Ciao beter afstellen.

Home Forums Techniek Afstellen Ciao beter afstellen.

This topic contains 25 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by Tony 2 years, 2 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
  • #794734

    Tony
    Topic starter
    Berichten: 16

    Hallo allemaal.

    Ik heb een Vespa Ciao gekocht brom, met contactpuntjes.

    hij rijd 50km/h op de auto teller.
    hij maakt op zich aardig wat toeren voordat die wegrijd.
    er zit een 13/13 carburateur onder met een malossi filter zonder spons. (Niet ideaal dus)
    80mm poulie.
    citypower uitlaat.
    b7hs bougie, sproeier is nu nog onbekend.
    ik heb hem gistere zo gekocht, dus ik hem er NOG niets aan gedaan.

    ik zou graag willen dat die beter op trekt, en de top ongeveer zo hard blijft. Max 50/55.

    nu is de vraag. 95 poulie erop doen?
    hele zwakke trekveertjes? Zodat de koppeling eerder oppakt? ( ik raad maar even) geen ervaring mee.
    grotere sproeier gezien die stikt met een filter  element vermoedelijk.

    de bougie ziet er overigens prima koffie melk bruin uit.

    als jullie tips hebben hoor ik ze graag. Dit moet een keeper worden voor de komende jaren 😇

    mvg Tony

    #794736

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Nee, hij rijdt nu al 50 zeg je. En dat wil je blijven rijden.
    Dus met poelie 95 gaat hij langzamer maar trekt wel sneller.
    Tja, het is het een of het ander.
    Anders moet je vario doen.

    Zit er misschien een 65cc op gezien de rest van de set-up?

    Zit er nog wel genoeg voering op de koppelingschoentjes? Dat lijkt mij een oorzaak te kunnen zijn.
    Anders eens kijken of er nu misschien te strakke veren opzitten, venwege dat  hoge wegrij toerental wat je zegt.
    Strakke veertjes met standaardcilinder heeft geen zin.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #794742

    Tony
    Topic starter
    Berichten: 16

    Ik weet niet hoeveel voering nieuw op de schoentjes zittten.

    nu meen ik 3mm voering dikte.

    als ik met de 95 poulie beter op trek, en wat snelheid in lever. Is het dan niet iets meer benzine, sproeier, wel een fatsoendelijke luchtfilter dat ik dan iets meer topsnelheid krijg.

    en die strakkere veertjes, moet die dan niet meer toeren draaien voordat ze uit elkaar gaan, en de koppeling ingrijpt?

    grtjs

    #794750

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Even kort wat het is al laat.
    3 mm is prima.
    Hoe meer filter hoe lager het vermogen.
    Je zult echt langzamer gaan met poelie 95.

    Hoe strakker de veertjes, hoe meer toeren hij draait voor de koppeling aangrijpt.
    Opvoer veertjes:
    (Polini) De blauwe zijn het strakst, dan groen dan zilver
    (Malossie) Witte zijn het strakst, dan zwart dan geel

    De orginele zijn ongeverfd en donker van kleur en het slapst van allemaal.
    .

    #794772

    Tony
    Topic starter
    Berichten: 16

    Er zitten vrij strakke zwarte veertjes in.
    er zit een 50snel DR cilinder op.

    70 sproeier zit er op. Dat is toch bizar groot, of ben ik nu verkeerd aan het denken. 7CC590B5-EAF6-49A3-8902-19A8DB1C39D0

    #794809

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Zo een grote sproeier bij die setup klinkt als valse lucht.
    Doe eens de deo test en luister hoe je brommer daar op reageert.

    #794937

    Tony
    Topic starter
    Berichten: 16

    Ik heb er een 94 poelie op gezet.
    62 sproeier.
    malossi luchtfilter.
    loopt op zich prima. Eens kijken hoe de bougie gaat verkleuren.

    Ik moet ook eens kijken wat ik nog verzinnen met het optrekken.

    bedankt voor het mee denken heren.

    #795962

    Tony
    Topic starter
    Berichten: 16

    Goeden avond heren.
    ik ben met het Vespa virus besmet nu.

    ik heb een 2e ciao erbij gekocht. Omdat ze toch wel heel fijn rijden.
    deze is puur voor woon/werk.
    de andere wordt een caferacer.

    die nieuwe die ik heb.
    heb ik gekocht zonder lopende motor.
    ontsteking bleek defect te zijn (elektronische ontsteking, die achter het vliegwiel. Dus niet de bobine 😉 ).
    daar zit nu een originele 2e handse op.
    er zat een AliExpress cilinder, en zuiger op. nergens een merk/type te bekennen.
    gelijk krukaslagers, keringen etc. Vervangen.
    dus een vers blokje.

    rete traag liep die bij een kleine helling.
    en zeer weinig compressie met aanduwen.
    daarop een nieuwe 50cc DR cilinder en zuiger erop gezet. 13/13 carburateur. 62 sproeier. Malossi luchtfilter. Originele trekveren, originele uitlaat met geknepen stuk langs de trapas en 94mm poulie.
    loopt op de originele Vespa teller 48 zoiets haha.

    hij zou nu wel iets harder mogen trekken, en de top in totaal rond de 50/55 echt km mogen lopen.

    is dit realistisch, en wat adviseren jullie?

