Citta heeft kuren

Home Forums Techniek Motorisch Citta heeft kuren

This topic contains 40 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by Dondersteen 5 years geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)
  • Gebruiker
  • #781171

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Ik heb zo het idee dat die carburateur jarenlang niet van de brommer af is geweest :lol. De carburateur zit over je inlaat geschoven, en die is soms met wat moeite er af te halen. Goed recht kracht zetten en wat wiebelen en dan moet ’t lukken, wd40 ofzo gebruiken kan geen kwaad. Ik denk dat de “klem” die je dus strakker zet door die bout vast te draaien ook nog kan blijven klemmen. Je kan, als ’t niet lukt, een schroevendraaier voorzichtig tussen de gleuf drukken om ‘m los te krijgen.

    Zo hoort de veer te zitten aan de bovenkant, niet de meest duidelijke foto maar ik heb even niets anders:
    IMG_4022

    En zo zit de gasschuif op het pennetje, als je die over/op t pennetje schuift zet je de veer tussen de “deksel” van de gashevel en de gasschuif in:
    IMG_3675

    Hoop dat je zo verder komt  😉


    Over het geluid, ik zie dat je een malossi of namaak malossi(van jmpb) luchtfilter hebt, dat maakt ook al een stuk meer herrie. Dat in combinatie met een oude misschien net lekkende uitlaat maakt aardig wat herrie, daar rijd ik ook mee rond.

    #781172

    FL4WLESS
    Topic starter
    Berichten: 167

    Heb hem er af!

    Als ik die uitlaat zo kijk zit er een scheurtje in de eerste bocht
    15435920872726470668481219524565

    #781173

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Top! En die uitlaat ziet er ook echt niet meer goed uit, is niet de moeite waard om te repareren. Ik zou gewoon een nieuwe standaard-look uitlaat halen, je hebt een goedkope die ’t prima doet maar je iets moet buigen en kloten om ‘m erop te zetten. Óf je geeft wat meer uit voor een Gianelli, die is wat sneller en past beter. Gegarandeerd dat hij mooier / sneller loopt!

    #781185

    FL4WLESS
    Topic starter
    Berichten: 167

    Nou, een hele middag aan het klussen geweest. ennnnnnnnn

    Hij doet het niet.  🙄 😆

    Als ik hem aan probeerde te rennen, dan kwam hij niet op touren. Hij maakte wel iets een motor geluidje, maar hij sloeg af zodra ik de decompressie los liet. Dat geluid als hij stationair loopt/gas geeft haalt hij bij lange na niet.

    Kan dit iets te maken hebben met die stationair pen in je carb? Ik had namelijk geen idee hoe ver ik die moest vast draaien

    Of is het nu een kwestie van de bougie schoonmaken (bougiesleutel is in bestelling)

    of heb ik het gewoon volledig verkloot  😆

    Hoor graag wat de mogelijkheden zijn!!

    UPDATE: Net even gekeken, maar het vlotterbakje is ook lek (pakkingsring natuurlijk) vermoed ik. Staat een plasje benzine onder, en als ik er onder kijk zie ik het langs dat bakje naar beneden druppen

    #781193

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Je choke moet zwz aan de andere kant zitten maar dat kun je makkelijk doen wanneer je de carb er terug op zet. 😛

    Ik denk dat je er goed aan doet om hem te voorzien van een nieuwe vlotterbakpakking en inlaatbus ivm valse lucht.
    Ook een nieuwe uitlaat zal hierbij helpen.

    Weet je ondertussen je sproeiermaat al?

    De stationairschroef kun je nu nog niet veel mee. Je kunt hem hoogstens zo ver indraaien dat de gasschuif een klein stukje openstaat. Wanneer je de brommer eenmaal kunt starten kun je hem stationair afstellen. Dit wil zeggen dat je de schroef zo ver mogelijk uit draait (kleine beetjes) zonder dat je brommer uitvalt.

