Dirks dingetjes

Home Forums Perso’s Collecties Dirks dingetjes

This topic contains 8 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Milvus 5 years geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
  • #785606

    Milvus
    Topic starter
    Berichten: 26

    Hallo allemaal,

    Wat een geweldige bron van informatie hier dit forum! na al het meelezen is het wel zo netjes om mij even voor te stellen denk ik.  Ik ben Dirk, woon in de Peel en had op mijn 14e mijn eerste brommer; een vespa bravo. Sindsdien steeds bewondering gehad voor dat kleine motorblokje en hoe de rest van de vespa brommers vernuftig in mekaar gestoken zit. Van de eerste jaren heb ik helaas geen foto’s en van alles wat ik eenmaal na mijn zestiende gereden heb ook niet helaas. Verschillende Ciao , Si en bravo brommers gehad in de late jaren negentig. (en spullen waarvan ik nu enorm spijt heb dat ik ze heb weggedaan) Één ding heb ik er nog aan overgehouden, voornamelijk omdat het geknutselde ding onverkoopbaar was: Ciao 16

    Deze Ciao heb ik na jaren stilstand twee jaar geleden toch maar weer eens volgetankt en meteen begon het vespagevoel weer te kriebelen 😉  (motorisch was dit niks aparts hoor, een 50 snel) maar met een vlammenwerper.. dat wel
    Ongeveer tegelijkertijd werd ik door iemand getipt dat er in de buurt een Bravo te koop stond. Vergelijkbaar met mijn eerste brommertje op mijn 14e maar dan in een hele nette conditie.
    Eentje die de tand des tijds had weten te trotseren en eigenlijk zo netjes was dat ik er vanaf moest blijven:
    Bravo

    Ik heb er alleen de whitewall bandjes onder gezet. Verder blijft dit de brave bravo voor de zonnige zondagmiddagen. (zelfs het fietspompje is er nog bij)

    Het braaf houden van de Bravo viel toch niet mee, en om te voorkomen dat ik er aan zou gaan klooien ben ik maar aan een andere brommer begonnen, daar hoefde niets braaf aan te zijn.
    Het is ook niet iets geworden waar ik veel kilometers mee op de weg zal rijden maar toch:

    Ciao 36

    Dit blijft een klusproject, er zit nu een speedengine onder maar ik ben ook bezig met een malossi carter. En aangezien er hier nog wel enkele frames liggen te slingeren begint het idee voor een tweede variant ook wel te broeien maar ik heb geen idee wanneer ik daar eens tijd voor heb. De cilinders die ik nog had liggen van mijn prille vespajaren wilde ik bij nader inzien toch niet meer gebruiken. Maar met deze brommer kan ik natuurlijk wat lastiger de cilinders inrijden en na een lichte warmloper heb ik toch maar besloten dat er een werkpaard moest komen waarop het snelle spul uitgeprobeerd en ingereden kon worden:

    Ciao blauw

    Dit is een beetje de stofjas onder de brommers bedoeld.. niet te opvallend.. helaas had een vorige eigenaar het gehele brommertje in een pot blauwe verf gesopt.. (gespoten terwijl de brommer gewoon in mekaar zat, alles had dus dezelfde kleur) wat stickers, andere kappen, wielen, etc moeten er nu weer voor zorgen dat het er redelijk origineel uit ziet. Jammer trouwens dat de brommer niet meer helemaal origineel is, want het is een Nederlandse brommer met remlichten, claxon en een driespoels blok.. en toch een oldtimer. Misschien ben ik wat onderontwikkeld maar ik had vroeger toch eigenlijk altijd te maken met contactpuntenblokken met twee spoelen en een heel enkele elektronische ontsteking, driespoels nog niet gezien hiervoor.. en hij toetert ook op een tweespoels cp speedengine 😉  (okee.. hij reutelt een beetje)

    Natuurlijk is het enorm belangrijk om tijdens al je gesleutel en tweetakt geknutsel je vriendin ook een beetje betrokken te houden (of in ieder geval begripvol 😉  )  Vandaar dat de volgende Ciao aan de verzameling toegevoegd is:

    B Ciao

    De uitlaat is vervangen voor een originele, dat past toch beter bij de ciao.  Ik mis het bij deze, maar ook de blauwe ciao wel dat het witte achterspatbord is overgespoten.. op de een of andere manier is het er toch ingeslopen dat dat zo hoort.

