Citta maakt veel toeren, spie vliegwiel gebroken

Home Forums Algemeen Uitleg & regels Citta maakt veel toeren, spie vliegwiel gebroken

This topic contains 11 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Nol 3 years, 10 months geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
  • #797868

    Nol
    Topic starter
    Berichten: 37

    Dag allen,

    ik rij al enige tijd met een citta (heb ook nog een ciao).
    Laast een blok gereviseerd met nieuwe Krukas van DMP, pen 10.

    setup nu:
    cp carter met 12mm inlaat
    DMP krukas pen 10
    43mm dr met hoge druk kop malossi
    12/10 carb. (moet nog een 13/13 of 12/12 halen, oude is afgeschreven)
    malossi luchtfilter, Sproeier 64
    poelie 80
    Proma Replica met zwarte polini einddemper.
    Groene trekveer polini met dr koppelingsschoentjes

    Laatst alles in elkaar gezet om te gaan rijden. De Citta maakte veel toeren en de proma gaf zoals bekend een goede boost. echter hoorde ik wat dingen beginnen te rammelen (200 meter). zo snel mogelijk gestopt om de brommer uit te zetten, helaas was de koppelingsmoer met koppelingschoentjes al verdwenen. Het koppelingshuis met de startdelen zaten er nog in. Koppeling zat vast met een nieuwe borgmoer en koppelingsschotel.

    Eenmaal thuis de koppeling er weer goed opgezet, echter wilde de brommer helemaal niet meer starten (vonkte niet meer). bleek dat mijn vliewielspie was geknapt, het afgebroken deel zat bij de schroefdraad van het vliegwiel. IMG_20200524_205449
    Alles had dus een flinke klap gekregen. Contactpunten stonden ook helemaal verkeerd.

    Nu heb ik de contactpunten afgesteld op 0.45mm. Hierna een zwaarder vliegwiel gemonteerd met nieuwe shimring en spie. Alles weer gemonteerd en gaan testen. heb weer +- 200 meter gereden en maakte iets minder toeren als met het lichter vliegwiel. Ik hoorde weer gerammeld dus meteen de citta stil gezet, de moer was weer losgedraaid. nu zat nog wel alles aan de krukas. ter info: Ik trek de moer aan met een ratel en gebruik een schroevendraaier om het vliegwiel te blokkeren. (hij zat goed vast!)

    nu vraag ik me af waar het grote verschil in toeren mee te maken heeft? Voorheen reed ik met een snorkruk, de dmp is geloof ik een bromkruk. dit zal dus zeker schelen, en de uitlaat scheelt natuurlijk ook t.o.v. standaard.

    Ik weet dat koppelingtrekveertjes die strakker zijn pas later aangrijpen, maar laten zij dan ook meer toeren toe op de top?

    graag wil ik wel met minder touren rijden (voor lawaai, maar ook voor de nieuwe krukas XD en het loslopen van de borgmoer). Ik ben van plan om een poelie 70 te monteren en te testen met een citypower. Wat raden jullie mij aan?

    Ik heb tevens nog niet veel met de afstelling van de citta gespeeld, misschien dat een bromfilter met sproeier van 60 al beter zou lopen

    Alvast bedankt.

    #797869

    Luuk66
    Bijdrager
    Berichten: 69

    Hoi Nol,
    kan het zijn dat je vliegwiel niet strak genoeg om je krukas zit? Volgens mij hoort het vliegwiel vooral door de krukas vastgehouden te worden zodat niet alle kracht op de spie komt te staan. Ik zet altijd na het monteren van het vliegwiel even een koppeling om de krukas en draai het vliegwiel meteen strak aan om de krukas. Dit zou kunnen verklaren waarom de spie ook afbreekt.

    #797870

    Nol
    Topic starter
    Berichten: 37

    Dag Luuk,
    Het vliegwiel was niet losgelopen, enkel het koppelingshuis was los.
    Ik zet ook altijd eerst de koppeling op mijn krukas om het vliegwiel aan te trekken, hierna installeer ik pas alles onder de brommer.

    Ik heb eerdere met dezelfde 43mm dr gereden met andere kop, dit was nog met een andere uitlaat en luchtfilter. ik hoop dat het de combinatie is waardoor hij veel meer toeren maakt.

