HELPPPP!! krijg me citta niet aan de praat :/

Home Forums Techniek Motorisch HELPPPP!! krijg me citta niet aan de praat :/

This topic contains 24 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by sleutel10 3 years, 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Gebruiker
  • #800811

    Joostmas
    Topic starter
    Berichten: 14

    Helden:

    ik heb al een paar maanden mijn snor eco citta 2005 in bezit. Heb hem niet rijdend gekocht maar het lukt me niet om hem rijdend te krijgen.
    het gaat om een snor citta, waarvan alles (volgensmij) nog origineel is. Behalve de uitlaat (citypower)

    dit heb ik al vervangen:
    zuiger+veren
    krukaskeering
    luchtfilter
    bougie
    voetpakking
    koppakking
    Carburateur.

    Vonken doet hij.
    En heb de contactpunten afgesteld.
    carburateur schoon gemaakt
    verse benzine er in gegooid.

    heb een 10/7 carb met sproeier 42.

    hij heeft even gelopen maar toen liep hij alleen als de Shoke er op stond. Heb toen de deo test gedaan maar de deo gaf geen invloed op de toerental.

    ik hoop dat iemand weet wat ik nog kan veranderen zodat hij het gaat doen.

    bedankt!!

    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 years, 7 months geleden door Joostmas.
    #800816

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Tja, we weten niet of je brom of snorblokje hebt.
    Het is een Citta dus meestal snor als het nog origineel is.
    Welke is dat nog na twintig of meer jaren.
    Met die citypower uitlaat en de rest standaard moet je sproeierbezetting ergens tussen 40 en 46 zijn.
    Gezien hij alleen met choke(=meer benzine) wil lopen denk ik dat ie wat rijker mengsel wil.
    Dus even experimenteren met wat grotere sproeiers lijkt misschien nuttig.
    Ik lees dat je m niet rijdend kocht.
    Je weet niet hoe lang hij stil stond, misschien wel eens een idee om eerst verse benzine er in te doen.
    Tap de oude helemaal tot de reserve af en dan lekkere verse mengsmering benzine 1:50 er in doen.
    Doe dat dan vóór je aan de sproeiers gaat rommelen, dan weet je of dit de oorzaak was.
    Haal dan ook de vlotterbak eens van de carburateur, maak die brandschoon, daar zit nog wel eens wat vuil/bezinksel op de bodem en demonteer en prik je sproeier door met een dun ijzer draadje uit de staalborstel.
    Monteer ook een benzinefiltertje tussen de benzineslang om meer troep uit je tank tegen te houden voordat het de carburateur bereikt..
    Is het hierna nog niet oke ga dan pas grotere sproeiers proberen.
    Vraag ook de vorige eigenaar naar hoe de brommer was, wat er aan gedaan is enz.

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 7 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #800820

    Joostmas
    Topic starter
    Berichten: 14

    Bedankt Wim voor je reactie.

    Het gaat om een citta eco 2005,
    en heb de carburateur al paar keer schoon gemaakt en gekeken of de sproeier niet dicht zat dat was niet het geval en heb gelijk toen ik hem kocht de benzine afgetapt en verse benzine er in gegooid dus dat kan niet het probleem zijn.
    Dus ik zal wel even gaan kijken met een groter sproeier.  Denk dat ik dan sproeier maatje 48/50 ga proberen. Of denk je dat ik nog groter moet? Dan haal ik die ook.

    #800823

    Robin_Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 402

    Wat voor een luchtfilter heb je er eigenlijk op? Gewoon nog de standaard of heb je een grotere? Als je namelijk een grotere hebt zul je natuurlijk ook een grotere sproeier nodig hebben.
    Mvg Robin

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 7 months geleden door Robin_Ciao.
    #800833

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Als je niet leest, dan haal je toch een 50 sproeier.

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 7 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #800835

    Joostmas
    Topic starter
    Berichten: 14

    Heb deze luchtfilter: https://www.jmpbonderdelen.nl/luchtfilter-als-org-citta-ciao.html
    Luchtfilter als Origineel Citta / Ciao

    #800836

    Robin_Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 402

    Als ik het goed zie ( experten verbeter als ik het fout heb) is bij die luchtfilter de gaten groter, dus probeer maar eens wat Semmad zij.
    Mvg Robin

    #800953

    Joostmas
    Topic starter
    Berichten: 14

    Hij slaat weer aan!!
    heb sproeier 49 er in gedaan en nu gaat hij heel snel aan.

    alleeeen….
    hij loopt heel hoog toerig ( stationair stroef staat helemaal uit gedraaid )
    en vol gas en geen gas heeft ook geen verschil in toeren.
    ik start hem zonder choke en als ik daarna de choke er op doe valt hij uit.

    iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

    #800955

    Robin_Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 402

    Probeer dan eens een grotere sproeier. Het kan miss ook zijn dat je valse lucht trekt?
    Mvg Robin

