Home › Forums › Perso’s › Collecties › vespa doei perso
This topic contains 14 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Vespa doei 2 years, 3 months geleden.
-
Gebruiker
-
13 januari 2021 om 16:30 #805827
Hey allemaal laat ik mij even voor stellen
Ik ben Raimond 48 jaar uit LelystadAls sinds de begin jaren 90 een Vespa hippie 😀
Ik ben er wel even 24 jaar tussenuit geweest wat betreft het rijden
ook heel lang geen brommer gehad maar wel wat onderdelen op de plank en dat ging jeuken
Van beroep ben ik Tig lasser metaalbewerker ook thuis hou ik mij hier mee bezig ben in bezit van alles wat je nodig hebt om mooie dingen te maken
Wel hou ik al jaren deze geweldige site in de gaten wat ook weer een motiverende prikkel geeft en heeft gezorgd dat ik een half jaartje terug weer een vespa gekocht hebt (anders is het ook weer zonde van de onderdelen die nog op de plank liggen
In de jaren 90’ reed ik met een Si en de volgende setup:
polini evolution 19mm
pinasco 80 met hoge druk kop
pinasco variateur
pinasco vliegwiel
langzaamste vario vertanding
met standaard veer voor de schijven
en strakke veertjes voor de segmenten
de lichtste gewichtjes
de grootste schijven 100mm
simonini uitlaat
grillo velgen
deze setup draaide als een malle
koppeling kwam pas bij 6500 rpm in actie
het moment dat het koppel er in kwam
vollebak trekken
burnouts
en auto wheelies
en niet te vergeten super hoge kosten om dit rijdend te houden 👿 👿
maar dat was toen
wel jammer dat je in die tijd nog geen foto’s kon maken met een telefoon maar alleen bellen a’ FL3.80 per minuut
nu rij ik met een ciao mix 25 (wel een verschil hoor)
deze komt uit Limburg en als opknapper gekochtde ciao heeft last van de gebruikelijke kwaaltjes als roest op de gebruikelijke plekken
compleet opgevreten spatborden en de rest allemaal net niet
na de ciao uit de auto gehaald te hebben kwam ik er al snel achter dat deze flink wat liefde nodig had zo bleek dat de zuiger er verkeert om in zal met alle gevolgen van dien hierbij wat foto’s van het blokje
niet echt ideaal dus eerst maar even gangbaar maken
beetje poetsen en een vers zuigertje
niet super maar het voldoet
dit keer zoals het hoort pijltje de goede kant op en voor het in elkaar zetten in de goede olie
het plan is hem als volgt op te bouwen
trapper as vervangen voor nieuwe as met klap stepjes en natuurlijk nieuwe kunststof bussen draaien en dan de as fixeren aan het frame zodat deze niet meer kan rammelen of draaien
het frame compleet glasstralen en dan spuiten in nardo grey met zwarte grillo wielen  en accenten
als setup denk ik aan het volgende:
snel 50 uit een verbuste 46 deps die terug is gebracht naar 50cc maar wel met de grote spoelerij van de 46 deps (dit is natuurlijk een uitdaging )
achterop een 10/7 op de zijkant een 15mm
met vario voorzien van trekker trek verhouding
de krukas is superstandaard snor deze gaat met vliegwiel en koppeling uitgebalanceerd worden
zo dat je toeren kan maken zonder dat je bloed gaat schuimen en ja het is beter voor je lagers
polini sp met een demper die nog uitgevonden moet worden
en trekstarter of elektrische starter
dit alles hoeft niet hard te gaan als het maar trekt denk max 50km in 0.0000000001 seconden 😀
dus ben ik begonnen met het verzamelen van spulletjes
nos koplampje en kraantje
en een vario goede staat maar heeft wel wat TLC nodig
gelukkig kost poetsen alleen maar tijd maar het resultaat is er
intussen ook de gewone koppeling een make over gegeven dit puur om te zien of en hoe dit rijd
en de bromklok die ik had liggen ook maar even een badje gegeven en daarna in de over om lekker op te warmen zodat de lagertjes eruit kunnen en weer nieuwe erin
dit om met een goede start te beginnen en als ik nu niet gebruik is het in ieder geval klaar voor gebruikde vario krijgt natuurlijk in de nabije toekomst de zelfde behandeling zodat deze ook tiptop is als deze in het grillo velgje zijn kunsten mag doen
even opwarmen
en dan vanzelf met een klein beetje hulp de lagers er vanzelf uit
dus geen stres op je lager passing
# lekker de smaak te pakken
al is het wel zo dat alles nog geglasstraald moet worden
en dan kan de assemblage weer beginnenin de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer13 januari 2021 om 16:50 #805828Mooi dat je de hobby weer oppakt, er staat nog precies zo’n rode mix zonder blok op de sloop hier vlakbij (Amsterdam) mocht je er nog een zoeken voor onderdelen. 46 mm naar 38 mm wordt niet makkelijk, maar wel gaaf als je het voor elkaar krijgt.
