Dennis' zijn collectie

Home Forums Mijn brommers Mijn collectie Dennis' zijn collectie

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Florian 6 dagen, 15 uur geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker

dennis84
    Topic starter

Hallo iedereen,

Eindelijk eens wat tijd gevonden om een perso aan te maken, voor deze nogal snel uit de hand lopende hobby 😉 Ik ben hier al maanden mee aan het lezen voor de meest uiteenlopende problemen waar ik tegenaan loop als ik weer eens aan de ciao aan het sleutelen ben. Waarvoor dank!

In juli 2014 kreeg ik van kennissen van m’n ouders een zwarte snor-Ciao C31, omdat ie het zogenaamd niet meer zou doen. Kwestie van carburateur schoonmaken, nieuwe benzine erin en voila, hij liep. Eind vorig jaar, nadat de krukaskeerring eruit was gelopen maar eens rigoureus onderdelen ingekocht waaronder: speedengine, Dr43Evo, Malossi 43mm kop, Mazzu AMT204, 13/13carb, Polini Top-One, zelf gereviseerde bromklok en de rest van het spul om het lopend te krijgen. Aan de hand van de vele how-to’s cilinder + carter helemaal op elkaar aangepast. Heeft me een paar uurtjes dremelen gekost, maar hij loopt nu letterlijk als een speer.

Als het op precisie aankomt wat betreft tunen/afwerken/monteren ben ik een ultieme mierenneuker 😛 , en kers op de taart was dat het geheel na een paar meter aan sprong. Yes!

Ik heb er nu pas zo’n 200km op zitten met de ciao, rij hem altijd voorzichtig warm en vermijd om lange stukken volgas te rijden. Wat wel lastig is met de top-one is om de kleur van de bougie te controleren, hiervoor moet de pijp er helaas af. Zit inmiddels op koffiebruin met een 68er sproeier dus dat zit wel ”snor”. Vorig weekend polini blauwe veertjes gemonteerd maar dat vind ik toch net wat te strak.

Ik was al langer na aan het denken over het wat zwaardere spul, lees: Malossi Carter met een leuke cilinder erop, Malossi ignition etc…daarom heb ik alles in 1koop gedaan in de vorm van de BIG-Deps Ciao die oorspronkelijk van Robbert was, de 1e brommer van de week(32)
    deze dus: https://vespa-ciao.nl/forums/topic/big-deps-vespa-ciao/
    image1

Erg leuk speelgoed natuurlijk, al moet er motorisch nog wel e.e.a afgesteld worden. Of het blok in de toekomst in dit frame blijft hangen ben ik nog niet helemaal over uit. Van enige vorm van comfort is niet echt sprake, het is echt een verademing om weer terug op de snor te gaan zitten. Deze is sowieso puur voor de fun, als ik bijvoorbeeld op zondagmiddag F1 ga kijken bij vrienden beleef ik m’n eigen race heen & terug 😀

Ik ben wat rond aan het kijken voor een leuk Ciao frame (liefst snor) of zo’n Bravo als AA-T heeft is ook wel erg mooi. Jammer dat het aanbod op marktplaats vaak nogal afgeleefd is of behoorlijk roestig. Wat het ook wordt, op m’n werk doen ze veel aan metaalbewerking (ik ben tankwagenchauffeur dus er wordt genoeg gelast + gerepareerd) laat ik wat lasjes leggen ter versteviging en laat ik het frame fosfateren en opnieuw spuiten. Eerst maar eens wat moois vinden, het liefst zo compleet mogelijk.

