hoog octaan brandstof of Aspen ervaring

Home Forums Mening & ervaring Overige mening & ervaring hoog octaan brandstof of Aspen ervaring

This topic contains 10 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 4 years, 8 months geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #789423

    Gratje
    Topic starter
    Berichten: 499

    Ik kwam er ineens achter dat bij mij in de buurt een tankstation zit dat 102 octaan benzine verkoopt:
    https://competition102.com/
    En dat er ook nog Aspen te koop is:
    https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten/aspen-2-frt

    Ik ben zelf geen kilometervreter. Maar vroeg me af of hier mensen ervaring mee hebben?
    Voornamelijk het hoger octaan. Moet er anders gesmeerd worden?

    #789434

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Wat ben jij  een geluksvogel Gratje.
    Het is natuurlijk vreemd als je goedkope 2 taktolie door zo,n mooie brandstof mengt.102 valt nog mee. Je hebt ook brandstoffen met 120.  Deze brandstoffen zijn bedoeld voor hoogtoerige racemotoren. Ik weet niet wat de samenstelling is van die brandstof, maar meestal levert het een klein prestatie verschil op, zo,n 1 a 2 procent. Ik zou er dagelijks mee rijden, als het hier verkrijgbaar was.
    Het is wel zo dat alleen een hoger octaan getal niet bij draagt aan een beter presterende motor, dat is een marketing verhaal.
    Het verschil zit hem in de verbrandings-snelheid van de brandstof, waardoor bij hoge toeren het mengsel op tijd, geheel verbrand is bij de optimale krukas hoek.

    Aspen is meen ik vooral bedoelt om je kettingzaag een  jaar in de schuur te kunnen laten liggen en als je hem nodig hebt, start hij zonder dat je de carburateur schoon hoeft te maken.
    Ik meen dat het ook schoner verbrand,
    Maar heb er geen ervaring mee.

    #789436

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Ik kan hier om de hoek ook 102 competition tanken bij de Firezone. Ik heb ‘t er een keer in gegooid met castrol rs 2t 1:45 gemengd, en merkte eigenlijk geen verschil tegenover v power 98. Misschien als je een blok met stuk hogere compressie hebt dat veel meer toeren draait, dat je het pas echt gaat merken. Het rook wel super lekker :thumb

    #789437

    Gratje
    Topic starter
    Berichten: 499

    @zevenenergie ik heb het ook niet over slechte 2 takt olie gehad 😉 Maar ook 102 zal gesmeerd moeten worden.  Maar is het dan nog 2% met het hogere octaan?

    hier in de buurt in ieder geval alleen de keuze tussen 95 en 102. 98 is nergens te bekennen.

    Mijn oudere wijze ooms gooien overal Aspen in wat 2takt is. Die zweren er bij.

    En natuurlijk ga ik ze uiteindelijk beide proberen. Maar zit hier nog steeds met mijn mp one Carter blokje wat nog steeds niet loopt. Vandaar de vraag voordat ik straks iets meteen naar de hemel help.

    #789439

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Jouw set up zal geen 98 of 102 nodig hebben.en normaale mix aan de pomp gaat prima.

    Ik rijd zelf met mijn dagelijks vervoer brommer met een setup die wind mee 80+ haalt en tank gewoon aan mengsmering pomp.
    Mijn compressie verhouding vereist eigenlijk dat ik met 98 rijd maar het gaat net. Met gevolg dat mijn zuiger veren wat sneller slijten dan normaal want ik zit tegen pingelen aan.
    Ik deed er in het begin er wat octaanverhoger in wanneer ik lange ritten vol gas ging rijden.
    Maar de laatste tijd verslonst dat een beetje en het geeft geen problemen.

    Al die brandstoffen zijn leuk maar eigenlijk voor de kant en klare cilinders en koppen die je in de handel koopt  niet nodig. Een goede olie is lief zijn voor je brommertje.

    En om je vraag te beantwoorden sommige brand stoffen zijn speciaal voor 4takten ik weet niet wat het effect is op het octaan getal als je gaat mengen. Maar nogmaals onze brommers draaien geen 13,000 toeren of  20.000 en meer zoals sommige kartmotoren draaien. Daar moet je met dure olie mengen en daar word niet aan de pomp getankt.

    #789440

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Aspen is mooi spul want het stinkt niet. Ruikt een beetje naar kaarsvet als  het verbrand is.
    Daarom word het veel gebruikt bij kettingzagen, grasmaaiers enz. Dan sta je niet de hele dagin een blauwe 2takt walm.

    Het hogere octaan gehalte in 102 heeft naar mijn weten te maken met de klopvastheid van je benzine.
    Een laag octaan (95) zou in een hoogtoerige sportwagen met veel compressie gaan voorontsteken door de druk en hitte. Dit wil je niet want dan word je zuiger dus tegen de richting in geperst. Daarom heb je de hogere octaan gehaltes,  die hebben hier minder last van.

    #789442

    Thijs_DR_Evo
    Bijdrager
    Berichten: 269

    Het octaangehalte van de brandstof heeft te maken met de “weerstand” van een brandstof om spontaan te ontbranden tgv de compressieslag. Dat heet pingelen / kloppen / detoneren. Het heeft dus weinig met hoogtoerig of wat dan ook te maken.

