Coen stelt zich voor

Home Forums Algemeen Even voorstellen Coen stelt zich voor

This topic contains 6 reacties, has 2 deelnemers, and was last updated by Coenio111 5 years, 9 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #776027

    Coenio111
    Topic starter
    Berichten: 66

    Goeiemorgen allemaal,
    Ik heb mij net aangemeld op het forum en zag dit topic voorbij komen, dus ik dacht laat ik me gelijk even voorstellen.
    Ik ben Coen, 23 jaar, woonachtig in het mooie Maarsbergen.

    Ik heb zon 11/12 jaar geleden een aantal Ciao’s en Si’s in mijn bezit gehad, ik geloof een stuk of 6/7 verdeeld over een jaar of 3, waar ik altijd aan liep te sleutelen en prutsen. Ik was toendertijd (denk ik) te jong om er al echt veel verstand van te hebben, dus mijn projectjes liepen meestal op niks, of een slecht lopende brommer uit😂

    Nu heb ik van de week een leuke Si over kunnen nemen voor een leuke prijs.
    Het is een snor met elektrisch blok, helemaal origineel een standaard. Hij had een jaar of 6 bij de lokale fietsenmaker in de hoek van de werkplaats gestaan, het was toendertijd een inruilertje geweest. Hij loopt niet, maar dat hoop ik met een revisiebeurtje en tankreiniging te verhelpen.
    Hij is puntgaaf, op de voorvelg (spaak), het voorspatbord en het achterspatbord na. Die zijn aardig roestig helaas.. misschien maar gelijk vervangen.

    Nou goed, dit ben ik dus. Ik hoop een boel kennis op te doen hier op het forum, dus jullie zo en af en toe vast een vraag van mij voorbij zien komen👍🏼👍🏼

    Groetjes!

    #776046

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Leuk dat je je even voorstelt en de Vespa hobby weer oppakt :thumb
    Alvast succes met de revisie en het opknappen, alvast een kleine tip:

    How to: Complete blok revisie Vespa blok + afstelling ontsteking

    Als je elektrische ontsteking hebt kan je het stukje van de ontsteking afstellen gewoon overslaan. Echter weet ik het niet met zekerheid te zeggen maar volgens zaten er geen spaakvelgen meer in de Si toen deze met elektrisch blok werd geleverd (iemand die dit met zekerheid kan bevestigen?). In de loop der jaren kan er natuurlijk het één en ander aan onderdelen zijn veranderd, maar controleer het nog wel even 😉

    #776048

    Coenio111
    Topic starter
    Berichten: 66

    Thanks! Handig!

    Weet je toevallig ook of er nog verschillen en voor of nadelen zitten aan elektrische ontsteking vs. punten ontsteking? Mij lijkt elektrische ontsteking beter omdat je die niet zeg hoeft af te stellen, simpelweg monteren en gaan?🤷🏼‍♂️

    #776049

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Contactpunten moet je inderdaad afstellen en af en toe vervangen (evenals de condensator). Dat is zoals je zelf al zegt bij elektrische ontsteking niet nodig.

    Een groot verschil is het gewicht in vliegwiel, contactpunten ligt zo rond de 7-800 gram waar een elektrisch vliegwiel al snel boven de 1300 gram komt. Verder is het mogelijk om een begrenzer op elektrische ontsteking te zetten.

    De één zweert bij contactpunten en de ander weer bij elektrische ontsteking, welke jij beter vindt mag je dus zelf uitmaken 😉

    #776050

    Coenio111
    Topic starter
    Berichten: 66

    Oké! Mij lijkt dan elektrische ontsteking beter. Maaar… misschien heb je met punten een betere gasreactie ivm een lichter vliegwiel? Of zou je een elektrisch vliegwiel lichter kunnen maken dmv gaten/afdraaien oid? Of wordt je vonk dan te zwak?

    #776052

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Lichter vliegwiel zorgt inderdaad voor een betere gasreactie. Het voordeel van een zwaarder vliegwiel is dat je wat minder last hebt van harde tegenwind/heuvels.
    Het elektronische vliegwiel is ook af te draaien zonder dat de vonk verzwakt, zolang je maar niet iets van de magneet afhaalt 😉 Echter kan dat voor onbalans en dus trillingen zorgen.

    #776055

    Coenio111
    Topic starter
    Berichten: 66

    Oké! Dan laat ik het lekker zo! Het is nogal heuvelachtig op mn route😝

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.