    Dat zijn zo’n beetje de uitwerkingen van het vespa-virus op mij tot nu toe, Wie weet wat er nog komt en tot die tijd hou ik in ieder geval het forum in de gaten! Fijn dat het bestaat, dat had ik twintig jaar geleden wel al kunnen gebruiken!

    1
    #785607

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Leuke perso Dirk!

    Mooi verhaal is het geworden, die blauwe Ciao, weet je zeker dat dat niet toch stiekem een Duitser of Belg is?

    Je laatste zin vind ik ook leuk, ik dacht precies hetzelfde toen ik jaren geleden dit forum ontdekte, ook de webshops had ik best erbij willen hebben toen ik 16 was 🙂

    1
    #785608

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    Leuke perso inderdaad. Ik ben jaloers op je Bravo, wat een mooi ding!
    Als ik even mag inschatten waar de blauwe Ciao vandaan komt: 90% kans op België, 10% kans op Duitsland. In elk geval 100% niet-Nederlands. Neemt niet weg dat het een leuk Ciao’tje is natuurlijk 🙂
    Het oldtimertje is ook mooi, maar een wit spatbord “hoort” eigenlijk wel, inderdaad.

    1
    #785612

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    leuk die eigen creaties. De bovenste zou zomaar de brommer van de maand kunnen worden. Die met twee fames, voor de maand daarop.

    #785619

    Milvus
    Topic starter
    Berichten: 26

    TJa.. die blauwe ciao, ik denk het eigenlijk ook wel dat hij niet nederlands is, maar de persoon waarvan ik hem gekocht heb was er heilig van overtuigd.. hij staat blijkbaar wel al enkele decennia in nederland geregistreerd. Ik zou er nog eens aandachtig naar moeten kijken, maar wat jullie zeggen was ook mijn eerste gedachte hoor.
    @wilk1985 Super inderdaad! Alleen had je natuurlijk wel nog de diversiteit van de spullen in de jaren 90 moeten hebben, dat is nu wel wat minder volgens mij.  Maar verder echt een toevoeging het forum hier en de webshops (ik weet trouwens niet of iemand nog een tip heeft voor een webshop waar ze ook spullen van pinasco verkopen? ik heb wel eens wat gekocht via ebay, maar dat was toch bijna een maandje op hete kolen zitten tot ik het pakketje ontving)
    @fons Ik ben ook in mijn nopjes met de bravo! Maar het is wel goed dat ik er nog wat knutselafleiding bij heb. Er zat nog geen kenteken op toen ik hem kocht, wat dat betreft wel een “barnfind”. Ik heb hem laten keuren met een snorklok, maar nu de helmplicht voor snorfietsers ingevoerd dreigt te worden is de lol wat dat betreft toch ook over.
    @zevenenergie De knutsels van zevenenergie mogen er toch ook zeker zijn! Ik heb er met veel plezier in gelezen! Zo’n vlam op je ciao kan ik trouwens iedereen afraden.. leuk als je stilstaat, maar als je rijdt dan krijg je door de rijwind een soort vacuüm achter je rug. Die vlam kruipt fijn via je rug omhoog tot gegrilde nekharen aan toe.. Als je eenmaal echt vaart begint te maken dan waait het ook uit, misschien maar goed ook..

    1
    #785621

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    Welkom ! Echt een liefhebber zie ik 😀

    #785750

    Jelle
    Moderator
    Berichten: 5743

    Gefeliciteerd met je brommer van de maand!

    #785757

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Gefeliciteerd Dirk

    #785780

    Milvus
    Topic starter
    Berichten: 26

    Dankjewel! Ik voel mij zeer vereerd! 🙂

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.