Compressie waardes gezonde setup

Home Forums Techniek Motorisch Compressie waardes gezonde setup

This topic contains 12 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Smallride 4 years geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
  • #794185

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    Mannen,

    Ik kan nergens concreet terug vinden wat een goede compressie waarde is voor de diverse cc’s cilinders van onze blokjes.

    Als iemand kan aanvullen rond welke waarde je mag verwachten te zitten met een gezonde, ingelopen cilinder?

    Gemeten met goed sluitende decompressie en gasschuif geheel geopend.

    38mm
    41mm
    43mm
    46mm

    #794209

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    De 46mm Pinasco is ingelopen na een tank of 5 en doet momenteel 7.8 bar.

    #794227

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    De ingelopen 43mm Alfaerre Racing met Polini kopje met aangepaste squish naar 0.7mm heeft 8.9 bar. Gezonde waardes, of te veel, dus kans op –> detonatie?

    #794232

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    Nog gevonden:

    Screenshot_20200305_074116

    Raar dat de Pinasco reeds lager zit…..

    #794233

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Ik heb tussen 1:8 en 1:11 getest. Uiteindelijk op 1:10.7 uitgekomen (al was dat met een 50cc)

    ArvidW’s Projecten


    (pagina 180)

    Compressie meters ontworpen voor auto’s hebben vaak nog een klein volume voor de terugslagklep. Bij een cilinder van 500cc is dat niet zo erg. Bij een 50 of 80cc geeft het wel meet-afwijking (gemeten compressie is lager dan werkelijkheid)

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #794238

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 136

    Lastig ding je hebt het over de gemeten druk maar bij welk toerental wil je dat meten.
    De statische verhouding is bij standaard snel spul erg uiteenlopend. Wat het beste is hangt erg van de rest af. Als je je aan een reglement moet houden kan een lage verhouding ook voordelen bieden. Zeker bij een matig gekoeld motortje. Ik had een verhouding op mn polini van 1:12.5 en ga nu iets hoger proberen. Ik kan de druk wel meten voor je met de boormachine er op.

    #794248

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    Ik heb de druk ook met de accuboor gemeten, tot hij piekte en niet meer opliep.

    #794255

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 136

    Mijn 43Mm boring aangepast carter 13/13. aangepaste polini kop doet 9 bar zonder carberateur. Met de accuboor bijna 1000 toeren.

    #794256

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 136

    Denk dat jou 0.7 en 8.9 bar gezond is. Een vespa motortje heeft niet zo een goede vulling dus de compressie kan wat hoger.

    #794270

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    Mijn 43Mm boring aangepast carter 13/13. aangepaste polini kop doet 9 bar zonder carberateur. Met de accuboor bijna 1000 toeren.

    Mooi, gisteren de boel weer onder de Ciao gemonteerd en even in de garage het blokje afgesteld en een paar keer opgetrokken. Pakt lekkerder op en loopt mooier stationair. Ben benieuwd hoe hij dalijk over de gehele lijn loopt als ik er weer mee buiten kom….. Wat een p#&pweer afgelopen weken…..

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years geleden door Daniello.
    #794279

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 136

    Wat was er deze keer allemaal verander tov de laatste keer rijden? Alleen de cilinder kop?

    #794280

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    Polini kopje zou 43mm zijn. Na opmeten kwam ik op 41.xx en mijn zuiger kwam aan. Ik had het proberen op te lossen met een voet en koppakking, maar het zat me niet lekker tussen de oren.

    Ik heb de kop afgedraaid naar binnen toe en de diameter aangepast, erna squishband op maat gedraaid om zonder pakkingen alles te kunnen monteren.

    Nu 0.7mm dus en de opgegeven compressiewaarde.

    #794284

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 136

    De 43 kopjes zijn idd krap 42…word nieuw zo geleverd als set in een doos… lijken wel bedoeld voor de (oude?) 41mm cilinders.
    zijn een mooie basis al een redelijke kompressie verhouding, bougie al in het midden en de squish al redelijk in de buurt van de 50%.
    Ben benieuwd naar het verschil met rijden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.