This topic contains 35 reacties, has 10 deelnemers, and was last updated by Thijs_DR_Evo 18 years geleden.
-
Gebruiker
-
21 januari 2006 om 00:24 #214367
iaccaloco :
Kom je toch ff langs bij mij?Is practisch om de hoek!
Gesjéllig!:)
Deal:)
Als je een beetje kan lassen mag je nog wel een stang op mn ciao fixxen.
Mijn vario ligt al een tijdje stof te happen, het koppelinghuis is volgens mij niet goed meer(speling op spiebaan).
Vespa Si, er zijn speciale veertjes van malossi voor jouw koppeling verkrijgbaar.
En die pikkies zouden wel in gaatjes moeten lijkt mij? Wat dat betreft lijkt het mij dat je een ‘ rare’ koppeling hebt, maar ik weet daar niet zoveel vanaf dus ik zou vooral nog op reacties van de experts wachten.
21 januari 2006 om 00:30 #214368Vespa Si :
Ik heb eindelijk mn koppeling open gekregen en die gele malossi erin gebeukt, maar ik heb het idee dat de poulie nu minder ver uit elkaar kunnen (en de snaar dus niet helemaal naar beneden kan). Ik heb er nog niet mee gereden, maar als ik ze nu met de hand uit elkaar duw dan komt niet meer zover als met ori.Tevens heeft de malossi aan beide kanten een klein ‘pikkie’, dat de veer aan het eind omhoog gebogen is, maar de ori heeft dat niet, en de koppeling heeft geen gaatjes waar deze uitsteekseltjes in kunnen vallen. (Heb niet gekeken, maar zou natuurlijk kunnen dat die uitsteeksels de veer net wat langer maken dan de ori, verklaart ok meteen het eerst genoemde)
Tevens passen gewone trekveertjes niet in mijn koppeling Damn it!
Ze waren ongeveer 2/3 van de lengte die de ori veertjes hadden, scheelde echt een stuk.Heb ik een rare koppeling, of een rare veer?
Jij hebt zeker een 5 rols voorvario? En achtervario met volle segmenten en de trekveren steken half ‘in’ de segmenten??
zo’n vario heb ik ook, en die heeft i.d.d. geen gaatjes in de poelies. Je kan of de gaatjes ff boren of de lipjes van de drukveer eraf slijpen.
De veertjes kan je van een scooter gebruiken, heb je ook genoeg keus in, moet je alleen helaas wel uitvogelen welke vergelijkbaar zijn met de kleurtjes (misschien weet de brom boer het wel..)Heb je DIT model vario??
I came, I saw, and I forgot what I was doing...21 januari 2006 om 20:43 #214369Nee, ik wist dat ik die niet had, dus ging ervan uit dat ik dus gewone veertje kon. Zal binnenkort ff fototje maken. Tenminste, mijn segmenten lijken anders te zijn. Ander vast te zitten op de grondplaat, zou natuurlijk wel kunnen dat ze verder kwa veertjes gelijk zijn…
En wel inderdaad 5 rolletjes voor. (Nu 6, MultiVar:))
Maargoed, ik slijp die veer dan wel bij, iets ‘saver’ dan mn koppeling gaan pijnigen.
Zal kijken voor een foto van kopp. mssn wat duidelijker
Trouwens, klopt het nou dat een 90mm koppeling verder ‘in zakt’, dus lager komt te liggen en dus sneller is dan een 100mm? Want ik 90 schijven…
22 januari 2006 om 17:21 #214370http://img217.imageshack.us/my.php?image=dsc004405op.jpg
http://img217.imageshack.us/my.php?image=dsc004414lt.jpg
http://img217.imageshack.us/my.php?image=dsc004421br.jpg
http://img217.imageshack.us/my.php?image=dsc004449vi.jpgDas moijn koppeling, niet de meest beste foto’s I know…
Opeentje zie je duidelijk het ‘pikkie’ van de drukveer, en ik heb geprobeerd de trekveertjes te fotograveren maar is niet helemaal lekker gelukt…
22 januari 2006 om 17:35 #214375Edjuh :
Deal:)
Als je een beetje kan lassen mag je nog wel een stang op mn ciao fixxen.Is goode hoor, mail me maar over de datum ofzo?
