Ciao loopt niet meer, stukjes ijzer tussen bougie

Home Forums Techniek Problemen oplossen Ciao loopt niet meer, stukjes ijzer tussen bougie

This topic contains 10 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by AA-T 5 years, 10 months geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #775525

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 155

    Mijn ciao loopt niet meer sinds gisteren.

    Tijdens het rijden hield hij even in en daarna reed hij terug normaal, 100m verder viel hij stil en ik kreeg hem niet meer aan de praat.

    Toen ik de bougie demonteerde zag ik een paar kleine stukjes ijzer tussen de bougie.

    Heb een andere bougie genomen en krijg hem nog steeds niet aan de praat.

    Heb de kop er af gehaald. Aan de cilinder en zuiger is er vreemd genoeg niets te zien en heeft nog genoeg compressie.

    Waar zouden die stukjes ijzer dan vandaan komen?

    #775543

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Dat is een goede vraag, zou het kunnen dat het schroefdraad van je bougiegat slecht is? Ik zou toch eens goed de zuiger inspecteren of er niet ergens een hoekje af is of iets dergelijks? Misschien een stukje van de veren of de clipjes?

    Misschien dat je krukaslagers heel erg op zijn en de krukas aan het invreten is in je carter? Dat heb ik ooit eens gezien bij een blokje dat overigens wel echt MEGA speling had dus dat heb je wel vrij snel door.

    #775556

    Florian
    Moderator
    Berichten: 3758

    Ik zou het blokje even demonteren en alles goed inspecteren. Weet niet hoeveel km’ers het blokje heeft gedraaid. Wellicht meteen even een revisiebeurtje ertegen aan gooien.

    Zou zonde zijn als je de cilinder aan gort rijdt door losse metalen deeltjes in het blok.

    #775565

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 155

    Probleem gevonden.

    Bovenste zuigerveer volledig weg en kleine stukjes uit de zuiger.

    Aan de cilinder is gelukkig niets te zien.

    #775566

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Balen.. Wel het blokje even reviseren, je weet nooit wat er is achtergebleven..

    #775576

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 155

    Heeft nog maar 2000km gelopen. Vraag me af wat er fout gelopen is.

    #775627

    Rick.
    Bijdrager
    Berichten: 30

    Wat voor cilinder zit er dan op? En die 2000 km is dat na een revisiebeurt of heb je gewoon een hele nieuwe ciao? Het kan namelijk zijn dat wanneer er een  ‘nieuwe’ cilinder op zit dat de afwerking van de poorten dramatisch is waardoor de zuigerveer gaat happen

    #775649

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 155

    Is een DR 50cc cilinder, 2000km na revisie.

    Heb er nu een nieuwe zuiger+veren opgezet en het carter gespoeld.
    Aan de cilinder was helemaal niets te zien, dus ik heb enorm veel geluk gehad denk ik aan de foto’s te zien.

    Ik ben terug aan het inrijden met 4%.
    Hoeveel km moet ik zo inrijden met nieuwe zuiger?

    Hieronder foto’s van de oude zuiger:

    #775657

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    100km moet genoeg zijn. In deze how to staat ook een paragraaf over het inrijden van alleen een nieuwe zuiger.

    How to: Cilinder inrijden

    Wat betreft je blok spoelen, van mij mag je, maar een revisie is echt aan te raden na deze schade.

    #775717

    Rick.
    Bijdrager
    Berichten: 30

    Is een DR 50cc cilinder, 2000km na revisie.

    Wat versta je onder revisie? Compleet nieuwe motor inclusief krukas lagers etc of alleen schoonmaken. Het valt me op dat iedereen op het forum een andere definitie van reviseren heeft.

    Bij de zuiger zaten beide piston clips er nog op en waren ze nog heel?

    #775722

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Een nieuw motorblok valt natuurlijk niet onder de term revisie 😆

    Voor alle duidelijkheid: Het blok uit elkaar halen, alle onderdelen controleren, waar nodig onderdelen vervangen, alles schoonmaken en weer in elkaar zetten met nieuwe lagers en pakkingen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.