DR EVO laten honen

Home Forums Techniek Motorisch DR EVO laten honen

This topic contains 5 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Shark 11 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
  • #776880

    Coenio111
    Topic starter
    Berichten: 66

    Goeiemorgen,
    Ik heb recent een DR EVO overgenomen voor een prikkie, maar er zit alleen een hele lichte veeg en een stootrand aan de bovenkant in.
    nu wil ik die cilinder graag laten honen zodat hij weer als nieuw is. Nu vroeg ik mij alleen af wat voor zuiger + veren er dan in moet. Kan iemand mij dat vertellen?

    #776883

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Je enige optie is dan een overmaat Polini zuiger. Maar deze zijn niet makkelijk te vinden.
    En de kosten van het honen en nieuwe zuiger zal niet veel goedkoper zijn dan een nieuwe Dr evo.

    #776884

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Allereerst op zoek naar een grotere zuiger :thumb


    In dit geval een 43,6mm van Asso-Werke, Staat ook direct de speling op het doosje voor de honer om aan te houden. In dit geval dus 0.075mm speling tussen zuiger en cilinder.
    Echte DR zuiger in overmaat heb ik nog nooit gezien maar kan me voor stellen dan ze toch ergens bestaan.
    Lennaert een member van dit forum heeft misschien wel een overmaat zuiger voor je !!!

    TICKLING BARN
    #776889

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Er zijn wel degelijk DR evo zuigers in overmaat. 43,4mm heb ik bijvoorbeeld al eens gezien en zelf heb ik een 43,8mm overmaat. Zelfs 1mm groter is te vinden, Link Je zal je alleen moeten afvragen of dit een financieel aantrekkelijke optie is. Zoals Buxy ook al aan geeft, Een nieuwe zuiger en laten honen van de cilinder is vaak al even duur als een nieuwe DR evo cilinder.

    #776892

    Coenio111
    Topic starter
    Berichten: 66

    Hmm dan ga ik denk ik toch voor de nieuwe cilinder.. bedankt voor de info in ieder geval! dan gebruik ik de ouwe wel om het bewerken te oefenen 🙌🏼
    Als ik dan toch een nieuwe aanschaf.. welke zouden jullie kiezen wat snelheid betreft? De EVO of de 43 racing van Polini?

    #820016

    Shark
    Donateur
    Berichten: 474

    Vraagje aan Crullie.
    dr overmaat

    Die 0.075mm waar je het over had. Bij de DR staat er 4968. Klopt jouw stelling dan wel?

    De reden dat ik het vraag: op mijn Boxer zat een oude polini 43 (vastloper). Bij het demonteren moest ik flink meppen om de zuiger van de cilinder te scheiden, wat je noemt een vechtscheiding :mrgreen: . Bij dat meppen (en bij ook de vastloper) is schade aan de wand ontstaan. Ik dacht tot voorkort dat de schade zo diep was, dat honen geen optie is.
    Dus ik ben nu gewoon met een schuurtolletje eens gaan schuren om te kijken hoeveel er van de boring af moest. En het valt mee. Ik ben nu op ‘hoonafstand’ verwijderd en meet ongeveer 43.4. Dat is met een schuifmaat dus niet super betrouwbaar.
    Ik denk dat ik nu een 43,6 zuiger probeer te scoren en het laatste stukje honen zelf te doen met hoonstenen. Ik heb (nog) geen boringmeetgereedschap. Dus was eigenlijk gewoon van plan een zuiger te scoren en dan te honen, zuiger meten, dan weer honen etc. Net zo lang totdat ik de zuiger mooi langzaam naar beneden zie vallen, als je snapt wat ik bedoel…
    Als ik ook gereedschap moet kopen, dan ben ik goedkoper uit met een nieuwe set en dat wil ik niet eens. Ik wil gewoon de oude Polini herstellen. En als het mislukt, geen probleem. Het is een testprojectje 🙂

    • Deze reactie is gewijzigd 11 months geleden door Shark.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.