Het blauwe restauratie project

Home Forums Perso’s Projecten Het blauwe restauratie project

This topic contains 35 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by Robin_Ciao 2 years, 6 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 31 tot 36 (van in totaal 36)
  • Gebruiker
  • #809917

    Robin_Ciao
    Topic starter
    Berichten: 402

    Een wespa😉

    #809922

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4004

    Het zit best gecompliceerd in elkaar.

    Vespa is Italiaans voor wesp.
    Screenshot_2021-05-14 Google Translate
    De naam Piaggio sloeg hier in Nederland niet aan en toen hebben ze er Vespa van gemaakt.
    Omdat een wesp net even wat feller is hebben ze het niet naar een bij vernoemt.
    Anders reden we op een Bespa.
    Ook weer niet helemaal waar want, Bij is Ape, in het Italiaans.
    Dat had helemaal nooit aangeslagen hier.

    De Italianen proberen Vespa te zeggen maar ze zeggen Wespa.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 11 months geleden door zevenenergie.
    #809941

    Robin_Ciao
    Topic starter
    Berichten: 402

    Het weer was niet helemaal hoe ik het had gehoopt. Maar hier zijn toch een paar foto’s
    DSC07878
    De pas gespoten handvatten met nieuwe handgrepen. Fun fact! Ofja, eigenlijk was het niet zo’n fun :/ Toen ik de handvatten ging installeren, liet ik er per ongeluk ene vallen, gelukkig is het maar een klein tikje, DIE MIDDEN IN HET ZICHT ZIT!!! 😥
    DSC07880
    Zo staat die er nu bij, je ziet het gelukkkig niet. Maar bij de eerste test rit, had ik de voorrem niet aangesloten. Want ik wou snel erop rijden. Toen ik daarna de rem ging aansluiten, en ik eens aan de rem kneep in de achtertuin. Vloog zomaar even mijn voorwiel uit de vork!!!! Ik heel heeel erg boos, want natuurlijk was de vork gebogen. Ik was bijna aan het huilen, maar gelukkig heeft me vader er eens naargekeken en heeft hij de velg er zo terug in kunnen zetten. En alles is recht 🙂
    DSC07879
    En nog een foto’tje van het motorblokje, beetje jamer dat de cilkop er nog zo oud uitziet. Maar ik denk dat mijn voetpaking een beetje lekt, dus als ik die ga vervangen, dan laat ik de cilinder kop zandstralen.

    Momenteel ben ik nog bezig met de kabelboom, maar ik heb wat problemen met de gelijkrichter. Ik had deze gekocht, maar die doet gewoon heel erg raar. Ook kan ik nergens een fatsoenlijk schema vinden van de pinout. Nu ben ik van plan deze te kopen. Iemand toevallig een idee of dat moet werken? Overigens, ik heb gekozen voor 12v lampjes, ook al is mijn blokje 6v. Maar hij zal meer toeren maken, dus ook meer dan 6v geven, de lampjes die ik gekozen heb zouden ook met 6v moeten werken.

    Mvg Robin

    #809955

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7342

    Misschien een idee om het cilinderkopje te parelstralen ipv zand te gebruiken. Hij zal dan veel meer een glans krijgen en tevens de trapas mee te stralen. Dan zal je deze ook ontdoen van de roest en past hij weer bij de verder nette Ciao.