    Benzine (en diesel/LPG etc) bestaan uit koolwaterstofketens van specifieke lengtes: octaan (octa = 8) is bijvoorbeeld C8H18. De exacte ins en outs heb ik zo niet (meer :P) paraat maar je hebt deze informatie ook nodig om bijvoorbeeld je lucht/brandstofverhouding uit te rekenen (lambda / AFR). Mocht er iemand op zitten te wachten kan ik nog wel eens mijn dictaten opgraven om eea op te zoeken en een sommetje voor te doen hier ;).

    Anyways, ik denk dat de voordelen minimaal zijn voor onze Vespa’s. Enkel de statische compressieverhouding is niet zaligmakend, uiteindelijk zal het samenspel zijn van het thermisch rendement alsmede het rendement van je in- en uitlaattraject. De bijgevoegde olie verlaagt ook nog eens het octaangetal.

    Zuiver theoretisch zou je met een hoger octaangetal meer voorontsteking kunnen draaien waardoor je rendement wat beter wordt. Ook bevat een brandstof met een hoger octaangetal meer energie per massaeenheid (x MJ/kg), hetgeen potentieel resulteert in een “grotere knal” simpel gezegd, of gelijkblijvende “knal” met minder brandstof. (https://www.nuclear-power.net/nuclear-engineering/thermodynamics/thermodynamic-cycles/otto-cycle-otto-engine/compression-ratio-and-thermal-efficiency/)

    Uiteindelijk zijn alle verbrandingsmotoren één grote compromis tussen talloze factoren die meespelen. De truuk is om x% van je aangezogen mengsel bij x% krukgraden verbrand te hebben om het maximale rendement uit je kruk/drijfstangmechanisme te halen. Vuistregel (bij een 4 takt iig) is 50% verbrand te hebben 10° n BDP.

    Aspen is heel fijn geraffineerde brandstof die minder benzeen en zwavel bevat. Met name benzeen is zwaar carcinogeen en mensen die de hele dag met tuingereedschap staan te zwaaien hebben daar wel veel baat bij ;). Het vergaat ook minder snel. Persoonlijk gebruik ik het enkel voor mijn “dure” bladblazer, in mijn dorstige tuingereedschap gaat gewone zelfgemixte 1:40 95 in ;).

    1
    #789458

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Er staan wat foutjes in je verhaal: 😛

    Dat van die voorontsteking klopt gedeeltelijk maar heeft praktisch niets met het octaan getal te maken.  Dus een octaal getal van 180 (bestaat niet) moet op het zelfde moment ontstoken worden als 95 als er geen verschil zit in de verbandings-snelheid  van het mengsel. Je wilt zowiezo de verbranding zo laat als mogelijk in zetten. Omdat alle druk in de cilinder voor het Bdp het vermogen verlaagt en dus ook het rendement.

    Het rendement van een motor gaat omhoog als je de compressie-verhouding, verhoogd en daardoor is er meer vermogen mogelijk en daar heb je dus een hogere klopvastheid voor nodig.

    Brandstof met een hogere klopvastheid heeft niet per definitie een hoger verbrandings waarde.

    En stel dat je een brandstof zou gebruiken met een verbrandings-waarde die 100x hoger is dan benzine, dan zou je motor daar geen enkele vermogens wist mee behalen.

    Simpelweg omdat dat vermogen afhankelijk is van de hoeveelheid buitenlucht (zuurstof) die je in de cilinder zit bij het afsluiten van de uitlaatpoort. Immers die brandstof met hogere verbindingswaarde heeft geen nut als er geen zuurstof is om het te verbranden. De sproeier zou dan kleiner moeten. Je kan dan wel 100x verder komen met een volle tank. 😎

    #789487

    Thijs_DR_Evo
    Bijdrager
    Berichten: 269

    Aangaande de verbrandingswaarde was idd wel heel kort door de bocht :P. Wel is het zo dat octaan een hogere verbrandingswaarde heeft dan bv. heptaan, maar dat verschil is inderdaad marginaal op de “mix” aan de pomp.

    De verbranding wil je zodanig laat / vroeg inzetten dat de piekdruk zodanig na BDP komt te liggen dat je kruk/drijfstang de meest gunstige hoek heeft om arbeid te verrichten, met de andere “constraints” in gedachten houdende. In de regel komt het erop neer dat je 50% van je mengsel verbrand wil hebben +/- 10° n. BDP. (voor een 4 takt tenminste)

    De statische compressieverhouding heeft een flinke vinger in het rendement, echter blijft de dynamische compressieverhouding van een 2T knap beroerd vergeleken bij een 4T. Wel is het zo dat je met een goed getunede pijp veel winst kan boeken in een bepaald toerengebied, echter brengt dat ook weer hete uitlaatgassen mee terug die weer van invloed zijn op de neiging tot detonatie :). Die ellende zie je tegenwoordig ook met alle verplichte EGR troep op moderne motoren, maar dat is weer een andere discussie :P.

    2
    #789493

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    puntjepaaltje
    gewoon 95 tanken

    1
    #789494

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Helemaal mee eens.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.