Citta trekt slecht en vermoedelijk geen juiste afstelling

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta trekt slecht en vermoedelijk geen juiste afstelling

This topic contains 39 reacties, has 14 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 4 years, 10 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 40)
  • Gebruiker
  • #212139

    Jelle Wezep
    Topic starter
    Berichten: 30

    Mensen, probleem!

    50cc origineel + std. kop
    Origineel bromcarter onbewerkt
    Std. Krukas
    13/13 + welk filter?
    Aparte uitlaat, zie foto
    70 poelie
    Trekveren, polini blauw (net erin gezet maar te zwaar)

    Er zit nu sproeier 66 in en hier rijdt die tot nu toe het best op.
    Zat eerst lager qua sproeier maar toen kwam die niet eens van de plek af.
    Nu komt die wel van de plek af maar loopt het best zonder lucht filter en eigenlijk trekt die heel beroerd op. Voor mijn gevoel ook met veel rook.
    Het blok zelf is heel rustig in stationaire stand en trekt geen valse lucht aan.
    Weet niet of de citta hiervoor met dezelfde setup gereden heeft.
    Heb hem een paar jaar geleden gekocht als sloopbrommer.

    Wie kan me helpen ?

    Bedankt!

    #243885

    xinix
    Bijdrager
    Berichten: 148

    Ik zou voor een Polini luchtfilter gaan met sproeiermaat 54/56 (13/13 Del)

    #243886

    Jelle Wezep
    Topic starter
    Berichten: 30

    xinix :
    Ik zou voor een Polini luchtfilter gaan met sproeiermaat 54/56 (13/13 Del)

    Die heb ik nog wel liggen, volgens mij ook nog een polini filter.

    Ik kan dit niet eerder dan morgen doen, als er in de tussentijd meer ideeën zijn dan zijn deze uiteraard welkom.

    Welke trekveren adviseren jullie? Of gewoon origineel ?

    #243887

    xinix
    Bijdrager
    Berichten: 148

    STD veren of de groene Polini, maakt iets overtoeren eerste km’ers.

    #243889

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    inderdaad groene polini veren en een polini of standaard brom filter.
    Eventueel je uitlaat wisselen voor een citypower, die heeft wat meer trekkracht

    #243891

    Jelle Wezep
    Topic starter
    Berichten: 30

    Mensennnn… polini filter erop geknald met sproeier 56.
    Als ik gas gaf kwam het bekende bwooop bwooop geluid.
    Ik vol goede moed weer sproeier 66 erin, loopt die toch weer het mooiste op.
    Alleen qua trekkracht haalt het niet echt aan.
    Wellicht toch de overstap maken naar een grotere poelie, ik dacht dat er 80 onder zat maar er zit een 70 onder.
    Met de groene trekveren maakt die sowieso minder overtoeren als met de blauwe.
    Heb er ook nieuwe segmenten in gezet.

    Jullie nog ideeën voor het snellere optrekken?

    #243892

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Als hij goed loopt op een sproeier 66 is er ergens iets mis. Je blokje trekt ergens lucht aan op een plek waar het niet hoort (valse lucht). Door een grotere sproeier te monteren los je dit probleem voor een klein beetje op aangezien je hem zoveel brandstof geeft dat het weer een beetje in balans komt, maar echt perfect afstellen gaat uiteraard niet lukken zo.

    Ik zou eerst eens kijken of de krukaskeerring er niet uitgelopen is aangezien dat de meest voorkomende kwaal is bij dit soort klachten.

    Met een 80 poelie zal hij wel wat beter gaan trekken, maar over het algemeen trekt een standaard Citta een 70 poelie ook wel hoor. Een Citta heeft kleine wielen en dat heft het verschil in optrekken met een kleine poelie weer een beetje op.

