Dennis' zijn collectie

Home Forums Perso’s Collecties Dennis' zijn collectie

This topic contains 21 reacties, has 12 deelnemers, and was last updated by Jaguar1965 4 years, 8 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Gebruiker
  • #780146

    dennis84
    Topic starter
    Berichten: 53

    Hallo iedereen,

    Eindelijk eens wat tijd gevonden om een perso aan te maken, voor deze nogal snel uit de hand lopende hobby πŸ˜‰ Ik ben hier al maanden mee aan het lezen voor de meest uiteenlopende problemen waar ik tegenaan loop als ik weer eens aan de ciao aan het sleutelen ben. Waarvoor dank!

    In juli 2014 kreeg ik van kennissen van m’n ouders een zwarte snor-Ciao C31, omdat ie het zogenaamd niet meer zou doen. Kwestie van carburateur schoonmaken, nieuwe benzine erin en voila, hij liep. Eind vorig jaar, nadat de krukaskeerring eruit was gelopen maar eens rigoureus onderdelen ingekocht waaronder: speedengine, Dr43Evo, Malossi 43mm kop, Mazzu AMT204, 13/13carb, Polini Top-One, zelf gereviseerde bromklok en de rest van het spul om het lopend te krijgen. Aan de hand van de vele how-to’s cilinder + carter helemaal op elkaar aangepast. Heeft me een paar uurtjes dremelen gekost, maar hij loopt nu letterlijk als een speer.

    Als het op precisie aankomt wat betreft tunen/afwerken/monteren ben ik een ultieme mierenneuker πŸ˜› , en kers op de taart was dat het geheel na een paar meter aan sprong. Yes!

    Ik heb er nu pas zo’n 200km op zitten met de ciao, rij hem altijd voorzichtig warm en vermijd om lange stukken volgas te rijden. Wat wel lastig is met de top-one is om de kleur van de bougie te controleren, hiervoor moet de pijp er helaas af. Zit inmiddels op koffiebruin met een 68er sproeier dus dat zit wel ”snor”. Vorig weekend polini blauwe veertjes gemonteerd maar dat vind ik toch net wat te strak.

    Ik was al langer na aan het denken over het wat zwaardere spul, lees: Malossi Carter met een leuke cilinder erop, Malossi ignition etc…daarom heb ik alles in 1koop gedaan in de vorm van de BIG-Deps Ciao die oorspronkelijk van Robbert was, de 1e brommer van de week(32)
    deze dus:Β https://vespa-ciao.nl/forums/topic/big-deps-vespa-ciao/
    image1

    Erg leuk speelgoed natuurlijk, al moet er motorisch nog wel e.e.a afgesteld worden. Of het blok in de toekomst in dit frame blijft hangen ben ik nog niet helemaal over uit. Van enige vorm van comfort is niet echt sprake, het is echt een verademing om weer terug op de snor te gaan zitten. Deze is sowieso puur voor de fun, als ik bijvoorbeeld op zondagmiddag F1 ga kijken bij vrienden beleef ik m’n eigen race heen & terug πŸ˜€

    Ik ben wat rond aan het kijken voor een leuk Ciao frame (liefst snor) of zo’n Bravo als AA-T heeft is ook wel erg mooi. Jammer dat het aanbod op marktplaats vaak nogal afgeleefd is of behoorlijk roestig. Wat het ook wordt, op m’n werk doen ze veel aan metaalbewerking (ik ben tankwagenchauffeur dus er wordt genoeg gelast + gerepareerd) laat ik wat lasjes leggen ter versteviging en laat ik het frame fosfateren en opnieuw spuiten. Eerst maar eens wat moois vinden, het liefst zo compleet mogelijk.

