Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Het 50cc Athena/Eurocilindro tunings topic
This topic contains 86 reacties, has 19 deelnemers, and was last updated by Lastpak 10 years, 10 months geleden.
-
Gebruiker
-
28 mei 2013 om 10:01 #208100
de zuiger koelt dan sneller af,
iets minder slijtage,meer toeren…genoeg voordelen
28 mei 2013 om 10:24 #208101het is niet nodig om een topic van 4 jaar oud van het stof te ontdoen met de mededeling dat je de zuiger getuned hebt.
Dit topic staat niets voor niets in tuning voor gevorderden, en ik denk dan ook dat alleen mensen die “gevorderd” zijn hier moeten reageren. Je zuiger afveilen is geen tuning. Vooral als er geen berekeningen zijn gedaan. Voor hetzelfde geld heb je je zuiger nu in onbalans gebracht, en naai je je cilinder alleen maar eerder vast.
28 mei 2013 om 15:47 #207817als je hem vlak houd tijdens het SCHUREN wordt hij recht,
dus ik snap niet wat het probleem is met onbalans?
28 mei 2013 om 16:01 #208106ja als je het zo gaat stellen wel ja. Maar dan ook alleen als je het op een glasplaat gevlakt hebt.
Waar ik op doel, is dat het geen drol uit maakt of je zuiger nou 35 gram weegt of 33 gram. het verschil merk je niet. niet in het herpakken van het gas, of het sneller afkoelen van je zuiger. Je kan dan beter je poorterij doortrekken, of een nieuwe poortmap voor je cilinder maken. Dat ga je wel merken. Je zuiger afvlakken niet.
28 mei 2013 om 16:14 #208108je haalt meer toeren.
ik zelf heb het geprobeert en het helpt28 mei 2013 om 16:24 #204598alsof ik zit te discussiëren met een 14 jarige :con.
het heeft niks te maken met het gewicht dat je mist. enkel wat ik zou kunnen bedenken is dat je timingen anders worden door het inkorten van je zuiger.
/slotje please.
28 mei 2013 om 16:26 #207542
Anoniemniek1992 :
alsof ik zit te discussiëren met een 14 jarige :con.het heeft niks te maken met het gewicht dat je mist. enkel wat ik zou kunnen bedenken is dat je timingen anders worden door het inkorten van je zuiger.
/slotje please.
Niet om er in door te blijven gaan,
maar inderdaad, die paar ‘mm’ hebben totaal geen zin, wat dan ook.29 mei 2013 om 07:58 #208067ik heb nu 9mm er af
29 mei 2013 om 08:22 #208033jente105 :
de zuiger koelt dan sneller af,Dit is zeker niet correct. De grootste warmtetoevoer in de zuiger is vanaf de verbrandingsruimte naar de kroon. Het cilinderhemd wordt gebruikt om deze warmte af te voeren via de oliefilm naar de koelere cilinderwand. Hoe kleiner jij je zuiger maakt hoe kleiner het oppervlak is waarover deze warmte wordt afgevoerd, ofwel hoe warmer de zuiger is.
Bij een 4takt is zuiger formaat niet zo relevant, deze wordt in veel gevallen gekoeld door een oliespray tegen de onderzijde van de zuiger. Bij een 2takt ontbreekt deze olie spray en is de warmteafvoer naar de cilinderwand dus zeer belangrijk voor de thermische huishouding.
Vergeet overigens niet dat de lengte van de zuiger er ook is om kantelen van de zuiger tegen te gaan, een proces dat niet alleen veel slijtage oplevert maar ook vermogen kan vreten.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno29 mei 2013 om 08:24 #207703ok bedankt voor je tips.
29 mei 2013 om 08:38 #207960Als je de behoefte hebt om nog wat te tunen aan je cilinder kun je de boosterpoort kanalen doorprikken naar het cilinderhemd en doortrekken in je carter. Verder kan de sleuf in de zuiger die voor de voeding van de boosterpoorten zorgt nog wat groter. De happen uit de zuiger ter hoogte van de main spoelers valt ook wel wat aan te optimaliseren.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno29 mei 2013 om 08:40 #207853het gat in mijn zuiger heb ik groter gemaakt zodat alle boostpoorten ook worden gevoed door de zuiger.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.