Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › citta/ciao met kettingoverbrenging
This topic contains 86 reacties, has 27 deelnemers, and was last updated by speedbuxy 12 years, 4 months geleden.
-
Gebruiker
-
13 november 2011 om 13:14 #208013
Steld allemaal niet veel voor hoor,met de draaibank je koppeling afdraaien.Dan het tandwiel wat je wil gebruiken uitfrezen zodat hij mooi om de koppeling heen vald.
Voor de poelie maak je gewoon een schijf waar je div tandwielen aal han bouten.
Zijn er mee bezig,maar nog geen foto’s, als je de spullen heb is t een eitje (freesbank/draaibank)
Aangezien SVB het voor zijn werk doet,is t zo klaar.13 november 2011 om 13:26 #208014ERIKJAN1984 :
en als je ketting teveel is uitgerekt, pons je er toch gewoon een schakel tussenuit?Dan moet je er een puch ketting of iets opzetten. Met een schakel ketting red je dat niet.
Span hem vaak genoeg.
Maar na een tijdje is alle rek er ook uit, gewoon een oude ketting kopen dus haha π
13 november 2011 om 13:27 #208015
AnoniemAls het goed is wordt een ketting iets sterker naarmate hij meer uitrekt, dus dat zou wel kunnen kloppen ja π
13 november 2011 om 14:53 #208016leuk dat er nog iets mee gedaan word.
heb zelf helaas geen frees en draaibanken.ben benieuwd hoor hoe dit gaat rijden..
13 november 2011 om 14:59 #208017oude ketting kopen is een slecht idee.
ketting slijt namelijk in op je tandwielen.
als je dus nieuwe tandwielen koopt met een oude ketting zal het niet soepel lopen.13 november 2011 om 15:18 #208018dus als je een nieuwe gsx-r 750 koopt moet je er een ouwe ketting op leggen π
ik zou een fiets ketting pakken, zou je niet zeggen maar die zijn ook sterk, en een heel stuk makkelijker te gebruiken dan een dikke puch ketting
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.13 november 2011 om 18:22 #207709Word geen fiets ketting,de scakels zitten te ver uiteen.Je kan dan geen krappe bocht maken.
En dat verhaal van een versleten ketting:?:?13 november 2011 om 18:39 #207708waarom maak je zelf gewoon niet een ketting spanner.
niet zo iets als op de vespa zit.maar een soort wiel (stopme V vorm waar die in ligt ) en dan een lager in het wieltje.
en dan soort veer ( bv torsie veer ) en dan hoef je blok niet super ver naar voor.
en je hebt geen last dat je ketting gaat klapperren. of dat je bv elke 100km je ketting moet spannen.en daarbij een fiets ketting kan je doen. ( maar dan geen stads fiets ketting, maar een Downhill keting. ( hebben dubbelle schakeles en die breken echt nooit ).
@vertigo.
je hebt gelijk de moduculen worden uitelkaar getrokken wat ze niet willen. daardoor worden ze sterken. maar je kerf sterkte gaat zwaar achteruit ( kerfsterkte is als jij een hoek hebt dat i je breek. In de hoek. )
succes moet lukken.
als je wilt kan ik je wil een ketting geleider regelen via me werk.
13 november 2011 om 18:49 #207707Spanner/geleider is niet nodig.Als het echt nodig is,pakken we wel een meeloop tandwiel (die ook bij de trapketting zit)
13 november 2011 om 19:14 #207702EvoCiao :
je hebt gelijk de moduculen worden uitelkaar getrokken wat ze niet willen. daardoor worden ze sterken. maar je kerf sterkte gaat zwaar achteruit ( kerfsterkte is als jij een hoek hebt dat i je breek. In de hoek.@Vertigo, je ketting wordt langer door slijtage, niet door plastische vervorming van de schakels. Het verhaal van versteviging door plastische vervorming gaat bij een normaal belaste ketting dus niet op.
@Evo Ciao, de moleculen worden niet sterker bij plastische vervorming. De dislocaties in het rooster verplaatsen zich naar de kristalgrenzen wat voor versteviging zorgt.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno13 november 2011 om 19:52 #207696@ arvidW.
dan had ik beter moeten luisterren in de klas…
mij is altijd verteld geworden als metaal ( ferro metalen )gerekt worden dat de modiculen zich uit rekte en meer spanning creert.
maar ja π f*ck it.
succes er mee
13 november 2011 om 19:55 #207695
AnoniemZoiets bedoel je, dat dacht ik ook.
Maar ik heb pas 1 periode HBO Werktuigbouw achter de rug en Arvid de hele opleiding al(Toch?), dus ik denk dat hij het beter weet π
Ik moet trouwens wel 1x per maand de ketting van mijn fiets opnieuw opspannen, ik fiets vrij hard. Een vriend van mij fietst niet zo hard en hij heeft zijn ketting nog nooit opgespannen…
13 november 2011 om 19:56 #207694ja dat bedoelde ik ja π
13 november 2011 om 21:48 #207098Er is een goeie manier om uit te vinden of een ketting plastisch rekt of niet: Bereken de maximale trekkracht in de ketting (N) deel dat door de kleinste dwarsdoorsnede (mm^2) en weet de spanning in het materiaal (N/mm^2). Bij een fiets kun je toch als je lomp doet richting de 900N op een pedaal krijgen, met een arm van 170mm zit je 53Nm wat bij een kettingwiel van 125mm radius uitkomt op 1220N op de ketting.
Bij een rekgrens van 400N/mm^2 voor het gelegeerde ketting staal heb je dus minimaal 3mm^2 nodig wil je de rekgrens niet overschrijden. Een fietskettingschakel zal 0.8mm breed zijn en op het dunste deel 4?mm hoog. Komt uit op 6.4mm^2. Dus zelfs een ketting gemaakt uit S235 constructiestaal zou je de rekgrens (net) niet overschrijden.
Ik durf dus met vrij veel zekerheid te zeggen dat je onder de Re0.2 grens blijft. Er zijn maar weinig toepassingen waar de Re0.2 grens wordt overschreden (Rekbouten in cilinderkop zijn een voorbeeld) maar bij een ketting is (plastische) rek ongewenst.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno13 november 2011 om 22:06 #208020maar hoe zit het met je massa traagheid + je acceleratie.
Kijk een ketting kan meer kracht houden als het opgebouwd word.Du als jij speling hebt op je ketting, en je geeft volgas. is je kracht hoger,
ikzeg maar wat. je speling is 3,5mm je geeft gas. Komt er een acceleratie kracht er op te staa van bv N100.Dan slaa dat met N100 tegen je ketting op.
Mar als je speling bv 1mm is . en je geeft gas dan slaat i maar met N50.
Is maar heel simpel uitgelegd.
Ik zal morgen eens bereken. hoe het zit met je acceleratie krachten. En je snelheidkrachten.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.