Verder heb ik de afgelopen tijd wat onderdelen verzameld die in de toekomst ongetwijfeld van pas komen waaronder:
    -nog een speedengine met daarin een Athena p12 krukas
    -Dr43 al helemaal voorbewerkt voor de SE + polini 43mm kop
    -Polini 46mm met standaard zuiger + overmaatse zuiger
    -2x Pinasco 46mm Silver (vandaag binnen uit Italie)
    -Simonini calibrata 22mm (onder de BIG-Deps zit een 27mm)
    -Aluminium brug voor een Bravo, maar kan eventueel ook onder een Citta lijkt me
    -Simonini koppelingshuis + Malossi segmentjes
    -PHBG carb + MoParts spruitstukje voor op de SE
    -diverse MoParts spulletjes zoals voorwiellagers/busjes/achterwiel lagerplaat/tankdoppen

hier wat foto’s van onder andere de brug, die wordt zilver geanodiseerd:
    image4
    Maar….ik haalde zojuist de Pinasco’s uit de doos en wat me eigenlijk direct opviel was dat er kleine stukjes uit de wand zijn aan de bovenkant van de cilinder, waar de kop op aansluit. Wellicht dat de zuigerveer hier niet mee in aanraking komt, maar dit is wel precies waar de verbranding plaatsvindt.
    image3
    Heb ik weer 😥 , gekocht via ebay dus een hoop gezeiks met eventueel terugsturen? Eerst maar een cursus Italiaans van tevoren. Mocht het nu geen kwaad kunnen, ben ik van plan om de blinde poortjes voorzichtig door te prikken voor net dat beetje extra pit.
    image2

Zo, genoeg getypt voor vandaag! Nu eerst lekker vieren dat het weekend is.
    Uiteraard hou ik jullie hier op de hoogte van het hoe&wat, er is altijd wel wat te sleutelen.

Fijn weekend, Dennis.

Martino
    Bijdrager

Nou Dennis, dit is een prachtige start van een hopelijk mooie perso om te volgen. Dat deze hobby uit de hand kan lopen is menig lid hier al mee bekend.

Betreft de Pinasco cilinders zal ik deze wel terug willen sturen. Naast dat de wand is afgebrokkeld lijkt de wand ook wat poreus (Of dit is de overbelichting van de flits?) Vaak hebben de Ebay aanbieders ook een zaak of webshop en hiermee ook een retourbeleid los van die van Ebay.

Florian
    Moderator

Zoals Martino zegt een heel mooi begin van een perso, dit belooft veel goeds.

Ook ik zou de cilinder(s) terug sturen. De zuiger van de Pinasco komt vrij hoog in de cilinder en heeft ook een L-veer. Grote kans dat de wand af gaat brokkelen. Dit is trouwens niet de kwaliteit die ik gewend ben van Pinasco. Vaak zijn deze cilinders erg goed afgewerkt en behoorlijk slijtvast.

Tiesman1986
    Moderator

Eindelijk een perso Dennis! 🙂
    Heb je ontmoet en je bent een echte liefhebber.
    Hoop je te zien volgende jaar de meeting !
    Veel plezier nog aan de brommersss

Wilk1985
    Moderator

Mooi spul Dennis en een mooie overzichtelijke perso :thumb Leuk om te lezen ga zo door

KillerNoway
    Donateur

Erg goed bezig Dennis! Ik ben benieuwd naar die andere mooie calibrata.  🙂  Wellicht dat iemand hier op het forum Nederlands en Italiaans spreekt. Hooguit weet ik wel iemand die je wilt helpen.

4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

dennis84
    Topic starter

Thanks!

Haha die ‘andere’ calibrata heb ik geprobeerd onder m’n snor (foto volgt)  te monteren, echter de middenbok en zelfs de kentekenplaathouder zitten in de weg dus dat gaat em nog niet worden. Tot nu toe met de top-one die loopt ook echt superfijn in combinatie met de dr43.

Ik moet nu eerst de trekveertjes veranderen, heb laatst polini-blauw gemonteerd en hij rijdt weg als een zwaar getunede scooter :mrgreen: ook bij het uitkomen van bochten waar ie opnieuw moet aangrijpen rijdt het best wazig. Mag gerust ietsje lichter.

Weet er iemand hoe sterk de veertjes zijn die bij de malossi segmentjes zitten?

Florian
    Moderator

Denk dat groene veertjes dan beter tot zijn recht komen bij jou. Sterkte van de veertjes die bij de Malossi segmenten komen weet ik niet.

Overigens kun je zelf ook Malossi segmenten maken door je huidige schoentjes uit te boren.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.