Fox koppeling naaldlager

Home Forums Techniek Motorisch Fox koppeling naaldlager

This topic contains 16 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by De Brandweer 4 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
  • #790912

    sleutel10
    Topic starter
    Berichten: 32

    Yo mensen,

    Na een tijdje weer druk te hebben gehad op het werk en ziek te zijn geweest ben ik toch maar weer eens verder gegaan met sleutelen.

    Ik heb me een bromklok gekocht met fox asje.

    Fox koppeling monteren op vespa ciao

    Exact als bovenstaande how to. Gekocht voor 300 euro, de assen zijn geperst en gelijmd + sterkere naaldlagers erin gezet (helemaal top 😎 ). Vroeg me alleen af is de slijtage nu echt zo heftig ook bij gewoon normaal gebruik? Wil er namelijk gewoon netjes 50 mee gaan rijden, geen 100km/u (maar toch wel lekker optrekken met een vario), haal me dan een setje vario ringen. Begrijp ik het nu goed maar maakt het dus gewoon niet uit hoe snel of langzaam je ermee gaat rijden dat de naaldlagers toch sneller slijten door het enorme gewicht van de fox koppeling?

    Is het ook wel handig om bijvoorbeeld 65cc cylinder kitje erop te zetten aangezien met de fox koppeling het starten al sowieso iets lastiger gaat of valt dit nog wel mee en is dit minimaal vergeleken met 50cc.

    Was zelf aan het denken aan 65cc. Niet al te gek, prima uitlaatje eronder dat niet al te veel doet knetteren maar dus ook niet teveel restrictie heeft.. Frame wil ik nog laten parelstralen en poedercoaten. Ben even an het rondvragen en kijken. Was deze week bij een klant en wat zo wat aan het vertellen over het project omdat ik zag dat ze zandstraal bakken in de werkplaats hadden staan (machine bouwer). Vertelde hij lachend neem je hem de volgende keer mee stralen we hem voor je, lol nice. Helaas wat ver rijden wel.

    Over dat poedercoaten gesproken, dat zal het duurste worden van het hele projectje. wilde het in Roermond laten doen maar is dus nog even kijken. Had gevraagd voor een prijs indicatie bij een andere poedercoater en die vroeg zich rond de 600 euro ervoor (holysheit).

    Wil het frame ASAP laten parelstralen en coaten, staat alweer kaal zonder verf erop in de garage weg te rotten 🙁 Frame is wel al heeeeel netjes door een kennis TIG gelast (Ik moest wel, dit frame heeft een kenteken en is van 1977, super mooi dus). Doner frame met verrote tank had ik me voor 50 euro in Belgie op de kop getikt ergens op de sloop :lol:. Dit moest helaas want ik kocht hem via Marktplaats. Kwam thuis, ding was sowieso vastgelopen en een opknapper maar toen ik dus ging demonteren kwam ik erachter dat het frame was kapot gelast en geslepen (kreeg op locatie een kap niet los, voetsteuntje was helemaal verbogen, kap ging er dus niet af). Daarna door een beunhaas weer was gelast met STICK (duivenstront dus).

     

    Adios ciao

    • Dit onderwerp is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door sleutel10.
    #791020

    RMCiao
    Bijdrager
    Berichten: 58

    Wat betreft poedercoaten, kost rond de 275 euro ex btw hier, dit zijn dan wel alle onderdelen die in dezelfde kleur komen.(Giessen in Heerlen)

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door RMCiao.
    1
    #791024

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    Het gewicht en de vibratie laten ze wel sneller vergaan als normale koppeling,  een stabilisator zou een goede oplossing zijn.Screenshot_20191010-215805_WhatsApp

    #791311

    sleutel10
    Topic starter
    Berichten: 32

    Wat betreft poedercoaten, kost rond de 275 euro ex btw hier, dit zijn dan wel alle onderdelen die in dezelfde kleur komen.(Giessen in Heerlen)

    Sorry hoor maar ik snap er dan echt geen kloot meer van.. Toen ik ze belde was het ~600 euro voor alles, ok dit was misschien een fout. Was wel twee kleuren, dus velg zwart en frame andere kleur.
    Ben deze week nog bij ze op locatie geweest, dacht probeer dat eens. Kwam ik op 350 euro uit incl 21% btw alles één kleur wel. Nu zeg jij me dat jij € 332,75 incl 21% btw betaald voor zoiets ?
    Zo te horen is het een beetje allemaal natte vinger werk wat betreft prijzen dan.. Maar goed ik twijfel nog een beetje aan de kleur en of ik wel verder wil gaan, moet namelijk nog minimaal 200 euro aan delen kopen. Dan zit je al op 550 euro, en niet te vergeten dat ik de brommer kocht voor 150 en de koppeling voor 300. Duur project maar goed ik bekijk me de hele situatie, anders spuit ik hem zelf wel, alleen ja dat is kwalitatief gezien wel veel minder..

