Hoog stationair en tegenvallende resultaten

Home Forums Techniek Afstellen Hoog stationair en tegenvallende resultaten

This topic contains 33 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by Revo 2 months, 2 weeks geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
  • Gebruiker

Revo
    Topic starter

Beste.

Ik heb mijn blok opgebouwd en onder mijn citta gezet. Maar vind dat de topsnelheid wat tegen valt. Ik heb niet genoeg verstand of vergelijkingsmateriaal om te weten of dit normaal is. Ook loopt hij wat hard stationair. Wie heeft tips voor mij.

Setup Citta Gilera
    Polini 46mm stock
    Speedengine (punten)
    ngk7bs
    16/16 dellorto stationairschroef helemaal in.
    sproeier 78
    mazzuchelli nuovo race krukas
    Simonini Calibrata 22mm
    poelie 70
    Moparts 50mm koppelingshuis met blauwe polini trekveren snaar staat goed strak.
    Heb ook die hele lage bandjes eronder.

De topsnelheid met deze setup die ik gereden heb is 68kmph. Nu kan ik natuurlijk poelie 65 erop zetten en zo de topsnelheid wat omhoog brengen.

Van 0 naar 20km heeft ie even moeite van 20/25km begint hij te trekken als een gek tot 65kmph daarna heel veel toeren maar bijna geen snelheids winst meer. Er moet toch meer inzitten met deze setup? Ik had gedacht zo’n 80kmph wel te kunnen halen.

Wat betreft hoog stationair met remmenreiniger bij het spruitstuk en bij de uitlaatflens gespoten daar viel die terug in toeren. De carb zou nog 2 mm hoger kunnen op de inlaat maar dan zou ik ook het Carter moeten frezen.  Dat doe ik liever niet maar als het moet moet het. De bout waar de carb mee op de inlaat zit kan niet vaster.

Hele lap tekst. Wie heeft er tips.

Groeten Revo.

Semmad
    Bijdrager

Ik weet niet hoeveel km je hebt ingereden?
    Dit is toch ook erg belangrijk.
    Je kan vol vermogen pas verwachten na zo’n 500-1000km.
    Dat duurt de meesten te lang.

Als je niet voorzichtig hebt ingereden kan je nu al schade hebben aan cil/zuiger.
    Je hebt de top ook al geprobeerd, en ik lees veel toeren.
    Slecht.

De zuiger/veer/cilinder speling moet flink op elkaar inlopen hoor.
    Pas als dat 100% is heb je goede afdichting.

Met sproeier kan je wel tot max 84 proberen met deze set-up.
    Heb je grotere sproeiers gemonteerd tot dat hij 4takt, en dan één maat kleiner monteren, die is goed.

Zorg dat het luchtfilter ook genoeg open is, dus de opening(en) vóór het filter moet(en samen) minimaal 200 mm2 zijn.
    Een flinke luchtfilterbox met ruim filter is aan te raden, maar waar kan je dat kwijt.
    Dat zwarte dopje op zo’n 16mm is ook niet alles.

Van 0-20 heeft ie moeite zeg je, dat is de tijd die de koppeling nodig heeft om van slippen naar aangrijpen te komen.
    Dan trekt ie als een beer van 20-65. Dat is goed, dan heeft ie een heel groot toerenbereik.
    Daarna kakt ie in, en alleen maar (over)toeren.

Kijk of je een bromklok hebt, 1:6,5 ofzo) Dan heb je de langste overbrenging.

Je platte bandjes helpen ook niet mee.
    Dat scheelt veel omtreksnelheid.

Kijk of je een hoog toerige expansie uitlaat hebt, daar krijg je meer boost mee.
    Maar kost vermogen onderin. En viceversa.
    En zo blijf je aan de gang.
    Het is een tweetakt!  Meer vermogen onderin is minder op top. enz. enz.

Nu kan je nog naar een vario, dan gaat er weer een hele wereld voor je open en vermogen over het (bijna) hele gebied.
    Eigenlijk is het een traploze versnellingsbak. (is een Nederlandse uitvinding:van Doorne)

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Redmaxciao
    Bijdrager

Hallo

ik heb hier nog een bromklok liggen. Gereviseerd en netjes. Ik heb hem over omdat ik een vario heb gemonteerd.

mag eventueel voor een zacht prijsje van de hand.

gr eddy

Its red its fast its redmax

Semmad
    Bijdrager

Citta heeft volgens mij standaard al een bromklok, ivm kleine wielen.
    Maar je weet nooit wat er in het verleden allemaal aan gerommeld is.
    Er zijn twee bromklokken 1:6 en een beetje
    En 1:7 en een beetje
    1:10 is snor.

