Helmplicht snorfiets vanaf juli 2022

Home Forums Algemeen Nieuws Helmplicht snorfiets vanaf juli 2022

This topic contains 29 reacties, has 17 deelnemers, and was last updated by Vespa doei 1 week, 4 days geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
  • Gebruiker

Robin_Ciao
    Bijdrager

Als belg is dit niks nieuws voor mij. Maar als wij snor rijden hebben we geen rijbewijs nodig. Voor jullie zijn er geen voordelen meer als je snor of brom rijd. Eigenlijk zouden ze de kosten voor het omkeuren omlaag moeten doen, of een helm schenken of iets. Anders gaat de blauwe plaat van de straat verdwijnen…
    Mvg Robin

Vespa doei
    Bijdrager

helemaal mee eens Robin
    aan de andere kant werken ze tegengestelde in de hand
    de feitelijke reden is dat politie opgevoerde snorfietsen niet kan handhaven
    dus wat ze eigenlijk zeggen is voer maar op als je maar een helm ophebt
    wij kunnen we wat van jullie zuiderburen leren
    ook wat betreft het rijden op 125cc met auto rijbewijs
    dat hier ook wel mogen van mij dan stapik over

groet, Raimond

in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer

Nick Jacobs
    Bijdrager

Als je je rijbewijs al heel lang hebt 20-30 jaar mag je inderdaad met een 125cc rijden met je autorijbewijs zonder dat je daar iets extra voor moet doen. Voor mensen die meer recent hun autorijbewijs gehaald hebben moet je dit minstens 2 jaar hebben (geloof ik) en 4 uur verplicht rijles gevolgd hebben voordat je met een 125cc mag rijden.
    Oh en de boetes voor een opgevoerde bromfiets zijn hier in België ook belachelijk duur geloof ik 🙁

Robin_Ciao
    Bijdrager

Ja zeker, die boetes zijn echt duur. Boete voor het opvoeren + takelkosten + standkosten + administratie + nog iets waar ze geld kunnen halen… Als je brommer veeels te hard loopt nemen ze hem mee te demontage, dan halen, correctie beunen ze al het opvoer spul eraf. En dan mag je je brommer komen halen zonder het opvoer spul….

Nick Jacobs
    Bijdrager

Iemand dat ik kende toen ik nog naar school ging heeft eens een keer een boete gekregen van 3000€. De reden: 70cc dus in feite een motor, verkeerde papieren (50cc), verkeerde verzekering, te jong om met een motor te rijden, geen nummerplaat (vroeger niet verplicht op een bromfiets) en uiteraard veel te snel op de rollen. Ik geloof dat het zelfs voor het gerecht is gekomen, maar ben niet zeker. Zoals Robin al zei ook enkel een rollend kader teruggekregen waar alles wat niet origineel was gestript was.

Dit was +- 10 jaar geleden, ik kan me niet inbeelden dat het er beter op geworden is.

1

skib
    Bijdrager

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen, maar er is een petitie gestart voor als je het er niet mee eens bent:

https://petities.nl/petitions/draai-de-helmplicht-voor-snorfietsen-terug?locale=nl

Vespa doei
    Bijdrager

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen, maar er is een petitie gestart voor als je het er niet mee eens bent: https://petities.nl/petitions/draai-de-helmplicht-voor-snorfietsen-terug?locale=nl

ik weet het ook miet skib
    maar ik heb hem ondertekend
    net als alle andere petities over helmplicht

in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer

mean-machine
    Bijdrager

Hierboven heb ik ’t al een keer gemeld.
    Ga eerst een keer kijken in een revalidatie-centrum.
    Heel veel ‘snelle jongens’ met onbeschermde kop die door ongeval in de kreukels zijn geraakt. KIJK daar eerst eens GOED en trek dan je conclusie!!

Al die kut-petjes hebben ’t zelf verkloot.
    Snor-scootertjes die met 80 over de kop gaan, met alle gevolgen van dien.
    De rest van je leven invalide, als een imbeciel in een 5km/h-karretje!
    (net voor het ongeluk waren dat ook de stoere jongens, die ’t allemaal wel wisten)

Het is wel jammer voor Tante Truus die echt nooit sneller gaat dan 25.
    Haar permanentje zal voortaan wel plat-gedrukt gaan zijn.

En nee, ik ben zelf op de motor ook geen lievertje.
    Onlangs stond op mijn GPS een (erg) hoge max waar dat niet is toegestaan.
    Eigenlijk heel dom!. Maar ik laat mezelf ook wel eens gaan……………………..
    Als je rijdt, denk je: Dat gaat lekker. Eenmaal thuis denk je: FOUT, niet meer doen!