    Tiesman1986 wrote:

    Het gewicht en de vibratie laten ze wel sneller vergaan als normale koppeling, een stabilisator zou een goede oplossing zijn.Screenshot_20191010-215805_WhatsApp

    Hoe kom ik aan zoiets, of zijn dit standaard onderdelen die ik online kan bestellen of is dit zelf gemaakt in de draaibank? Dit lijkt me al iets beter voor het naaldlager. Zou je me hier meer over kunnen laten weten of kunnen doorverwijzen naar de juiste plek dan ga ik eens kijken of dat een optie is voor mij. Thx

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door sleutel10.
    #791315

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Zijn geen standaard onderdelen, zijn gemaakt door een fanatieke Italiaan die een webshop heeft genaamd GP-racingparts. Volgens mij is de eigenaar hiervan iemand die online bekend staat als Gab_Pei. Hij maakt allemaal mooi CNC-spul waaronder dit ondersteuningslager.

    Ik heb eens het verschil gewogen tussen een fox-koppeling tegenover een normale variokoppeling en de fox-koppeling was volgens mij 50 gram lichter dan de normale variokoppeling. Het gewicht mag het dus niet zijn, wat ik wel denk is dat het naaldlager wat gebruikt word in de snornaven minder belasting aankan dan het naaldlager wat in de varionaven zit. Het asje is ook dikker van een snornaaf dus het uiteindelijke naaldlager wat er in gaat is dunner (lijkt me). Heb de specificaties van de twee betreffende naaldlagers niet ingezien mede omdat ik niet exact weet welke types er gebruikt worden. Dit lijkt me makkelijk op te zoeken op internet danwel hier op het forum. Weet je de types dan kan je bij SKF de exacte specificaties opzoeken.

     

    1
    #791316

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    @niek 1992
    Dat wat je zegt over de sterkte van de naaldlagers klopt niet.
    Het gat in een snorklok in namelijk ook groter. 😉

    @sleutel10

    Het fox-setje dat je hebt gekocht, komt bij mij vandaan. Ik vind het leuk deze setjes te maken en wordt regelmatig gevraagd of ik ze heb liggen.

    Het naaldlager dat in mijn fox-setje zit is, behoorlijk sterk en heeft een lange levensduur.

    Even ter vergelijking.

    Hier zie je een orginele varioklok:
    De as is 13 mm dik.  ( lagermaat hk1312)

     

    Dit is een snorklok met fox as. Hetzelfde als jouw setje:
    De as is 17 mm dik.   Met een breder naaldlager.

    Dit naadlager is dus  sterker omdat de diameter groter is en  breder.
    En heeft een veel langere levensduur dan van een orginele varioklok.

    Klein is orgineel. Groot is wat ik er in gezet heb.
    .IMG_0257

    Het naaldlager dat ik er in gezet heb kan dynamisch veel hoger belast worden.
    Het verschil is 290kg!!!! Ten opzichte van een standaard varioklok.

    En 190 kg ten opzichte van een standaard snorklok!!!

    Dit ondersteunings-setje:

    Naamloos

    komt voort uit Italië waar veel met de dunne 13mm vario as gecrost wordt.
    Ze gaan daarmee over hobbels en heuvels en springen er mee.  Dus de belasting is met een zware scooterkoppeling te groot. Dan is zo,n ondersteuning echt een noodzaak.

    Het fox-setje wat jij hebt is, vele malen sterker en word op straat gebruikt.

    Ik zit natuurlijk niet stil qua ontwikkeling en ben nu 2 setjes aan het maken met een nog groter naaldlager.
    IMG_0259

    Dat kan  + 880 kg meer belasting hebben bij een toerental van 15.000 t/m.
    Onverwoestbaar 😎

     

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door zevenenergie.
    #791321

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Dat wat je zegt over de sterkte van de naald lagers klopt niet. Het gat in een snorklok in namelijk ook groter. 😉

    Goed om te weten, waren dan ook alleen m’n gedachten/ideeën welke ik niet gecheckt had (zoals jij dat wel hebt gedaan).

    1
    #791333

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    @seven , maar bij de scooter carter kappen zoals de zip sp zit er ook een lager te ondersteuning. Denk dat je dat wel wat mee pakt qua levensduur , misschien een idee om ook zoiets te maken dan ga ik die gelijk van je overnemen :p
    Maar mooi dat je met een nieuwe set komt,  ben zeer te spreken over jou fabrikaat:D.
    Kijk er naar uit !