    #797873

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Het enige wat ik kan bedenken is dat de conisiteit
    van de krukas niet goed is.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #797878

    Nol
    Topic starter
    Berichten: 37

    Net even snel aan het vliewiel gevoeld.
    De 1e keer (toen de spie afbrak, met ‘lichter’ vliegwiel) zat het vliegwiel nog vast.
    De 2e keer dat de koppelingsmoer losser kwam te zitten zat het vliegwiel dus wel “los”.

    Ik hoop niet dat dit de zaak is wim, duimen maar. Binnenkort maar even het blok loshalen zodat ik de krukas kan controleren. pas nieuw gekocht….

    #797889

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 138

    Ik zou het vliegwiel eens controleren met klepslijp pasta op de krukas. Mogelijk mankeert er iets aan de passing. Als de vlakke kant van de krukas te ruim is op de vlakke kant in de koppeling dan komt het spul ook vroeg of laat los. Met zwarte polini veertjes of standaard zwarte veertjes komt je toerental omlaag.

    #797898

    Nol
    Topic starter
    Berichten: 37

    @smallride De vlakke kant van de koppeling is inderdaad niet goed meer… Hier heb ik volgensmij nog wel een vervanger voor liggen.

    Hoe zou ik dit kunnen controleren met de pasta? moet ik het vliegwiel dan laten roteren om het te laten ‘slijpen’.

    Spie was kaasrecht, en dit na 100 meter rijden:IMG_20200525_230152
    Krukas vond ik er nog netjes uitzien, met blote oog wil natuurlijk niet veel zeggen. IMG_20200526_103219IMG_20200526_103412

    #797901

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Je kan even het vliegwiel er op zetten en voelen of de conisch passing pakt, of dat je het vliegwiel heen en weer kan wiebelen. De spiegleuf in het vliegwiel zal wel beschadigt zijn.
    Ik zou dit eerst een beetje bij werken, voor ik met slijppasta aan de gang ging.

    #797903

    Nol
    Topic starter
    Berichten: 37

    Bedankt voor alle snelle reacties!

    Ik heb nog 3 vliegwielen liggen, allen redelijk netjes en één met een perfecte spiebaan. Als ik het vliegwiel erop leg kan het ietsie op en neer wiebelen, maar niet gek veel. Ik heb nog een compleet standaard 50cc blok liggen waar ik dit ook op heb getest. Hier is het op en neer wiebelen vergelijkbaar. Het voelt bij de ‘beschadigde kruk’ prima aan.

    Ik denk dat @smallride gelijk heeft, dat de vlakke kant van de koppeling niet meer goed is (deze is ook echt niet meer netjes!). Slechte aansluiting in combinatie met flink wat touren, dat deze trillingen alles los hebben gegooid.

    #797904

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 138

    Ja met de pasta er tussen heen en terug fschuren. Bij mijn pinasco was het een redelijk groot verschil..ik monter de koppeling meestal met een drup loctite ook als de passing goed is. Dat vult de speling mooi op.

    #797915

    Ronald Hagenauw
    Bijdrager
    Berichten: 21

    Ja met de pasta er tussen heen en terug fschuren. Bij mijn pinasco was het een redelijk groot verschil..ik monter de koppeling meestal met een drup loctite ook als de passing goed is. Dat vult de speling mooi op.

    Welke loctite gebruik je hier voor ?

    #798807

    Nol
    Topic starter
    Berichten: 37

    Even een update.

    Afgelopen week het blok weer onder mijn citta gezet. Helaas was er geen vonk te bekennen. Contactpunten geschuurd en ontvet en de punten afgesteld op verschillende afstanden. Dit allen zonder resultaat (zonder vonk).

    Na het rondzoeken op internet naar mogelijke oorzaken heb ik een lijst gemaakt, natuurlijk begonnen met de makkelijk dingen. Uiteindelijk de geschuurde en ontvette contactpunten afgesteld op 0.35, hiermee kreeg ik ineens een vonk via de laagspanningskabel. Bougie aangesloten, deze vonkte ook! De brommer warm laten lopen en een stukje getest. Bijna thuis viel de brommer ineens weer stil, geen vonk meer. De contactpunten gecontroleerd, deze stonden nog op 0.35. Oke, toen maar de contactpunten naar behoren afgesteld (0.45), en hij vonkte weer!

    Ik weet niet hoe dit allemaal kan aangezien de contactpunten in nette staat zijn, maar hij rijd weer 😀 De koppelingsmoer nu vastgezet met loctite, want loslopen van de koppeling wil ik niet meer meemaken.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.