    #781212

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Klinkt precies als wat ik had weer! Ik zocht het in mijn net nieuwe blok, maar het was, na 3 blokjes te testen , de benzinekraan die niet voldoende benzine gaf. Om dingen weer uit te sluiten, zorg ervoor dat je ruim voldoende benzine in de tank hebt (als je amper wat hebt, misschien de filters in je benzinekraan checken/schoonmaken). Check of je niet half slaapt en je ontluchting dicht hebt staan  😛 en zorg ervoor dat je slangetje / benzinefilter voldoende door laten. Dat je vlotterbak lekt (ik weet niet hoe erg het lekt) kan het probleem nog wat erger maken, vandaar dat hij net niet start. Alles mooi doorstromend en dicht maken en ik weet vrijwel zeker dat hij ’t weer doet! :thumb


    Over de stationairschroef, de norm is geloof ik om deze helemaal in te draaien (IN= hoger stationair, UIT= lager stationair) en hem dan 1,5 slag uit te draaien, en vanaf daar af stellen (stationair afstellen doe je op een voldoende warme motor!). Draai elke keer met kleine beetjes de schroef verder eruit, en geef na elke keer draaien iets gas en rem af, dan merk je hoe die staat. Doe dit totdat je ‘m mooi stationair lopend hebt, niet zo laag dat hij elk moment uitvalt, net wat daar boven is het mooiste 😉 .

    #781262

    FL4WLESS
    Topic starter
    Berichten: 167

    Ga er vananavond weer mee bezig. Nog tips? Anders ga ik vast weer domme dingen doen.

    Uiteraard ook weer een paar vragen.
    – als je de benzinekraan schoonmaakt, kan dat zonder dat je de tank leeg hoeft te maken (zit dat afsluitpunt zegmaar achter hetgene wat je schoon moet maken?

    – Waar zitten de filters in je benzine kraan? en hoe de …. maak je die schoon  🙄  😀

    – in je banjo zit ook een filter, deze is bij mij krom getrokken op de volgende manier / |/. Het middelste streepje is de schroef die er doorheen loopt. Kan dit de benzine blokkeren?

    – Je ontluchting is toch dat ding onder je zadel?

    – Hoe maak je dat slangetje naar je blok schoon? remreiniger lijkt (komt onder druk die bus uit en bevriest de leiding?) me niet slim en water al helemaaal niet 😉

    Op naar het tweede gedeelte van een citta motor die ik ga  begrijpen  😳

    #781268

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Je tank moet gewoon echt zo leeg mogelijk zijn.
    filters:
    39105
    Je ziet ’t vanzelf wel wanneer ze erg goor zijn / vol zitten. Dat banjofilter blokkeert zo denk ik geen benzine, en anders moet je even een revisie setje halen. Dan heb je alle carb pakkingen enzo en dat filter nieuw, lekt ie ook niet meer 😉 . Ontluchting is idd dat nippeltje onder je zadel. De benzineslang wordt met de tijd echt hard etc, een paar meter nieuwe slang is nog geen 2 euro, een nieuw benzinefilter is ook 1 a 2 euro. Ik gok dat je zo wel verder komt, als een citta aardig gebruikt is zoals de jouwe lijkt, kan het echt geen kwaad even wat nieuwe dingen te halen, heb ik ook gedaan. :thumb

    #781279

    FL4WLESS
    Topic starter
    Berichten: 167

    Nou, weer een hele avond verder. We maken progressie, want ik heb er vandaag zowaar een paar rondjes op kunnen rijden  😆  😎  😛

    Allereerst: ik had er zo’n soort filter tussen zitten
    1897-thickbox_default
    Die was oud smerig en had z’n geld meer dan opgebracht. Er zat zoveel rommel in dat die de benzine doorstroming aardig tegen hield. Vervolgens de slang voor het filter nog even goed door laten stromen. Daar kwam ook weer het nodige vuil uit (en is hard en oud). Deze ga ik dus vervangen
    Heb vandaag maar even een paar vrienden ingeschakeld. Die hadden nog het 1 en ander liggen. Vlotterbakje is dus ook vervangen en heb eventueel nog een drukring liggen.

    Vervolgens zonder dat filter de benzineslang direct op de carb gezet en even proberen te rijden. En het is bijna niet te geloven…. maar hij deed het!! dat was al een hele vooruitgang. Zodra ik echter gas terug nam kreeg ik hem ook niet meer op touren.

    We (mijn vrienden) dachten dat het ook nog wel dat het iets met de decompressie kon zijn. Deze dus ook nog ff losgekoppeld. Maar geen effect.

    Bougie er nog ff uit gehad en getest. vonkte prima.

    Maar al met al een hele avond bezig geweest en verder dan een blokje om houdt mn citta blokje nog niet vol.

