Home › Forums › Algemeen › Even voorstellen › Ede- beginner- citte eco
This topic contains 37 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by Crullie 4 years, 2 months geleden.
-
Gebruiker
-
13 januari 2020 om 23:22 #792548
Hallo,
Mijn naam is Gonard en ik heb een Citta eco uit 1992 aangeschaft. Hij heeft waarschijnlijk een behoorlijke tijd stil gestaan en ik ben waarschijnlijk half opgelicht want ik heb er echt geen verstand van, maar dat mag de pret niet drukken.
Nu wil ik hem graag uit elkaar gaan halen om hem weer lopend te krijgen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Is er misschien iemand uit de buurt van Ede/Arnhem/Utrecht die mij wegwijs zou kunnen maken waar ik zou moeten beginnen? Dat ik wellicht een keertje langs mag komen.
Het eerste probleem is dat ik geen compressie heb, de riem gaat niet draaien als het achterwiel draait. Is er iets met de overbrenging in het achterwiel stuk? Corrigeer me als ik ontzettend gekke dingen zeg, als ik aan de ontsteking draai, dan draait de cilinder wel mee, maar super veel compressie geeft die niet. Maar die riem kan ik gewoon ronddraaien zonder dat het achterwiel of de cilinder meedraait.
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Groeten,
Gonard
13 januari 2020 om 23:30 #792550Hallo goon326, welkom op het forum.
Je brommer staat in de loopstand. Er zit een metalen hendeltje in de achternaaf als je dat in gedrukt houd en je beweegt de brommer naar voren dan schiet hij weer in zijn versnelling.
En door de zwarte knop in te drukken activeer je de loopstand.13 januari 2020 om 23:34 #792552Thanks, daar ga ik morgen gelijk maar eens naar kijken, als ik wel compressie krijg zou ik hem dan gelijk maar proberen te starten? Of loop ik dan de kans iets kapot te maken?
13 januari 2020 om 23:37 #792555Eerst maar even kijken, of hij start.
Heb je al een avatar?
13 januari 2020 om 23:41 #792558Haha. Ik heb er net eentje geüpload. Dit is hem: volgens mij ver van origineel geen idee hoe die ooit verkocht is
13 januari 2020 om 23:42 #792559Hoi, verder zou er niets mis met je brommer moeten zijn, en je compressie (het aan je vliegwiel “ontsteking” draaien wat je noemde) klinkt zoals het hoort. Gewoon proberen te starten
Wel de decompressie gebruiken natuurlijk, maar ik neem aan dat je begrijpt hoe dat werkt. Hendel indrukken zodat de motor makkelijk rondgaat, als die eenmaal een beetje snel rond gaat hendel loslaten en dan springt hij aan.
Verder een nette citta! Idd ver van origineel maar het ziet er leuk uit.
13 januari 2020 om 23:46 #792563Thanks voor jullie hulp alvast, klinkt het tot nu toe iets beter dan ik verwacht had! Ik laat morgen weten of hij wil starten. Mengsel gewoon 1:45 olie benzine?
13 januari 2020 om 23:49 #7925641:45 a 1:50 is idd voldoende. Het beste is premium 98 octaan benzine kopen (e5) want de 95 octaan e10 benzine lopen veel brommers minder goed op, en als hij een weekje of langer stilstaat kan het voor problemen zorgen in je carburateur. Goede olie zoals castrol rs 2t is ook heel belangrijk. Met goede benzine en olie zal je blokje mits goed afgesteld heel lang zonder problemen mee gaan.
13 januari 2020 om 23:53 #792565O ja, aan het stuur zit aan de rechterkant een knop, ik neem aan dat dat de knop is waar je de brommer mee laat afslaan. Alleen de bedrading zit nergens heen daarvan. Hoe gaat dat is zijn werk?
14 januari 2020 om 09:41 #792570Ik heb zojuist de loopstand eraf gehaalt, alleen draait de motor dan nog steeds niet mee, de buitenkant van dit ding draait wel samen met de riem:
Als ik aan de binnenkant van de ontsteking ding draai dan draait de cilinder wel maar het wiel en riem niet mee. Ook hoor ik op een bepaald stukje een klein beetje een schurend geluid.
Heb ik trouwens perse een uit-schakelaar nodig om de motor te laten afslaan of kan dat ook op een andere manier?
14 januari 2020 om 09:56 #792573Dat ding op de foto is je koppeling. Als de buitenkant hard genoeg draait (door hard genoeg te lopen / duwen / rennen) en de motor weinig weerstand heeft (decompressie hendel indrukken! Die zit aan de linkerkant van je stuur, is een klein hendeltje.) gaat de binnenkant van de koppeling en dus de motor rond draaien. Als de motor snel genoeg ronddraait kan je de decompressiehendel los laten en dan moet de motor aan gaan. Het helpt vaak als je wat gas bij geeft terwijl je rent.
Je gebruikt die decompressie hendel ook om je motor uit te zetten. Gewoon ingedrukt houden terwijl de motor loopt en hij valt direct uit.
Wat die hendel doet is, zoals de naam zegt, de compressie weg laten vallen. Dit gebeurd door een klepje in je cilinderkop.
14 januari 2020 om 10:25 #792575Bedankt, hij liep in 1 keer. Opzich loopt hij goed alleen hij slaat af als die stationair loopt en met starten moet ik erg veel gas bij geven.
De verlichting werkt nog niet, ik ga straks even met een multimeter meten, hebben jullie tips hierover? Er zit een schakelaar op de koplamp, maar daar gebeurd niks. Er zit geen remlicht of iets dergelijks in toch?
14 januari 2020 om 10:49 #792576Gebruik je wel de choke? Dat is de rode knop op deze foto:
Als hij nog koud is zal hij idd amper stationair draaien zonder choke. Even de choke erop, wat gas geven of gewoon wegrijden, en als de brommer wat warmer is dan zal hij waarschijnlijk prima stationair draaien. Vol gas geven zorgt ervoor dat de choke er weer af gaat.
14 januari 2020 om 11:14 #792578Als ik de choke uit trek dan blijft hij niet hangen. Dus hij schiet gelijk weer terug.
Dit moet hem zijn denk ik:
14 januari 2020 om 11:21 #792580Dat is in ieder geval niet hoe hij hoort te zitten, maar dat is hem idd. Ik heb ook dat de choke niet blijft hangen, is niet echt op te lossen volgens mij. Probeer eerst maar eens wat te spelen met gas totdat de motor wat warmer is (rondje rijden) en kijken of hij verder goed loopt
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.