Robbie965
    Bijdrager

Ondertekend.  Ik hoop dat het een verschil maakt met zijn allen.

Vespa doei
    Bijdrager
      <li class=”d4pbbc-quote”>

Hierboven heb ik ’t al een keer gemeld. Ga eerst een keer kijken in een revalidatie-centrum. Heel veel ‘snelle jongens’ met onbeschermde kop die door ongeval in de kreukels zijn geraakt. KIJK daar eerst eens GOED en trek dan je conclusie!! Al die kut-petjes hebben ’t zelf verkloot. Snor-scootertjes die met 80 over de kop gaan, met alle gevolgen van dien. De rest van je leven invalide, als een imbeciel in een 5km/h-karretje! (net voor het ongeluk waren dat ook de stoere jongens, die ’t allemaal wel wisten) Het is wel jammer voor Tante Truus die echt nooit sneller gaat dan 25. Haar permanentje zal voortaan wel plat-gedrukt gaan zijn. En nee, ik ben zelf op de motor ook geen lievertje. Onlangs stond op mijn GPS een (erg) hoge max waar dat niet is toegestaan. Eigenlijk heel dom!. Maar ik laat mezelf ook wel eens gaan…………………….. Als je rijdt, denk je: Dat gaat lekker. Eenmaal thuis denk je: FOUT, niet meer doen!

ook ik ben type tante truus

zevenenergie
    Forum Goeroe

I get it. Vallen zonder helm dan heb je alleen je oren om de klappen op te vangen.

De aantrekking kracht van de snorfiets is voor mij de vrijheid.
    Het plezier zit hem in het lekker toeren op een snor die stevig door kachelt en een heerlijke boost heeft.
    Het brengt me overal waar ik zijn wil en ik kan er dingen op vervoeren, die ik op mijn motor met de beste wil van de wereld niet mee krijg.

Zo zonder helm ben ik 1 met mijn omgeving en val samen met de elementen. Of het nu regent of niet, ik zit  op de snor in plaats van de auto of openbaar vervoer.
    Ook des winters met temperaturen onder nul en dikke pakken sneeuw ben ik niet van dat ding af te slaan.Ik stap er altijd met plezier op.

Er is nu een grote milieu zonde in en rond Den Haag. Dat heeft een grote impact,  want ik reed veel in en moest vaak door dat gebiedt . Ik ervaar het als een grote Inbreuk in mijn vrijheid dat ik ernstig beperkt wordt in het gene waar ik zoveel plezier aan beleef.

Nu komt misschien de helmplicht.
    Ik varieer van gedachtes van, Stop jij die helm maar daar waar de zon niet schijnt, tot ja dat is misschien wel beter.

Ik begrijp echter niet dat er mensen zijn de hier op de site een lans breken voor de valhelm.

Als je hem zo graag op hebt zet dat ding dan lekker op. Dat heb je hier voor wel nooit gedaan…. Dus daar mee als “oudere” ook nooit het goede voorbeeld gegeven, maar dat vergeten we maar even.
    Hier een betoog houden over hoe gevaarlijk het wel niet is op een azijn pisserige toon. Dan snap ik niet hoe je ooit met plezier op je snor gereden hebt zonder helm.
    En heb je geen snorfiets dan speel je hier alleen maar schoolmeestertje.
    En daar zit niemand op te wachten.

Ik zie de helmplicht niet zitten, en ik weet zeker dat niemand die op een snor rijd dat niet ziet zitten, anders reed je er al mee.

Het groepsdenken over het beperken van vrijheden is echt de verkeerde weg ingeslagen.
    Niet alleen wat de snorfiets betreft.

