This topic contains 24 reacties, has 15 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 3 years, 2 months geleden.
-
Gebruiker
-
28 april 2018. Koningsdag nog maar net overleefd lag je als stuk vuil op de Singel te Amsterdam. Dood en dood zonde ging er door mij heen maar zonder actie te ondernemen ben ik naar mijn werk gegaan. Eenmaal achter mijn pc keek ik naar buiten en zag je van 3 hoog tussen de fietsen liggen en overal om je heen werd er door de gemeente puin geruimd. Uiteindelijk toch besloten om er werk van te maken; Citta rechtop gezet en er een briefje opgedaan in de hoop dat de eigenaar contact met mij zou opnemen.
Na 3 dagen werd ik gebeld; eigenaar was er klaar mee en ik mocht de Citta overnemen.
Bij de afspraak vertelde hij (A) dat de brommer nog op naam stond van een maatje (B) van hem. Ik begon argwaan te krijgen dus heb hem om meer informatie gevraagd. Hij kon mij vervolgens verzekeringspapieren laten zien waarop bleek dat hij het afgelopen jaar de citta verzekerd had en ik kreeg een kopie van zijn paspoort mee. Waarna ik akkoord ben gegaan. Hij zou de papieren vervolgens in de loop van de week bij zijn maat gaan halen zodat ik de brommer op mijn naam kon schrijven. Helaas bleef het daarna stil. Ik heb dus zelf maar contact opgenomen met persoon B en de situatie uitgelegd. De brommer was onverzekerd dus hij had een grote kans op een bekeuring van het CJIB. Hij zou de papieren snel opzoeken en we hadden een afspraak gepland. Een dag voor de afspraak appte hij dat de papieren nog bij zijn ex lagen bla bla bla dus ik was er klaar mee. Achteraf, weet ik 100% zeker dat hun verhaal klopt echter zijn het gewoon 2 hele lakse gasten die hun zaakjes niet op orde hebben en er eigenlijk helemaal geen zin in hebben. Ook heb ik het idee dat de huidige eigenaar al schulden heeft bij het CJIB i.v.m. onverzekerd voertuig op de weg maar dat hij gewoon zijn kop in het zand steekt. Maar goed; ik contact opgenomen met het RDW om te vragen of ik nog opties heb. Er was nog 1 optie: het verhaal schriftelijk uitleggen en nieuwe papieren aanvragen. Kosten 31 euro. Naja ik was er al zo lang mee bezig dat dit er ook nog wel bij kon. Gokje van 31 euro kon ik wel nemen want een citta zonder kenteken is echt niks waard. RDW heeft vervolgens een brief gestuurd naar persoon B of het goed was de brommer over te schrijven op mijn naam. De eerste brief kwam onbestelbaar retour (verrassend) op mijn aandringen nogmaals de brief verzonden en deze kwam wel aan. De eigenaar heeft in 5 weken niet gereageerd dus ik werd opgeroepen voor een zicht-keuring. Ik moest mijzelf identificeren en ik moest kunnen aantonen dat de citta in mijn bezit was, kosten 20 euro. Dus kappen eraf gehaald en de citta in de kofferbak gegooid. Daar stond ik dan, tussen allemaal mooie zipjes en vespas met een wok melding. Leuk ervaring en ben altijd super geholpen door het RDW, top organisatie! Of ik nog een keer een Citta ga redden uit Amsterdam? Met een overschrijving zonder gezeik, wie weet.
Eenmaal thuis aangekomen ben ik eens gaan kijken wat de schade nou daadwerkelijk was: linker brugkap was gescheurd + stuur was krom + linker remhendel afgebroken + hij liep niet.
Vonk? check. Verse benzine? check.
Carburateur even schoonmaken en rennen maar…. helaas er gebeurde helemaal niks. Nogmaals carburateur maar schoonmaken en hopen dat het werkt. Na 5 minuten rennen hoorde ik langzaam het blokje opgang komen, eenmaal aan schoot de brommer weg, gas bleef hangen… 😛 gelukkig had ik mijn voorrem nog.
Blokje loopt dus! en doet het licht het? nee natuurlijk niet…. even bekabeling nagelopen en aarde kabel voorzien van een mooi kaal plekje staal en daar was licht! altijd fijn als elektra gewoon werkt. Ik heb daar namelijk een bloed hekel aan en bovendien totaal geen verstand van, het moet gewoon werken anders ben ik er snel klaar mee 😉
Nu de vraag: wat wil ik eigenlijk met de Citta? In eerste instantie wilde ik de Citta veilig en degelijk maken zodat mijn vriendin er mee naar haar werk kon. Dus ik aan het werk:
Mijn pa was in een weekend zijn tuin aan het schoonspuiten met een kärcher dus ik heb daar mooi gebruik van gemaakt. Tering, wat was dat ding goor nadat hij waarschijnlijk jaren lang heeft buitengestaan.
