Citta vork stugger maken na inkorten

Home Forums Techniek Mechanisch Citta vork stugger maken na inkorten

This topic contains 10 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by AA-T 6 years geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #736439

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Voor mijn project heb ik een citta voorvork in m’n Ciao geplaatst, om het allemaal mooi in lijn te houden moet ik deze voorvork best wel een flink stuk inkorten (plus minus 10cm). Echter hou ik dan nog maar een vrij kleine veerweg over (zo’n 8 cm, en dan hou ik nog geen rekening met het spatbord!!).

    Nu luidt mijn vraag dan ook; hoe kan ik mijn voorvork een flink stuk stugger maken?

    #736454

    CITTADARAH
    Bijdrager
    Berichten: 362

    Ik hoor si delen in je poten doen

    #736456

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Het lijk mij dat wanneer je je poten inkort en je veren niet, dat hij al een stuk stugger veert.

    Het enige probleem wat ik zie is dat je voorspanning groot word en dat rijd niet lekker, want hij veert dan pas bij grote hobbels. Dus veren er bij plaatsen geeft een dubbele voorspanning. Bij dubbele veren kun je ze zo in korten dat je weer een normale voor spanning hebt.

    Misschien kan je de bevestigings- beugel van je spatbord nog en paar cm inkorten, dat heb ik bij mijn si ook gedaan en dat staat mooier .

    #736492

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Zijn de veren van een Si dan stugger van zichzelf?

    Als ik alleen de poten inkort en de veren niet, steken de veren toch gewoon verder uit of heb ik dat verkeerd? Bij het assembleren draai je dit volgens mij niet verder naar elkaar toe namelijk. Ik ga zo even precies uitmeten wat eraf moet, daarna haal ik de vork uit elkaar en kan ik kijken of het mogelijk is.

    Het spatbord zit al zo laag mogelijk (zal zo even een foto uploaden met de telefoon). Dat ziet er inderdaad het mooiste uit, maar helaas kan ik daar dus geen winst meer halen.

    Bij de extra veren die ik nu (buiten) om de poten heb betwijfel ik of ik die kan inkorten (het inkorten zelf zal geen probleem zijn, maar of ze daarna nog netjes gecentreerd blijven wel..)


    Edit: net precies uitgemeten, het valt me nog mee wat eraf moet, 7cm, ga hem dus 6cm inkorten ervan uitgaande dat de vork nog een beetje zakt met een volle tank en bestuurder op de brommer 🙂

    #736504

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    O wacht even, je hebt al dubbele (extra) veren.
    Als je nu je poten inkort dan heb je niet 2 keer de voorspanning maar 4 keer  in vergelijking met helemaal standaard ,dat ga je echt wel voelen..
    Dus ik zou minstens je veren aan de binnenkant aanpakken.

    Het uiteinde van je buitenveren kan even rood gloeiend maken en dan uitrollen en dan op de juiste lengte weer oprollen maar dan tegen elkaar aan en dan het resterende er afslijpen.
    Maar ja dat is niet voor iedereen eventje s gedaan. Ik denk dat vlakslijpen na het inkorten al aardig in de goede vorm geeft. Want je hebt nog je kunststof geleider bussen tussen je veren en de poten.

    #736506

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Het is allemaal een beetje natte vinger werk maar heb wel een veilige oplossing:

    Na het inkorten (6cm eraf) hou ik een maximale veerweg over van ruim 6cm.
    Origineel kan de vork 7,5cm inveren (1,5cm verschil dus).
    Ik kort de onderste veren (die zijn slapers als de bovenste) dus 6cm in om de gewenste hoogte te krijgen.
    Maar de binnenpoten kort ik slechts 4,5cm in, zo kan hij nooit verder inveren als 6cm :thumb

    Edit: @zevenenergie, had he post nog niet gelezen toen ik aan het typen was, bedankt nog voor je advies.

    De buitenste veren wil ik inderdaad best nog inkorten, het is me alleen niet helemaal 100% duidelijk wat je met het rollen bedoelt?
    Heet stoken en de bovenkant naar elkaar toe knijpen zodat hij vlakker wordt?

    Edit: Snap al wel wat je bedoelt, heb daar helaas niet het materiaal voor om dat netjes te doen.

    #736512

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Heet stoken en samen knijpen is perfect, ik doe het vaak te moeilijk. 😉

    #736523

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Je bent niet de enige, maar gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome 🙂

    #736599

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    @zevenenergie, nog bedankt voor het idee van rood stoken en buigen, ben er net klaar mee en ze zijn echt super geworden :thumb

    Binnenkort zal ik m’n project-topic weer een grote update geven en dit nog eens met foto’s bespreken

    #736919

    Erik J
    Donateur
    Berichten: 90

    met rood stoken haal je de sterkte uit de veren.

    #736953

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Heb 1,5cm veer heet gestookt, de rest zal z’n sterkte dus gewoon behouden. Daarbij is het niet heel erg als ze iets slapper zijn geworden, het blijven extra veren.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.