Citta geen vonk

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta geen vonk

This topic contains 18 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by Thomas Snoeck 3 years geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
  • #786758

    That_Blu_Citta
    Topic starter
    Berichten: 35

    Zoals de titel zegt: hij vonkt totaal niet. Niet eens een beetje. En ik snap er geen pepernoot meer van.
    De bougiedop is netjes 5k ohm weerstand, de bougiekabel is doorgemeten en is ok,de bobine is zo goed als nieuw, en heb met een nieuwe bougie geprobeerd. Als ik mn multimeter op VOLT zet en in het eind van de gougiekabel prik, en tegen de cilinderkop houd, en dan met een accutool de krukas rustig rond laat gaan is er meteen rond de 100V, als ik de accutool max laat draaien is dit bijna 200V… maar alsnog gebeurt er niks wanneer ik een (oude of nieuwe) bougiedop aan schroef en er een bougie in zet en tegen t blok houd.. heb de bougiekabel ook al een centimeter ingekort trouwens. Misschien zie ik iets over t hoofd? Alle hulp is welkom 🙂

    Een tevreden tweetaktroker is geen onruststoker
    #786761

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Op de bougie kabel hoor je z,n 20,000 a 30.000 volt te meten.
    Op de laagspannings kabel die uit het blok komt een voltje of 60.
    Je kan het beste even de “kies knal test” doen.

    Je wijsvinger nat maken en op de cilinderkop drukken, uiteinde van de bougie kabel in je mond.
    Als je dan de accutool indrukt, zouden  je vullingen uit  je oren moeten knallen.
    (dit werk alleen als je almalgaam vullingen hebt)

    Laat even weten hoe het gegaan is 😀

    #786794

    That_Blu_Citta
    Topic starter
    Berichten: 35

    Ik weet niet zo goed wat ik heb aan dit soort reacties… Moet dit nou grappig zijn ofzo?

    Een tevreden tweetaktroker is geen onruststoker
    #786880

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Tsja, niet iedereen heeft dezelfde humor.
    Laten we het daar maar op houden.

    Heb je een contactpunten blok of een elektrisch ontstoken blok?

    Je kan bij een contactpunt blok het kleine kabeltje op je bobine loshalen, dat stekkertje tegen je blok houden en dan een accutol op je krukas. Als je kabeltje dan wel vonkt zit het dus ergens in het hoog voltage gedeelte.
    Dit kan overigens ook met een elektrisch blok maar ik weet even niet welk kabeltje je dan moet hebben

    Als je kabeltje niet vonkt zit het dus ergens in je ontsteking in je blok.

    Hopelijk heb je hier wel iets aan!

    #786885

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Misschien kan je wel iets met het eerste gedeelte.  Je meet op je gougiekabel 100 a 200 volt dit is te weinig voor een vonk.
    Je ziet dus over het hooft dat je  20 a 30 duizend volt te kort komt.
    Er is dus wel degelijk iets mis met je ontsteking.

    En aangezien de vraag “hij vonk niet”, bijna elke week gevraagd wordt, is het misschien een  idee om eerst de zoek functie raad te plegen.
    Als je er dan nog niet uitkomt, geef dan aan wat je niet snapt, zodat we je gericht en serieus kunnen helpen.

    #786907

    That_Blu_Citta
    Topic starter
    Berichten: 35

    Oke bedankt allebei, nu weet ik dus dat mn multimeter niet eens had moeten handelen hoe ik er mee zat te proberen 🤣,
    Morgen ga ik even proberen wat supersi zegt, kleine kabeltje tegen t frame houden. Ik laat weten hoe dit afliep! En oja, het is een contactpunten blok.

    Een tevreden tweetaktroker is geen onruststoker
    #786911

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Kleine kabeltje tegen je blok houden!
    Niet tegen je frame!

    #787057

    That_Blu_Citta
    Topic starter
    Berichten: 35

    Ik heb een aantal dagen terug gecheckt of het kleine kabeltje tegen t blok wel vonkt. Dat was inderdaad zo. Toen meteen een nieuwe bobine besteld, deze vanmiddag opgehaald. Plug&play zou je denken maar dat is helaas niet zo. Bij de nieuwe bobine zit een nieuwe bougiekabel, ik heb het nieuwe bougiekapje wat ik al had er opgeschroefd en nog geen vonk..

    Een tevreden tweetaktroker is geen onruststoker
    #787059

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Kijk eens of de bobine voldoende geaard is, want anders geeft hij geen vonk.
    Zo niet dan toch even een nieuwe condensator er in zetten en gelijk ook controleren of er draden tegen het vliegwiel komen.

    #787066

    That_Blu_Citta
    Topic starter
    Berichten: 35

    @zevenenergie ja dat zal ik morgen wel even bekijken. Hij is goed geaard als er voldoende contactoppervlak is tussen het metalen deel vd bobine en de achterbrug toch?

    Een tevreden tweetaktroker is geen onruststoker
    #787090

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Dat klopt, je kan tussen je brug en je bobine een kartel ring doen, of beide kanten en opschuren en ontdoen van verf

    #787091

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Je weet overigens zeker dat je de goede kant op draait? Onze blokjes zijn rechtsdraaiend hou daar rekening mee als je de accutol er op zet.

    #787114

    That_Blu_Citta
    Topic starter
    Berichten: 35

    Ik begrijp dat het rechtsom moet, zal t dalijk even proberen met een kartering, maar denk toch niet dat t daaraan ligt.  In de regio waar de bobine zit is amper nog lak op de achterbrug, en hij zit tenslotte ook met boutjes. Heb sowieso een nieuwe condensator besteld en ik ga de draad naar de bobine toe ook maar vervangen. Jullie horen wel hoe t ging.

    Een tevreden tweetaktroker is geen onruststoker
    #787115

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Ik u eerst een nieuwe bougie kabel en bougiedop er op zetten.
    Je kabel uit je blokje vonkt dus dat gedeelte zit wel snor.
    Zelfs met een kapotte condensator loopt hij vaak wel alleen heel beroerd.

    Heb je je bougiekabel en dop al eens doorgemeten?

    #787223

    That_Blu_Citta
    Topic starter
    Berichten: 35

    @supersi ik heb de bougiekabel en dop doorgemeten. Oude en nieuwe. Bougiedop zou 5kOhm weerstand moeten hebben, is ook met kabel rond de 5k weerstand, dus lijkt me dan goed? Ik heb inmiddels met 2 verschillende nieuwe bobines geprobeerd, waren wel 2 andere soorten. Eentje leek mij een originele en de ander een beetje cheap aftermarket. Maar maakte natuurlijk geen hol uit want ik zie nogsteeds geen mooie vonk van mn bougie. En als ik t kleine draadje tegen t blok houd en met de accutool ga, dan vonkt die netjes constant. Doe ik dit eenmaal aan een nieuwe bobine die goed op mn achterbrug gemonteerd is en sluit er een bougie op aan: niks.

    Beetje ten einde raad. Hoe moeilijk kan t nou zijn zou je zeggen ..

    Een tevreden tweetaktroker is geen onruststoker
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.