    Verder heb ik de afgelopen tijd wat onderdelen verzameld die in de toekomst ongetwijfeld van pas komen waaronder:
    -nog een speedengine met daarin een Athena p12 krukas
    -Dr43 al helemaal voorbewerkt voor de SE + polini 43mm kop
    -Polini 46mm met standaard zuiger + overmaatse zuiger
    -2x Pinasco 46mm Silver (vandaag binnen uit Italie)
    -Simonini calibrata 22mm (onder de BIG-Deps zit een 27mm)
    -Aluminium brug voor een Bravo, maar kan eventueel ook onder een Citta lijkt me
    -Simonini koppelingshuis + Malossi segmentjes
    -PHBG carb + MoParts spruitstukje voor op de SE
    -diverse MoParts spulletjes zoals voorwiellagers/busjes/achterwiel lagerplaat/tankdoppen

    hier wat foto’s van onder andere de brug, die wordt zilver geanodiseerd:
    image4
    Maar….ik haalde zojuist de Pinasco’s uit de doos en wat me eigenlijk direct opviel was dat er kleine stukjes uit de wand zijn aan de bovenkant van de cilinder, waar de kop op aansluit. Wellicht dat de zuigerveer hier niet mee in aanraking komt, maar dit is wel precies waar de verbranding plaatsvindt.
    image3
    Heb ik weer πŸ˜₯ , gekocht via ebay dus een hoop gezeiks met eventueel terugsturen? Eerst maar een cursus Italiaans van tevoren. Mocht het nu geen kwaad kunnen, ben ik van plan om de blinde poortjes voorzichtig door te prikken voor net dat beetje extra pit.
    image2

    Zo, genoeg getypt voor vandaag! Nu eerst lekker vieren dat het weekend is.
    Uiteraard hou ik jullie hier op de hoogte van het hoe&wat, er is altijd wel wat te sleutelen.

    Fijn weekend, Dennis.

    #780148

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Nou Dennis, dit is een prachtige start van een hopelijk mooie perso om te volgen. Dat deze hobby uit de hand kan lopen is menig lid hier al mee bekend.

    Betreft de Pinasco cilinders zal ik deze wel terug willen sturen. Naast dat de wand is afgebrokkeld lijkt de wand ook wat poreus (Of dit is de overbelichting van de flits?) Vaak hebben de Ebay aanbieders ook een zaak of webshop en hiermee ook een retourbeleid los van die van Ebay.

    #780152

    Florian
    Moderator
    Berichten: 3760

    Zoals Martino zegt een heel mooi begin van een perso, dit belooft veel goeds.

    Ook ik zou de cilinder(s) terug sturen. De zuiger van de Pinasco komt vrij hoog in de cilinder en heeft ook een L-veer. Grote kans dat de wand af gaat brokkelen. Dit is trouwens niet de kwaliteit die ik gewend ben van Pinasco. Vaak zijn deze cilinders erg goed afgewerkt en behoorlijk slijtvast.

    #780153

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    Eindelijk een perso Dennis! πŸ™‚
    Heb je ontmoet en je bent een echte liefhebber.
    Hoop je te zien volgende jaar de meeting !
    Veel plezier nog aan de brommersss

    #780198

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Mooi spul Dennis en een mooie overzichtelijke perso :thumb Leuk om te lezen ga zo door

    #780248

    KillerNoway
    Donateur
    Berichten: 192

    Erg goed bezig Dennis! Ik ben benieuwd naar die andere mooie calibrata.Β  πŸ™‚Β  Wellicht dat iemand hier op het forum Nederlands en Italiaans spreekt. Hooguit weet ik wel iemand die je wilt helpen.

    4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
    Check mijn perso!
    #780259

    dennis84
    Topic starter
    Berichten: 53

    Thanks!

    Haha die β€˜andere’ calibrata heb ik geprobeerd onder m’n snor (foto volgt) Β te monteren, echter de middenbok en zelfs de kentekenplaathouder zitten in de weg dus dat gaat em nog niet worden. Tot nu toe met de top-one die loopt ook echt superfijn in combinatie met de dr43.

    Ik moet nu eerst de trekveertjes veranderen, heb laatst polini-blauw gemonteerd en hij rijdt weg als een zwaar getunede scooter :mrgreen: ook bij het uitkomen van bochten waar ie opnieuw moet aangrijpen rijdt het best wazig. Mag gerust ietsje lichter.