    #811347

    Robin_Ciao
    Topic starter
    Berichten: 402

    Nou werd het toch maar eens tijd voor nog een update,
    wegens de verbouwing heb ik niet meer zo veel tijd gehad voor aan de brommer te sleutelen. De brommer is daardoor ook goed stoffig geworden.
    DSC07887
    Helaas heeft mijn schuur er wel aan moeten geloven, momenteel is het een diep gat geworden dat op de fundering wacht…
    Maar nu met de vakantie veel tijd gehad voor aan de brommer te werken. Maar eerst eens een poets beurt geven
    DSC07892
    Daarna de zijkappen onder handen genomen, op aanraden van qparts heb ik plastic restore gebruikt voor alle plastic delen. Het werkt echt perfect! Opvervlakte even schoonmaken, plastic restore erop, paar seconden laten intrekken, en dan met een droge doek erover.
    Voor:
    DSC07882
    Na:
    DSC07884
    Zeker een aanrader wat betreft de plastic delen van onze brommers. Maar daarbij horen ook de bouten die de zijkappen vast houden, ook deze hadden een goede poetsbeurt nodig.
    DSC07906
    Na:
    DSC07913
    Daarna werd het tijd om mijn voorwiel eens te repareren, die piepte en kraakte als ik de rem induwde en soms kwam de velg ook uit de vork… Niet ideaal dus. Wat blijkt, als je een revisie setje voor de vooras koopt krijg je normale schijfjes erbij, in plaats van de nodige schijfjes die een bolling hebben. Bij qparts een nieuwe gaan halen en 1 oude. (Er was op dat moment nog maar 1 op voorraad) Maar de oude ring had ook een poets beurt nodig, wat poetsen later en het ringetje ging van dit:
    DSC07908
    Naar dit:
    DSC07910
    Met het voorwiel nu vast, moet ik ook maar eens zorgen voor verlichting. Daarvoor heb ik gekozen om led verlichting op de brommer te bouwen. De lamp die ik had gekozen had zowel een laag als een hooglicht, dus daar wilde ik ook gebruik van maken. Tijd om de lamp te ‘customizen’. Met een simpel schroefje heb  ik mijn aan – uit licht omgebouwd naar een laag – uit – hoog lamp
    DSC07896
    Nadat ik het licht met veel moeite in de lamp heb kunnen bouwen, was dit het resultaat:
    Laag licht:
    DSC07897
    Hoog licht:
    DSC07901
    Daarna het achterlicht ook aangesloten en de kabels een beetje ‘gefatsoeneerd’
    DSC07912
    Dit heeft duidelijk nog wat werk nodig…
    Om de boel te dichten heb ik daarna het glaasje op de voorkant ook erop geschroeft.
    DSC07914
    Dus brommer loopt, ik niet, verlichting is dik inorde (Bij intresse kan ik wel een how-to schrijven met veel foto’s) En ik heb een nieuwe kenteken. Nu wordt het maar eens tijd dat ik mijn rijbewijs ga halen… Meer foto’s volgen wel van de volledige brommer zodra het limburgse weer minder ‘winters’ is.
    Bedankt weer voor het lezen, ik zal binnenkort ook de linkjes van de verlichting hier plaatsen

    Mvg Robin!

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 8 months geleden door Robin_Ciao.
    #812493

    Robin_Ciao
    Topic starter
    Berichten: 402

    Na 544 dagen, veel werk, veel plezier en veel gevloek. Heb ik vandaag de allereerste rit op de brommer kunnen maken. Vanwaar die begon:
    20200408_155421
    Tot waar die (tot nu…) eindigt:
    DSC07948
    Er zijn nog een paar kleine dingetjes nodig, zoals een zwart treeplankje, een zwart balhoofd kapje (Al vind ik het zonder ook best leuk uitzien) En de ciao embleempjes aan de zijkanten. Maar ook zeer belangrijk, EEN POETSBEURT!!
    20210918_11472720210918_114740
    Tja, verbouwingen…
    Nadat de tuinslag al een heel verschil had gemaakt, ben ik nog maar aan de slag gegaan met de peek.
    DSC07917
    Choke stang, carburateur gasklepje en stang, luchtfilter en koelkapje. Alles gepoetst met peek of plastic restore. De moertje en de carters zijn er toch nog niet zo mooi uit vind ik. Die zal ik in de winter ook vervangen. Daarop volgt mijn vraag, kan ik gewoon de moertjes losdraaien en nieuwe steken? Dan vraag ik me dus af of dat niks uitmaakt met de druk die op de lagers zitten nu.

    Nadat ik de brommer even heb laten opwarmen, ben ik naar opa en oma gereden. Opa was zeker te spreken over de brommer, maar er scheelde wel wat met de voorband. Zichtbaar op de foto’s dadelijk. Daarna ben ik met camera opzak door Landgraaf gaan rijden, daar heb ik mooie foto’s kunnen maken…
    DSC07939
    DSC07950
    DSC07962
    DSC07968
    Zoals te zien is op de foto, zit mijn wiel niet in het midden van de voorvork. Ik weet ook niet hoe ik dit zou kunnen oplossen aangezien het remanker al op zen minimum zit. Heeft hier nog iemand al eens last van gehad?

    Bedankt voor het lezen! Moest er interesse zijn over een how-to van de led lampen, kan ik deze wel eens schrijven met gedetailleerde foto’s
    Mvg Robin

6 berichten aan het bekijken - 31 tot 36 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.