Ciao/Citta met electromotor

Home Forums Techniek Motorisch Ciao/Citta met electromotor

This topic contains 4 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by AA-T 5 years, 7 months geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
  • #777997

    Grindpad
    Topic starter
    Berichten: 68

    Hallo vespa-ciaoleden,

    De laatste tijd denk ik vaker of er wel eens iemand een goed werkende electrische Ciao of Citta heeft gebouwd. In principe zou het met de simpele achterbrug niet onzettend moeilijk moeten zijn als je een passende motor kunt vinden, eventueel met behoud van de originele koppeling. De accu’s zouden dan in tassen of koffertjes naast de bagagedrager gemonteerd kunnen worden. Kent iemand van jullie iemand die het echt gedaan heeft?

    #777998

    Grindpad
    Topic starter
    Berichten: 68

    Nog een idee: Misschien een sterke haakse slijper toepassen? Die bestaan inmiddels ook al met goede accu’s. Ze lopen rond de 7000 rpm dus met een snorklok zou dat moeten kunnen werken? Je zult hem alleen de andere kant op moeten laten draaien.

    #778001

    Grindpad
    Topic starter
    Berichten: 68

    Een Fransman heeft het gedaan:

    #778009

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Dit lijkt mij nu gewoon het summum, een Ciao met een echt electronisch blok.
    Vergeet een flex of een omgebouwde alternator.
    Go brushless : ik heb al een motor gevonden met 9.8kw met een toerental van dik 10k
    Dit zou moeten werken op een 14s lipo accu (dus 14 cellen) die een piek moeten leveren van 250 Amp dus ongeveer 5000mah cell met 60c ontladings kracht.  Maar goedkoop is het niet, ik denk dat je al met al zeker 800 euro kwijt bent aan accu’s en regelaar. Motor kost al gouw 400 euro en een beetje regelaar van formaat is ook al snel 250 euro
    Mja dan heb je wel bijna 13 pk, en direct leverbaar

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #778117

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Het idee spookt ook nog steeds bij mij in het hoofd rond. Ik heb er een keer een hele avond aan besteed om te kijken hoe haalbaar dit idee is. De motor en regelaar hoeven niet heel duur te zijn, maar zoals ritze ook al aanhaalt zal de grootste kostenpost de accu’s zijn.
    In combinatie met de motor die ik destijds voor ogen had, en de wens om een actieradius van minimaal 100km te hebben was ik €600,- aan accu’s verder. Daar is het idee bij mij dan ook gestokt.

    Daarnaast, als je er echt wat aan wil hebben (met de nieuwe ideeën/regelingen om 2-takt te weren uit de binnenstad) zal je de brommer ook opnieuw moeten laten keuren bij het RDW, en die schijnen er nogal moeilijk over te doen tegenwoordig 🙁

    Hoe dan ook, de ontwikkeling van de accu techniek staat gelukkig niet stil. Dit idee ligt bij mij dus ook even op de plank, in de hoop dat het met een jaar of wat goedkoper zal zijn.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.