    Weet er iemand hoe sterk de veertjes zijn die bij de malossi segmentjes zitten?

    #780279

    Florian
    Moderator
    Berichten: 3760

    Denk dat groene veertjes dan beter tot zijn recht komen bij jou. Sterkte van de veertjes die bij de Malossi segmenten komen weet ik niet.

    Overigens kun je zelf ook Malossi segmenten maken door je huidige schoentjes uit te boren.

    1
    #782082

    dennis84
    Topic starter
    Berichten: 53

    Hehe effe 2 weken vakantie en tijd om wat te hobbyen πŸ˜‰

    Heb de afgelopen tijd veel op marktplaats gezeten voor een nette Ciao ergens op de kop te tikken, wat nogal tegen viel. Er stonden een paar P’s (het model met de rechthoekige zadelpen?) te koop, in zowel snor als brom. Alhoewel ik liever een snor zou willen, maakte een brommer ook niet meer uit sinds het nieuwtje over de eventuele helmplicht op de snorfiets.

    Er werd in het desbetreffende topic hierover al geopperd dat je dan ook 45km/h zou mogen met je snor, maar ik denk dat onze overheid dan roept dat de constructiesnelheid word overschreden, en dat mag uiteraard nooit. Zulke onzin zie ik ze ook nog wel voor aan…..

    Vorige week gaan kijken naar een groene Ciao in Hilversum, maar wat op de foto zo mooi leek, was helaas een rommelig en roestig bijeenraapsel. Misschien leuk als vervoersmiddel voor een scholier, maar niet als basis voor er een mooie brommer van te maken. Wat nu? bij onze oosterburen staan ook een paar hele mooie te koop maar daar weten ze de prijzen ook wel. BelgiΓ« hetzelfde verhaal.

    Met toeval stuitte ik vanochtend op een advertentie van een gele Ciao uit ’77. Bij de advertentie stond slechts een halve foto en de verkoper was alweer vergeten dat ie em te koop had gezet :mrgreen:
    Vanmiddag met het werkpaard aka Volvo V70 naar Bergen in Limburg gereden. 50km van huis dus goed te doen. Ik kwam uit bij een symphatieke kerel die verstand van zaken had! Hij had meerdere Zundapp’s staan en een garage waar wij ons allemaal de vingers bij af zouden likken πŸ˜›
    Een enorme draaibank, werkbanken met alle mogelijke machines voor metaalbewerking. Megadikke werkplaats!
    In een hoek stond de Ciao en gelukkig viel de staat me enorm mee, sterker nog, hij zag er voor zijn leeftijd nog verrassend goed uit. Nauwelijks roest, hier en daar een puntje in de -originele- lak maar geen noemenswaardige schade of rotte plekken. Het zadel, de koplamp, de velgen, de kappen waren allemaal nog netjes. Er is 1 maar: hij loopt niet πŸ™Β  Hij zelf denkt dat het aan de oude brandstof en de carburateur ligt. Het kan hoe dan ook bij een Ciao nooit heel moeilijk zijn dus daar gaan we de komende tijd vanzelf achterkomen.

    Wat ik er nu mee van plan ben:
    -deels strippen tbv goed poetsen/polishen etc
    -velgen weer netjes maken + nieuwe banden binnen & buiten
    -het blokje + de klok preventief reviseren
    -Ik ben niet echt bekend met CP dus daar ga ik me in verdiepen

    Ik ga hem zover als mogelijk origineel maken en er lekker mee cruisen met mooi weer.
    Oowja en een helm kopen πŸ˜‰

    gele brommer 1

    gele brommer 2

    #782114

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Nice lijkt er nog wel goed uit te zien. Staat deze al wel op kenteken dan ?

