Dountill's ciao's

Home Forums Perso’s Projecten Dountill's ciao's

Dit onderwerp bevat 32 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Jochem 1 maand, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Gebruiker

zevenenergie
    Forum Goeroe

Dat is een mooi blad, Dit soort dingen op de site zetten hoort er helemaal bij, er is op de site zelfs een topic Show je werkplaats, want iedereen wil natuurlijk alles weten over je vespa hobbie en hoe je werkplaats er uitziet. :thumb

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Wilk1985
    Moderator

Ik zit net je perso voor de tweede keer nog eens door te lezen en er valt me iets op.

Je schrijft dat je een metalen koelkapje hebt, en ik weet vrijwel zeker dat die er niet op hoort. Nou is dat op zich geen ramp, maar als jou cilinder ook het schroefdraad er aan vastgegoten heeft is de kans heel groot dat er een 38,4mm cilinder op zit. Hier hoort ook een 38,4 zuiger in, maar jou Ciao zal origineel geleverd zijn met een 38,2 zuiger. Niet veel mensen weten dat dus ik zou eens even controleren of je wel met de goede zuiger rijdt. Overbodig om te zeggen dat een 38,2 zuiger in een 38,4 cilinder veel compressieverlies oplevert.

Dountill
    Topic starter

Ik zit net je perso voor de tweede keer nog eens door te lezen en er valt me iets op. Je schrijft dat je een metalen koelkapje hebt, en ik weet vrijwel zeker dat die er niet op hoort. Nou is dat op zich geen ramp, maar als jou cilinder ook het schroefdraad er aan vastgegoten heeft is de kans heel groot dat er een 38,4mm cilinder op zit. Hier hoort ook een 38,4 zuiger in, maar jou Ciao zal origineel geleverd zijn met een 38,2 zuiger. Niet veel mensen weten dat dus ik zou eens even controleren of je wel met de goede zuiger rijdt. Overbodig om te zeggen dat een 38,2 zuiger in een 38,4 cilinder veel compressieverlies oplevert.

Welk schroefdraad bedoel bedoel je dan precies? Ik zal het eens checken als ik alles weer terug thuis heb.

Wilk1985
    Moderator

Op de cilinder zit ofwel schroefdraad om het koelkapje op vast te schroeven, ofwel een metalen klipje zonder schroefdraad. Daaraan herken je de oldtimer cilinder die vrijwel altijd 38,4 is en de modernere die vrijwel altijd 38,2 is.

Dountill
    Topic starter

Op de cilinder zit ofwel schroefdraad om het koelkapje op vast te schroeven, ofwel een metalen klipje zonder schroefdraad. Daaraan herken je de oldtimer cilinder die vrijwel altijd 38,4 is en de modernere die vrijwel altijd 38,2 is.

Ah zo. Nee deze heeft wel echt zon clipje tussen de koelribben waar hij op vast wordt gezet.

Dountill
    Topic starter

Een tijdje stil hier, maar ik ben zeker bezig geweest. Alle foto’s die ik maak tijdens het klussen kan je hier vinden. Veel is echter ook referentie voor mijzelf, dus ik zal jullie het niet aandoen om alles hier klakkeloos neer te zetten. Toch wil ik wel een aantal momenten met jullie delen:

Ik heb besloten om dit seizoen de Vespa eerst maar eens in elkaar te zetten alvorens ik hem ga laten coaten. Misschien bevalt de “verweerde” look me wel en blijf ik liever met de orginele lak rond rijden, wat een verschil met de afbeelding in mijn openingspost:

IMG_20190302_144524

Ik vond dit ook een erg leuke foto. Het lijkt net een stoere BMX. Overigens komen de kleuren op de foto erg mooi over. In het echt zie je toch wel iets meer beschadigingen in de lak hoor 🙂

IMG_20190302_152124

Momenteel staat de Ciao er zo bij:

IMG_20190303_165110

Ondertussen heb ik de aansluiting voor het achterlicht ook netjes door het achterspatbord laten lopen. Dit was ik vergeten. Één van de veren van mijn remhevels was gebroken, die heb ik ook direct vervangen. Hetzelfde pakket wat ik vandaag binnen kreeg bevatte ook een bagagedrager welke ik direct op mijn achterdrager gemonteerd heb. Daarna kon het achterlicht er ook weer op 🙂

Het blokje is ook al gereviseerd, maar ik wil hier eerst even samen met Jochem bekijken, aangezien het de eerste revisie is die ik heb gedaan.

De tank bevat overigens ook erg veel roest (opnames met endoscoop staan ook in mijn album), dus daar zal ik ook eerst iets aan moeten doen. Ik zat te denken om van het weekend wat flessen HG Roest verwijderaar te halen.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Tiesman1986
    Moderator

Ziet er al heel gaaf uit, succes met de verdere opbouw

Wilk1985
    Moderator

Tof, als het niet perse nodig is zou ik hem niet spuiten, de waarde van deze brommers stijgt en origineel is altijd meer waard. (En mooier naar mijn mening maar dat is persoonlijk)

Dountill
    Topic starter

Omdat ik onlangs wat meer brommertjes heb leek het me handig om dit perso aan te passen naar een perso voor al mijn projecten.

