Even oude Vespa Ciao Teen Rosso

Home Forums Perso’s Projecten Even oude Vespa Ciao Teen Rosso

Dit onderwerp bevat 23 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Wilk1985 4 maanden, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Gebruiker

Dountill
    Topic starter

Dag allen, na jaren weg te zijn geweest ben ik weer terug. Ik ben benieuwd of er nog veel mensen van “mijn tijd” actief zijn. Mijn vorige brommer (12 jaar geleden) was een Vespa Ciao mix, te vinden op deze link (helaas zijn vele foto’s verloren gegaan).

Ik kwam vorige week op marktplaats een Vespa Ciao op kenteken tegen, voor een erg leuk bedrag. Ik was eigenlijk helemaal niet op zoek naar een brommer, maar aangezien hij van hetzelfde jaar als mijn geboortejaar is, was mijn interesse gewekt. Qua afstand kan ik het ding lopend naar huis brengen bus besloot ik om toch maar een bod te doen.

Screenshot_2018-11-16-17-29-05-906_nl.marktplaats.android

Ik verwachtte er niet veel van, aangezien er al vele reacties waren geweest en hij ook al op “gereserveerd” stond. Na een paar daagjes kreeg ik toch het bericht dat ik de brommer op kon komen halen.

Bij thuiskomst
    Ik wist dat de brommer niet liep,  maar hoopte dat het na een klein beetje schoonmaken toch wel een teken van leven zou geven. Helaas… het mocht niet baten. Kennis betreft motorblokjes moet ik nog even zien op te frissen, maar had eigenlijk al besloten om te zoeken naar een deftig kickblok, of om het huidige blok te laten reinigen + reviseren.

Ik wilde niet stil gaan zitten dus ben het ding vol goede moed uit elkaar gaan schroeven en alles netjes geordend in gripzakjes bij elkaar gehouden. Ik heb voor mijzelf ook heel veel fotos gemaakt van dit proces, zodat ik het later nog als naslagwerk kan gebruiken. Alle foto’s die ik voor dit project maak zal ik toevoegen aan dit album, anders wordt het hier zo vol.

Met een goed middagje had ik alles uit elkaar en besloot ik vanochtend het frame maar eens schoon te gaan maken. Ik had de tank leeg laten lopen en haalde de bezinekraan er uit, wat een bende zeg. Een foto van hoe hij er uit zag staat in mijn album. Vervolgens liep er nog een hele liter met benzine uit. Lekker….

Onder het zadel trof ik het gereedschapsbakje aan met de originele onderhoudsboekjes er in, prachtig, daar ben ik best wel blij mee :). Het framenummer staat ook nog erg mooi in de burg. Geen schade op dit deel te vinden! Leuke bijkomstigheid is ook nog eens dat niet alleen het geboortejaar gelijk is, maar “we” ook nog eens van dezelfde maand zijn!

IMG_20181118_135935

Zo staat de ciao er nu bij. Ik heb het stuurslot er ook gelijk uitgeslagen, ik moet alleen nog even opmeten hoe groot deze is voor ik een nieuwe kan bestellen.

Wat ga ik er mee doen?
    Ik wil deze vespa heel graag herstellen naar orginele staat, zonder bijzondere uitlaatjes en schijfremmen, maar gewoon een leuke brommer om rustig mee te kunnen touren. Ik hoop dat ik hem met de tijd ook naar een snor kan om laten schouwen.

Wat betreft de kleur wilde ik toch eigenlijk wel heel erg graag wat anders, maar hoe langer ik er mee bezig ben, hoe meer ik de kleur kan waarderen. Eigenlijk kan ik het ook niet over mn hard verkrijgen om een type dat zo bedoelt is, de “Vespa Ciao Teen Rosso” een andere kleur dan Rood mee te geven.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en meningen voor dit project. Weet iemand toevallig wat de RAL code is voor deze kleur?

Jelle
    Moderator

Welkom terug…
    Staat er eigenlijk een NL type nummer in op het balhoofd, want volgens mij is dit een Italiaanse Ciao en niet in NL geleverd…

Klopt het?

Dountill
    Topic starter

Welkom terug… Staat er eigenlijk een NL type nummer in op het balhoofd, want volgens mij is dit een Italiaanse Ciao en niet in NL geleverd… Klopt het?

Klopt inderdaad, er staat niks op het balhoofd. Is dat een probleem?

Jelle
    Moderator

Neehoor dat is geen probleem…

Vroeger voor de kentekenperiode deed de politie daar wel eens moeilijk over(kon je door zien of het een snor of brom was). Maar nu wordt daar niet meer naar gekeken.

Dountill
    Topic starter

Neehoor dat is geen probleem… Vroeger voor de kentekenperiode deed de politie daar wel eens moeilijk over(kon je door zien of het een snor of brom was). Maar nu wordt daar niet meer naar gekeken.

Weet jij of er ook niet naar gekeken wordt als ik hem in de toekomst door de RDW laat omzetten naar een snor?