    #800956

    sleutel10
    Bijdrager
    Berichten: 32

    Zoals Robin_Ciao al vermelde, kijk eens na of er geen valse lucht ergens het blok in komt. Probeer met remmen reiniger van de action eens te spuiten bij :

    busje

    • uitgaande krukas kant waar de koppeling op zit bij de keerring
    • ontsteking kant keerring
    • rond om het carter waar de pakking tussen zit
    • voet pakking & koppakking en bij het decompressie klep
    • gewoon eigenlijk overal waar een opening zou kunnen zijn je kunt ook een WD40 sprietje aan de Techno remmen reiniger bus maken en dan bij de inlaat waar de carb zit eens voorzichtig een beetje spuiten kan zijn dat de carburateur niet goed aansluit op het blok is dacht ik een plastic stukje afdichting deze wil ook nog wel eens scheuren en dan laat die minimaal maar toch lucht door. Dit zou je eventueel tijdelijk met vloeibare pakking kunnen oplossen.

    Gewoon om uit te sluiten of er geen valse lucht in het blok komt. Wat ik zou doen is de v-snaar er even af halen en met een accu boormachine de motor starten dan gewoon laten lopen en spuiten met remmen reiniger als je merkt dat hij ergens valse lucht trekt dan hoor je de motor in toeren zakken (meestal het geval omdat hij dan te rijk loopt als het lek minimaal is kan het ook zijn dat de toeren omhoog gaan (zelf nog niet gehad).

    In ieder geval de toeren van de motor zullen dan beïnvloed worden, dan weet je in ieder geval waar je probleem zit. Probeer natuurlijk minimaal (het liefst helemaal niet) om bij de carburateur te spuiten want dat zal sowieso de toeren bevloeiden zelfs bij een perfecte motor. Stel je gaat bij de carburateur testen, gebruik dan zo’n sprietje van een Wd40 busje in je remmen reiniger en spuit dan maar echt minimaal op exact de plaats waar je wilt testen.

    Laat maar eens weten of je iets hebt kunnen vinden, ik ben benieuwd.
    Excuses voor het niet al te geweldig typen, heb momenteel mijn hand in het verband i.v.m. een vieze snijwond,,,

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 7 months geleden door sleutel10.
    1
    #801011

    Joostmas
    Topic starter
    Berichten: 14

    bedankt,IMG_4399

    ik heb 2 plekken gevonden: spruitstuk carburateur,
    en een klein beetje bij het middecarter.

    dus heb het blok maar weer helemaal uit elkaar gehaald,
    contact punten weer gecontroleerd 0,45 mm.
    gekeken of de keerring van de krukas naar de ontsteking er nog goed in zat,

    toen ik de cilinder van het blok trok zag ik ook dat de papieren voetpakking niet helemaal lekker zat en helemaal vies en nat was.
    en toen ik het kleincarter van het middecarter af haalde zag ik ook zat deze helemaal vol en dicht gemaakt was met vloeibare pakking/kit, dat zou ook wel niet de bedoeling zijn.
    IMG_4400

    dus alles even schoon gemaakt:
    IMG_4401

    en nu even een paar pakking bestellen:
    de carburateur pakking naar het blok.
    middecarter pakking
    koppakking
    en voetpakking.

    welke voetpakking raden jullie aan? want de gene die ik er nu onder had gedaan was (van papier) heel dun en slecht. zuiger 38.2mm.

    #801023

    sleutel10
    Bijdrager
    Berichten: 32

    bedankt,IMG_4399 ik heb 2 plekken gevonden: spruitstuk carburateur, en een klein beetje bij het middecarter. dus heb het blok maar weer helemaal uit elkaar gehaald, contact punten weer gecontroleerd 0,45 mm. gekeken of de keerring van de krukas naar de ontsteking er nog goed in zat, toen ik de cilinder van het blok trok zag ik ook dat de papieren voetpakking niet helemaal lekker zat en helemaal vies en nat was. en toen ik het kleincarter van het middecarter af haalde zag ik ook zat deze helemaal vol en dicht gemaakt was met vloeibare pakking/kit, dat zou ook wel niet de bedoeling zijn. IMG_4400 dus alles even schoon gemaakt: IMG_4401 en nu even een paar pakking bestellen: de carburateur pakking naar het blok. middecarter pakking koppakking en voetpakking. welke voetpakking raden jullie aan? want de gene die ik er nu onder had gedaan was (van papier) heel dun en slecht. zuiger 38.2mm.

    Hoi Joostmas,

    Goed werk! Moet wel alleen zeggen het blok ziet er van binnen erg verdacht uit, ik denk dat er onderdruk in het blok is geweest door “blow-by” dit kan zijn door dat de cilinder ver weg gesleten is of door zuigerringen die versleten zijn die vervangen moeten worden. In beide gevallen zou ik dan als ik jouw was de cilinder meteen opmeten en als die nog bruikbaar is eventueel honen voor je er een nieuwe zuiger in zet of zuigerringen of beide. Het hoeft niet maar is wel een aanrader voor een langere levensduur en betere compressie!

    De verkleuring in het aluminium carter dicht bij de cilinder kan ook een teken zijn van oververhitting.
    Maar dit kan ik niet echt goed zien op de foto’s.

