Citta trilt hevig bij bepaald toerental

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta trilt hevig bij bepaald toerental

This topic contains 6 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by speedbuxy 3 years, 10 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #799380

    SjoerdCiao
    Topic starter
    Berichten: 1023

    Beste,

    Ik zit met een probleem aan mijn Citta,

    Als ik van nul tot half gas rij is er niet aan de hand, maar zodra ik wat harder dan half gas wil gaan rijden trilt de brommer hevig, je krijgt er een heel naar gevoel van in je buik zal ik maar zeggen 😛

    Ik heb de brommer compleet opnieuw opgebouwd en dus alles vervangen zoals stofringen, balhoofdlagers etc etc maar ik kan het probleem niet vinden. Het blok zit goed vast, de brug ook, de wielen ook, de schokbrekers en noem zo maar op…..

    Mijn setup is:

    Speedengine CP carters met nieuwe 43 polini
    Mazzuchelli krukas
    Vliegwiel afgedraaid door Zevenenergie
    13mm dellorto met malossi filter
    bromklok met 80mm Malossi poelie en getande snaar
    Gianelli Mega

    Heeft iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken?

    Bedankt alvast voor je reactie!

    mvg

    #799382

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Haal de snaar er af, start het blokje dus zonder de aandrijving naar achter.
    Geef gas tot het toerental waarbij jij denkt dat hij trilt.
    Trilt hij, dan zit de trilling in het blokje, dus alles wat draait op dat moment, krukas, vliegwiel, koppeling.

    Trilt er niets, dan snaar er weer op en nog een keer gassen, dan trilt hij wel en zit het m in de aandrijving.

    Dit om dingen uit te sluiten.

    Soms is een trilling/resonantie ook een samenspel van twee of meerdere trillingen van verschillende onderdelen tegelijk, terwijl zij solo niet hinderlijk kunnen zijn, maar met zijn allen des te meer.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #799399

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Goede werkwijze van Semmad.
    Trilt ie zonder aandrijving, dan mss een kromme krukas?

    #799450

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 138

    Draaid met deze set up behoorlijk toeren, daar gaat het ook van trillen. Een 65 pouley kan helpen.

    #799453

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Een afgedraaid vliegwiel kan ook voor onbalans zorgen. Je ziet wel vaak dat ze de combinatie krukas, zuiger en vliegwiel opnieuw in balans brengen.

    Je overbrenging staat idd wel wat licht en een kleinere poelie zal ook wel iets trillen wegnemen.

    #799455

    SjoerdCiao
    Topic starter
    Berichten: 1023

    Allemaal bedankt voor de reactie’s!

    Ik heb het blok zonder v-snaar laten lopen en het trillen komt echt uit het blok zelf, heb een andere koppeling geprobeerd en een origineel vliegwiel, maar beide loste het probleem helaas niet op….

    Ook heb ik de koperen bussen uit het frame vervangen en dat heeft een klein beetje gebaat.

    Ik heb poelie 65 en 70 besteld en ga dit eens proberen, heb ook eventueel nog een varioset voor te proberen.

    #799457

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Je probleem past wel heel goed bij een afgedraaid vliegwiel en zou hier ook m.n geld op inzetten. Maar je hebt het al getest. Dus dan blijft eigenlijks alleen een kromme kruk over.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.