citta/ciao met kettingoverbrenging

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden citta/ciao met kettingoverbrenging

This topic contains 86 reacties, has 27 deelnemers, and was last updated by speedbuxy 12 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 87)
  • Gebruiker
  • #208013

    tm-racing
    Bijdrager
    Berichten: 183

    Steld allemaal niet veel voor hoor,met de draaibank je koppeling afdraaien.Dan het tandwiel wat je wil gebruiken uitfrezen zodat hij mooi om de koppeling heen vald.
    Voor de poelie maak je gewoon een schijf waar je div tandwielen aal han bouten.
    Zijn er mee bezig,maar nog geen foto’s, als je de spullen heb is t een eitje (freesbank/draaibank)
    Aangezien SVB het voor zijn werk doet,is t zo klaar.

    #208014

    Martijnvanheerde
    Donateur
    Berichten: 2227

    ERIKJAN1984 :
    en als je ketting teveel is uitgerekt, pons je er toch gewoon een schakel tussenuit?

    Dan moet je er een puch ketting of iets opzetten. Met een schakel ketting red je dat niet.

    Span hem vaak genoeg.

    Maar na een tijdje is alle rek er ook uit, gewoon een oude ketting kopen dus haha πŸ˜€

    #208015

    Anoniem

    Als het goed is wordt een ketting iets sterker naarmate hij meer uitrekt, dus dat zou wel kunnen kloppen ja πŸ™‚

    #208016

    bobclees
    Topic starter
    Berichten: 246

    leuk dat er nog iets mee gedaan word.
    heb zelf helaas geen frees en draaibanken.

    ben benieuwd hoor hoe dit gaat rijden..

    #208017

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    oude ketting kopen is een slecht idee.
    ketting slijt namelijk in op je tandwielen.
    als je dus nieuwe tandwielen koopt met een oude ketting zal het niet soepel lopen.

    #208018

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    dus als je een nieuwe gsx-r 750 koopt moet je er een ouwe ketting op leggen πŸ˜•

    ik zou een fiets ketting pakken, zou je niet zeggen maar die zijn ook sterk, en een heel stuk makkelijker te gebruiken dan een dikke puch ketting

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #207709

    tm-racing
    Bijdrager
    Berichten: 183

    Word geen fiets ketting,de scakels zitten te ver uiteen.Je kan dan geen krappe bocht maken.
    En dat verhaal van een versleten ketting:?:?

    #207708

    EvoCiao
    Bijdrager
    Berichten: 69

    waarom maak je zelf gewoon niet een ketting spanner.
    niet zo iets als op de vespa zit.

    maar een soort wiel (stopme V vorm waar die in ligt ) en dan een lager in het wieltje.
    en dan soort veer ( bv torsie veer ) en dan hoef je blok niet super ver naar voor.
    en je hebt geen last dat je ketting gaat klapperren. of dat je bv elke 100km je ketting moet spannen.

    en daarbij een fiets ketting kan je doen. ( maar dan geen stads fiets ketting, maar een Downhill keting. ( hebben dubbelle schakeles en die breken echt nooit ).

    @vertigo.

    je hebt gelijk de moduculen worden uitelkaar getrokken wat ze niet willen. daardoor worden ze sterken. maar je kerf sterkte gaat zwaar achteruit ( kerfsterkte is als jij een hoek hebt dat i je breek. In de hoek. )

    succes moet lukken.

    als je wilt kan ik je wil een ketting geleider regelen via me werk.

    #207707

    tm-racing
    Bijdrager
    Berichten: 183

    Spanner/geleider is niet nodig.Als het echt nodig is,pakken we wel een meeloop tandwiel (die ook bij de trapketting zit)

    #207702

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    EvoCiao :
    je hebt gelijk de moduculen worden uitelkaar getrokken wat ze niet willen. daardoor worden ze sterken. maar je kerf sterkte gaat zwaar achteruit ( kerfsterkte is als jij een hoek hebt dat i je breek. In de hoek.

    @Vertigo, je ketting wordt langer door slijtage, niet door plastische vervorming van de schakels. Het verhaal van versteviging door plastische vervorming gaat bij een normaal belaste ketting dus niet op.

    @Evo Ciao, de moleculen worden niet sterker bij plastische vervorming. De dislocaties in het rooster verplaatsen zich naar de kristalgrenzen wat voor versteviging zorgt.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #207696

    EvoCiao
    Bijdrager
    Berichten: 69

    @ arvidW.

    dan had ik beter moeten luisterren in de klas…

    mij is altijd verteld geworden als metaal ( ferro metalen )gerekt worden dat de modiculen zich uit rekte en meer spanning creert.

    maar ja πŸ˜› f*ck it.

    succes er mee

    #207695

    Anoniem

    Zoiets bedoel je, dat dacht ik ook.

    Maar ik heb pas 1 periode HBO Werktuigbouw achter de rug en Arvid de hele opleiding al(Toch?), dus ik denk dat hij het beter weet πŸ™‚

    Ik moet trouwens wel 1x per maand de ketting van mijn fiets opnieuw opspannen, ik fiets vrij hard. Een vriend van mij fietst niet zo hard en hij heeft zijn ketting nog nooit opgespannen…

    #207694

    EvoCiao
    Bijdrager
    Berichten: 69

    ja dat bedoelde ik ja πŸ˜›

    #207098

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Er is een goeie manier om uit te vinden of een ketting plastisch rekt of niet: Bereken de maximale trekkracht in de ketting (N) deel dat door de kleinste dwarsdoorsnede (mm^2) en weet de spanning in het materiaal (N/mm^2). Bij een fiets kun je toch als je lomp doet richting de 900N op een pedaal krijgen, met een arm van 170mm zit je 53Nm wat bij een kettingwiel van 125mm radius uitkomt op 1220N op de ketting.

    Bij een rekgrens van 400N/mm^2 voor het gelegeerde ketting staal heb je dus minimaal 3mm^2 nodig wil je de rekgrens niet overschrijden. Een fietskettingschakel zal 0.8mm breed zijn en op het dunste deel 4?mm hoog. Komt uit op 6.4mm^2. Dus zelfs een ketting gemaakt uit S235 constructiestaal zou je de rekgrens (net) niet overschrijden.

    Ik durf dus met vrij veel zekerheid te zeggen dat je onder de Re0.2 grens blijft. Er zijn maar weinig toepassingen waar de Re0.2 grens wordt overschreden (Rekbouten in cilinderkop zijn een voorbeeld) maar bij een ketting is (plastische) rek ongewenst.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #208020

    EvoCiao
    Bijdrager
    Berichten: 69

    maar hoe zit het met je massa traagheid + je acceleratie.
    Kijk een ketting kan meer kracht houden als het opgebouwd word.

    Du als jij speling hebt op je ketting, en je geeft volgas. is je kracht hoger,
    ikzeg maar wat. je speling is 3,5mm je geeft gas. Komt er een acceleratie kracht er op te staa van bv N100.

    Dan slaa dat met N100 tegen je ketting op.

    Mar als je speling bv 1mm is . en je geeft gas dan slaat i maar met N50.

    Is maar heel simpel uitgelegd.

    Ik zal morgen eens bereken. hoe het zit met je acceleratie krachten. En je snelheidkrachten.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 87)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.