citta/ciao met kettingoverbrenging

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden citta/ciao met kettingoverbrenging

This topic contains 86 reacties, has 27 deelnemers, and was last updated by speedbuxy 12 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 87)
  • Gebruiker
  • #208042

    Martijnvanheerde
    Donateur
    Berichten: 2227

    Jaaa, dat je een tandwiel van 17 inch hebt ๐Ÿ˜€

    #208043

    Lastpak
    Bijdrager
    Berichten: 1136

    omdat hij voor zo klein zou zijn dan? oke, dan zou die dus groter moeten.
    dan zul je dus alsnog met een zware verhouding achter blijven?
    maar dus wel hoge snelheden kunnen behalen lijkt mij, maar dan zal je wel echt slecht optrekken.

    misschien dat je dan niet eens op toeren komt, iemand nog suggesties/ideeรซn?

    #208044

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Zoiets gaat niet werken op een automaat tenzij je 30 a 40km hard genoeg vind.
    Meer zal hij zonder vertanding of vertraging niet gaan trekken daarvoor zal je versnellingen nodig hebben.

    #208045

    Lastpak
    Bijdrager
    Berichten: 1136

    kijk, je zit dus wel met het opbouwen van toeren.
    ik weet genoeg, heeft inderdaad dan geen zin.

    #208046

    Jeroen
    Bijdrager
    Berichten: 575

    Ik heb al een hele tijd een concept kettingsysteem liggen, wat zo op een vespa gemonteerd kan worden.

    Toen dit topic gestart was, leek het me een leuk experiment om het v-snaar rijgedrag met ketting te vergelijken.
    Daardoor werd ik getriggert om in solidworks een systeem te ontwerpen, wat ik daarna gerealiseerd heb.

    Voor de vergelijking komen de tandwieldiameters nagenoeg overeen met de standaard overbrengingsverhouding van een vespa.
    Het achtertandwiel is eenvoudig verwisselbaar voor een andere maat.

    Alles draait perfect cilindrisch en beide tandwielen komen netjes in รฉรฉn lijn te staan.

    In ut kort wat ik gedaan heb:
    – Koppeling afgedraaid, bus gedraaid met daarop het tandwiel gehardsoldeerd. Vervolgens bus met loctite gemonteerd op de koppeling.
    – Adapter gedraaid die op de achteras gemonteerd kan worden, met de mogelijkheid om tandwiel te wisselen.

    Ketting heb ik ook erbij, moet wel nog op maat gemaakt worden, tevens andere maten tandwielen voor achter.
    Het materiaal is gebruikt op een professionele mountainbike, heeft dus wel lichte slijtage..

    Het enige probleem is, ik heb geen vespa waar ik het handig op kan testen. Iemand die z’n vespa beschikbaar wilt stellen aan de wetenschap? Ik vind het leuk om zelf bij de test te zijn, dus in de buurt van baarlo is prettig.

    #208047

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    zeer goed bezig :thumb =)
    ik zeg het je dat gaat lopen ๐Ÿ˜€

    prachtig gewoon ๐Ÿ˜›

    bla bla bla, ketting is gewoon beter :P. of is 5-10 % v-snaar slip beter als 0% ๐Ÿ˜€ no offence he

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #208048

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Snaar is sowieso beter, is namelijk stukken stiller en ook veiliger als het op hoge snelheid knapt.
    Maar z,on 1 op 1 aandrijving werkt echt niet, kijk maar naar anders broms die hebben stuk voor stuk een vertanding/vertraging
    Puch maxi heeft een dikke vertanding/vertraging in het blok.
    Peugeot 103 werkt met een grote disc die als vertraging fugeerd.
    En schakel brommers hebben een versnellingbak.

    #208049

    beun_ciao
    Bijdrager
    Berichten: 547

    Jeroen :
    Ik heb al een hele tijd een concept kettingsysteem liggen, wat zo op een vespa gemonteerd kan worden.

    Het enige probleem is, ik heb geen vespa waar ik het handig op kan testen. Iemand die z’n vespa beschikbaar wilt stellen aan de wetenschap? Ik vind het leuk om zelf bij de test te zijn, dus in de buurt van baarlo is prettig.