    Voetpakking zou ik gewoon origineel laten anders is je squish dadelijk anders en dan kan het blok gaan “pingelen”. Gewoon standaard en dan voor de zekerheid wat extra vloeibare pakking ertussen maar doe er niet teveel tussen want dit kan in het blok terecht komen (zelf al meerdere keren gezien). Gewoon een dun laagje om dat de voetpakking als het ware vast te “lijmen”.

    Heb je trouwens geen radiale speling op het big end lager van de drijfstang, ben wel nieuwsgierig blok ziet er van binnen namelijk oud en moe uit.

    Recent bij Polini cilinder kit die ik kocht,  wel een heel ander blok maar ook twee takt heb ik gewoon een papieren voetpakking genomen. Zat zo’n aluminium voetpakking bij, maar die lekte dus gewoon al meteen… Scooter zaak gaf zelf ook al aan dat ze liever zo’n papieren gebruiken met een klein beetje vloeibare pakking erop. Voor mij werkte dit ook perfect scooter loopt goed met eclectische start gaat hij binnen 1 seconden al aan.

    Vloeibare pakking zou ik eigenlijk zelf niet op het klein carter doen tenzij je ziet dat de vlakken waar de pakking op moet niet meer helemaal deugen en wat putjes of beschadigingen hebben voorzichtig met 800 of 1200 grit vlak schuren en een beetje vloeibare pakking op deze plekken smeren.

    Success 🙂

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 7 months geleden door sleutel10.
    1
    #801028

    Joostmas
    Topic starter
    Berichten: 14

    cilinder zag er helemaal niet slecht uit, zuiger bleef de onderste zuigerveer wel hangen. Dus zal hier even naar kijken en anders nieuwe zuiger en/of zuigerveren bestellen.

    En er zat geen spelling op de drijfstang dus.

    nu wachten op me bestelling.

    #801038

    sleutel10
    Bijdrager
    Berichten: 32

    cilinder zag er helemaal niet slecht uit, zuiger bleef de onderste zuigerveer wel hangen. Dus zal hier even naar kijken en anders nieuwe zuiger en/of zuigerveren bestellen. En er zat geen spelling op de drijfstang dus. nu wachten op me bestelling.

    Yay dat is minder ja, gelukkig is je krukas nog bruikbaar. Als die ene veer al vast zat, waarschijnlijk te warm geworden of teveel olie geweest dan kan die blijven hangen ja. Dat zal ook wel de reden zijn geweest met de valse lucht waardoor hij minder compressie had en veel uitlaatgassen terug in carter duwde waardoor alles zwart is aangeslagen. Stel je gebruikt teveel olie, dan komt er meer weerstand op de bewegende delen. Wel logisch ergens. Maar dit kan dus ook de reden zijn waarom die dus de soep in is gelopen als de cilinder nog goed wel redelijk is (correct me if I’m wrong), of toch net te weinig olie? Want meer weerstand = meer warmte.


    Of de tweede situatie:
    Te weinig olie ➡ Meer slijtage en warmte door wrijving/weerstand ➡ 1e zuigerveer slijt hard door compressie slag ➡ Koolafzetting komt langs de 1e zuigerveer en gaat tussen de 2e zuigerveer-groeven ➡ Zuigerveer nr 2 gaan vast zitten ➡ Minder compressie & blow-by ➡ Uiteindelijk een vastloper door overmatige slijtage.

    Ik denk dat die eerste zuigerveer nog goed is en niet vast zat omdat daar merkelijker nog mengsmering bij kwam in vergelijking met de tweede veer die slechts smering krijgt onder vanuit het carter van de vacuüm die het blok trekt en het mengsel dat dan over al de delen gegooid/gesproeid als het waren zou moeten worden. Stel je pakt een nieuwe cilinder kit, dan is het beter om iets rijker te draaien maar ook weer niet te overdreven. Dan moet je de kleur van de bougie weer in de gaten houden natuurlijk.

    Heb nog een gebruikte 38.2mm liggen voor je met nieuwe zuiger incl nieuwe ringen, is opnieuw gehoond mag je van me overnemen als je wilt kan je eventueel wat foto’s sturen. Ik wil sowieso bij mij een frisse erop zetten als ik terug ga naar 50cc.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 7 months geleden door sleutel10.
    #801098

    Joostmas
    Topic starter
    Berichten: 14

    update:

    vandaag even gekeken naar de cilinder en zuigerveren, zuiger was nog perfect 38mm gemeten en ik deed me zuigerveer er in en had klein beetje ruimte er tussen (foto)
    IMG_4431
    IMG_4428

    en de onderste zuigerveer was een uiteinde krom waardoor hij klem zat. dus ook nieuw setje zuigerveren bestellen, (ik had al eerder al de zuiger vervangen maar blijkbaar te hard aan de zuigerveer getrokken)

    nog even 1 vraag:
    welke bougie heb ik nodig met welke warmtegraad? voor gewoon alles standaard

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 7 months geleden door Joostmas.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.