Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Gilera citta onregelmatige vonk?
This topic contains 14 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by Wim V8 3 years, 1 month geleden.
-
Gebruiker
-
27 januari 2021 om 22:38 #806453
Mijn citta lijkt onregelmatig te vonken.
Ik heb recentelijk mijn proma replica uitlaat onder mijn citta gezet en ben hem gaan afstellen. Tijdens het afstellen had ik het gevoel dat de citta teveel bezine kreeg, dus ging ik lager zitten met mijn sproeier.De citta heeft nogsteeds een klote rijstijl. Hij lijkt af en toe een vonk over te slaan. (zie filmpje)
Het is wel lastig te horen met de wind. ik kan je wel zeggen dan het niet fijn rijdt of goed aanvoelt.Momenteel is de setup:
DR43
12mm inlaat met geveild carter.
dellorto 12/12 + malossi filter sproeier 62Hieronder een foto van een deel van de citta.
Weet iemand wat het probleem kan zijn?
ontsteking kwestie? brommer start meteen en loopt zuiver stationair27 januari 2021 om 22:40 #806454KLinkt inderdaad als een ontstekings kwestie.
Gezien je bobine heb je een cp blok denk ik?
Vervang je condensator eens. En koop er meteen 2 want ook nieuw doen ze het niet altijd.27 januari 2021 om 22:53 #806455Is een cp blok ja.
Het overslaan/stotteren gebeurt trouwens niet alleen op top, maar ook met het optrekken.
Condensator heb ik nog niet heel lang geleden vervangen, dus hoop het niet. (maar kan het altijd nog proberen).Ik heb ooit op het forum gelezen dat je met een snellere setup je cp punten ook op 0.5 of 0.55 kan zetten om je condensator minder te belasten. Raden jullie dit aan?
27 januari 2021 om 23:13 #806456Ik had een sterklijkend euvel eens door een verkeerde warmtegraad. Draai er eens een versie bougie in van het juiste type? Welke weten ze hier vast wel op het forum
27 januari 2021 om 23:17 #806457B7HS zit je wel goed.
Puntjes gewoon op 0.4528 januari 2021 om 08:16 #806458Ik heb wel al een paar bougies geprobeerd. bougies waren niet nieuw, maar oogde nog wel goed. Binnenkort dan maar een nieuwe bougie en een paar condensatortjes bestellen.
Zou het probleem ook verder in de ontsteking kunnen zitten? in bijvoorbeeld de bobine of ontstekingsspoel?
of is dat te ver gezocht28 januari 2021 om 09:36 #806461Ik zou ook even de contactpunten vervangen als je de condensator vervangt, deze willen ook wel eens zulke problemen veroorzaken
28 januari 2021 om 09:47 #806462Bougiedop, bougiekabel kan ook. Het kan eigenlijk nooit kwaad om dergelijk onderdelen bij twijfel te vervangen, zo duur is het nu ook weer niet. Een spoel is gewoon een rolletje koperdraad in feite dus daar kan denk ik weinig stuk aan gaan? Kun je eventueel wel visueel inspecteren.
De dop en kabel zou je overigens kunnen doormeten (Ohm) maar wil niet altijd zekerheid geven. (een goede meting wil niet per se betekenen dat de storing toch niet in de kabel kan zitten, met name de aansluitpunten kunnen verouderen en net wel / net niet altijd goed contact maken)
Bij een auto spuiten ze wel eens nevel met een plantenspuit op de kabels in een donkere ruimte om te zien of er vonkoverslag is (indien aanwezig, zijn de kabels aan vervanging toe), is dat ook een beproefde methode bij een brommertje, misschien dat iemand dat weet?
Op basis van de foto, drie aandachtspunten:
1. De kabel ligt ook op je cilinder en tegen het frame lijkt het, hij moet in het “kommetje” op de koelkap.
2. de verbindingsstekker op de bobine is niet origineel en de kabel lijkt meteen na het stekkertje een flinke knik te hebben, misschien even inspecteren of dat wel in orde is?
3. maakt de bobine goed massa met het frame? Even boutjes losdraaien en inspecteren, eventueel beetje opschuren en ontvetten- Deze reactie is gewijzigd 3 years, 2 months geleden door Shark.
28 januari 2021 om 12:31 #806473Ik zie dat het filtertje in de benzine slang niet helemaal gevuld is. Is het filtertje van je benzinekraantje schoon?
Je kan even je vlotter bakje los draaien, dan weetje of het hele benzine gebeuren goed doorloopt.
Het zou er ruimerlijk uit moeten vloeien.28 januari 2021 om 16:52 #806479Ik heb een poos terug de condensator en contactpunten vervangen. Na het vervangen niet veel meer met de brommer gereden, maar reedt toen wel lekker. Toen lag er nog een citypower onder mijn brommer. Maar ga binnenkort nieuwe punten, condensator en bougie bestellen.
@shark
Bougiekabel heb ik gister uit het cupje gehaald met testen voor vonk. zit er normaal wel in.
Bobine maakt goede massa. heb het al eens geschuurd en ontvet.
kabeltje is niet origineel, deze heb ik zelf geplaatst. De kabel is in goede staat, maar licht niet helemaal in een soepele baan.
Bougiedop en kabel heb ik er een jaartje geleden opgezet. evt. kan ik met een andere kabel+dop testen van mijn andere citta.@zevenenergie
Benzinefiltertje heeft naar mijn geweten nooit helemaal vol gezeten bij deze brommer. Misschien is het wel een klote filtertje. ik zal eens naar de doorstroom kijken met de vlotterbak eraf.1 februari 2021 om 13:55 #806609Benzinedoorvoer is goed!
Net het vliegwiel losgehaald, zie ik dat het vilt van de condensator niet altijd contact maakt. Dit vilt hoor toch wel altijd contact te maken?
- Deze reactie is gewijzigd 3 years, 1 month geleden door Nol.
1 februari 2021 om 15:41 #806613dat vilt moet wel de ontstekingsnok raken zodat deze schoon en geolied blijft. Helaas voor jouw heeft dit niets te maken met je slecht ontsteken
1 februari 2021 om 16:23 #806616ahh klinkt logisch. Het vilt maakte alleen contact met het bredere deel van de nok.
Is het trouwens beter om het viltje in te vetten of in te olien?Vorige week nog getest met andere bobine, kabel, bougie en bougiedop. allemaal zonder ander resultaat. dus zal wel aan de condensator moeten liggen.
Vanmorgen nog wat nieuwe onderdelen besteld, binnekort geef ik wel een update.18 februari 2021 om 17:04 #807197Nieuwe onderdelen zitten erin en hij rijdt weer naar behoren. Bedankt voor de hulp!
18 februari 2021 om 18:36 #807198Mooi. Beter zo.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.