    Ik (of een van die andere beunhazen uit baarlo) wil dat wel eens komen proberen:D

    #208050

    niemand
    Donateur
    Berichten: 498

    ik wil mijn brommer best beschikbaar stellen (woon ook in baarlo), maar ik weet niet hoever je wil rijden.
    mijn brommer is namelijk niet verzekerd, maar een rondje bij ons in de straat kan wel.
    ik ben namelijk ook zeer benieuwd naar de resultaten t.o.v. snaar.

    #208051

    beun_ciao
    Bijdrager
    Berichten: 547

    niemand :
    ik wil mijn brommer best beschikbaar stellen (woon ook in baarlo), maar ik weet niet hoever je wil rijden.
    mijn brommer is namelijk niet verzekerd, maar een rondje bij ons in de straat kan wel.
    ik ben namelijk ook zeer benieuwd naar de resultaten t.o.v. snaar.

    mijn is wel verzekerd

    #208052

    Martijnvanheerde
    Donateur
    Berichten: 2227

    speedbuxy :
    Snaar is sowieso beter, is namelijk stukken stiller en ook veiliger als het op hoge snelheid knapt.
    Maar z,on 1 op 1 aandrijving werkt echt niet, kijk maar naar anders broms die hebben stuk voor stuk een vertanding/vertraging
    Puch maxi heeft een dikke vertanding/vertraging in het blok.
    Peugeot 103 werkt met een grote disc die als vertraging fugeerd.
    En schakel brommers hebben een versnellingbak.

    Als alles netjes in lijn loopt en je hebt een kwalitatief goede ketting, en je zeikap erop dan kan er weinig gebeuren.

    Goedkope kettingen van schakels vliegen ook langs je been heen en die breken alleen het plastic beschermkapje bij je voortandwiel kapot.

    Ik doel ook niet op een wereld van verschil, maar toch is een snaar wel een stukje veiliger;)

    #208053

    Jeroen
    Bijdrager
    Berichten: 575

    v-snaar is inderdaad stiller, en ook qua veiligheid, ALS er iets misgaat zal een ketting eerder schade aanrichten.
    Ik ben vooral benieuwd hoe het rijgedrag reageert op het wegnemen van de slip-factor.

    Nu is het vooral speculeren, uit de test krijgen we echte resultaten.

    @beun_ciao en Niemand, een verzekerde brommer heeft de voorkeur natuurlijk, al zal het teste vooral rund-um-hause zijn.
    We hebbe wel contact via PM, mss iets voor in de kerstvakantie.

    #208054

    twinboxer
    Bijdrager
    Berichten: 177

    Jullie gaan hier allemaal voorbij aan het feit dat de ketting op een vespa veel sneller ronddraait (met krukastoerental) dan bij alle brommers waarbij de ketting direkt het achterwiel aandrijft (achterwiel toerental). Voordeel is wel dat de kracht en dus de kettingkracht lager is (wel is er een hogere centrifugaal kracht op de ketting). Een fietsketting zal dus wel sterk genoeg zijn, al slijt hij dus wel snel.

    Er zit dus veel meer kinetische energie in de ketting met het oog op schade, en er is veel meer visceus verlies ten gevolge van smeermiddel (maar nog wel minder dan de hysterese verliezen van een V-snaar).

    De winst zal 2-5% op het vermogen zijn, meer verlies heeft een V-snaar gewoonweg niet.

    Maar wel leuk, en mooi gemaakt.

    #207667

    Lastpak
    Bijdrager
    Berichten: 1136

    hey dat is echt precies wat ik bedoelde!
    ontzettend leuk gemaakt, leuk om te zien wat mensen allemaal verzinnen:).

    #208055

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    ik heb toen geleerd voor en nadelen van ketting en v-snaar

    -ketting kan meer hebben en heeft een beter rendement, maar moet gesmeerd worden en maakt meer herrie+ trillingen
    -v-snaar bijna onderhouds vrij, weinig geluid , nadeel is het wat minder rendement, mja dat is wat twin boxer ook zegt.
    ik denk dat je gewoon meer boost gaat voelen, en misschien dat je daar ook iets meer top toeren gaat krijgen.
    omdat de slip en vibreren van de snaar er niet meer is.
    uuhm ja, ik denk als je goed span rolletjes plaatst dan zou het niet zoon probleem moeten zijn.

    oja, en je bent de continue spanning van de v-snaar op je krukas ook meteen kwijt, scheelt misschien ook wel iets.
    blijft je kruk tenminste recht:P
    want nu heb je de voor spanning en dan nog eens de power uit het blok wat aan de krukpen loopt te rukken :thumb

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 87)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.