Ciao komt traag op snelheid

Home Forums Techniek Mechanisch Ciao komt traag op snelheid

Dit onderwerp bevat 18 reacties, heeft 7 stemmen, en is het laatst gewijzigd door bryanv 3 dagen, 4 uur geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker

bryanv
    Topic starter

Als ik met mijn Ciao vertrek vanuit stilstand, aan een stoplicht bijvoorbeeld, duurt het een 4-5 seconden voor hij op snelheid begint te komen.

Kan ik hier iets aan doen? grotere poelie of hardere veertjes in koppeling?
    Dit is mijn setup:
    Standaard snorblok met DR50
    13/13
    Bromklok – poelie 80
    standaard koppeling CIF
    Tecnigas Citypower

Alvast bedankt

zevenenergie
    Bijdrager

Ja grotere poelie en hardere veertjes in koppeling.
    Veel mensen nemen een kick of trekstart om de ” dip ” van de start segmenten te elimineren, wat resulteert in vlotter optrekken.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

bryanv
    Topic starter

Welke veren zou ik het beste kunnen gebruiken?
    De metaalkleurige of de groene?

AA-T
    Sleutelbeheerder

Hoe ver ben je bereid te gaan? Een standaard snor blok heeft een hele kleine inlaat waardoor de 13mm carburateur eigenlijk geen toegevoegde waarde geeft.

Mijn advies zou zijn de inlaat te vergroten naar 13mm, misschien het carter nog op de cilinder aanpassen (spoelpoorten). Je ontkomt dan echter niet aan een revisie maar gelukkig klinkt dat een stuk spannender dan het daadwerkelijk is 😉

Daarna sterkere trekveertjes en eventueel nog een Polini of Malossi luchtfilter.

Wilk1985
    Moderator

De vraag is ook wat je precies verwacht, in principe moet een Ciao met jou setup gewoon goed optrekken maar hij zal nooit zo hard optrekken als bijvoorbeeld een scooter.

Ik zou op deze setup een set groene trekveren monteren en kijken hoe dat gaat, als hij overtoeren gaat maken kan je de zilveren veertjes uit het Polini setje monteren.

Je zuigerveren, afstelling en koppelingssegmenten zijn nog wel in orde? En je weegt ook niet toevalig 100+ kilo? Het klinkt nogal bot maar dat scheelt echt wel een hoop, zeker bij dit soort setups die onderin al niet zoveel doen.

bryanv
    Topic starter

Ik heb vandaag mijn trekveren vervangen door zilveren van Polini.

Nu merk ik wel dat de Ciao veel toeren maakt, bijna niet vooruit gaat, het koppelingshuis gloeiend heet wordt en de koppeling stationair wat lawaai maakt.

Is dit normaal en moet dit nog wat ‘inslijten’ of zit er iets niet goed?

niek1992
    Bijdrager

Nu merk ik wel dat de Ciao veel toeren maakt, bijna niet vooruit gaat, het koppelingshuis gloeiend heet wordt en de koppeling stationair wat lawaai maakt.

Minder strakke trekveertjes monteren. Bovenstaande (op stationair lawaai na) wordt veroorzaakt doordat de koppeling niet volledig kan aangrijpen (doordat je blokje te weinig kracht heeft voor de sterkte van de veertjes). Constant niet aangrijpen betekend meer wrijving, verminderde overbrenging doordat je motor niet volledig gekoppeld is en dus meer hitte.

Wat betreft het geluid van de koppeling wanneer je brommer stationair draait kan misschien liggen aan verkeerde montage van de segmenten. Zitten ze er goed in? veertjes er op de juiste manier in? dus ene kant van veer in segment met open kant naar boven, andere naar onder?

SuperSi
    Bijdrager

De zilveren van polini zijn goed mits je die uit het setje van 3 groen,blauw en zilver hebt.

Polini verkoopt ook de zilveren veertjes los, deze zijn veel te sterk!

Zit er nog wel genoeg zwart koppelings materiaal op je koppelingsschoentjes?

bryanv
    Topic starter

De veertjes komen uit een doosje van Polini samen met groene en blauwe veertjes, dus denk dat het de goede zijn.

Heb er vandaag al 15km mee gereden en begint toch al beter te gaan. Wel wordt de koppeling nog erg heet en is er bij lage snelheid een ratelend geluid hoorbaar, dus zal eens moeten kijken of er iets niet juist zit.

De koppeling is nog niet zo oud, er is zeker minder dan 700km mee gereden.

SuperSi
    Bijdrager

je kan ook een filmpje maken, uploaden naar youtube en hier linken. doet het altijd goed

Heb je de koppelingschoentjes en huis wel goed ontvet?

bryanv
    Topic starter

Heb de koppeling er afgehaald en alles ontvet maar nu grijpt de koppeling helemaal niet meer aan en er is een tikkend geluid te horen bij het aanlopen en wandelen.

Ik trek morgen de boel nog eens open om te kijken wat er niet goed zit en maak een filmpje.

gilera-citta.com
    Bijdrager

goed en fout

Polinitrekveertjes

Unleash My Gilera Citta | Black Edtion

bryanv
    Topic starter

Heb de koppeling er nog eens afgehaald, alles ziet er goed uit, de ring zit goed,…

De koppeling wordt niet meer heet en de Ciao trekt goed op, dus hier geen problemen meer.

Enkel nog een ratelend geluid bij gas los (filmpje) en ook een tik-tik-tik bij het verplaatsen/stappen met de Ciao
    Volgens mij komt het uit de klok maar ben niet zeker.

https://www.youtube.com/watch?v=Peen5D2w1XY
    Filmpje van het geluid, op het einde zeer goed hoorbaar.

zevenenergie
    Bijdrager

Heel arpart, ik ben als het uit je koppeling komt kunnen het de start segmenten zijn die krom staan. als het uit je klok komt weet ik het niet zo snel ik denk iets met de loop functie.er zit verders niet veel in dat dat ratelende geluid kan maken .

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

SuperSi
    Bijdrager

Klinkt als een poelie die niet goed op de as zit

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.