    #782130

    dennis84
    Topic starter
    Berichten: 53

    Ja hij staat gewoon op NL kenteken. Is ooit nieuw verkocht bij Sloos tweewielers in Nijmegen, althans dat staat op het stickertje. De achterband is meen ik niet meer origineel (vredestein sprinter) maar de voorband is dat denk ik nog wel, het merk is CEAT jaartal 5-’73 :-D. Ook het ringslot heeft 2 van die ouderwetse sleuteltjes erbij. Uitlaatje is een Sito dus niet standaard en helaas is er in het luchtfilter een extra gat gemaakt. Verder weet ik niet wat voor cilinderkop op deze modellen hoort te zitten, maar ook die is vrij fors.
    Ik ben een lijstje aan het maken met alles wat ik nodig heb voor revisie/opknappen bij Jmpb, deze wordt zover als mogelijk in originele staat terug gebracht.

    M’n pa was vandaag komen kijken en die zei ook al deze moet je niet overspuiten of helemaal in concoursstaat willen brengen, die paar plekjes die hij heeft geven hem z’n charme πŸ˜‰ En voor die paar keer per jaar dat ik met zonnig weer de weg op ga, gaat ie toch niet roesten.

    Wel ben ik van plan in de toekomst een andere Ciao helemaal opnieuw op te bouwen en er een hoop verstevigingen aan te lassen (maar geen buis!) en deze laten stralen, zinkfosfateren, ktl-lakken en een mooie kleur af te lakken. Het liefste met een vergelijkbaar model maar daar zal ik hier tzt uitgebreid verslag van doen.

    Komende dagen wordt het vooral strippen, poetsen, polishen, waxen en terug ineen zetten, alles wat mechanisch is wordt gereviseerd zodat we weer fris & betrouwbaar kunnen touren 😎

    Oowja en van de vorige eigenaar krijg ik nog een doos met onderdelen waaronder een frame πŸ˜• hij zou van alles bij elkaar zoeken dus ben benieuwd πŸ™‚

    1
    #782135

    dennis84
    Topic starter
    Berichten: 53

    Zo, nu eerst es bekijken wat we allemaal hebben, Ik ben al flink bezig geweest en heb er een hoop af geschroefd:
    Het blok is niet bepaald origineel, er zit een Dr43 op, en een kop van iets groters (citta?)waar een gedeelte is afgeslepen. Best netjes gedaan trouwens, en heel de brommer geeft het idee dat ie vroeger van iemand is geweest die er wel zuinig op was.Β IMG_0727
    morgen nog de wielen eruit, de klok reviseren en ik ga effe naar mn werk daar kan ik van de werkbank gebruik maken om het blok te splijten. Ik heb al een tijdje een Polini 80 liggen voor iets te maken wat niet te hard gaat en lekker veel koppel heeft en dus komt ie op dit carter πŸ˜› haha opgelost! Denk dat dat simpele Sito pijpje misschien nog best lekker gaat met de polini..
    frame tot dusver:IMG_0730
    groot nadeel van m’n appartement is het ontbreken van een garage om daar te sleutelen.
    Gelukkig heb ik achter een lange gang waar ik ze fijn binnen kan stallen + sleutelen. Daar staat ook nog de BIG-Deps CIao van Robbert, de 1e brommer van de week. Heb er nog weinig mee gedaan en vond het frame/model maar niks. Inmiddels ben ik hemΒ  gaan waarderen, maar ga er wel een originele voorvork inzetten + nieuwe Pinasco veren. Hij zit alles behalve comfortabel dus ga em terugbouwen naar een wat normalere Ciao. Originele voorvork erin, ik heb pinasco veren besteld, een moparts spruitstukje en ik krijg binnenkort via Tiesman een doria-clutch met cnc stabilisator en variobus.Β IMG_0731
    wellicht dat ik de snor weer origineel maak en verkoop, rij momenteel met speedengine + dr43 bewerkt, 13/13 @ 68, polini top one, bromklok + 80 monopulley en die trekt -letterlijk- als een raket! Ook die blauwe veertjes zijn bij nader inzien niet verkeerd, lekker vinnig zo :twisted:. Ook heb ik nog een SE liggen met daarin een athena krukas, 16mm phbg + moparts spruitstuk waarvan ik nog niet weet wat ik ermee ga doen. In ieder geval niet onder de gele Ciao, daar gaan we een leuk CP blokje voor maken.
    IMG_0593