Vervolgens heb ik alle witte delen gedemonteerd en in een grote cement emmer laten weken in dikke bleek en heb ik alle kunststof delen verwijderd. Het verwijderen van delen ging vaak gepaard met veel schelden en gevloek, alles zat muurvast! Zo vaak momenten gehad om dat hele ding het kanaal in te rijden maar na alle voorafgaande moeite heb ik toch doorgezet.
Na wat schoonmaak en schuurwerk bleken de groene kappen gewoon paars te zijn! Hoe mooi is dat!
Het schuren van de kappen ging gepaard met veel water en Jif. Na het opdrogen waren de kappen helemaal wit uitgeslagen dus ik dacht dat ik het volledig had verknalt. Uiteindelijk met een verfbrander standje 400 graden en een polijstschijf de kappen weer glanzend gekregen. De brugkappen waren wel een stuk moeilijker, dit door de structuur van de kappen. Maar met een beetje aandacht krijg je ze weer netjes. Niet nieuw maar ze kunnen weer voor de dag komen.
Op marktplaats een paarse linker brugkap + een 2de hands paars stuurtje + een achter spatbord gescoord en om de citta veilig te maken voorzien van: nieuwe gaskabel + nieuwe remkabels + gereviseerde achterklok + nieuwe remhevels.
Stuk opgeknapt niet? Ohja vergeten te melden: uitlaat was rot, deze heb ik weg moeten gooien en vervangen voor een ander.
Zo…… genoeg gedaan aan dit stuk verdriet, was mijn plan. Maar…… ik kan het toch niet met rust laten. Elk onderdeel wat te koop aangeboden wordt op marktplaats die de brommer mooier kan maken kan ik niet laten liggen…. ik heb daarom besloten om de hele brommer in zijn oude staat terug te brengen. Even voor de duidelijkheid: ik doe het opknappen van deze Citta puur voor mezelf omdat ik het leuk vind om te doen. De Citta gaat daarom absoluut niet de verkoop in.
Hier en daar wat nieuwe paarse kappen weten te scoren en komende maanden ga ik het frame + achter rekje + koplamp houders stralen en deze laat ik vervolgens spuiten door een autospuiter.
En de witte veren? Tering, niet meer mooi 2de hands te vinden….. Ik ben nog even aan onderzoeken of ik veren kan laten spuiten of kan laten coaten om deze weer mooi wit te krijgen. Mochten jullie tips hebben, zijn deze super welkom!
Ben nog opzoek naar mooie treeplanken en een frame cover. Heb je wat liggen? Ik hoor het heel graag! 🙂
Wordt vervolgd…….
Update 4 november 2018
Vandaag hele Citta uit elkaar gehaald. Onderdelen ga ik volgend weekend stralen zodat ze naar de spuiter kunnen. Gezien een geplande verhuizing kan het zijn dat de restauratie langer op zich laat wachten, het kan dus zomaar zijn dat de Citta pas begin volgens jaar weer in elkaar gezet kan worden. Alle stappen die gezet worden zal ik uiteraard hier delen.
Ook heb ik vandaag een leuke bestelling geplaatst bij JMPB zodat ik de crazy kan voorzien van nieuwe RVS bouten, moeren en lagers.Kwam er helaas wel achter dat mijn witte zadel helemaal op en goor is. Dus ook hier ga ik even een mooie 2de handse voor zoeken.
2 hele oude leovinci sp tjes gekocht waar echt werkelijk waar alles aan mankeerde: ophanging afgebroken, deuken in de uitlaat, gaten geboord omdat ze verstopt zaten etc.. normaal gesproken rijp voor de staalcontainer… maar goed, ze liggen niet voor het oprapen, dan maar uitroken die handel:
Deuken eruit trekken op de buurman en buurman methode:
Voorzien van nieuwe ophanging:
Stralen:
Na het zwart spuiten:
Update 4 oktober 2019
Zo, bijna een jaar verder….
December 2018 ben ik verhuisd naar een nieuwe woning waarbij de tuin 1 zootje was, hier ging dus even alle aandacht naar toe.Wat is er allemaal wel in het afgelopen jaar gebeurd?:
– Al het staalwerk is gestraald gecoat en gespoten
– Zoektocht naar onderdelen is nooit stil komen te liggen dus als er wat voorbij kwam heb ik het direct gekocht.
– Blok is gereviseerd; voorzien van een mooie dr50 cilinder + nieuwe standaard cilinder kopVoor de rest heb ik voor nu even niks meer te vertellen. Ik denk dat onderstaande foto’s wel genoeg zeggen…. Wel zal ik hier en daar nog wat toelichten.
