This topic contains 12 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Smallride 4 years geleden.
-
Gebruiker
-
3 maart 2020 om 11:34 #794185
Mannen,
Ik kan nergens concreet terug vinden wat een goede compressie waarde is voor de diverse cc’s cilinders van onze blokjes.
Als iemand kan aanvullen rond welke waarde je mag verwachten te zitten met een gezonde, ingelopen cilinder?
Gemeten met goed sluitende decompressie en gasschuif geheel geopend.
38mm
41mm
43mm
46mm3 maart 2020 om 16:50 #794209De 46mm Pinasco is ingelopen na een tank of 5 en doet momenteel 7.8 bar.
4 maart 2020 om 21:25 #794227De ingelopen 43mm Alfaerre Racing met Polini kopje met aangepaste squish naar 0.7mm heeft 8.9 bar. Gezonde waardes, of te veel, dus kans op –> detonatie?
5 maart 2020 om 07:42 #7942325 maart 2020 om 09:22 #794233Ik heb tussen 1:8 en 1:11 getest. Uiteindelijk op 1:10.7 uitgekomen (al was dat met een 50cc)
(pagina 180)Compressie meters ontworpen voor auto’s hebben vaak nog een klein volume voor de terugslagklep. Bij een cilinder van 500cc is dat niet zo erg. Bij een 50 of 80cc geeft het wel meet-afwijking (gemeten compressie is lager dan werkelijkheid)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno5 maart 2020 om 10:40 #794238Lastig ding je hebt het over de gemeten druk maar bij welk toerental wil je dat meten.
De statische verhouding is bij standaard snel spul erg uiteenlopend. Wat het beste is hangt erg van de rest af. Als je je aan een reglement moet houden kan een lage verhouding ook voordelen bieden. Zeker bij een matig gekoeld motortje. Ik had een verhouding op mn polini van 1:12.5 en ga nu iets hoger proberen. Ik kan de druk wel meten voor je met de boormachine er op.5 maart 2020 om 13:15 #794248Ik heb de druk ook met de accuboor gemeten, tot hij piekte en niet meer opliep.
5 maart 2020 om 15:45 #794255Mijn 43Mm boring aangepast carter 13/13. aangepaste polini kop doet 9 bar zonder carberateur. Met de accuboor bijna 1000 toeren.
5 maart 2020 om 15:48 #794256Denk dat jou 0.7 en 8.9 bar gezond is. Een vespa motortje heeft niet zo een goede vulling dus de compressie kan wat hoger.
6 maart 2020 om 04:02 #794270Mijn 43Mm boring aangepast carter 13/13. aangepaste polini kop doet 9 bar zonder carberateur. Met de accuboor bijna 1000 toeren.
Mooi, gisteren de boel weer onder de Ciao gemonteerd en even in de garage het blokje afgesteld en een paar keer opgetrokken. Pakt lekkerder op en loopt mooier stationair. Ben benieuwd hoe hij dalijk over de gehele lijn loopt als ik er weer mee buiten kom….. Wat een p#&pweer afgelopen weken…..
- Deze reactie is gewijzigd 4 years geleden door Daniello.
6 maart 2020 om 17:29 #794279Wat was er deze keer allemaal verander tov de laatste keer rijden? Alleen de cilinder kop?
6 maart 2020 om 18:05 #794280Polini kopje zou 43mm zijn. Na opmeten kwam ik op 41.xx en mijn zuiger kwam aan. Ik had het proberen op te lossen met een voet en koppakking, maar het zat me niet lekker tussen de oren.
Ik heb de kop afgedraaid naar binnen toe en de diameter aangepast, erna squishband op maat gedraaid om zonder pakkingen alles te kunnen monteren.
Nu 0.7mm dus en de opgegeven compressiewaarde.
6 maart 2020 om 21:06 #794284De 43 kopjes zijn idd krap 42…word nieuw zo geleverd als set in een doos… lijken wel bedoeld voor de (oude?) 41mm cilinders.
zijn een mooie basis al een redelijke kompressie verhouding, bougie al in het midden en de squish al redelijk in de buurt van de 50%.
Ben benieuwd naar het verschil met rijden. -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.