jp weld of loctite power epoxy bestellen om dat weer mooi dicht te maken. Ik heb een hoop geleerd en denk ook zeker niet dat ik het perfect gedaan heb. Ook vind ik het inlaat wat aan de grote kant. Maar zie wel wat het doet als ik hem in elkaar zet.  Hierbij wat foto’s.

    FBD06575-41F8-4862-87D6-0D466D5F6C6DCADE96B6-AD0B-4A9B-9304-B2AE09A515461B686618-898B-4A94-8881-404072C6BD10C522F169-2D6F-4A59-AFBD-571EE04BE26BD0958510-9D6B-4432-80E2-F31957C46585AAC98F30-1755-48D7-940D-1E2E80E3FBDC712DDD40-C4AB-474E-81AE-98836C63DB2DECC7288F-A33F-4FDD-9ADB-4490923A1D516C09E83E-8590-4BAC-AC0F-FBD940E90C9D193514CF-A998-4F54-82B0-F9B447BD350E

    6C7F9548-FEC7-483F-A8C6-92665B7372F8

    Zoals te zien op bovenstaande foto net erdoorheen. En dan heb je er al 10 x over gelezen.🙄
    4877B68E-FFAD-44FE-9817-DD844BAE5FDD

    Slotspeling is 0. Ik heb ergens gelezen dat het beter/handiger is om met een voelermaat 0,20 er tussendoor te moeten kunnen. Mocht dat niet kunnen dat je de einden van de veer iets af vijlt? Is dit waar of beter niet?

    Tot zo ver.

    Groet Revo

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 8 months geleden door Revo.
    #811302

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Nice een echt DR blokkie, 😛  zuigerveren idd even met schuurpapiertje of sleutel vijltje wat speling geven want ze gaan met warmte uitzetten, komen dan tegen elkaar aan, kan de zuigerveer niet meer weg duiken in de zuigerveer groef en zal dan breken in een uitlaat of spoelpoort, meestal uitlaat omdat die het warmste word.

    Succes :thumb

    TICKLING BARN
    #811312

    Revo
    Topic starter
    Berichten: 100

    Ja dat is wel de bedoeling. Hoop dat het goed loopt straks en dat ik de bewerkingen goed heb gedaan. Ik zal de zuigerveren ff bij punten 😂.

    Ik wilde de uitlaat poort ook nog aanpakken maar kom er met mij gereedschap niet goed bij. Wil hem alleen iets verbreden. Niet verhogen. Is dat mogelijk of als je hem verbreed moet je hem dan ook verhogen? Of beter er helemaal vanaf blijven?

    Kan ik mijn calibrata op die DR zetten of gaat dat niet goed lopen?

    Twijfel ook nog wat ik ga doen met mijn krukas. Of mijn orginele bewerken of gewoon een nieuwe mazzuchelli race krukas. Vind het best lastig om goed uit te rekenen hoe de timing uiteindelijk moet zijn.

    #811314

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Ik heb niet gekeken maar ik denk dat hier wel wat tussen staat wat jou interesseert.

    https://vespa-ciao.nl/tunen/

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #811321

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Uitlaat poort verbreden kan zeker wel zonder hem te verhogen, krijg je flink meer trekkracht van maar vergroot de kans dat de zuigerveren gaan happen dus de poorterij altijd afschuinen/bevelen zodat de zuigerveren geleidelijk de poorten kunnen passeren.

    Calibrata werkt goed op een DR blokkie :thumb

    krukas aanpassen kan ook zeker maar dan wel eerder openen maar niet later dicht tenzij je vario gaat gebruiken dan mag inlaat ook later dicht. Je hebt de inlaat van het carter al aangepast en gaat dus al wat eerder open dus een mm of 3 tot 4 eerder open op de kruk kan er nog wel bij, zal die 13/13 fijn vinden en sproeier maat gaat ook weer wat groeien, niet veel maar dat moet je ff weer uitzoeken welke maat lekker ligt.

    Succes :thumb

    TICKLING BARN
15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.