    #243893

    Jelle Wezep
    Topic starter
    Berichten: 30

    Wilk1985 :
    Als hij goed loopt op een sproeier 66 is er ergens iets mis. Je blokje trekt ergens lucht aan op een plek waar het niet hoort (valse lucht). Door een grotere sproeier te monteren los je dit probleem voor een klein beetje op aangezien je hem zoveel brandstof geeft dat het weer een beetje in balans komt, maar echt perfect afstellen gaat uiteraard niet lukken zo.

    Ik zou eerst eens kijken of de krukaskeerring er niet uitgelopen is aangezien dat de meest voorkomende kwaal is bij dit soort klachten.

    Met een 80 poelie zal hij wel wat beter gaan trekken, maar over het algemeen trekt een standaard Citta een 70 poelie ook wel hoor. Een Citta heeft kleine wielen en dat heft het verschil in optrekken met een kleine poelie weer een beetje op.

    Hoe zie ik dit? Volgens mij is hij wel helemaal dicht namelijk.

    #243894

    xinix
    Bijdrager
    Berichten: 148

    Als een @66 goed loopt op een std setje is er iets aan de hand, met 66 slaat je bougie zwart als je géén valse lucht zou trekken, zou idd zoals Wilk al voorstelt je keerring nakijken ( vliegwiel eraf halen) of je carters zijn niet dicht, maar met een correcte afdichting en een propere luchtfilter (Polini) zit je op 54/56 sproeiermaat en loopt dan ook prima.

    #243895

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Neem dit verhaal eens door: http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=188

    Het grootste deel is niet op jou van toepassing, maar wel interessant. Halverwege zie je hoe je bij de krukaskeerring komt en hoe die te vervangen 😉

    #243896

    Jelle Wezep
    Topic starter
    Berichten: 30

    Bedankt voor de reacties mannen. Hoop niet dat dat het is zeg.
    Is het heel erg schadelijk om zo te rijden ?
    Kan het ook een lekkende pakking zijn tussen de cilinder of de kop?
    Zal morgen eens kijken of daar alles wel lekker zit, voor mijn gevoel zat het wel snor daar.

    Nogmaals bedankt.

    #243897

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Het zou ook een lekkende pakking zijn tussen de cilinder en de kop inderdaad, en als je niet precies weet in welke staat je blokje is is dat sowieso wel de moeite van het controleren waard.

    Kan je gelijk je zuigerveren vervangen, kost niet veel maar zo ga je wel problemen uitsluiten.

    Overigens zijn er nog wel een paar plekken waar je blokje valse lucht kan trekken (aansluiting carburateur/decompressieklep bijvoorbeeld) Maar kijk eerst die keerring maar eens na.

    #243898

    IJskonijn
    Bijdrager
    Berichten: 326

    Zoals de anderen ook zeggen, waarschijnlijk valse lucht.
    +1 voor Wilk’s verhaal!

    Verder zou ik nu niet rijden tot je het blokje nagekeken hebt, want valse lucht kan zorgen voor een warmloper/vastloper..

    No replacement for displacement
    #243899

    Jelle Wezep
    Topic starter
    Berichten: 30

    Ga het blokje er maar onderweg draaien. Jullie hebben me overtuigd.

    Ik heb ook nog een 60cc blok liggen die ik wel eens kan proberen.
    Kan dat met deze uitlaat ? En met een 13/13 welke sproeier kom je dan op uit. Ongeveer natuurlijk.
    Dit blok is destijds gereviseerd en alles is er nieuw in en op gekomen. Ook een nieuwe krukas en lagers etc.

    Hoor graag effe. Thanks

    #243900

    Jelle Wezep
    Topic starter
    Berichten: 30

    Dader gevonden , voetpakking lek!
    Had een stukje gereden en liet hem even stationair lopen.
    Toen ik gas gaf zag ik rook komen vanuit een plek wat niet hoort.
    Keek ik onder het blokje , zwarte smurrie bij de uitlaat, tussen de cilinder en het blok.
    En had hem helemaal schoon gemaakt dus dat moet het zijn!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.