Jochem
    Bijdrager

Heeeyz
    das de brommer van Mp uit Warnsveld .
    dus ik verneem dat jij ook uit Warnsveld komt .?
    leuk een CIao fan in de buurt 😀👍.
    mocht je ooit ergens hulp bij nodig hebben dan roept u maar .

gr Jochem

Dountill
    Topic starter

Heeeyz das de brommer van Mp uit Warnsveld . dus ik verneem dat jij ook uit Warnsveld komt .? leuk een CIao fan in de buurt 😀👍. mocht je ooit ergens hulp bij nodig hebben dan roept u maar . gr Jochem

Dat klopt, ik woon zelf in Leesten! Jij had hem dus ook al gezien 🙂

Martino
    Bijdrager

Leuk hoor deze Ciao Teen. Inderdaad kwam je dit type koplamp ook niet tegen in NL. En een leuk detail is het achterspatbord welke in kleur overgaat. En hier in Nederland zal deze kleurstelling wel redelijk uniek zijn. Ik snap dat je hem in deze kleur wil laten. Succes met de opbouw!

Dountill
    Topic starter

Leuk hoor deze Ciao Teen. Inderdaad kwam je dit type koplamp ook niet tegen in NL. En een leuk detail is het achterspatbord welke in kleur overgaat. En hier in Nederland zal deze kleurstelling wel redelijk uniek zijn. Ik snap dat je hem in deze kleur wil laten. Succes met de opbouw!

Dat klopt inderdaad! De overloop in kleur is gedaan middels een sticker. Hier wil ik een aantal high-res foto’s van gaan maken zodat ik deze opnieuw kan ontwerpen. Ik ben nog in dubio hoe ik het met de kleur kan aanpakken. Volledig overspuiten vind ik eigenlijk zonde van de orginele lak.

Tiesman1986
    Moderator

Leuk project ! Helemaal orginele staat is zoveel moeilijker dan pimpen 😉 dus leuk om dit te volgen.
    Veel succes deze winter

Dountill
    Topic starter

Vanavond even een eerste poging op het opnieuw ontwerpen van de retro “half-tone gradient” voor de kleurovergang van het spatbord. Ik moet nog even uitzoeken onder welke hoek (spatbord) ik de stickers precies moet gaan opmaken, maar het begin is er!

Screenshot_18

EDIT: Ook nog even een opzet voor de “teen” sticker die op (1 van) de zijkappen staat. Ik ben nog op zoek naar meer fotomateriaal om de stickers beter te kunnen maken.
    Screenshot_20

Morgen hopelijk de eerste JMPB bestelling uitpakken.

Wilk1985
    Moderator

Gaaf, deze zie je in Nederland inderdaad nooit en is het dus zeker waard om origineel te houden!

De brommer staat al op kenteken zie op de foto’s, het zal dan geen probleem zijn om van brom naar snor te gaan, velen gingen je al voor.

Met een RAL kleur ben je er overigens niet, RAL kleuren wijken altijd af van de originele kleur..

Mooi detail vind ik ook de koplamp met claxon 🙂

Succes met de opbouw :thumb

Dountill
    Topic starter

Afgelopen zondag heb ik de cilinder alvast van het blok afgehaald. Er zit wat viezigheid in de cilinder, dus moet nog maar even zien hoe ik dat er uit ga krijgen.

IMG_20181125_173629

De zuiger ziet er nog netjes uit en het koelkapje (metaal) heb ik ook wat opgeborsteld. Ik vind het wel wat hebben dat hij nog wat verweer laat zien 🙂

Ik heb zojuist het frame helemaal vrij gemaakt van alle stickers. Ik ben erg blij dat de sticker op de achterbrug er netjes af is gekomen. Ik heb hem op een stukje pvc plastic (uit een gripzakje) geplakt en op maat geknipt zodat ik hem makkelijk kan herplakken. Alle foto’s staan in het album, maar wilde deze toch wel even delen:

IMG_20181129_175840_HDR

AA-T
    Sleutelbeheerder

Om wat voor viezigheid gaat het? Een beetje oppervlakkige roest kan je bijvoorbeeld mooi wegpoetsen met een propje aluminiumfolie (eventueel i.c.m. cola). Daarna even een vinger met olie eroverheen en er gebeurd je niks.

Dountill
    Topic starter

Om wat voor viezigheid gaat het? Een beetje oppervlakkige roest kan je bijvoorbeeld mooi wegpoetsen met een propje aluminiumfolie (eventueel i.c.m. cola). Daarna even een vinger met olie eroverheen en er gebeurd je niks.

Geprobeerd inderdaad. Voor nu is het blokje mee met mijn zwager die het op zijn werk in een ontvetter en ultrasoonbad kan doen. Zeer benieuwd naar het resultaat. Ondertussen nog steeds lekker bezig, maar nu met een werkblad (36mm multiplex) voor in onze kleine schuur. Vond het toch leuk om even een foto te delen met jullie:

IMG_20181204_193736 IMG_20181203_210454

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.