Ik zag in je topics dat je inderdaad het inimini filtertje hebt op je carb.
    Met een cilinder als deze kan je makkelijk naar 19-20mm carb.
    En een filter als deze(ik weet niet of dat past tussen frame en gedoe):

https://www.jmpbonderdelen.nl/filter-19mm-polini-evo.html

Voor het hoog stationair moet je de luchtschroef 1,5 slag uitdraaien en dan het stationair goed zetten met de stationairschroef.
    Zorg wel voor een luchtdichte aansluiting tussen carb en spruitstuk, als daat valse lucht tussen komt draait hij ook snel stationair en verstoort het mengsel.

Met je bougie kan je wel naar 8 (NGK zonder “R”)

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 3 months, 1 week geleden door Semmad.

Revo
    Topic starter

Hey Wim.

Bedankt voor deze zeer uitgebreide reply! 😁 je bent erg scherp.

wat betreft het inrijden. Ik heb zeker 200km echt rustig aan gedaan. Waarvan de eerste 100 heel erg rustig. Beetje spelen met gas maar zeker niet boven de 50kmph. Ik heb 1 maal gekeken voor zeer korte periode wat de top ongeveer zou zijn.  Misschien als ik langer had door gegaan de 70kmph wel zou kunnen halen.

Ik heb een brom klok maar ik weet niet welke verhouding deze heeft. Ik voeg hier even een foto van de klok in.

64D26507-16B6-495E-8981-50CF49D1714A

Redmaxciao bedankt voor het aanbod.

De uitlaat is hoogtoerig en schijnt samen met de proma cc een goede combi te zijn met
    deze setup.

Ik weet dat er een grotere carb past op deze setup. Maar wil het toch houden bij de 16mm   Een grotere luchtfilter past niet aangezien deze met dat zwarte kapje al krap zit. Of ik moet een stukje flexibele buis er tussen zetten. En hem ergens op een beun manier vast zetten. Maar dat lijkt mij ook niet bevorderlijk. Ik heb namelijk de polini en malossi luchtfilter. Niet de versie die jij ik je reply hebt gezet van polini.

Dat valse lucht bij de carb moet ik ook oplossen. Heb de schroef echt zo vast mogelijk aangedraaid. Moet wel zeggen dat ik nog ruimte heb om heb nog 2 mm hoger op de inlaat te schuiven. Zoals je kan zien op onderstaande.
    66292E65-16FC-42E5-884B-2FF945D8F72B

Sproeier had ik eerst 80 erin  maar dan was mijn bougie best zwart  ook liep die beter toen ik er een 78 in had gezet  maar kan altijd ff proberen nog groter te gaan en kijken wat het doet.

Platte banden vind ik lekker rijden. Maar denk dat ik toch de hogere semi slicks van kenda ga bestellen. Komt mijn uitlaat ook wat hoger van de grond .

Bougie 8 zal ik ook eens proberen

Vario wil ik vooralsnog niet aan beginnen  eerst dit maar eens onder de knie hebben en goed afgesteld. Mocht ik daarna niet tevreden zijn dan kan het altijd nog.

BD31EB00-7D83-4F55-995B-ADBB03E103CFC080F3FC-06A5-4568-990B-4F574F66C3A1B2654FBB-F235-49D4-B619-7293C1184CDB

• Deze reactie is gewijzigd 3 months, 1 week geleden door Revo.

Semmad
    Bijdrager

Ja , met die uitlaat kom je de bocht niet door.
    Daar kan je weinig aan doen behalve de bocht verlassen.

Een erg belangrijk punt is natuurlijk de ontsteking afstelling.

Verhouding klok kan je niet zien zo.
    Dan moet je tellen, wiel één maal draaien, hou je ventiel als ijkpunt, en dan tellen hoe vaak de poelie
    rond gaat. Zet daar een streep op met een dikke stift.

Gr. Wim.

Revo
    Topic starter

Idd Wim.

Die uitlaat is gemaakt voor rechtdoor. Maar
    vind het wel mooi. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. De politie vind het ook mooi. Kan net zo goed met vlaggen op me brommer rond rijden met pak mij ik ga veel te hard. Dat was namelijk al het geval. Kon nog net ontkomen. De beste motoragent heeft me zeker nog 30 minuten gezocht. 🙄😬. Ja het ging net zoals je zou verwachten in een film. Dan ben je 37 maar voelt je weer 16. 🤦🏼‍♂️🤷🏼‍♂️

Ik heb de contactpunten op 0,45 gezet. De 1 zegt gewoon 0,40 maar heb ook al gelezen 0,50 0,55  op een Speedengine. Wat is jou visie?

