elektrisch circuit

Home Forums Techniek Elektrisch elektrisch circuit

This topic contains 6 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by vespa 2 years, 8 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #811387

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 13

    beste,

    ik ben een ciao aan het restaureren. Een nieuwe koplamp werd aangeschaft, maar heeft een 1-0-2 stand, terwijl mijn originele een 0-1 stand heeft. Ook is er een schakelaar aan het linkerhandvat van het stuur.
    Ik denk dat onderstaand schema van mijn originele snorfiets is. Maar ik geraak niet wijs uit de elektrische aansturing.
    De kleurcodering klop alvast. Kan iemand me vertellen van welke kabels de voeding komt vanuit 9 magneto? En hoe schakelaar 6 (licht & toeter) werkt. De gemaakte contacten met de drukknop van de toeter en de schakelaar voor de lichten is me niet duidelijk. Op de schaklaar zijn er vaste verbindingen en ik trek liefst niet te veel verbindingen los thv mijn koplamp tot ik weet hoe het elektrisch circuit werkt.
    Ik zie niet direct welke kleuren de massa (-) verbindingen zijn. Aanduidingen op onderstaand schema zou top zijn. Alvast bedankt.
    Zwart lijkt massa (ligt aan het blok thv de magneto)
    ciao PX 6V

    #811403

    Shark
    Donateur
    Berichten: 472

    hier al naar gekeken:
    https://vespa-ciao.nl/how-tos/elektrische-how-tos/Bedradingsschema-contactpunten-en-elektronische-ontsteking/ ?

    Wel even opletten dus dat je het juiste schema erbij pakt.
    Verder snap ik je vraag niet helemaal, de kleuren en wat wat is, staat toch juist in het schema?

    Volgens het schema in jouw post:
    Vanaf vliegwiel:
    Zwart = massa
    Rood = voeding
    Paars = remlichtschakelaar

    #811409

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 13

    de paarse die aan de magneto vertrekt gaat via remlichtschakelaars7&3 naar de massa (black aan de linkerzijde van het schema)
    Dezelfde paarse (die dan aan de massa licht) gaat naar het remlicht 14. Dus massa aan beide zijden van het remlicht , dat is toch raar.
    Bij mijn ciao zijn schakelaar 3 &7 normaal gesloten contacten. Dat wil dan zeggen dat via de magneto de paarse kabel steeds aan de massa (black) zou liggen. Bij het remmen gaat een contact open en kan de spanning naar het remlicht 14, dat gaat branden. Het gekke is dat de paarse kabel rechtstreeks aan de massa ligt als er niet geremd wordt, dat is toch kortsluiting?
    Ook gisteren gezien dat er 3 spoelen zitten in de magneto. Maar hoe deze naar de kabels gaan die uit de magneto komen is met niet duidelijk. Ook op het schema staan de spoelen er niet op. Daar zit voor mij het onbekende aan het schema.
    Iemand een idee?

    #811411

    Shark
    Donateur
    Berichten: 472

    Ik zou als ik jouw was gewoon even die schakelaar doormeten in alle standen, dan kom je er vast wel uit.

    #811420

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 13

    ik heb de rem contacten uitgemeten. deze werken nog en zoals ik eerder beschreef zijn het normaal gesloten contacten.
    Heeft er iemand ook een schema met daarop de 3 spoelen getekend en hoe deze verbonden zijn met de kabels (kleuren).
    ik kan de bekabeling gewoon terug aansluiten, maar graag zou ik mijn nieuw aangekocht voorlicht met  1-0-2 schakelaar gebruiken . die is dus anders dan mijn huidige 0-1 voorlicht. graag wil ik eerst het elektrisch circuit kennen om te vermijden dat ik kortsluitingen veroorzaak.

    #811421

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Kijk eens in de onderste 3 files.

    Documenten

    https://vespa-ciao.nl/documenten/

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #811427

    vespa
    Topic starter
    Berichten: 13

    Semmad, bedankt voor de link naar de documenten. Daar staat zeker nuttige info in  die ik kan gebruiken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.