Enneh, lassen lukt idd. wel……En anders mag je jezelf uitleven met m’n apparatski……(kejje mij iig nie de skuld geve als ’t misgaat…….:))
Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!9 maart 2006 om 22:49 #214566Even dit topic kicken om over het volgende te beginnen:
Hoe zit het met de mogelijke slijtage die een sterkere drukveer kan veroorzaken?
Ik hoor barry namelijk zeggen dat het echt schadelijk is, maar ik heb het idee dat er nog wel wat meer over gezegd kan worden, tegenargumenten gegeven kunnen worden(die ik niet kan geven), dus vario experts brandt maar los a.u.b.
Citaten:
niet veranderen!!!!!Het is gewoon een slijtageslag voor je achtervario.
Geloof me gerust,of vraag het iaccaloco maar als je me niet moest geloven.Ik kan dit moeilijk verwoorden,SORRY.
Maar het is hetzelfde:
originele veer =ik aai over je hoofd
Strakke veer =ik geef een slag op je hoofd.
exuseer mij voor de belachelijke uitleg,maarik hoop dat je de bedoeling snapt.9 maart 2006 om 22:58 #214567Snap er ook niet veel van.
9 maart 2006 om 23:03 #214568Steve :
Snap er ook niet veel van.ok dan,plaats gewoon een lekkere strakke veer.
Als je eerlijk bent , zal ik binnenkort er wel iets van horen.9 maart 2006 om 23:11 #214569Waarom is een strakkere drukveer de dood voor je brommer?? Ik wil het best geloven, bespaard mij een mogelijke zoektocht naar een nieuwe koppeling, maar ik vraag me serieus of wat dan precies die dodelijke schade veroorzaakt in de koppeling.
9 maart 2006 om 23:13 #214570Ik zeg dat ik er niks van snap..
Ik geloof je best, alleen waarom is mij niet duidelijk.
10 maart 2006 om 06:44 #214571er komen teveel krachten op de platen en de as te staan van je achtervario.Snap je??
10 maart 2006 om 08:17 #214572
.-{2F4OV}-.Dus volges jou barry kun je beter de ori drukveer erinhouden, ook al heb je een opgevoerde setup….
Dat is tog ook niet goed ofwel?
10 maart 2006 om 11:17 #214573Ben ik het niet mee eens, orgineel rijd leuk maar een andere drukveer rijd weer heel anders.
De drukveer hoort eigenlijk niet bij de koppeling maar, samen met de poelie, bij de vario, deze drukt de poelie tegen de snaar en zorgt zo voor een constante spanning op de snaar. Een zwaardere drukveer betekent dus een hogere spanning op de snaar en zul je ook zwaardere rollen nodig hebben. Hiermee kun je het rijgedrag verbeteren, sneller optrekken en je scooter kan sneller reageren bij opnieuw gasgeven. Maar het rijgedrag heeft eigenlijk vooral te maken met de verhouding tussen rollengewicht en druk van de veer.
10 maart 2006 om 13:03 #214574Ik heb eens een vario verneukt met een gele malossi drukveer.
Dit zal niet meer gebeuren.
Maarja,ieder zijn mening daarover.Volgens ik eens gezien heb,zijn de koppelingsplaten van een scooter zwaarder uitgevoerd.10 maart 2006 om 14:18 #214575Ik heb tot nu toe geen enkel probleem met de gele veer. Rij er nu 1,5 week mee, dus das ook nog niet zo lang :D. Was idd wel een crime om em erin te krijgen, maar met een beetje spierballen was het wel te doen ;).
Edjuh, je kan het beste die borgplaatjes/lipjes NETJES (waarschijnlijk toch al te laat :P) terug tikken, aangezien je deze boring echt hard nodig hebt. Doe je door een scherp schroevendraaiertje tussen de lip en moer te tikken, beetje ruimte maken door te wrikken, en vervolgens tik je em netjes helemaal plat.
De moer is wat lastiger, ik heb zelf een luchtsleutel en dan stelt het geen k*t voor, met de hand is het erg klote. (heb ik ook al eens moeten doen toen mijn compressor kapot was) Je kan het beste even naar een garagebedrijf gaan met het ding, en vragen of ze em even los kunnen rammelen. Meeste monteurs zijn de beroerdste niet. Rammel het ding los, maar wel spanning houden op de schijven anders vliegen ze je om de oren :D. Veer vervangen, moer er weer terug op zetten en GOED vastdraaien, en weer borgen met het plaatje.grz Thijs
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.