Cilinder wand polini watergekoeld

Home Forums Techniek Problemen oplossen Cilinder wand polini watergekoeld

This topic contains 5 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by niek1992 4 years, 11 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
  • #787029

    Si-vario
    Topic starter
    Berichten: 21

    ik had graag jullie mening over de cilinder wand van mijn watergekoelde polini cilinder
    ten eerste is hoonen echt noodzakelijk of is een op schuur beurt met een drie potige slijpsteen al voldoende (weet even de naam niet van de slijpsteen)

    en als tweede vraag waar zou ik na het hoonen aan een overmaat zuiger en zuigerveren kunnen komen ?

    A878A779-324C-45EE-BF7C-B826A12A4DC6F46284F5-1C8F-439F-9908-9A67A6E16D52CB3FD0DF-0583-436A-AAD2-47B2B75A26C5

    1
    #787031

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    De driepotige slijpsteen welke jij opnoemt, is naar mijn weten een honer. Zou niet weten hoe professionals het anders doen. De wand kan in ieder geval een poetsbeurtje gebruiken, en zou dit zelf eerder laten uitbesteden bij een wat prijziger cilindertje.

    Volgens mij kan je gewoon een simpel overmaat zuigertje pakken van bijvoorbeeld 41.4 of 41.8, afhankelijk van hoe diep de krasjes zijn. Je hebt ze van Polini zelf of van Asso Werke. Laatstgenoemde is wat betaalbaarder dan die van Polini maar dat is je eigen keuze.

    Overmaat zuiger aanleveren bij iemand die je cilinder kan honen en die zal hem passend voor je maken. Of je doet het natuurlijk zelf, ook leuk.

    Beste antwoord
    #787035

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Ik denk dat je een verschil moet maken tussen boren en honen. Wanneer je een overmaat zuiger beoogd zal je de cilinder eerst moeten boren op maat en daarna de wand een hoon of zoals hierboven al wordt genoemd poetsbeurtje geven. Al kan de cilinder heel veel hebben ik zal toch ook voor een overmaat gaan en de cilinder boren naar een volgende overmaat. Gelukkig genoeg zijn er heel veel verschillende stapjes betreft de overmaat zuiger. 41,2 41,4 41,6 41,8 etc.

    Gezien Polini de zuigers in opdracht laat maken bij Asso werke en Vertex zijn er wel wat kleine verschillen in het ontwerp te vinden. Zo heb je versies met twee normale veren, maar ook met een bovenste L-veer. En verschillende plaatsen van de zuigerveerslotjes. Ook dichte versies, maar ook de uitsparingen ter hoogte van het spoelloopvlak en is de sleuf voor de voeding van de boosterpoortjes ook verschillend.

    Tip meet eerst je oude cilinder eens op of lees van je oude zuiger af hoe groot deze eigenlijk is? Het kan al zijn dat je een overmaat hebt. Ik heb nog wel een aantal overmaat zuigers op voorraad, maar je komt ze ook wel tegen op websites zoals mp en ebay.

    #787042

    Si-vario
    Topic starter
    Berichten: 21

    Ik ga hem idd een maatje op boren.
    als ik het goed heb is het gewoon orgineel 41 mm met als bovenste zuigerveer een L.

    41.2 of 41.4 moet dus voldoende zijn .
    nu nog iemand die dit kan doen en het liefst ook gelijk de boel vlakken dat alles weer netjes past.

    pm me maar even mocht je kunnen boren en of de overmaat zuiger leveren

    mvg si

    #787045

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Ik zou martino even benaderen, En dan niet zoeken naar uitboren maar naar honen, want voor die 0,2 a 0,4mm hoeft er geen bijtel in.
    Eerst uitboren of kotteren doe je alleen als je het aantal cc,s wil verhogen en daar is het lastiger een adres voor te vinden. Honen doet bijna elke goede scooterzaak die ook opvoert en  tunings-onderdelen verkoopt
    Daar ga je dan met je cilinder en overmaat zuiger naar toe en als je geluk hebt kan je hem dezelfde dag nog monteren.

    #787050

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Ik heb ooit eens een 47deps gekocht waarmee de vorige eigenaar niet zo netjes mee was om gegaan. Zaten allemaal pitjes in de cilinderwand.

    Waar dit van was weet ik niet, maar het leek alsof hij gespeeld had met de drijfstang zonder dat er een zuiger op zat. Uit italië een 47.4mm zuiger gehaald, deze samen met de cilinder bij Twins aangeleverd. Zag er weer als nieuw uit. Ze hadden ook gelijk de koolstof aanslag in de uitlaatpoort voor me weggestraald (voor zover dat lukte).

    Zelf zou ik het niet aandurven om op een kolomboor met een hoonsteen m’n cilinder weer op te knappen. Te weinig ervaring mee. Wel eens een stootrand weggepoetst maar verder dan dat gaat het niet.

     

     

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.