Ciao start goed, maar eens wiel grond raakt valt hij stil

Home Forums Techniek Problemen oplossen Ciao start goed, maar eens wiel grond raakt valt hij stil

This topic contains 22 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Gianni 3 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Gebruiker
  • #804426

    Gianni
    Topic starter
    Berichten: 25

    Hallo iedereen!
    Ik ben net nieuw hier, ofja, heb toch net een account aangemaakt.
    Ik heb hier al uren (dagen) zitten lezen. Daarom had ik graag even zelf de vraag gesteld en bijhorende video getoond van wat mijn Ciao precies doet en sinds wanneer.

    Ik heb de Ciao nog maar jaartje ofzo om af en toe mee rond te rijden.
    Nu ging ik tijdje geleden een ritje maken, en heb ik de decompressiehendel ingedrukt toen ik nog aan het uitbollen was (met kleine knal erbij), wanneer ik toen 5min later terug wilde vertrekken, bleek dat hij niet meer wilde starten.
    Na lang lopen en dan er op te springen, kon ik terug thuis geraken (ongeveer 5km), maar hij had geen kracht meer. Ook als ik bijna stilstond, viel hij terug stil en kon ik opnieuw lopen ermee.

    De Ciao draait meteen als ik hem wil starten met het wiel van de grond (bij koude motor, soms 3tal keer herstarten). Eens ik de achterrem gebruik of het wiel op de grond druk, dan valt hij meteen stil. Als hij warm is en stationair hoog in toeren blijft, dan blijft hij nog net draaien als ik het wiel eens kort op de grond druk of rem, zoals de situatie in het filmpje. Het achterwiel blijft ook steeds meedraaien, maar als ik stationair lager wil laten draaien, dan valt hij uit. Als je dan nog gas probeert te geven, hoor je bwaop geluid en gedaan.

    Nu had ik al gelezen dat dit aan de koppeling kon liggen, maar deze is intussen volledig vernieuwd.
    Nog steeds hetzelfde probleem. Ook las ik dat de zuigerveren kunnen versleten zijn, nu heb ik net de cilinder opengemaakt, en zie ik dat de zuigerveren niet versleten zijn (gecontroleerd door deze zonder zuiger in de cilinder te plaatsen, toen had ik ongeveer 0.2mm tussen de uiteinden).
    Nu heb ik wel andere zuigerveren, voetpakking en koppakking besteld om deze toch maar eens te vervangen nu deze toch open is. Maar ik vermoed dat daar niks mis mee is.

    Nog iemand ideeën wat er precies aan de hand is?
    Hieronder enkele foto’s en een video over de huidige situatie.

    20201119_19275920201122_12133320201122_12134520201122_11525020201122_115224https://youtu.be/TdzGr_3dPWc

    #804428

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Misschien is je carburateur vies. Klinkt alsof hij niet meer genoeg brandstof krijgt. Maak de boel eens schoon en en weet doet hij het wel weer.😀

    Beste antwoord
    #804432

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Kijk eens aan!
    Dit zijn de openingsposts waar menig forumlid vrolijk van word.
    Goed uitgewerkt, filmpje en fotos er bij. Keurig.

    Bij zo een knal kan de carter druk te hoog worden en die kan je krukas keerring er uit drukken. Deze zit onder je vliegwiel. Ik weet niet of je een vliegwiel trekker hebt maar dit kan je nog controleren.

    In je filmpje vind ik dat je brommer erg hoor stationair loopt. Dit kan duiden op valse lucht. Normaal zou je dan een deo/remmenreiniger test kunnen doen maar aangezien je cilinder er af ligt kan dat nu niet.

    Succes met sleutelen!

    #804436

    Gianni
    Topic starter
    Berichten: 25

    Misschien is je carburateur vies. Klinkt alsof hij niet meer genoeg brandstof krijgt. Maak de boel eens schoon en en weet doet hij het wel weer.😀

    De Carburateur is al volledig gedemonteerd geweest om alles goed te kunnen uitblazen met compressor. Deze is dus proper.

    #804437

    Gianni
    Topic starter
    Berichten: 25

    Kijk eens aan! Dit zijn de openingsposts waar menig forumlid vrolijk van word. Goed uitgewerkt, filmpje en fotos er bij. Keurig. Bij zo een knal kan de carter druk te hoog worden en die kan je krukas keerring er uit drukken. Deze zit onder je vliegwiel. Ik weet niet of je een vliegwiel trekker hebt maar dit kan je nog controleren. In je filmpje vind ik dat je brommer erg hoor stationair loopt. Dit kan duiden op valse lucht. Normaal zou je dan een deo/remmenreiniger test kunnen doen maar aangezien je cilinder er af ligt kan dat nu niet. Succes met sleutelen!

