Het 50cc Athena/Eurocilindro tunings topic

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Het 50cc Athena/Eurocilindro tunings topic

This topic contains 86 reacties, has 19 deelnemers, and was last updated by Lastpak 10 years, 10 months geleden.

12 berichten aan het bekijken - 76 tot 87 (van in totaal 87)
  • Gebruiker
  • #208100

    jente105
    Bijdrager
    Berichten: 32

    de zuiger koelt dan sneller af,
    iets minder slijtage,meer toeren…

    genoeg voordelen

    #208101

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    het is niet nodig om een topic van 4 jaar oud van het stof te ontdoen met de mededeling dat je de zuiger getuned hebt.

    Dit topic staat niets voor niets in tuning voor gevorderden, en ik denk dan ook dat alleen mensen die “gevorderd” zijn hier moeten reageren. Je zuiger afveilen is geen tuning. Vooral als er geen berekeningen zijn gedaan. Voor hetzelfde geld heb je je zuiger nu in onbalans gebracht, en naai je je cilinder alleen maar eerder vast.

    #207817

    jente105
    Bijdrager
    Berichten: 32

    als je hem vlak houd tijdens het SCHUREN wordt hij recht,
    dus ik snap niet wat het probleem is met onbalans?

    #208106

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    ja als je het zo gaat stellen wel ja. Maar dan ook alleen als je het op een glasplaat gevlakt hebt.

    Waar ik op doel, is dat het geen drol uit maakt of je zuiger nou 35 gram weegt of 33 gram. het verschil merk je niet. niet in het herpakken van het gas, of het sneller afkoelen van je zuiger. Je kan dan beter je poorterij doortrekken, of een nieuwe poortmap voor je cilinder maken. Dat ga je wel merken. Je zuiger afvlakken niet.

    #208108

    jente105
    Bijdrager
    Berichten: 32

    je haalt meer toeren.
    ik zelf heb het geprobeert en het helpt

    #204598

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    alsof ik zit te discussiëren met een 14 jarige :con.

    het heeft niks te maken met het gewicht dat je mist. enkel wat ik zou kunnen bedenken is dat je timingen anders worden door het inkorten van je zuiger.

    /slotje please.

    #207542

    Anoniem

    niek1992 :
    alsof ik zit te discussiëren met een 14 jarige :con.

    het heeft niks te maken met het gewicht dat je mist. enkel wat ik zou kunnen bedenken is dat je timingen anders worden door het inkorten van je zuiger.

    /slotje please.

    Niet om er in door te blijven gaan,
    maar inderdaad, die paar ‘mm’ hebben totaal geen zin, wat dan ook. :thumb

    #208067

    jente105
    Bijdrager
    Berichten: 32

    ik heb nu 9mm er af

    #208033

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    jente105 :
    de zuiger koelt dan sneller af,

    Dit is zeker niet correct. De grootste warmtetoevoer in de zuiger is vanaf de verbrandingsruimte naar de kroon. Het cilinderhemd wordt gebruikt om deze warmte af te voeren via de oliefilm naar de koelere cilinderwand. Hoe kleiner jij je zuiger maakt hoe kleiner het oppervlak is waarover deze warmte wordt afgevoerd, ofwel hoe warmer de zuiger is.

    Bij een 4takt is zuiger formaat niet zo relevant, deze wordt in veel gevallen gekoeld door een oliespray tegen de onderzijde van de zuiger. Bij een 2takt ontbreekt deze olie spray en is de warmteafvoer naar de cilinderwand dus zeer belangrijk voor de thermische huishouding.

    Vergeet overigens niet dat de lengte van de zuiger er ook is om kantelen van de zuiger tegen te gaan, een proces dat niet alleen veel slijtage oplevert maar ook vermogen kan vreten.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #207703

    jente105
    Bijdrager
    Berichten: 32

    ok bedankt voor je tips.:thumb

    #207960

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Als je de behoefte hebt om nog wat te tunen aan je cilinder kun je de boosterpoort kanalen doorprikken naar het cilinderhemd en doortrekken in je carter. Verder kan de sleuf in de zuiger die voor de voeding van de boosterpoorten zorgt nog wat groter. De happen uit de zuiger ter hoogte van de main spoelers valt ook wel wat aan te optimaliseren.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #207853

    jente105
    Bijdrager
    Berichten: 32

    het gat in mijn zuiger heb ik groter gemaakt zodat alle boostpoorten ook worden gevoed door de zuiger.

12 berichten aan het bekijken - 76 tot 87 (van in totaal 87)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.