Domned en de zes Si’tjes

Home Forums Perso’s Projecten Domned en de zes Si’tjes

This topic contains 4 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Domned 7 years, 3 months geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
  • #284743

    Domned
    Topic starter
    Berichten: 13

    Beste Forumleden,

    Mijn naam is Dominic en ik ben sinds vorig jaar de trotse eigenaar van een Vespa Si snorfiets. Daar zijn dit jaar echter vijf Si’tjes bijgekomen =) Althans, twee goeie, een opknapper, en twee losse frames πŸ˜‰

    Dit is de eerste Si. Helemaal origineel en loopt heerlijk rustig. Er zat alleen een 70 poelie onder. Daarmee liep hij 40km/h, maar trok voor geen meter weg bij het stoplicht. Dus daar heb ik recent een 80 poelie onder gezet. Daarmee is hij wel iets vlotter weg, maar trekt hij ook onregelmatiger dan daarvoor. Waarom weet ik niet, dus ik denk dat ik voor nu die oude maar weer even terugzet.

    Dan heb ik sinds dit jaar een zwart/grijze Si. Ook een snor en ook helemaal origineel en vanaf het begin (1990) geregistreerd geweest. Wel een en ander aangepakt, zoals het achterspatbord en een nieuwe zadelveer. In het begin liep hij prima, toen ineens bleef hij na het starten niet altijd lopen. Maar dat lijkt met een nieuwe bougie te zijn verholpen. De uitlaat maakt een beetje herrie, maar de nieuwe ligt al klaar. Moet er alleen nog even onder.

    Verder ben ik dit jaar tegen een blauwe Si brommer aangelopen. Loopt goed en is in uitstekende conditie. Het frame is superstrak en perfect recht. Het is een brommer, dus hij loopt harder dan de snorfietsjes, maar hoe hard precies, weet ik nog niet.

    En er is een opknapper die (nog) niet loopt en waar het een en ander aan mist. De bekabeling mist, evenals het linker handvat en remhendel. Het voorspatbord is compleet doorgeroest, de bagagedrager moet gespoten worden en de voorband mist een binnenband. De voorrem zit compleet vast en de fietsstand in de achterpot ook. Het blok is nu uit elkaar en het blijkt dat de pakkingen kapot waren of misten, de grote carter heeft een klein scheurtje in de rand die hem met de kleine carter verbindt, en de zuigerveren moeten vervangen worden. Tevens heeft deze snorfiets geen uitlaat en moet het zadeldek vervangen worden. Bovendien moet het hele frame eigenlijk gestraald en gespoten of gepoedercoat worden, omdat hij in het verleden duidelijk op amateuristische wijze met een spuitbus van een ander kleurtje is voorzien. Daarbij moeten dan ook de zijkappen meegenomen worden, want die matchen noch met het frame, noch met elkaar :haha

    En tot slot dan nog twee losse frames die in de tuin liggen. Misschien dat ik daar te zijner tijd nog een projectje van maak. De idee van zelf vanaf de ‘grond’ een hele snelle brommer bouwen, heeft wel wat. Ook speel ik met de gedachte om een Citta erbij te nemen, maar misschien moet ik dan eerst een Si verkopen om ruimte te maken :lol

    Ik hoop veel van dit forum te kunnen leren en leuke gesprekken te hebben met andere brommerfanaten (y)

    #499116

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Hallo Dominic en welkom op dit forum!

    Je hebt een mooie collectie, leuk ook dat de 3 nette brommers nog in zeer originele staat zijn!

    Ik beschouw mezelf ook zeker als een echte SI liefhebber, ik heb een Si van de grond af opgebouwd en in mijn perso vindt je zeer veel foto’s waar je denk ik wel wat aan gaat hebben!

    http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=33466&d=50

    Zou het kunnen dat de snaar wat te strak of te los zit bij de 80 poelie en dat hij daarom wat onregelmatig trekt? Hij zou gewoon goed op moeten trekken, het verschil van 70 naar 80 is inderdaad niet zo groot als je misschien verwacht had.

    #499118

    Domned
    Topic starter
    Berichten: 13

    Wilk1985 :
    Hallo Dominic en welkom op dit forum!

    Je hebt een mooie collectie, leuk ook dat de 3 nette brommers nog in zeer originele staat zijn!

    Ik beschouw mezelf ook zeker als een echte SI liefhebber, ik heb een Si van de grond af opgebouwd en in mijn perso vindt je zeer veel foto’s waar je denk ik wel wat aan gaat hebben!

    http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=33466&d=50

    Zou het kunnen dat de snaar wat te strak of te los zit bij de 80 poelie en dat hij daarom wat onregelmatig trekt? Hij zou gewoon goed op moeten trekken, het verschil van 70 naar 80 is inderdaad niet zo groot als je misschien verwacht had.

    Hallo Wilk1985

    Dank je wel! Ik ben meteen gaan kijken naar de link die je stuurde πŸ™‚ Mooie beschrijving van alles wat je gedaan hebt, daar ga ik zeker wel wat aan hebben :thumb

    Wat betreft die snaar, het zou kunnen dat hij te strak staat, maar ik dacht juist dat dat wel meeviel, omdat de snaar toch best nog in te duwen in het midden. Enig idee hoeveel cm je dat zou moeten kunnen indrukken om ideaal te zijn?
    Verder is het verschil inderdaad niet erg groot, hoewel ik wel het idee heb meer topsnelheid kwijt te zijn, dan dat ik aan trekkracht gewonnen heb πŸ˜‰

    #499123

    Nick050
    Bijdrager
    Berichten: 245

    Mooie orginele Si brommers ja die eerste 3 zo zie ik ze niet vaak.
    En ik las dat je misschien een Citta erbij wou,Misschien ken je de Si Rebbel? (Sitta)
    Is eigenlijk een Si frame met citta velgjes en voorvork en nog wat citta spul,miisschien ook een leuk om eens te proberen.
    In mijn perso staan wel wat foto`s hiervan als je benieuwd bent.
    Succes ermee verder
    Groeten Nick

    #499133

    Domned
    Topic starter
    Berichten: 13

    Nick050 :
    Mooie orginele Si brommers ja die eerste 3 zo zie ik ze niet vaak.
    En ik las dat je misschien een Citta erbij wou,Misschien ken je de Si Rebbel? (Sitta)
    Is eigenlijk een Si frame met citta velgjes en voorvork en nog wat citta spul,miisschien ook een leuk om eens te proberen.
    In mijn perso staan wel wat foto`s hiervan als je benieuwd bent.
    Succes ermee verder
    Groeten Nick

    Hoi Nick, Ja ik ken de Rebel en ik heb er zeker al eens over nagedacht. Zeker nu ik dus een Si frame heb liggen waar ik wat mee kan gaan experimenteren. Ik zal je perso eens opzoeken en kijken wat je er allemaal van gemaakt hebt πŸ˜‰ Ik ben wel op zoek naar een setje Citta wielen en een goed lopend blokje voor dat frame. Of in ieder geval een blokje dat technisch goed is en met de nodige vervanging van slijtageonderdelen, zoals pakkingen en lagers, weer prima lopend te krijgen is.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.