Hoge trekkracht, lage topsnelheid met overtoeren

Home Forums Techniek Vario Hoge trekkracht, lage topsnelheid met overtoeren

This topic contains 14 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by VMBO-VETERAAN 6 years, 11 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
  • #212767

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Goeiedag mede forumleden,

    Na een lange poos ben ik weer een beetje gaan prutsen met mijn vario setje. Het probleem is nog steeds dat mijn blokje te veel toeren maakt op een topsnelheid van pak hem beet 25 km/h. Het loopt gewoon niet lekker dus.

    Ik heb een nieuwe standaard drukveer gemonteerd en ik heb een polini rollenset 6.5>9.0 aangeschaft om mee te testen. Veel verschil merk ik overigens niet in de verschillende gewichten.

    De vario bestaat uit 100mm schijven en mijn vertanding is 1:13 als ik de omwentelingen tel van de ingaande as.

    Mvg,

    #217721

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Was het niet dat je veer toen helemaal verdraaid was? Goed dat je nu een nieuwe veer erin hebt:thumb

    Je hebt een 1:13 klok dus je zal altijd meer toeren maken dan met een 1:10 of 1 :11 klok.
    Jij hebt een Citta en die heeft kleine wieltjes dus je hebt nu niet bepaalt de juiste klok te pakken.

    Ideaal gezien, zou je een mallossie vertanding (1:9) moeten hebben.
    Maar een andere klok en 90mm schijven is ook een verbetering.

    De belangrijkste regel met afstellen is dat je vario niet mag variëren voordat de koppeling aangrijpt, want dan gaat het effect van de vario verloren.
    Doet hij dat wel, dan moet je lichtere rollen monteren.;)

    #217722

    dirkwim
    Bijdrager
    Berichten: 193

    Wat is je doel qua snelheid?

    Overigens zal je met die vertanding en schijven altijd tegen overtouren aanlopen. Ik heb sito uitlaat, 12.7 carb, snorfilter en originele cilinder + kruk. Overtouren krijg ik niet weg. Wel is het bij mij minder geworden door naar 1:13 naar 1:11 te gaan maar dan ligt je top weer hoger = kans op wok.

    Dus mocht je niet te snel willen gaan icm met geen overtouren dan ontkom je er niet aan om je inlaat kleiner te maken

    #217723

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Hoi zevenenergie, ja dat klopt ja. Gauw vervangen die bende!

    Toch de klok he?? Na al dat getest had ik ook al zoiets van dat zal het wel zijn..
    90mm schijven zijn bijna niet te verkrijgen of wel?

    Nee dat is waar, maar naar mijn idee is de afstelling prima in orde.

    PS, is zo’n vario vroeger nou wél of niét geleverd met een Citta?

    #217724

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Hey dirkwim, ik las je topic van een half jaar geleden. Jij hebt ongeveer hetzelfde probleem dus.

    Tja ik wil niet hoger dan de +-50km/h die ik nu rijd met poelie. Natuurlijk wil ik geen WOK maar je rijd ook zonder helm! Als je dan eens een smakkert maakt…

    Waar ligt jouw top met die 1:11 dan?

    Trouwens, hartstikke leuk hoor die vario’s, maar het kostenplaatje moet ook niet de klauwen uitlopen.

    #217725

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Hey dirkwim, ik las je topic van een half jaar geleden. Jij hebt ongeveer hetzelfde probleem dus.

    Tja ik wil niet hoger dan de +-50km/h die ik nu rijd met poelie. Natuurlijk wil ik geen WOK maar je rijdt ook zonder helm! Als je dan eens een smakkert maakt…

    Waar ligt jouw top met die 1:11 dan?

    Trouwens, hartstikke leuk hoor die vario’s, maar het kostenplaatje moet ook niet de klauwen uitlopen.

    #217726

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    VMBO-VETERAAN :

    90mm schijven zijn bijna niet te verkrijgen of wel?

    PS, is zo’n vario vroeger nou wél of niét geleverd met een Citta?

    Je zou eens contact op kunnen nemen met lenneart die handelt een beetje in vario onderdelen. of een advertentie zetten.

    Ik ben geen beginner meer. Alleen sproeier maten en uitvoering van de verschillende modellen, dat is niet mijn sterkste punt 😉

    #217727

    dirkwim
    Bijdrager
    Berichten: 193

    Die 25kmph is wel langzaam overigens, is dat met gps gemeten?
    Zelf zat ik met 1:13 op +- 34kmph gps maar wel met overtouren.

    Met 1:11 zat ik op +- 40kmph met een 12.7 carb. Een 12/12 zal sneller gaan vermoed ik.
    Is je inlaat nog begrensd?

    Eventueel een filmpje maken van je voorkoppeling vanuit stilstand naar top. Dan kunnen we oordelen of het wel goed varieert

    #217728

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Dat was een schatting hoor, maar ik denk wel zoiets. In ieder geval erg traag met een bult overtoeren.

    Dat heb ik al gedaan. Dit is wel standaard vario. https://www.youtube.com/watch?v=KgeJj6D7QKc

    Maar ik zat te denken, wat nou als je een 1:11 monteert met een standaard vario? Heb je dan niet gewoon wél de trekkracht maar niet de extreem hoge snelheid? Met een mooi toerenverloop?

    #217729

    dirkwim
    Bijdrager
    Berichten: 193

    Ok een schatting 🙂

    Gewoon 1:11 proberen. Je blijft hiermee sowieso redelijk onder de 50. Trekkracht is sowieso prima en varieert ook goed. Jammer dat je niet in de buurt woont anders kon je de mijne even lenen

    #217730

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Dan nu de vraag aan jou, heb jij die 1:11 nog en heb je nog behoefte aan een 1:13? Dan kunnen we ruilen wat mij betreft.
    🙂

    EDIT: Ja balen dat we niet in de buurt wonen inderdaad want dat zou erg handig zijn!

    #217731

    dirkwim
    Bijdrager
    Berichten: 193

    VMBO-VETERAAN :
    Dan nu de vraag aan jou, heb jij die 1:11 nog en heb je nog behoefte aan een 1:13? Dan kunnen we ruilen wat mij betreft.
    🙂

    Ik heb nog een reserve standaard overbrenging liggen. Zou even moeten rekenen wat de verhouding is. Kom ik later nog wel even op terug

    1:13 hoef ik niet hehe 🙂 teveel overtouren.

    #217732

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Dat zou super zijn.

    Alvast bedankt.

    #217733

    dirkwim
    Bijdrager
    Berichten: 193

    11.52 heb ik. Ik zou toch zoeken naar een iets zwaardere vertanding 🙂

    #217734

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Mmm, ja. Dat schiet niet heel veel op denk ik.

    Toch bedankt!

    Lenneart maar eens contacten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.