Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Gilera Citta Funny voorvork veren
This topic contains 9 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Daniello 4 years, 7 months geleden.
-
Gebruiker
-
30 oktober 2014 om 18:36 #211092
Geachte forumleden,
Ik heb de citta nu 99% klaar en ik moet zeggen het is een fijn snorfietsje geworden. Erg comfortabel is de voorvering alleen niet.
Ik heb al de olie vervangen door dikke 80w90 olie, maar steeds als ik over een drempel of klein opstakeltje ga, zit de vering tegen zijn einde aan. Aan mijn gewicht zal het niet liggen, ik ben krap aan 2 meter en weeg 71 kilo, en dat zouden die veertjes best moeten kunnen hebben.
Ik heb een idee gekregen, maar voor zover google mijn vriend is kan ik nergens vinden of dit al ooit geprobeerd is en met succes te ja of te nee.
In de voorvork zit een veer met veel windingen en een veer met minder windingen. De laatste zou dus stugger moeten zijn. Zou het helpen als ik in plaats van een slappe en een stugge veer, twee stugge veren in een poot plaats om de kracht te vergroten?
Maarrr,
– Zou dit er voor zorgen dat de binnenpoot uit de buitenpoot wil schieten?
– Zou de vering te stug worden, dat deze de klappen niet meer opvangt waardoor het balhoofd meer stress te voorduren krijgt?Ik ben er van overtuigd dat er meer mensen zijn die van hun slappe vorkje af willen, maar wel de originele vork willen behouden, dus hoe hebben deze mensen dit aangepakt?
Overigens heb ik een enorme diversiteit aan gereedschappen en machines ter beschikking thuis en op het werk, dus het eventueel maken van speciale onderdelen moet geen probleem zijn.
Mvg, Bart Brouwer
30 oktober 2014 om 19:10 #240986
Heb er zelf geen ervaring mee,maar als je veren op de voorvork plaats zoals op de foto,moet dit een hele verbetering zijn.
Zijn van een Bravo en als het goed is passen de veren van een ebr vork ook,en vast nog wel meer.
Meerdere mensen hier op het forum hebben dit,en wat ik lees rijd dit een stuk beter,
Voorbeeldfoto heb ik uit lightlord zijn perso gejat:D30 oktober 2014 om 19:11 #240987Vespa Si vorkpoten erin zetten die zijn stugger.
Alleen even de gaten in je kroonstuk iets groter boren is een andere maat bout. 😉30 oktober 2014 om 22:06 #240988Ik heb dus die bravo veren gebruikt zoals je kunt zien op de foto van mijn voorvork en dat werkt als een tierelier.
Het rijd echt stukken beter echte aanrader.
Het hoeven geen bravo veren te zijn het kan elke veer zijn die maar pastJe ware pubertijd duurt je leven lang
Lightlord's Dizzy/Gypsi1 november 2014 om 19:03 #240997Oke ik begrijp dat ik dan veren tussen het kroonstuk en de buitenpoten moet spannen.
Dat zie ik eigenlijk niet zo zitten, heeft er niemand ervaring met iets aanpassen in de binnenpoten?Eventueel een bus draaien die dan in de plaats komt van de slappe veer ofzo?
Er moeten toch meer mensen zijn die met dit probleem te maken hebben??
1 november 2014 om 20:20 #240998Gewoon de Si veerpoten gebruiken die in de gewone onderpoten zetten en je hebt geen last meer van op de eindrubbers te rossen.
Geen nieuw te draaien dingen, maar gewoon de poten uitwisselen.
Vele malen makkelijker en meerdere keren door mensen gedaan dus een beproefde methode.1 november 2014 om 21:01 #240999aha, die veerpoten zijn dus langer?
1 november 2014 om 21:05 #241000Nee veerpoten zijn niet langer, maar stuggere veren en niet het slappe wat de normale citta veren hebben. 😉
28 augustus 2019 om 20:49 #789751Jongens om even een oude koe uit de sloot te halen.
Als jeje Citta vork een stuk stugger wilt krijgen moet je als ik het goed begrijp, het binnenwerk van een Si vork in de Citta vork monteren?
Ook ik wil een stugger vork, maar niet de externe veren op de plek van de rubber vorkhoezen.
29 augustus 2019 om 17:20 #789775Net een blokje opgehaald als bottem end donor. Beste man had nog een Si en Si Mix vork liggen, dus meegepakt.
Zoek het me zelf wel even uit.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.