13 januari 2021 om 18:22 #805834ja eenmaal besmet altijd besmet
maar ik heb alle framedelen gelukkig en extra delen
ben wel nog opzoek naar een alu 46 deps waar niks meer aan te doen is dus als je wat of iemand weet die van een totaal los 46 deps heeft liggen waar die niks meer me kan hoor ik het natuurlijk graag47 mag ook natuurlijk
in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer14 januari 2021 om 08:14 #805842“Oh lekker schat, wat fijn dat je croissantjes in de oven hebt gelegd op zondagmorgen!”
– “Ehm, nee, dat is een bromklok.”
“WTF?!?!?! RRRRAAAAAAHHHHH!!!!”Kortom, daar zou ik niet mee aan moeten komen, een bromklok in m’n oven 🙃.
14 januari 2021 om 10:00 #805847Een Ex van mij kwam een krukas tegen in de freezer, die werd zo maf dat het voor mij mede een reden was om er gouw een Ex van te maken 😛
Maak er wat moois van Kerel
TICKLING BARN14 januari 2021 om 10:50 #805852ja ja ja 😀 mannen moet je maar met juiste een relatie hebben
het mocht wel kan ik je vertellen
maar heb een klein oventje gekocht hiervoor
ik weet natuurlijk niet hoe jullie keuken eruit ziet
ik hoop niet zo 😆
in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer26 juli 2021 om 19:16 #811332alweer een tijdje stil geweest maar niet stil gezeten
ik heb me de laatste tijd bezig gehouden met de start van de wederopbouw van mijn ciao mixvan dit
naar dit
naar dit
tot dit
lekker kleurtje vind ik zelf
uiteraard ook alle andere delen mee genomen als voorvork en rekje enz enzmeteen even verse veren bussen en rubbertjes
ben ook nog bezig geweest met een afgedankt carter en deze weer bruikbaar gemaakt
inlaat gedaan op de draaibank en de proxxonÂ
nu maar hopen dat de bestelde dr 43 evo binnen komt dan kunnen de poorten doorgetrokken worden en de timing bepaald wordenop naar de volgende update en reacties zijn welkom net als tips en kritiek
in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer30 juli 2021 om 00:13 #811399het opbouwen is weer begonnen
er is weer een rollend frame
nu nog de laatste delen spuiten en dan er ook ophopelijk snel klaar je moet er tenslotte op rijden
in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer30 juli 2021 om 10:59 #811404brommer op de eettafel altijd leuk
yep
blijf je eten
ja hoor wat eten we dan
ciao
en net vroeg je of ik bleef etenin de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer30 juli 2021 om 11:32 #811410de rest ook maar even op de tafel gelegd
wel jammer dat de spatborden overnieuw kunnenin de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer30 juli 2021 om 14:13 #811417Goud. Mijn vriendin noemt het al garage revo. Zit er soortgelijk bij. 🤦🏼♂️🤣
Denk dat dit wel een mooie brommer gaat worden btw
31 juli 2021 om 21:06 #811449ha goed bezig revo
het is vaak geen vrouwen ding
maar ja mannen hebben een hobby he!!
liefde gaat door de maag
maar dan het eerst op tafel liggenin de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer31 december 2021 om 14:52 #813820
5 juni besteld en nu al in huis
dus nu carter aanpassen cilinder en zuiger montage klaar maken
in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer31 december 2021 om 14:53 #813821
in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.