Ciao voorvork dempers (gasveren)

Home Forums Algemeen Website Ciao voorvork dempers (gasveren)

This topic contains 5 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 3 months, 2 weeks geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker

Ciao1995
    Topic starter

Iemand enig idee of er nog voorvork dempers te krijgen zijn voor een vespa ciao?
    22mm
    Kogelgewrichten + connectoren

Ciao1995
    Topic starter

zevenenergie
    Forum Goeroe

Als je echt dempers wil, moet je er rekening mee houden dat de moparts gasveren hebben. Die dempen niet. Pinasco had meen ik sterkere veren voor in de ciao vork.

• Deze reactie is gewijzigd 3 months, 3 weeks geleden door zevenenergie.

Semmad
    Bijdrager

Als je echt dempers wil, moet je er rekening mee houden dat de moparts gasveren hebben.
    Die dempen niet.
    Pinasco had meen ik sterkere veren voor in de ciao vork.

Copy van MoParts site:

De MOPARTS RACING Ciao Vorkdempers zijn geheel uit roestvaststaal (RVS) en zijn op je Ciao voorvork te bevestigen.

MATERIAAL
    De gasveren hebben een kracht van 30N per gasveer.
    De gasveren leveren zowel bij het in- en uitveren constant tegendruk.

Ik dacht zelf ook altijd dat die gasdingen gewoon cilinders waren die op druk stonden
    en als je de stang indrukt die simpelweg door de gasdruk weer terugkomt, als een veer dus.

Maar ik ben naar aanleiding van dit topic toch weer eens gaan lezen op Moparts.
    Ik toch ooit gelezen dat zij toch over dempers spraken.

En dat doen ze nog steeds:

De druk is 3kg (30 N), dat zal die veer(gas)druk zijn.
    Dit zie ik als extra veervoorspanning.
    En is een voordeel, je hebt dan direct een soort hulpveer.

Maar ook lees ik dat de demper ook een tegendruk geeft bij in én uitveren.
    Dat lijkt mij het grootste voordeel.
    Dan is het toch een echte demper met ook nog, in én uitgaande demping.

Ik zie alleen maar voordelen. (Ze zijn wel uitverkocht)

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Jochem
    Bijdrager

Ik heb ze ook van moparts en ik ben er zeer over te spreken .
    werkt goed , dempt goed en rijd stukken comfortabeler .

mvg

zevenenergie
    Forum Goeroe

Als je echt dempers wil, moet je er rekening mee houden dat de moparts gasveren hebben. Die dempen niet. Pinasco had meen ik sterkere veren voor in de ciao vork.

Copy van MoParts site: De MOPARTS RACING Ciao Vorkdempers zijn geheel uit roestvaststaal (RVS) en zijn op je Ciao voorvork te bevestigen. MATERIAAL De gasveren hebben een kracht van 30N per gasveer. De gasveren leveren zowel bij het in- en uitveren constant tegendruk.

Ik dacht zelf ook altijd dat die gasdingen gewoon cilinders waren die op druk stonden en als je de stang indrukt die simpelweg door de gasdruk weer terugkomt, als een veer dus. Maar ik ben naar aanleiding van dit topic toch weer eens gaan lezen op Moparts. Ik toch ooit gelezen dat zij toch over dempers spraken. En dat doen ze nog steeds: De druk is 3kg (30 N), dat zal die veer(gas)druk zijn. Dit zie ik als extra veervoorspanning. En is een voordeel, je hebt dan direct een soort hulpveer. Maar ook lees ik dat de demper ook een tegendruk geeft bij in én uitveren. Dat lijkt mij het grootste voordeel. Dan is het toch een echte demper met ook nog, in én uitgaande demping. Ik zie alleen maar voordelen. (Ze zijn wel uitverkocht) Gr. Wim.

Hallo Wim,
    Er zit inderdaad weerstand in de heen en weer gaande beweging van een gasveer.
    Dat komt door de gaatjes (nummer 10)
    Screenshot 2021-06-30 at 15-42-35 Gasveer - Wikipedia
    Dat betekent dat als je wiel over een hobbel gaat de gasveer op de ingaande beweging geremd/gedemd wordt en dat is onwenselijk.

En ook, omdat de ingaande beweging bij een gasveer steker gedempt word dan de uitgaan de vanwege het volume verschil,
    (boven de zuiger is het volume kleiner dan onder de zuiger door de zuigerstang)
    is de gasveer niet geschikt als schokbreker op een voertuig.

Bij een echte demper zit er een ventiel in de zuiger.
    Dus een echte demper veer snel in, om de schok op te vangen en veert gedempt weer uit, om te zorgen dat je niet stuiterend over de weg gaat.
    En zodoende creëer je een betere weg ligging.

Dat het comfortabeler rijd dan een ciao zonder gasveer, dat geloof ik wel. Iets van demping is beter dan niets.
    Maar een gas veer oefent veel, kracht uit op zijn ophanging, veel meer dan een gewone veer, veel meer dan een demper.
    En als ik de ophanging van moparts zie, denk ik dat er mensen zijn die daar mee problemen zullen ervaren.

Een gasveer is dan ook niet bedoelt als schokdemper op een voertuig.

Toepassingen van gasveren

Bel maar eens een gasveerfabrikant en vraag of een gasveer geschikt is voor op je brommer.

• Deze reactie is gewijzigd 3 months, 2 weeks geleden door zevenenergie.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.