    #795979

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    @tony
    Als je nog wat harder op wil trekken dan zal je toch naar een andere uitlaat moeten gaan kijken. De leovince circuit (krul) is een echte trek pijp en daarbij zal je ongeveer 5 km/h snelheidswinst hebben tegenover wat ik aanneem een tecno (merkloze) citypower uitlaat aangezien deze heel erg lijken op de originele uitlaat maar daarentegen sneller zijn. Wat je ook kan proberen is een gianelli citypower uitlaat die met het metaalkleurige “hitteschild”. Deze maken minder geluid dan de leovince en zullen qua topsnelheid het niet minder doen maar ik weet niet hoe de trekkracht is van deze pijp.

    Ik ga ervan uit dat je nu deze pijp hebt op je ciao:
    https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/vespa-ciao-uitlaten/uitlaat-vespa-ciao-tecno-standaard.html

    Dit is de snellere gianelli cityplofferd:
    https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/vespa-ciao-uitlaten/uitlaat-vespa-ciao-giannelli-citypower.html

    Ik hoop dat dit je een beetje heeft geholpen

    Groetjes

    #795985

    Tony
    Topic starter
    Berichten: 16

    Top!

    Bedankt voor jouw reactie.
    Er zit nu inderdaad de uitlaat op wat jij zei.
    de techno standaard.
    ik heb nog een jamarcol uitlaat thuis liggen, en een techno circuit.
    Misschien kan ik daar eens mee proberen of er wat snelheid bij komt.
    Ik vind persoonlijk jammer als hij veel geluid gaat maken. Vandaar dat er nu dat techno standaard op zit

    mvg Tony

    #795987

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Als je niet zo veel geluid wilt hebben dan moet je geen tecno circuit uitlaat eronder gooien. Deze staan bekend als echte herrie pijpen die ook niet presteren. Geen trekkracht en een mega herrie. Niet doen dus haha. De jamarcol heb ik geen ervaring mee. Groetjes

    #796028

    Sime
    Bijdrager
    Berichten: 27

    Tecno circuit is idd een herie ding je kunt beter voor een proma cc of een simonini proline(wel lastig te vinden) gaan. En evt kun je ook e5 tanken ipv e 10, loopt ie net iets beter

    Sime
    #796041

    Tony
    Topic starter
    Berichten: 16

    Ik wou de uitlaat puur proberen omdat die niet een geknepen bocht had, en ik hem toch heb liggen.
    ik tank altijd bij Total tankstation en euro 95. Sinds ik hem heb is er nog nooit e10 in geweest.

    een vriend van me heeft een trekveren setje gekocht. Misschien daar eens mee experimenteren.

    #796045

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Een geknepen bocht is niet altijd een beperkende factor. Heb ooit een polini country gekocht die ook een geknepen bocht heeft. Nadat dat ding niets presteerde heb ik die later roodgloeiend gestookt en tussen een bankschroef vorm gegeven van een mooie ronde buis. Dit verslechterde de prestaties al helemaal en uiteindelijk heb ik hem weg gedaan.
    P.S. de gianelli citypower waarvan ik eerder in dit topic een link van stuurde heeft ook een vernauwing in de bocht om ruimte te maken voor de trappers van een ciao. Deze uitlaat loopt super op niet opgevoerde brommers en 70cc monsters, dat bewijst het maar weer. Succes😄👍🏼

    #796048

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    ik tank altijd bij Total tankstation en euro 95.
    Sinds ik hem heb is er nog nooit e10 in geweest.
    —————————————————————
    Weet je dat HEEL ZEKER?
    Wettelijk moet op iedere pomp E5 of E10 vermeld staan! (dus 5%-10% ethenol)
    Alleen de (dure) premium-benzines van de grote merken hebben (nu) nog geen ethanol bijgemengd. Als dat gaat veranderen zal het duidelijk publiek worden gemaakt.

    Net als onze Vespa zijn er ook veel oldtimers die absoluut geen ethanol lusten.
    Alles is goed maar GEEN ethanol!

    Als jij 95 tankt, is dat vaak de goedkoopste benzine.
    En JUIST daar is altijd/ meestal(?) ethanol in bijgemengd.
    NIET in je brommertje gooien.
    Pakkingen en rubbers teren er van weg. De tank gaat aan binnenzijde roesten!

    De premium is iets duurder, maar voor die paar liter die er in een brommertje gaat, is absoluut niet de moeite om die paar centen te willen besparen. Als je straks een keer ellende hebt, dan is de kleine besparing snel weer kwijt aan onderdelen. Dan hebben we het nog niet over het extra sleutelwerk!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.