Het "Black Beauty" Cittaatje – Heeft wat aandacht nodig

Home Forums Perso’s Projecten Het "Black Beauty" Cittaatje – Heeft wat aandacht nodig

This topic contains 21 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Grindpad 5 years, 3 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Gebruiker
  • #733608

    Grindpad
    Topic starter
    Berichten: 68

    Beste forumleden,

    Van mijn zestiende tot achttiende was ik al hier op het forum actief. Ik had onder meer twee Ciao’s (met snellere setups en variosetjes) en één Boxer die ik bij de RDW omkeurde naar snor. De Ciao’s gingen al eerder weg en uiteindelijk ging de ontsteking van de Boxer haperen (nooit precies kunnen localiseren waar het probleem zat) en de benzinekraan kapot. Omdat ik geen vervangende benzinekraan kon vinden nam ik ook afscheid van de Boxer. Nu, jaren later, begon het toch weer te kriebelen. Het moest een Cittaatje worden met originele zwarte lak en electronische ontsteking.

    De bedoeling is om hem netjes en betrouwbaar te maken en hem zo’n 35/40 km/h te doen lopen. Er zat al een 13/13 op, op een inlaat die ik nog niet heb gecheckt. Hij loopt nu met 105 mm poelie met veel overtoeren 27 km/h. 95 mm heb ik al geprobeerd maar hij gaat er niet echt veel sneller door en heeft nog steeds overtoeren.

    -Stuurschuim monteren (maakt het stuur iets “beefier” naar mijn mening)
    -Broodje monteren (ook onmisbaar op een late Citta vind ik)
    -Poelie (en snaar) veranderen van 105 naar 80
    -Keerringen voorvork en olie vervangen (zijn echt helemaal lek)
    -Achterklokolie vervangen
    -stepjes vervangen voor originele trappers
    (Zo kun je hem aankicken zonder een kickblok te hebben)
    -Uitlaat vervangen door een stiller exemplaar van Proma of Sito (deze maakt veel herrie)
    -Kap aan uitlaatkant vervangen
    -Achterlamp omdraaien/vervangen
    Middenstandaard vervangen (oorspronkelijke is doorgezakt en zo’n zijstandaard vind ik niks, niet per sé omdat het een zijstandaard is, maar omdat ze van een erbarmelijke kwaliteit zijn)

    Het aanlopende bandje

    Ik heb ook nog een onderdelencitta maar die is wel behoorlijk gehavend. Als deze zwarte af is ga ik daar misschien mee aan de slag.

    Ciao!

    #733987

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Hallo en welkom op dit forum!

    Die Tecno Citypowers passen niet goed op de Citta brug. Ja ik weet het het klinkt belachelijk maar het is echt zo, ze zijn schijnbaar gemaakt door iemand die geen Citta beschikbaar had om te passen. Oplossing is om hem te monteren met de ophanging tussen de brug en de kappen zeg maar. Ook de herrie is gebruikelijk, snel vervangen zou ik zeggen.

    Die zijstandaard heb je niks aan, die komen volgens mij uit dezelfde fabriek als de Citypowers.. Je zou kunnen zoeken naar een Buzetti zijstandaard voor een Bravo en die wat aanpassen want die zijn wel goed.

    Heeft JMPB geen middenstandaard meer nee? Voorheen wel. Als ze ze niet hebben kun je Leertouwer in Soest even mailen die hebben vaak meer als ze op de site hebben staan.

    Citta!

    #734045

    Grindpad
    Topic starter
    Berichten: 68
    Dank voor je reactie!

    Heb nu inderdaad een afstandsbusje tussen de brug en de lip van de uitlaat de gezet en ik kan er prima mee rijden, maar ik wil de Citta echt iets beter afwerken dan het niveau “beun”. Wat is een beter alternatief voor een citypower?

    Zo veel aftermarket onderdelen zijn van afschuwelijke kwaliteit… Ik wilde vandaag zo’n goedkoop stepje van mijn trapas halen om de zijstandaard eraf te kunnen halen. Het inbusgaatje draaide natuurlijk meteen dol. Dat wordt weer boren en slijpen.