    Ik zal deze week mijn Ciao eerst terug eens dichtmaken als ik nieuwe zuigerveren, voetpakking en koppakking heb (heb voor zekerheid ook nieuw bougie bijbesteld). Dan zal ik nogmaals controleren als er verbeteringen zijn ofniet. Daarna lijkt me inderdaad logisch dat ik blokje er van onder haal en de krukas keerring eens controleer. Lijkt me veiligst om blokje er van onder te halen als cilinder terug dicht is om schade daaraan te vermijden. Cilinder en zuiger zien er volgens mij nog vrij goed uit. Dit is dan ook mijn eerste brommertje die ik uit elkaar haal, dus ik heb inderdaad geen vliegwieltrekker, maar die bestel ik wel even als het nodig is. Kan je dan vlot zien als er iets mis is met mijn krukas keerring als ik enkel het vliegwiel eraf neem?

    Ook merkte ik op de binnenkant van de cilinderkop op, dat er langs de gaten voor het vastzetten van de kop, er zijdeling maar hele kleine randjes blijven staan, hier en daar zijn deze zelfs klein beetje weg, dus als je de cilinderkop op cilinder plaatst, dan vermoed ik dat daar zeer kleine gaatjes ontstaan. Kan dit al voldoende zijn voor valse lucht? Zie foto hieronder met aanduiding van de gaatjes. Er was tot nu toe ook geen koppakking geplaatst (blijkbaar standaard niet bij Ciao), nu zou ik wel ene plaatsen.20201122_121345_LI
    20201124_06305720201124_063110

    #804438

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Ook merkte ik op de binnenkant van de cilinderkop op, dat er langs de gaten voor het vastzetten van de kop, er zijdeling maar hele kleine randjes blijven staan, hier en daar zijn deze zelfs klein beetje weg, dus als je de cilinderkop op cilinder plaatst, dan vermoed ik dat daar zeer kleine gaatjes ontstaan.
    Kan dit al voldoende zijn voor valse lucht? Zie foto hieronder met aanduiding van de gaatjes. Er was tot nu toe ook geen koppakking geplaatst (blijkbaar standaard niet bij Ciao), nu zou ik wel ene plaatsen.
    20201122_121345_LI


    Lees ik ’t verkeerd, of begrijp ik ’t verkeerd?
    Maar naar mijn idee is er niets aan de hand als er een lek zit in de blauw omcirkelde oppervlakken. Lekkage is ZERO!!
    Het is namelijk een mogelijk “lek” tussen buitenwereld en buitenwereld.
    NIETS aan de hand!

    Mss hebben ze dat zelfs wel bewust LEK gemaakt, zodat er bij aandraaien van de cil+kop aan de binnenzijde van de boring de mogelijk aanwezige druk simpel weg kan.

    #804439

    Gianni
    Topic starter
    Berichten: 25

    Nee, je leest het niet verkeerd hoor.
    Je hebt gelijk met wat je zegt, deze openingen maken inderdaad niks uit voor valse lucht ofzo te trekken. Volgende keer zal ik 2x goed nadenken voor ik dit zeg 😉
    Dank voor reactie!

    #804440

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Aller eerst een compliment voor de staat waarin je koppeling verkeert. Hij glimt bijna.
    En dat zien we graag hier op het forum :thumb

    Maar ik zie ook dat het een aftermarket koppeling is. Niets mis mee, maar kijk ook even goed of hij wel volledig ontkoppelt.
    Als ik naar je kop kijk, zie ik dat hij schoon gemaakt is. Maar ik zie op het pas vlak toch nog zwarte resten. Dat doet mij vermoeden dat de kop gelekt heeft. Ik zou die voor de zekerheid vlakken.
    Dat die je met een waterproof schuurvelletje op een vlakplaat en je beweegt de kop in een 8 beweging.

    Uit de tapeind gaten kan niets lekken.

    Maar de hoofd moot is natuurlijk die keerring. Soms zie je er niets aan en steekt hij net een beetje uit. Maar laat je niet foppen. Bij een elektrisch blok( heb jij) plak ik ze vast met secondenlijm. Dan blijft hij bij de volgende knal misschien wel zitten.

    #804443

    Gianni
    Topic starter
    Berichten: 25

    De koppeling is volledig nieuw en zit er nog maar week op, dus daarom dit die nog zo mooi is.
    Hoe controleer je best als de koppeling goed ontkoppelt? Ik vermoed van wel, het binnenwerk (segmenten) kan ik mooi los draaien los van de buitenkant (die op zijn beurt het wiel aandrijft).