Screenshot 2021-06-08 at 10-03-50 #azijnpisser - Twitter-zoekfunctie Twitter

skib
    Bijdrager

I get it. Vallen zonder helm dan heb je alleen je oren om de klappen op te vangen. De aantrekking kracht van de snorfiets is voor mij de vrijheid. Het plezier zit hem in het lekker toeren op een snor die stevig door kachelt en een heerlijke boost heeft. Het brengt me overal waar ik zijn wil en ik kan er dingen op vervoeren, die ik op mijn motor met de beste wil van de wereld niet mee krijg. Zo zonder helm ben ik 1 met mijn omgeving en val samen met de elementen. Of het nu regent of niet, ik zit op de snor in plaats van de auto of openbaar vervoer. Ook des winters met temperaturen onder nul en dikke pakken sneeuw ben ik niet van dat ding af te slaan.Ik stap er altijd met plezier op. Er is nu een grote milieu zonde in en rond Den Haag. Dat heeft een grote impact, want ik reed veel in en moest vaak door dat gebiedt . Ik ervaar het als een grote Inbreuk in mijn vrijheid dat ik ernstig beperkt wordt in het gene waar ik zoveel plezier aan beleef. Nu komt misschien de helmplicht. Ik varieer van gedachtes van, Stop jij die helm maar daar waar de zon niet schijnt, tot ja dat is misschien wel beter. Ik begrijp echter niet dat er mensen zijn de hier op de site een lans breken voor de valhelm. Als je hem zo graag op hebt zet dat ding dan lekker op. Dat heb je hier voor wel nooit gedaan…. Dus daar mee als “oudere” ook nooit het goede voorbeeld gegeven, maar dat vergeten we maar even. Hier een betoog houden over hoe gevaarlijk het wel niet is op een azijn pisserige toon. Dan snap ik niet hoe je ooit met plezier op je snor gereden hebt zonder helm. En heb je geen snorfiets dan speel je hier alleen maar schoolmeestertje. En daar zit niemand op te wachten. Ik zie de helmplicht niet zitten, en ik weet zeker dat niemand die op een snor rijd dat niet ziet zitten, anders reed je er al mee. Het groepsdenken over het beperken van vrijheden is echt de verkeerde weg ingeslagen. Niet alleen wat de snorfiets betreft.

Ik sluit mij helemaal bij jouw aan Zevenenergie. Ik snap wat je bedoeld mean-machine, maar het is geen verplichting om zonder helm te rijden. Je hebt zelf altijd nog de keuze om gewoon een helm op te zetten. Je leert mensen niet verantwoordelijk te zijn door ze iets te verplichten. Mensen bewust maken van de gevaren vind ik dan een beter idee. Op deze manier kan ieder voor zichzelf bepalen of het verstandig is wat ze doen of niet. Zo behoudt iedereen zijn gevoel van vrijheid (wat is persoonlijk heel fijn vind) en kan je misschien toch de zware letsel voorkomen, omdat er vast veel mensen zijn die wel een helm opzetten.

Daarnaast, maar dat is mijn gevoel, worden de meeste ongevallen veroorzaakt door de snorscooters brigade en niet door de snorbrommers. Deze brigade bestaat voornamelijk uit hippe mensen die net als De Neus stoer en snel door de straten van de grote steden willen scheuren. Het strijkt mij dan ook tegen de borst dat deze groep het verpest voor de snorbrommer groep, waar ik mijzelf onder beschouw. Nogmaals, dit is echter een gevoel en niet gebaseerd op feiten.

Om af te sluiten: Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij voor of tegen de helmplicht is. Ik hoop sowieso dat mensen bewuster gaan rijden in elk soort voertuig, zodat deze maatregelen niet nodig zijn en het toch allemaal een stuk veiliger wordt op de weg.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 days geleden door skib.

Vespa doei
    Bijdrager

mooi gesproken 7 energie
    en mooi aangevuld skib
    ik sluit me hier heel graag bij aan
    (en bedankt he scooter juppen )
    is het niet zo dat auto’s van voor 1960 ofzo geen gordels hoeven te hebben en je toch mee mag rijden
    zouden voor oldtimer snorfietsen ook moeten  hebben

Crullie
    Donateur

Vespa doei wrote:

Is het niet zo dat auto’s van voor 1960 ofzo geen gordels hoeven te hebben en je toch mee mag rijden, zou je voor oldtimer snorfietsen ook moeten hebben.

😛

Bestonden er in 1960 al snorfietsen ?
    Flink lobbyen en als wetvoorstel aandienen, wie weet met een jongere datum ?!

I get it  :thumb

TICKLING BARN

Vespa doei
    Bijdrager

nou even gegoogled hoor
    en google zegt het volgend hier over

De snorfiets is in 1976 geïntroduceerd naar aanleiding van de verplichting voor bromfietsrijders om een valhelm te dragen. Een gedupeerde groep was die van de plattelandsvrouwen in klederdracht, die zich veelal op de bromfiets verplaatste en daarvan afhankelijk was

mischien moet ik met later ombouwen en dan klederdracht aantrekken
    ikvind die uit Zeeland wel iets
    dan heb je meteen spiegeltjes 😀

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.