Citta knalt en ploft. maar start niet

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta knalt en ploft. maar start niet

This topic contains 12 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Semmad 3 days, 11 hours geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
  • #797792

    CasperCitta
    Topic starter
    Berichten: 28

    ik liet een vriend van me een rondje rijden op mijn mooie citta. en toen hij weer naar mij toe kwam hoorde ik 2 knallen uit de uitlaat (alsof je de decompressie inhoud tijdens het rijden) en toen viel hij stil. hij gaf aan dat hij niet meer wilde doortrekken dus dat hij vol gas bleef houden omdat hij geen vermogen meer had. hij starte helemaal niet meer.

    dus wij hebben wat gechecked en kwamen er achter dat hij niet meer vonkte. het gaat om een elektrisch blok.

    ik heb de dag daarna meteen een nieuwe ontsteking gekocht en deze vervangen. hij vonkt weer als een malle. maar helaas knalt en ploft hij alleen maar tijdens het aan rennen en wil hij niet starten.

    ik hoop echt dat iemand mij kan helpen 😀

    met vriendelijke groet,
    Casper

    EDIT:

    aangezien hij wel ploft lijkt het me dat hij wel benzine lucht en een vonk krijgt. ik heb net mijn carb helemaal schoon gemaakt en dat veranderde niks.

    ik hoor altijd dat elektrische ontsteking niet af te stellen is maar hij vonkt gewoon als de zuiger nog niet boven is dus hoe kan ik dit fixen? of is er gewoon iets mis met mijn nieuwe ontsteking dat hij te vroeg vonkt?

    • Dit onderwerp is gewijzigd 4 days, 4 hours geleden door CasperCitta.
    #797841

    Mark
    Bijdrager
    Berichten: 22

    Ik heb momenteel hetzelfde met een gereviseerd blok. Ondertussen vanalles geprobeerd, bougie wordt nat en er is een vonk. Wellicht dat in dit topic de juiste oplossing wordt gevonden.

    #797842

    CasperCitta
    Topic starter
    Berichten: 28

    @mark

    Ja ik hoop het. Maarja er is een knal voordat de zuiger bovenaan is en het uitlaat gat bedekt heeft. Dus in principe is het de timing van de ontsteking maar het is een elektrische ontsteking dus ik snap niet hoe dat fout gaat. 🤔 Mijn bougie is niet nat maar heb wel carb rn alles schoongemaakt dus zou wel brandstof moeten krijgen zou ik denken.

    #797843

    CasperCitta
    Topic starter
    Berichten: 28

     

    • Deze reactie is gewijzigd 3 days, 22 hours geleden door CasperCitta.
    #797846

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 253

    Nieuwe ontsteking soms imitatie??

    Probeer eens eentje origineel Piaggio, tweedehands van marktplaats.

    Gr. Wim.

    #797847

    xinix
    Bijdrager
    Berichten: 148

    Nieuwe originele elec ontstekingen worden naar mijn idee niet meer geleverd, weet wel dat de imitatie problemen geeft met tijdstip, (maar moet toch aan te passen zijn?) Maar zoals Wim al aangeeft, een 2e hands kopen.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 days, 22 hours geleden door xinix.
    #797851

    CasperCitta
    Topic starter
    Berichten: 28

    @semmad

    Ja een dmp ontsteking is het. Zou ik dan pech hebben gehad? Of is dit te fixen? Wil wel lang vooruit kunnen en niet straks met verklootte kabels van een 2e hands zitten. Is mijn ontsteking ook nog terug te sturen naar k-parts.nl? Want ben er dus niet echt tevreden mee en het was toch 43 euro!

    Alvast bedankt 😁

    #797852

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 253

    Als jij nu een goede 2ehands origineel piaggio ontsteking koopt en plug en play die loopt meteen
    Dan kan je die imi wel terugsturen hoor.
    Die is dan niet goed.
    Ook omdat het niet fout kan en het er maar op 1 manier in kan, zou het in 1x goed moeten zijn.

    De aansluitingen zijn wel hetzelfde?
    Kleur enzovoort?
    Er hoort geen imi bobine bij?
    Hij kan zo op de bestaande?

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 days, 21 hours geleden door Semmad.
    #797854

    Ronnyboy
    Bijdrager
    Berichten: 2

    Heb je ook de vliegwiel spie nagekeken op speling? Dit kan ervoor zorgen dat je timing te vroeg of te laat staat

    #797855

    CasperCitta
    Topic starter
    Berichten: 28

    @semmad ik ga direct een proberen te bemachtigen via marktplaats. En heb k-parts net netjes een email gestuurd. De aansluitingen zijn precies het zelfde inderdaad met de zelfde kleuren.
    Weet alleen niet of hij dus alleen zou moeten werken met een dmp cdi ofzo maar dat lijkt me sterk aangezien het gewoon het zelfde moet liggen die timing. Ik hoop dat deze andere ontsteking het dan goed zal doen 😁.

    @Ronnyboy
    Ik heb de spie toevallig even gevoeld en heb hier geen speling opgemerkt. Die leek goed op zijn plek te zitten. Ik heb ook 0 speling op mijn vliegwiel in verhouding met mijn koppeling.

    Bedankt voor de goede reacties allen!

    #797856

    CasperCitta
    Topic starter
    Berichten: 28

    Wel stiekem een beetje vreemd dat mijn bougie na meerdere malen aanlopen gewoon kurkdroog blijft. 🤔 Maar aangezien hij wel uit de uitlaat knalt heb ik het idee dat hij dus wel benzine krijgt om deze knal überhaupt al waar te maken.

    #797857

    Patman
    Bijdrager
    Berichten: 21

    Ik zou toch niet direct de schuld aan de onstekings stator geven.  Ik bedoel je vriend reed op je Citta toen hij een orignele stator had en die heb je vervangen voor een imitatie van k-parts? Misschien geen vonk of gewoon de 3 stekkers op de CDI te los door jaren erop en eraf? (Ciao van vriendin had laatst daardoor ook geen vonk) De stekkers die op CDI zitten wat lichtjes samenknijpen met een tang en dan merk je ze weer met weerstand op de CDI gaan. Weet je ook zeker je bougie kabel goed contact maakt in de CDI en bougie dop?

    Overigens vreemd verhaal dat de bougie niet nat wordt, Al eens gestest met je vinger op het gat van de carburateur (als het luchtfilter eraf) is of hij daadwerkelijk lichtjes aanzuigt?

    Je kan ook testen wat er gebeurd als je wat remmen reinger of benzine in de carb spuit en dan starten. als hij dan meteen aanslaat is het toch een brandstof probleem.

    1
    #797859

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 253

    Ik zou toch niet direct de schuld aan de onstekings stator geven. Ik bedoel je vriend reed op je Citta toen hij een orignele stator had en die heb je vervangen voor een imitatie van k-parts? Misschien geen vonk of gewoon de 3 stekkers op de CDI te los door jaren erop en eraf? De stekkers die op CDI zitten wat lichtjes samenknijpen met een tang en dan merk je ze weer met weerstand op de CDI gaan. Weet je ook zeker je bougie kabel goed contact maakt in de CDI en bougie dop?
    .
    .
    .
    Terug in het verhaal staat dat hij met de originele ontsteking er nog in stopte,
    na controle geen vonk.
    Nieuwe ontsteking er in en hij vonkte weer.

    Gr. Wim.

    Gr. Wim.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.