Op dit moment staat het project van de rode Teen even stil. Ik had hier een mooi gereviseerd kickblok voor gekocht maar deze lekte + ik heb nog niet alle onderdelen om het kickgedeelte ook te gaan gebruiken.

Afgelopen maand heb ik mijn rijbewijs eindelijk mogen behalen dus mag ik weer legaal Vespa rijden. Reden genoeg om mijzelf een cadeautje te geven in de vorm van een C7E2T.

IMG_20190918_143506

Onderhand is hij ook voorzien van een nette koplamp op het spatbord, zodat deze gaatjes netjes opgevuld zijn. Het enige dat ik nog echt graag wil veranderen is de voorvork. De brommer heeft een ongeluk gehad (vorige eigenaar) dus de vork was krom. Deze heb ik op marktplaats weten te scoren en komt nog een beetje in de buurt van de rest van de brommer, maar is niet netjes.

In eerste instantie wilde ik de brommer orgineel laten rijden, maar na al 2 maal ingehaald te zijn door een wielrenner was ik daar wel weer klaar mee. Er ligt nu een 43mm DR onder i.c.m. een bromklok. Gemeten snelheid was gisteren pakweg 42km/u met een poelie 90 (of 95).

Voor meer foto’s van dit project en wat close-ups van de velgen kan je hier een kijkje nemen in het volledige album

De Ciao van mijn vriendin stond al een tijdje op de lijst ter schoonmaak/opknappen, dit heb ik onlangs ook uitgevoerd. Het blokje moet wel nog eens nagelopen worden want het starten met deze brommer vraagt wel de nodige stappen rennen. Dat is natuurlijk niet deftig genoeg voor een dame 🙂

IMG_20190927_134447

Onlangs ook voorzien van een bagagerek en balhoofdkapje. Deze brommer is nu ook nagenoeg compleet. Al zou deze nog wel een keer naar de spuiter mogen. Ik heb voor deze ciao nog 2 nette zwarte vierspaaks velgen liggen, maar vanwege een lekke band liggen deze er nu onder.

De brommer uit het topic “Dountill Oldtimer Ciao” staat momenteel in onderdelen aangeboden op Marktplaats. Het werd me, in combinatie met de andere 3 ciao’s die ik heb, te veel moeite om deze netjes op te gaan knappen.

1

zevenenergie
    Forum Goeroe

Het ingehaald worden door een wielrenner is inderdaad erg ontmoedigend en ik vind dat je voor de juiste cilinder hebt gekozen. Er zit echter nog wel meer in dan 45.

Ik heb even het album door gekeken en je bent lekker bezig geweest :thumb.
    Hij ziet er weer vorstelijk uit.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door zevenenergie.
    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Daniello
    Bijdrager

Lekker bezig met die Ciao’s.

Leuke perso om te lezen en te bekijken met al die album foto’s.

Dountill
    Topic starter

Heerlijk weertje vandaag, top om weer even een stukje te touren met de blauwe ciao. Die DR cilinder (niet nieuw) heeft het niet lang volgehouden onder de brommer helaas.

Voordeel is dat ik wel weet waar het afgebroken deel van de veer gebleven is! Op zoek naar een nieuwe/andere zuiger/cilinder!

WhatsApp Image 2019-10-24 at 17.27.59

1

Jochem
    Bijdrager

Dat was wel ff schrikken onderweg dat geratel 🤣🤣..
    maar goed dat je 11 km kon aanhangen bij mij en zo weer snel thuis was ..
    zelfs dat ging sneller dan de tomos van je broertje hahahaha

Dountill
    Topic starter

Gisteren even een extra baalmoment. Nadat mijn vriendin me er op attendeerde dat het buiten toch wel iets meer naar benzine rook dan normaal (wat ik eerst af deed met een “Ah joh, het blok is er nu onder vandaan, dat zal je wel ruiken”, schrok ik toch toen ik de schuurdeur open deed:

WhatsApp Image 2019-10-26 at 17.25.38

Wat bleek, de benzinekraan was lek. Een heel klein deel van de “pakking” was beschadigd/weg, waardoor hij druppeltje voor druppeltje leeg lekte. Met als resultaat dat de hele tank ongeveer op de vloer is beland.

WhatsApp Image 2019-10-26 at 17.23.49

Vandaag was gelukkig een goede dag. De DR cilinder die ik van Daniello had overgenomen kwam binnen. Al wachtende daarop eerst van Jochem een nieuwe benzinekraan gekregen. Hier om het detail te behouden mijn eigen knop op gezet.

WhatsApp Image 2019-10-26 at 17.23.49

Is het niet prachtig? Ben er zelf erg blij mee. Complete blokje ziet er bijna nagenoeg nieuw uit, erg fijn! Enige grote onderdeel dat ik nu nog zoek is een voorvork (het liefst in dezelfde kleur) zodat het de brommer écht af maakt.

De brommer loopt heerlijk, de eerste 10km heeft hij al weer gehad. Morgen de 58 sproeier nog even vervangen naar een sproeier 60 en dan het laatste fine-tunen.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.