Zal vanmiddag ff doen wat je zegt. En kijken welke klok ik heb.

Mijn dank is wederom groots  👍🏻 Altijd leuk als vreemde mensen tijd van hun dag besteden aan dit soort vragen  🤩

Gr Revo

Semmad
    Bijdrager

Altijd leuk als vreemde mensen tijd van hun dag besteden aan dit soort vragen 🤩

Gr Revo.

Haha, ik heb de hele dag de tijd.

Ontsteking geen idee, ik ben van de bijna standaard Ciao’s
    Die gaan op 0,45 en dan blijft het 5 jaar goed.

Maar met de Kreidler, die wel snel is komt dat nauwkeuriger.
    Dan zet ik de punten op 0,4 max opening.
    En stel de ontstekingstijd met de stroboscoop en een accu af.
    Bij Kreidler kan je de grondplaat nog verdraaien waar de ontsteking op staat,
    dus kan je het tijdstip veranderen.

Gr. Wim.

Semmad
    Bijdrager

Idd Wim.
    Die uitlaat is gemaakt voor rechtdoor.
    Maar vind het wel mooi. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
    De politie vind het ook mooi.
    Kan net zo goed met vlaggen op me brommer rond rijden met pak mij ik ga veel te hard. Dat was namelijk al het geval. Kon nog net ontkomen.
    De beste motoragent heeft me zeker nog 30 minuten gezocht.
    Ja het ging net zoals je zou verwachten in een film. Dan ben je 37 maar voelt je weer 16. 🤦🏼‍♂️

Gr Revo

Die agent onthoud jouw perfect hoor, vergeet dat niet.
    Jij bent op zijn netvlies gebrand en staat in zn geheugen gegrift haha.

Volgende keer ziet hij jouw van een mijl ver al rijden.
    Maar pas op. Als je gepakt wordt met snorkenteken, en het ding gaat 70 op de roller,
    heb je een wok, dus je kenteken wordt ingenomen.
    Én een boete, ik denk richting de 400,-
    En je moet langs de RDW , moet je ook weer betalen.

Revo
    Topic starter
    Ondanks dat je de hele dag de tijd heb had je ook niet kunnen reageren. Naar deed het toch.

Die agent onthoud jouw perfect hoor, vergeet dat niet. Jij bent op zijn netvlies gebrand en staat in zn geheugen gegrift haha. Volgende keer ziet hij jouw van een mijl ver al rijden. Maar pas op. Als je gepakt wordt met snorkenteken, en het ding gaat 70 op de roller, heb je een wok, dus je kenteken wordt ingenomen. Én een boete, ik denk richting de 400,- En je moet langs de RDW , moet je ook weer betalen.

Ik maak mij geen illusies, dat die agent mij vergeet. Die had goed de P erin. Weg geboekt door een snorbrommer. Niet voor niets dat hij zeker 30 minuten door bleef zoeken. Maar goed liep deze keer goed af. Ik heb trouwens nog geen kenteken. 20juli te keuren met orgineel blok. Dus ik ben dubbel boef ! 🤦🏼‍♂️🙄

Ik heb net even de omwentelingen geteld. En dat waren er 7. Wat verteld dit?

Ook zal ik even sproeier 82 erin doen en kijken wat dat doet. Ik kom daar zo op terug

Groet Revo.

Revo
    Topic starter

Ik heb net sproeier 82 en bougie met hittegraad 8 erin gedaan. En dat ging ook prima. Geen 4 takten nog. Maar merkte wel minder power als met 78. En hittegraad 7 bougie. Heb nu helaas geen tijd meer om te
    kijken wat sproeier 84 doet. Dus dat moet morgen dan maar.

Toch snel nog even tijd gemaakt. Met sproeier 84 loop hij mooier stationair maar hij gaat dan wel 4 takten tijdens het rijden. 82 is dus de goeie sproeier. Maar met 78 heb ik wel veel meer vermogen. Zou het kwaad kunnen om een 80 erin te doen?

Is het misschien voor mijn setup om met
    een Simonini race koppeling te gaan rijden? Of Moparts 60mm koppeling?

En nogmaals ik had dus 7 omwentelingen op de poelie.

Gr Revo.

• Deze reactie is gewijzigd 3 months, 1 week geleden door Revo.

Semmad
    Bijdrager

Ah, dus een bromklok. Dat is goed.

