Cilinder koelkap afmetingen?

Home Forums Techniek Framedelen Cilinder koelkap afmetingen?

This topic contains 1 reactie, has 2 deelnemers, and was last updated by AA-T 5 years, 3 months geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Gebruiker
  • #781420

    Mika Leinders
    Topic starter
    Berichten: 39

    Hallo, ik heb blijkbaar geen koelkap op mn cilinder zitten. Maar de enigste plek waar ik ze kan vinden kosten ze 14,- inc. verzendkosten. Nu zou ik ze best zelf kunnen maken van alu of staal. Maar ik weet alleen de afmetingen niet. Dus mijn vraag is of iemand toevallig de maten weet?  (Vespa Si  (43mm DR))

    #781448

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Bij JMPB betaal je er 5 euro voor, mocht je daar een keer gaan bestellen.

    Ik kan je de maten zo niet vertellen zonder ze op te meten maar het is redelijk makkelijk uit te leggen.
    Aan de zijkant van de cilinder zit de koelkap er koud tegenaan. De korte zijkant die je op de foto kan zien overlapt net (ongeveer 5mm) de kap die over je vliegwiel heen zit (belangrijk).
    De lengte van de lange kant komt niet heel nauwkeurig (oude kapjes hadden niet eens een lange kant) maar zal ongeveer 2/3 tot 3/4 van de cilinder bedekken.
    De ruimte tussen de cilinder en de koelkap aan de bovenkant zal ongeveer 1 centimeter bedragen. Aan de voorkant kan hier nog lucht in komen. Aan de achterkant niet (anders blaas je alle warme lucht zo richting de carburateur).
    De diepte staat gelijk aan de cilinder zelf.

    Als je ‘m zelf wil buigen zou ik gewoon een stuk metaal pakken, even breed als de cilinder diep is. Als je deze vanaf de vliegwiel-kap gaat buigen zit je ongeveer wel goed, het overschot kan je er vervolgens af zagen. Met een beetje pas en buigwerk zal dit vrij simpel te maken zijn. Zoals ik al zei komt het niet heel nauwkeurig dus ik zou er ook niet al te moeilijk over denken.

    De inham is voor je decompressiekabel (afhankelijk van de brommer en/of kap die je gebruikt heb je deze wel of niet nodig. Het clipje aan de zijkant is voor de gaskabel, handig, maar geen must.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.