    #782164

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Zo, jij maakt gelijk goed gebruik van je vakantie, lekker bezig en mooie aanwinst 😎

    #782403

    dennis84
    Topic starter
    Berichten: 53

    Uiteraard zitten we niet stil tijdens de vakantie dus vandaag gaan kijken naar een Ciao waar ik met toeval op stuitte.
    Ik kwam vorige week na wat plaatjes van C7’s te hebben gegoogled uit op een website waar deze oldtimer te koop werd aangeboden. Zal wel weer iets van jaren terug zijn dacht ik, maar besloot het telnr. dat erbij stond te bellen. Zodoende kwam ik vandaag vlakbij Uden uit waar deze nog best wel gave Ciao stond.

    Hij ziet er best origineel uit en heeft onder andere:
    – chromen spatbordjes (of rvs?)
    – 4spaaks velgen
    – werkende VDO teller met daarop 2837km
    – frame is verder helemaal zoals een C7 met oud type bagagedrager en V-stuur

    Volgens RDW-data is ie uit ’77, dat zou best wel eens kunnen kloppen.
    Hij is wel eens (heel slecht) overgespoten, maar het ziet ernaar uit dat hier geen roest onder zit. Zelfs de tank is van binnen nog best netjes. Het brandstofslangetje was zo hard als glas, en heb bij de verkoper de tank leeggelaten in een jerrycan en de carb gedemonteerd.
    2 weken geleden de gele Ciao opgehaald en m’n auto meurt nu nog steeds naar benzine πŸ™ Alsof je bij Shell in Pernis rondloopt….
    Afgelopen zomer deed ie het nog volgens de eigenaar en dat moeten we dan maar geloven.IMG_0764

    Al met al een goede basis om in de toekomst weer een superstrakke brommer van te maken, maar hij gaat nu wel eerst achter in de berging tot de gele Ciao helemaal af is. 1 ding tegelijk anders zie ik door de bomen het bos niet meer.
    IMG_0765

    Er is slechts 1 (klein) probleem, meegekregen van de vorige eigenaar:
    deel 1a (voertuigbewijs)
    deel 1b (tenaamstellingsbewijs)
    deel 2 (overschrijvingsbewijs)

    Alles nog de ouderwetse papieren versie, maar hij heeft wΓ©l een nieuwe gele bromfietsplaat.
    Nu zeiden ze bij de Bruna tegen me dat overschrijven niet mogelijk is en dat er een pasje in omloop moet zijn. Vreemd, want hij staat vanaf 12-11-2010 op zijn naam, en het hele pasjes-verhaal is pas vanaf 1-1-2014 begonnen. Dus da’s ook nog iets om uit te zoeken komende tijd…..

    #782409

    coda
    Donateur
    Berichten: 670

    kenteken MBBruna heeft inderdaad gelijk.
    Ik heb voor brommers die ik al van voor 2014 had pasjes opgestuurd gekregen, die zaten ineens bij de post en ik had hier niet om gevraagd.
    Het bouwjaar hebben ze toen ook aangepast, eerst stond er standaard 2005 op, maar nu kloppen de bouwjaren ook ineens. Hoe ze dat doen weet ik niet.
    Het gebeurt als de brommer 30 jaar oud is.
    Ik heb bijvoorbeeld een Honda MB uit december 1987, deze had gewoon een pasje waar bouwjaar 2005 op stond. Vorig jaar december 2017 kreeg ik een nieuw pasje met het juiste bouwjaar, precies op de dag dat hij 30 werd.Het wordt gedaan omdat in sommige steden brommers van 30 jaar of ouder vrijstelling krijgen in bepaalde milieuzones.
    Op zich goed dat de RDW er werk van heeft gemaakt om dit aan de hand van het chassisnummer uit te zoeken.
    De eigenaar moet dus dat pasje en de 2 bijbehorende codes zien te vinden of een nieuw pasje met codes aanvragen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.