    Het volgende gaat nog gebeuren
    – Nieuw benzineslangetje halen –> moet dat persé met filter, en hoeveel doet dat ding?
    – sproeier nogmaals uitspuiten (kan nu door dat slangetje weer vuil in zijn gekomen)

    Wij dachten nog aan het volgende
    – Hij krijgt te weinig benzine –> sproeier te klein?
    – de cillinderveer is versleten (dit klinkt voor mij italiaans maar dat gaven ze nog als optie)
    – te veel decompressie, staat best veel spanning op die kabel aangezien hij iets aan de krappe kant is.
    – valse lucht??

    In ieder geval blij dat er nog leven in zit 😉 helaas alleen nog niet genoeg.  Hoor graag jullie ervaringen weer!

    #781283

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Hij krijgt nog steeds te weinig benzine dan. Welke sproeier zit er nu in? En ja, je moet wel echt een benzinefilter er tussen zetten, anders komt al die zooi die in je filtertje zat, in je carb. Ik denk niet dat je decompressie een probleem is, en valse lucht zal ook wel meevallen, dan heeft hij dit probleem niet, tenzij het érg veel valse lucht is. Heb je de benzinekraan er al uit gehad? Hoe goed stroomt die door?

    #782025

    FL4WLESS
    Topic starter
    Berichten: 167

    Daar zijn we weer 😉 project heeft even stil gelegen, maar er zit weer progressie in. en met progressie komen natuurlijk ook problemen  😆  🙄

    – er zit nu een sproeier 54 in
    -benzinekraan zelf er nog niet uit gehaald. Zit het probleem hier vaak in? heb hem namelijk vlak voordat hij er mee stopte afgetankt…

    Ben er mee bezig geweest. Heb het benzineslangetje vervangen. (deze was een soort koperen leiding geworden zo hard) zit nu dus een mooi nieuw slangetje onder met een schitterend benzinefiltertje. Maar nu komt het rare: Er komt nu mengsmering uit m’n luchtfilter druppen. Iets met de vlotter of de vlotternaald ofzo? Wat kan ik hier het beste aan doen?
    En ik las iets dat als je hem wou starten hij zelfs in de fik kon vliegen? of is dat alleen zo met scooters?

    Je ziet het, we hebben weer meer dan voldoende gezeik  😆

    #782032

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Alleen als je er een vlam bij houdt vliegt ie in brand ja  😛

    Als het echt uit je filter loopt kan het zijn dat je vlotter zelf lek is. Kijk even of er benzine in zit.

    Welke carb heb je? (Sorry als je dat al vermeld had)

    #782046

    FL4WLESS
    Topic starter
    Berichten: 167

    Jemig, de carburateur… Zou het echt niet weten. Dacht dat het er 1 van Malossi was. Type etc. Zou ik niet durven zeggen.

    Maar het zou dus de vlotter etc. Kunnen zijn. Mocht deze kapot zijn, is het beter om de hele carburateur te vervangen of zo’n los setje te halen?

    #782107

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Vlottertje kun je zelf vervangen. Kwestie van een schroefje als ik me niet vergis (zelf nooit gedaan)

    Het gaat meer om de maat van je carb en of je een brom- of snorfilter hebt,  anders weet ik niet welke sproeier je erin moet. Staat op de bovenkant van je carb. Maak anders ff een fotootje 🙂

    #782367

    FL4WLESS
    Topic starter
    Berichten: 167

    @dondersteen, Ga er morgen mee bezig, Foto’s en overige details krijg je dan ook.

    Er schoot me nog wat te binnen. Ik zie overal dat carburateurs een plastic ring hebben die over dat buisje zit waar je hem op schuift. Kan me eigenlijk niet herinneren zo’n ding gezien te hebben bij mijn carburateur. Kan het hier aan liggen? dat hij daardoor bijvoorbeeld valse lucht trekt? Of is zo’n ding niet perse nodig?

    Verder heb ik er zo’n malossi powerfilter op zitten, dus ik heb niet zo’n gaasje voor je filter zitten. Dat rode schuim is gebarsten en een paar stukjes zijn er uit. Ik hoorde dat er dan bijvoorbeeld makkelijker steentjes enzo in kunnen komen.  Kan dit snel gebeuren? of is die kans zo klein dat je dat mooi kan laten zitten. (ff afkloppen)

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.