Citta komt van ver, heel ver:
Na een opknap sessie:
Onderdelen opgehaald van straler/coater:
Op naar de autospuiterij:Lekker mengen + scannen:
Inventarisatie of al compleet ben:
Dit heeft maanden lang zo in de garage gestaan:
Ik was van plan om het vanaf deze opstelling weer op te gaan bouwen omdat ik het idee had dat de brug nog wel oke was….. maar goed, toen begon ik na te denken, ik ben nu al zo ver gegaan met het opknappen van dit hok dat het zonde zou zijn hier geen aandacht aan te besteden…. Dus toch besloten de brug ook aan te pakken:
Brug + standaard na coaten:
na 2 dagen monteren:
Besloten om de koplamp spoiler niet te monteren. Opknappen van de teller en de koplamp zelf heeft zoveel tijd gekost dat het zonde is dit niet te showen. Het mag weer gezien worden:
Kappen stickeren met vriendin:
Nu op naar de laatste loodjes…….Update 5 oktober 2019
Ander project:
Witte sebac
- Dit onderwerp is gewijzigd 3 years, 6 months geleden door Jeroen1990.
28 oktober 2018 om 13:34 #779960Leuk verhaal! Ik ben met precies hetzelfde bezig, ik vond die van mij in Amsterdam west een maand geleden en een vriend heeft daar ook nog bij het vuil een Tomos a3 gevonden die we gaan opknappen. Blok van de Citta loopt inmiddels weer geweldig maar ik moet mijne nog spuiten. En ik neem aan dat je Frans uit noord kent? Want hij vertelde me al over iemand die een Citta bij het vuil gevonden had.
28 oktober 2018 om 14:56 #779968dit echt een mooi verhaal!
overtuigd gewoon ook echt van echt liefde voor citta
zo een persoon gun ik alles!
en ik zou graag willen dat ik je zou kunnen helpen aan je ontbrekende paarse kappen vriend..28 oktober 2018 om 14:59 #779969Inderdaad een mooi verhaal en heuze reddingsoperatie. Leuk ook dat je echt bezig bent de Citta in originele staat en glorie op te knappen. Ik vind hem er al een stuk beter uitzien en je plannen zullen het helemaal afmaken. Wat betreft de veren, ik heb wel eens een setje veren gepoedercoat en dit resultaat is best aardig. Het is wel handig wanneer je deze hiervoor uit elkaar haalt. Welk jaartal staat er eigenlijk in je velgen?
29 oktober 2018 om 20:19 #780004@magnus01, ja ik ken Frans ook. Top gozer! Ga je ook wat delen over jouw project? Ik ben wel benieuwd.
@oldschool, thanks voor je berichtje! 🙂 en je kan mij zeker helpen! wellicht zie je een keer wat voorbij komen en kan je mij tippen!
@martino, oké klinkt goed! Dan kan ik eerdaags gewoon een ander mooi setje aanschaffen in een willekeurige kleur! Die er nu onder zitten zijn echt rot 😉 jaartal in de velg weet ik nog niet, ga dit weekend even kijken of ik die kan vinden en laat het je dan nog even weten.
30 oktober 2018 om 15:08 #780017Ja hoor ik zal wel wat posten, maar door de kou en regen doe ik op dit moment weinig met de Citta.
30 oktober 2018 om 19:24 #780039Dit zijn de leuke verhalen waar de Citta als winnaar uit de bus komt
Zeker niet meer weg doen.
Deed me trouwens wat denken aan de film Christine. De liefde tussen mens en machine31 oktober 2018 om 07:46 #780052Prachtig verhaal van een echte liefhebber!
De kappen zien er op de foto vrij netjes uit, degelijk opgeknapt. Ik hoop meer updates van dit project te zien.
4 november 2018 om 16:17 #780203Prachtig verhaal, het sluit ook precies aan bij mijn ervaringen met de RDW. In principe is alles mogelijk als je maar je best er voor doet, netjes blijft en vooral geduld hebt.
Fijne organisatie die mee werkt inderdaad.
Gaaf om te zien dat de Citta ook echt weer netjes wordt, volgend jaar ga jij lekker touren in de zomer
4 november 2018 om 18:39 #780205@speedbuxy, thanks voor je bericht! goede film trouwens, leuk om te horen! 🙂
@florian, kappen zien er op de foto’s altijd mooier uit dan in de werkelijkheid he 😉 maar de staat was echt verschrikkelijk dus ben zeer tevreden!
@wilk1985, ik hoop dat ik komende zomer ga redden met dit hok! 🙂 wie weet tot dan!
Ps. kleine update hierboven.
4 oktober 2019 om 19:34 #790661Update 4 oktober 2019
5 oktober 2019 om 10:43 #790667Petje af, de Citta is echt super netjes geworden
Ben benieuwd naar een plaatje in volle glorie.De rood met zwarte moet eigenlijks nog een sticker setje hebben want die is wat kaal zo.
Maar verder ook erg netjes en gered van de ondergang6 oktober 2019 om 17:24 #790700Dankjewel @speedbuxy
Zwart rode krijgt alleen nog een citta sticker op de tank en meer niet. Heb echt een mega hekel gekregen aan stickers plakken 😉
6 oktober 2019 om 18:54 #790707Echt een super mooie citta geworden! Zo gaaf alles zo strak in de lak
6 oktober 2019 om 19:11 #790708Super mooi werk! Mooi datje het hier gedocumenteerd hebt – kunnen veel mensen van afkijken 😎
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.