Kleinere poelie aan de achterzijde en/of grotere aan de voorzijde betekend een hogere top, mits er genoeg vermogen is, maar je gaat langzamer trekken. En andersom ga je sneller trekken en lagere top.

Die kleine sproeier die de superboost geeft is meestal te klein, pas op voor warm/vastloper.
    Je kan na een goede inrijperiode een keer de volgas-kijk naar je bougie test doen.
    Misschien blijkt ie wel goed.

Gr. Wim.

Revo
    Topic starter

Mooi zo wim!

Dan laat ik mooi die 82 sproeier zitten voorlopig. Ik zag ook dat de bougie icm die sproeier minder zwart was dus dat is ook goed.

Wat betreft die koppeling. Wacht ik eerst nog wel even af allemaal. Kan ook later nog. Eerst maar eens inrijden.

Mijn vader had vroeger een kreidler. En mijn overbuurman een zundapp die heeft ie laatst verkocht voor 6000€

MCBoss
    Donateur

Citta heeft volgens mij standaard al een bromklok, ivm kleine wielen. Maar je weet nooit wat er in het verleden allemaal aan gerommeld is. Er zijn twee bromklokken 1:6 en een beetje En 1:7 en een beetje 1:10 is snor. Ik zag in je topics dat je inderdaad het inimini filtertje hebt op je carb. Met een cilinder als deze kan je makkelijk naar 19-20mm carb. En een filter als deze(ik weet niet of dat past tussen frame en gedoe): https://www.jmpbonderdelen.nl/filter-19mm-polini-evo.html Voor het hoog stationair moet je de luchtschroef 1,5 slag uitdraaien en dan het stationair goed zetten met de stationairschroef. Zorg wel voor een luchtdichte aansluiting tussen carb en spruitstuk, als daat valse lucht tussen komt draait hij ook snel stationair en verstoort het mengsel. Met je bougie kan je wel naar 8 (NGK zonder “R”) Gr. Wim.

Wim je zit er toch iets naast.
    Er zijn 3 bromklok verhoudingen die ikzelf ben tegen gekomen.
    1 : 6.7
    1 : 7.5
    1 : 8.5
    de 1 : 8.5 zit op de bromfiets citta met “belgenkoppeling”
    Groet, Marco

Martino
    Bijdrager

Een heel verhaal en ik lees niet echt waardevolle info over de aanvankelijke eerste post. “Hoog stationair en tegenvallende prestaties.” Het gaat hier om een SE waar normaal tot 13mm SHA carburateurs op gaan en niet grotere phbg carburateurs met luchtschroef etc. Later zijn de aftermarketspruitstukjes gekomen voor de SE carters en mijn ervaring is dat met de Italiaanse of Moparts spruitstukjes de grotere SHA carburateur niet heel mooi gepositioneerd kan worden. Wat je zelf ook al schrijft krijg je door de hoek de carburateur niet helemaal over het spruitstuk zodoende je net wat valse lucht trekt. Je meerdere problemen hebt met het vinden van de juiste sproeier en stationair draaien van je motortje.  Het zwarte kapje voor je luchtfilter zal je achterwege kunnen laten deze zit ook in de weg voor juiste plaatsing.

Verder gedragen deze grotere SHA carburateurtjes zich ook net even anders dan hun kleinere broertjes. Zo hoeft hij niet te gaan 4-takten wanneer er toch een te grote sproeier is gemonteerd. Bougiecheck is niet heilig en alleen maar een van de vele indicaties. Beste de sproeier te pakken welke het beste presteerd, maar dan wel wanneer je de valse lucht hebt opgelost.

De topsnelheid klinkt mij heel aannemelijk. Ik heb geen ervaring met de Moparts koppeling, maar ga uit van een standaard vervanging van een origineel. De Simo Calibrata uitlaat presteerd aardig op een standaard 46mm Polini, maar zit qua powerband iets hoger. Een Proma CC zit meer in je toerenberijk en max vermogen. Je zal met de Proma wat harder op gaan trekken en zodoende ook een zwaardere overbrenging kunnen gebruiken. Idd grotere banden, kleinere poelie of andere rf van je bromnaaf. Om zeker te zijn van je huidige bromnaaf en de rf. tel het aantal tandjes van je grote tandwiel en deel deze door de tandjes van je ingaand asje. bijvoorbeeld rf=74/11=6,73.

Voor een SE geldt overigens wel dat je punten wat groter mogen staan in vergelijking met originele carters. Polini zelf geeft bijvoorbeeld 0,6mm op voor de contactpunten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.