    Middenstandaard ga ik achteraan!

    #734248

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Hehe met het slijpen in zijstepjes heb ik ook ervaring, drama 🙂

    Een heel goed advies voor de Tecno Citypower is de Sito Citypower, die is alleen niet zo makkelijk meer te vinden.. Een Gianelli Original power past ook niet op de Citta brug helaas, anders was dat een mooie oplossing.

    #749582

    Grindpad
    Topic starter
    Berichten: 68

    Ik heb de keerringen vervangen. Weet iemand nou precies hoeveel olie erin moet? In de howto blijft dat ook onbekend. Ik heb de brommer nu behoorlijk schuin gezet en olie bijgevuld door de gaatjes in de zijkanten van de poten. Heb er nu zo’n 75 ml in totaal inzitten (in beide pootjes).

    #749623

    lightlord
    Donateur
    Berichten: 884

    Als je de olie in de voorvork bedoelt is het de bedoeling dat je hem rechtop staand vult tot er olie uit het gaatje komt.
    Dus niet schuin leggen 😉
    Hoeveel er precies in moet weet ik niet helaas maar het is niet veel 🙂

    Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi
    #749911

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Zo te lezen heb je de sleutelspirit weer helemaal hervonden, natuurlijk ook welkom terug op het forum!

    Jmpb heeft nog wel een bokstandaard voor ciao een Si, past 1 van deze niet? Dat weet vast wel iemand te vertellen.

    Succes en veel plezier!

    #754240

    Grindpad
    Topic starter
    Berichten: 68

    Benieuwd of ze me tegemoet gaan komen.  😆
    Bespaar jezelf in elk geval ellende en koop niet zo’n goedkope poelie.

    #754250

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Als het door de brievenbus past zullen ze daar niet moeilijk over doen, bestel je enkel iets kleins kan/mag je daar ook gewoon om verzoeken.

    De hedendaagse poelies zijn helaas gewoon waardeloos, ben er nog maar weinig tegen gekomen die loepzuiver waren. Een tijdje terug verkocht iemand hier op het forum CNC poelies (volgens mij ook uitverkocht). Maar mochten die weer een keer langs komen kan ik je die zeker aanraden!

    #754281

    Grindpad
    Topic starter
    Berichten: 68

    De malossi’s zijn wel prima?

    #755172

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Persoonlijk geen ervaring mee, vast wel iemand anders..
    Je zou eventueel hier een topic kunnen starten en vragen naar de ervaringen.

    #756980

    Grindpad
    Topic starter
    Berichten: 68

    Ik heb trouwens besloten om de harmonicarubbers van JMPB niet te monteren. Ze zijn van een ander model en hebben een slechte afwerking. Dan maar verder met iets uitgelubberde maar wel originele rubbers.

    Mijn late citta (elec. ontsteking, reflectoren, grote voor- en achterlamp) heeft een jaren 90 aandoende sticker op de tank. Ik neem aan dat die niet origineel is? (Zie foto in eerste post)


    Dit is hoe hij er oorspronkelijk uit moet hebben gezien, toch?

    Ik wil het even zeker weten, voordat ik hem verwijder.

    #757474

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Goeie vraag, ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar die stickers lijken wel origineel.

    #757586

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    De stickers zijn van een Citta Dizzy en dit strookt niet met het late type Citta welke jij beoogd. Wat is je framenummer? Daaraan kun je ook zien of het om een nieuw type met elektronische ontsteking gaat of niet.

    #766865

    Grindpad
    Topic starter
    Berichten: 68


    Vandaag even een lekker stukje gereden en ben weer helemaal verkocht. Ga denk ik toch ook een beetje de veilingsites in de gaten houden voor een oldtimerciao  😛


    Vandaag de standaard nog eens aandachtig bekeken. Lijkt erop dat de as zelf gewoon erg uitgelubberd is. (Bij mijn sloopcitta zijn juist de gaten in het frame uitgelubberd. Vreemd) Weet iemand hoeveel mm die oorspronkelijke as precies is? Dan kan ik er misschien gewoon een stuk schroefdraad in zetten. (Mijn schuifmaat ligt nog in opslag helaas).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.