    1
    #791336

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Hoi Ties,
    Bij de meeste scooters zit geen ondersteuning en ook bij sprinters niet.
    Ik vind het bij mijn foxsetjes niet nodig. Zeker bij de nieuwste versie niet
    Kijk even naar het verschil:

    Daar komt nog bij dat de ondersteuning, zoals op het recentelijke setje uit Italië in mijn ogen niet goed is.
    Screenshot_2019-10-31 Tiesman perso - Vespa-Ciao nl
    Als het een 1/2 mm door veert gaat de werking enorm achteruit.
    Waar blijf men dan met zo,n klein naaldlager?

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door zevenenergie.
    1
    #791344

    sleutel10
    Topic starter
    Berichten: 32

    @niek 1992 Dat wat je zegt over de sterkte van de naaldlagers klopt niet. Het gat in een snorklok in namelijk ook groter. 😉 @sleutel10 Het fox-setje dat je hebt gekocht, komt bij mij vandaan. Ik vind het leuk deze setjes te maken en wordt regelmatig gevraagd of ik ze heb liggen. Het naaldlager dat in mijn fox-setje zit is, behoorlijk sterk en heeft een lange levensduur. Even ter vergelijking. Hier zie je een orginele varioklok: De as is 13 mm dik. ( lagermaat hk1312) Dit is een snorklok met fox as. Hetzelfde als jouw setje: De as is 17 mm dik. Met een breder naaldlager. Dit naadlager is dus sterker omdat de diameter groter is en breder. En heeft een veel langere levensduur dan van een orginele varioklok. Klein is orgineel. Groot is wat ik er in gezet heb. .IMG_0257 Het naaldlager dat ik er in gezet heb kan dynamisch veel hoger belast worden. Het verschil is 290kg!!!! Ten opzichte van een standaard varioklok. En 190 kg ten opzichte van een standaard snorklok!!! Dit ondersteunings-setje: Naamloos komt voort uit Italië waar veel met de dunne 13mm vario as gecrost wordt. Ze gaan daarmee over hobbels en heuvels en springen er mee. Dus de belasting is met een zware scooterkoppeling te groot. Dan is zo,n ondersteuning echt een noodzaak. Het fox-setje wat jij hebt is, vele malen sterker en word op straat gebruikt. Ik zit natuurlijk niet stil qua ontwikkeling en ben nu 2 setjes aan het maken met een nog groter naaldlager. IMG_0259 Dat kan + 880 kg meer belasting hebben bij een toerental van 15.000 t/m. Onverwoestbaar 😎


    Heerlijk als je zo diep in details gaat, heldere uitleg ook en ergens van dat naaldlager ook duidelijk. Voor zwaardere belastingen is een groter lager altijd beter geschikt omdat er meer oppervlakte is om de belasting mee op te vangen als het waren in ‘Jip en Janneke’ taal uitgelegd 😛  Twijfelde even aan de sterkere naaldlager maar inderdaad na de uitleg is het me wel duidelijk, sowieso ook voor normaal straat gebruik en geen cross sessies waar de Ciao meters door de lucht vliegt lijkt me dit dan ook dikke prima.

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door sleutel10.
    #791354

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Wow die naald lagers lijken goed! Passen deze is een poelie snor naaf deksel?

    Ik heb ook een fox as maar heb het idee dat mijn naaldlager aan vervanging toe is.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #791364

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    @zeven , die laatste is echt een gay ondersteuning haha :p.
    Ziet er allemaal gaaf uit, en denk ik deze op de ciao ga uitproberen , die andere kwam uit op een prijs van 990 hier,  dat was een beetje buiten mij budget voor een klok.
    Laat maar weten als ze op de markt komen de “zeven fox klok”
    Al een idee wanneer de eerste lichting op de markt komt ?

    1
    #791365

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    @ Herrflick
    Ze passen er niet zo maar in.
    Je hebt p.m. nodig en als het goed is heb je die.

    @ Tiesman
    Die 990 dat is inderdaad een hoop geld, ik zit de laaste tijd veel met mijn neus in de klokken
    en volgens mij moet er wel voordeliger een sterke klok te maken zijn die meer dan 15pk aan kan.
    Ik denk overigens dat de race koppeling waar je die schoentjes van in de “juiste” richting hebt gezet er ook voor zorgt dat de tandwielen eerder sneuvelen. In de “‘verkeerde richting” grijpen ze minder hard aan en word het vermogen niet in klap overgebracht. Als je begrijpt wat ik bedoel.

    Wat de nieuwe generatie 7 klokken betreft, ik denk over 2 weken.

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 4 months geleden door zevenenergie.
    1
    #791378

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    Dat is heugelijk nieuws :mrgreen:

    1
    #791379

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    En over die koppeling is natuurlijk een leuke test 😉

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.