    Ik zal de kop inderdaad misschien nog eens vlakken zoals je zegt, maar ik ga ook een koppakking voorzien zodat ik zeker ben dat deze mooi afsluit.
    Dan ga ik eerst nogmaals proberen als er reeds veranderingen te merken zijn als ik hem laat draaien.
    Ik vermoed echter niet dat het probleem aan de cilinder te wijten zal zijn. Zuigerveren waren nog in orde, zuiger en cilinder zien er volgens mij nog vrij goed uit.

    Als ik dan terug op hetzelfde probleem uitkom, dan zal ik eens proberen om inderdaad het blokje er van onder te halen en het vliegwiel eraf zodat ik de krukas keerring kan zien. Daarna zal ik voor de zekerheid eerst eens een foto hierop plaatsen zodat ik zeker ben dat hij goed of slecht is.

    Ik hou jullie op de hoogte, ik hoop deze avond nog mijn cilinder terug te monteren (met nieuwe pakkingen) en nogmaals te testen wat het resultaat is.

    #804455

    Gianni
    Topic starter
    Berichten: 25

    Ik heb vanavond reeds het blokje er van onderuit gehaald, nu moet ik nog een vliegwieltrekker kopen en kan ik ook meteen de krukas keerring controleren. Nu heb ik dit nog nooit gedaan.
    Kan ik duidelijk zien als er iets mis is wanneer ik het vliegwiel gedemonteerd heb?
    Is het aangeraden om een nieuwe krukas keerring te voorzien ondertussen het vliegwiel eraf is? Of kan deze niet makkelijk vervangen worden eens het vliegwiel er af is?
    Ik moet toch niet het volledig carter openmaken? Lijkt me vrij complexe klus, en is allemaal nieuw voor mij (maar wel leuk om te doen tot nu toe).

    #804462

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Kruukas keerring kan je makkelijk vervangen als je vliegwiel er af is.
    Als je er toch bent kan je voor de zekerheid een nieuwe plaatsen.
    De keerring hoort op gelijke hoogte te liggen met de carter rand waar je hem in drukt. Niet dieper drukken want dan komt de keerring tegen het lager.

    #804473

    Gianni
    Topic starter
    Berichten: 25

    Ik heb een vliegwieltrekker gekocht alsook nieuwe krukas keerring. Morgen komen deze normaal toe.

    Wat is de beste manier om die oude krukas keerring eruit te halen zonder ergens anders schade aan te veroorzaken? Ik heb schrik als deze muurvast zit, dat ik deze er niet ga uitkrijgen aangezien deze effen met de carter rand moet zitten, lijkt me dat je weinig grip op kunt nemen ofzo om die eruit te halen.

    Zijn er verder nog aandachtspunten die ik moet in de gaten houden terwijl het vliegwiel er af is?
    Alvast bedankt voor de hulp aan allen, is een goede en fijne leerschool 🙂

    #804474

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Ze zitten niet heel vast hoor. Je kan een smalle platte schroevendraaien langs je krukas steken en wip je de keerring er zo uit.

    Als je vliegwiel er af is even alle bedrading controleren op scheurtjes in de isolatie en dergelijke.

    Het schroefdraad van je vliegwiel is erg fijn. Let dus goed op met het plaatsen van de trekker dat je je trekker er netjes recht op draait.

    Succes!

    #804513

    Gianni
    Topic starter
    Berichten: 25

    Net mijn vliegwiel gedemonteerd, denk dat ik probleem gevonden heb, zie foto hieronder. Krukas keerring is er inderdaad grotendeels uitgevlogen zo te zien. Overmorgen nieuwe keerring plaatsen en hopen dat alles opgelost is.

    De rest ziet er goed uit volgens mij. Enkel nog beetje proper maken. Mag alles van vet afgekuist worden of dient er iets van vet voorzien te worden bij terugplaatsen van het vliegwiel? 20201127_17523720201127_175230

    #804514

    Gianni
    Topic starter
    Berichten: 25

    Net mijn vliegwiel gedemonteerd, denk dat ik probleem gevonden heb, zie foto hieronder. Krukas keerring is er inderdaad grotendeels uitgevlogen zo te zien. Overmorgen nieuwe keerring plaatsen en hopen dat alles opgelost is.

    De rest ziet er goed uit volgens mij. Enkel nog beetje proper maken. Mag alles van vet afgekuist worden of dient er iets van vet voorzien te worden bij terugplaatsen van het vliegwiel? 20201127_17523720201127_175230

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.